• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Is de Hyperion XP-1 de nieuwe Pagani of Koenigsegg?

Auteur: willeme, gepost 13 augustus 2020 om 19:01 – 15 Reacties

Hyperion XP-1

De Hyperion XP-1 zou het zo maar kunnen zijn.

De compleet destructieve aard van de mens is zeer bijzonder. Zeker als het gaat om het opstarten van een supercarmerk. Het is een beetje een camping beginnen in het buitenland, maar dan voor iets rijkere mensen. Het is uiteraard gedoemd te mislukken. Dat er nog geen goede EO-documentaire over is verschenen is een wonder.

Nieuwe merken

Maar toch… Waarom niet? Eind jaren ’90 zagen we twee nieuwe merken: Pagani en Koenigsegg. Toegegeven, hun producten waren meer dan uitstekend op dynamisch gebeid, maar dat was ver na de onthulling van de auto’s. Toen dacht niemand dat de Zweed en Argentijn de wereld gingen veroveren.

Hyperion XP-1

Hyperion XP-1

Dat kan ook het geval zijn met Hyperion. Ze zijn al een tijdje bezig met de ontwikkeling van hun supercar c.q. hypercar, de XP-1. Het merk Hyperion heeft niets te maken met deze Rolls-Royce Hyperion, overigens. Je zou denken dat de Hyperion XP-1 een elektische auto is en ja, dan zit je je dichtbij. De auto heeft elektrische power die gewonnen wordt uit een brandstofcel. Over power gesproken: de Hyperion XP-1 heeft echt een heleboel, alleen willen ze niet zeggen hoeveel precies.

Bips

Veelbelovend

De prestaties zijn echter zeer veelbelovend. Zoals het een waar nieuw supercarmerk betaamt worden er maar twee opgaven gedeeld. De eerste is de 0-100 km/u sprint, die in 2,2 seconde achter de rug moet zijn. De tweede opgave is (uiteraard) de topsnelheid. Op een leeg stuk asfalt moet je 354 km/u kunnen halen.

Hyperion XP-1

Gunstig gewicht

In tegenstelling tot veel elektrische hypercars valt het gewicht erg mee. In veel gevallen gaat het al hard richting de twee ton, als het al niet meer is dan dat. Maar de Hyperion XP-1 is een ware lichtgewicht. De auto weegt namelijk 1.248 kilogram. Ondergetekende heeft zussen die meer wegen. Het chassis is gemaakt van een blend van carbon en titanium, net als Pagani dat toepast.

Deuren open

Zonnepanelen

Ook opvallend aan de Hyperion XP1 zijn de looks. De auto is bijna barok qua vormgeving. Alsof ze alle ideeën voor een jaren ’30 racewagen wilden topassen op een moderne hypercar. De vele spoilers dienen niet alleen voor een uitgekiende luchtgeleiding, maar zijn voorzien van zonnepanelen.

  • Hyperion XP-1
  • Hyperion XP-1
  • Hyperion XP-1
  • Hyperion XP-1
  • Hyperion XP-1
  • Hyperion XP-1
  • Hyperion XP-1
  • Hyperion XP-1
  • Hyperion XP-1
  • Hyperion XP-1

2022

Ze zijn bij Hyperion best optimistisch, want ze zijn er van plan een flink aantal te gaan bouwen. In totaal moeten er 300 stuks van de band lopen. Prijzen zijn nog niet bekend, wel wanneer de productie start: 2022.

Ook interessant!

  • Wordt de nieuwe Koenigsegg minder spectaculair?
  • Video: nieuwe Pagani Huayra R schreeuwt het uit met 9.000 tpm
    Video: nieuwe Pagani Huayra R schreeuwt het uit met 9.000 tpm
  • Pagani bouwt tóch weer een nieuwe Zonda
  • Hypercar
    Gerucht: Porsche komt met nieuwe straatlegale hypercar

Nieuwste artikelen

  • Renault Clio 2025 test
    Renault flirt wederom met terugkeer van Renault Sport dankzij nieuwe Clio
  • Welke merken gaat Stellantis killen?
  • Ga niet met je supercar naar Londen…
  • Minister Robert Tieman: niet zuipen en rijden
FacebookTweetPinLinkedIn

brandstofcel, Hypercar, hyperion

Vorig bericht: « Prijs Cadillac Lyriq lager dan Tesla Model X
Volgend bericht: Uitslag Formule E: ePrix van Duitsland 6 »

Lees Interacties

Reacties

  1. frank2b zegt

    13 augustus 2020 om 19:22

    Aaai! Robot!

    Will Smit gaat ‘m geweldig vinden!

    Login om te reageren
  2. luckyluck zegt

    13 augustus 2020 om 19:45

    Zat de Hyperion niet in Burnout Paradise? ;)

    Login om te reageren
    • AS zegt

      13 augustus 2020 om 19:56

      Zeker ;) Was een soort van E-Type

      Login om te reageren
  3. rijnounsdoor zegt

    13 augustus 2020 om 19:53

    Grappig, die twee uitlaten aan de voorkant!

    Login om te reageren
  4. rhellema zegt

    13 augustus 2020 om 19:54

    Wat een lelijke Bugatti zeg!

    Login om te reageren
    • sonnybonds zegt

      14 augustus 2020 om 07:33

      wel vind hem een stuk mooier dan een Bugatti!

      Login om te reageren
  5. martinus.tussengas zegt

    13 augustus 2020 om 20:22

    Die ken zo uit het spel carmageddon komen

    Login om te reageren
  6. PunicaOase zegt

    13 augustus 2020 om 20:26

    Ik vind em gaaf. Hopelijk wordt het meer dan mooie woorden..

    Login om te reageren
  7. rolov zegt

    13 augustus 2020 om 21:44

    300 net zoveel als de Veyron die er 10 jaar over deden om ze alsjeblieft kwijt te raken

    Login om te reageren
  8. bartteeuwen zegt

    13 augustus 2020 om 22:16

    Het zicht naar buiten moet vreselijk slecht zijn toch met die gekke groene stijlen.

    Login om te reageren
    • fapfap zegt

      13 augustus 2020 om 23:13

      @bartteeuwen: Dat boeit niet zoveel, liever wil je dat het zicht naar binnen slecht is zodat niemand ziet dat jij het bent.

      Login om te reageren
  9. ericd zegt

    14 augustus 2020 om 07:45

    Nou nog een strik boven op het dak in hetzelfde zwart met een groen biesje.

    Login om te reageren
  10. rollingstoned zegt

    14 augustus 2020 om 09:04

    Qua merknaam en design verliezen ze het alvast.

    Login om te reageren
    • deeberton zegt

      14 augustus 2020 om 09:59

      altijd benieuwd naar jouw ontwerpen!

      Login om te reageren
  11. Volvo_440_turbo zegt

    14 augustus 2020 om 22:49

    Mijn uiterst professionele mening: ziet er nu futuristisch uit maar ik vrees over een jaar of tien hopeloos verouderd. Dat zie je zo aankomen, niet?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North