• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Is de zware straf voor Max Verstappen wel terecht?

Auteur: Dizono, gepost 24 mei 2015 om 19:43 – 92 Reacties

Max Verstappen bij de test in Barcelona


Na zijn onzachte aanraking met Grosjean en daaropvolgend de bandenstapels, is Max Verstappen op het matje geroepen door de wedstrijdleiding. Die hebben de jonge coureur een flinke straf gegeven, terwijl Grosjean vrijuit gaat.

Het is je ongetwijfeld niet ontgaan dat ‘onze’ Max vandaag voor een hoop spektakel heeft gezorgd in Monaco. Niet alleen Romain Grosjean was not amused over de actie van Verstappen. Verstappen zelf houdt op zijn eigen website vol dat hij in de bewuste bocht een ronde eerder op precies hetzelfde moment remde en dat Grosjean deze keer gewoon veel te vroeg op zijn remmen ging. Max zou zelfs niet eens voornemens zijn geweest om een inhaalactie te ondernemen in Sainte Devote.

“Toen kwam ik achter Grosjean terecht in een gevecht om het laatste punt, waarna we crashten. Een ronde eerder remde ik op dezelfde plek, maar hij remde voor de crash ineens eerder. Dat verwacht je niet. En met die snelheid, als je zo dichtbij bent, kun je elkaar niet meer ontwijken.”

De wedstrijdleiding gaat echter niet mee in het verhaal van Max, zij zien in hem de enige schuldige aan dit race-incident. Ze nemen het Verstappen dan ook kwalijk dat Grosjean door deze crash mogelijk punten is misgelopen, op het bewuste moment reed de Fransman namelijk op de tiende stek in de uiteindelijk door Nico Rosberg gewonnen race.

Max komt er dan ook niet met een waarschuwing vanaf, zo krijgt de Nederlander twee strafpunten op zijn superlicentie. Wanneer je twaalf strafpunten hebt verzameld, mag je één race niet starten, om daarna weer met een schone lei te beginnen. Verder zal Max Verstappen tijdens de volgende race, de Grand Prix van Canada, vijf plaatsen worden teruggeplaatst op de startgrid. Is het echter chauvinisme, of ben ik terecht van mening dat ook Grosjean in deze niet vrijuit gaat en dat de straf voor Max wel erg hoog en eenzijdig is? Oordeel zelf:

Crash Verstappen

Jos is tevreden

Gelukkig komt daar voor Max niet ook nog een boze papa bij, Jos is namelijk behoorlijk tevreden over het optreden van zijn zoon. Hij zag de crash van zoonlief dan ook niet als het gevolg van een kamikaze-actie, maar legt net als Max de schuld bij het te vroeg remmen van Romain Grosjean. Overigens verwacht Jos wel dat Max nog wel een paar daagjes flink stijf zal zijn van de crash, zo vertelt hij tegen Nu Sport.

“Het zag er heftig uit en het was een enorme klap, dat is zeker. In de auto gaat na de crash een blauwe lamp branden als er veel G-krachten zijn geweest. Dat was bij Max het geval en daarom moest hij naar het medical center voor controle. Maar hij is oké.”

Ook interessant!

  • Video: Max Verstappen stelt Monaco aan je voor
    Video: Max Verstappen stelt Monaco aan je voor
  • Max Verstappen wereldkampioen
    Hoe kan Max Verstappen wereldkampioen worden?
  • Video: Verstappen owneert Bottas
  • Video: hierdoor werd Verstappen wereldkampioen!

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

crash, Formule 1, Jos Verstappen, Max Verstappen, Racing, romain-grosjean, toro-rosso

Vorig bericht: « Marchionne wilde Fiat-Chrysler fuseren met General Motors [updated]
Volgend bericht: Ginetta G32, Ford Fiesta wil zijn deuren terug »

Lees Interacties

Reacties

  1. insomnia zegt

    24 mei 2015 om 19:48

    Ze fucken Max. Gewoon negeren Max en proffesioneel doorgaan zonder al teveel media aandacht te geven. Je bent (te) goed, zoveel is me nu wel duidelijk.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      24 mei 2015 om 20:04

      @insomnia: zie ik daar iets opbloeien tussen jullie ??

      Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        24 mei 2015 om 20:21

        @lincoln: hij baalt dat hij niet de gene is die hem f.., dus je hebt gewoon gelijk, waarde Lincoln!

        Login om te reageren
      • insomnia zegt

        24 mei 2015 om 20:32

        @lincoln: Je bent wel erg snel jaloers, kom maar even hier zitten dan zielepoot…

        Login om te reageren
        • JamesBond007 zegt

          24 mei 2015 om 20:57

          @insomnia: joh laat die rednek lekker z’n gang gaan joh, dit is waar hij zijn ziel mee voedt:)

          Login om te reageren
      • valentinorossi zegt

        24 mei 2015 om 21:52

        @lincoln: hij heeft er duidelijk al slapeloze nachten van, dus je zou het zeggen…

        Login om te reageren
      • jaguarjunk zegt

        25 mei 2015 om 01:41

        @lincoln: het was hier best amusant, tot jij terug was..

        Login om te reageren
        • jrk68 zegt

          25 mei 2015 om 12:29

          @jaguarjunk:
          Oh, ik ben juist blij dat hij terug is, geeft weer een beetje reuring in de tent.
          Kan zijn ironie en sarcasme wel waarderen.

          Login om te reageren
      • ater zegt

        25 mei 2015 om 11:07

        @lincoln: he Lincoln ga je nu maar iemand anders pesten, omdat ik niet zomaar op alles reageer zoals jij wel doet?

        Login om te reageren
    • dawwg zegt

      24 mei 2015 om 20:51

      @insomnia: Helemaal mee eens; die jongen is 17 en van fouten leer je het meest. Die vroeg maken is goed voor de leercurve (zodat je ze hopelijk niet maakt als je op #1 rijdt). Daarnaast, Senna reed ook vrijwel altijd iedereen of de snot voor de ogen of hij parkeerde ‘m in de vangrail. Kan dat wel waarderen, niet zeuren & klagen, maar gewoon doen !

      Max reed iedereen behalve de wereldkampioen gewoon zoek in z’n 1ste Monaco race en met een inferieur auto. Zag er op de TV toch echt uit als een remtest, niet een onbezonnen actie van Max. En zelfs dan, alle internet-helden hier kunnen nog niet half zo goed sturen; lekker makkelijk oordelen vanaf de bank … Om over de F1 wedstrijdleiding en die seniele pedo maar niet te beginnen, corrupte banken zijn er niets bij …

      Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        24 mei 2015 om 22:48

        @dawwg: heel goede opmerking. Je kan beter de ongelukken en pechgevallen meegemaakt hebben. Goed voor de ontwikkeling. Daarbij, tot voor de crash reed hij uitstekend. Niets op aan te merken.

        Wat wel iets meer belicht mag worden: Sainz gewoon wéér in de punten, en dat terwijl hoj vanuit de pits startte. Op Monaco. Best een knappe prestatie.

        Login om te reageren
        • gregorius zegt

          24 mei 2015 om 23:31

          @gtwillem: hoeveel mensen heeft sainz ingehaald? Hij kwam zelfs die Manor nauwelijks voorbij.

          Login om te reageren
    • VeniVidiVici zegt

      24 mei 2015 om 21:14

      @insomnia: Ik vind die plotse move naar rechts over de gele lijn van Grosjean zo raar… Als hij bij die move ook nog remt (of gas loslaat dan remt een F1 ook al flink af) dan is het gewoon een misselijke streek van Grosjean! Max kon nergens heen en bij snel links sturen was Max niet goed uit gekomen voor de bocht. Maarrr… als Max iets meer ervaring had, had hij nog even geduldig gewacht, want Grosjean was gewoon de sjaak geweest dat zag je :-)

      Nee, Max wordt inderdaad even als rookie een overdreven hard lesje geleerd door de FIA…

      Login om te reageren
  2. jaapiyo zegt

    24 mei 2015 om 19:49

    Voor zover dit soort straffen terecht zijn (ik vind ze in het algemeen te zwaar omdat ze echt racen bestraffen) was ‘ie waarschijnlijk wel terecht. De FIA kan gewoon de data bekijken en zal daar de verhalen van de twee rijders naastgelegd hebben en vervolgens Grosjean gelijk gegeven. Dat Max een andere versie heeft van de gebeurtenissen is mensen en met name coureurs eigen.

    Login om te reageren
    • m4ple zegt

      24 mei 2015 om 20:15

      @jaapiyo: vind het verhaal van maxje plausibel. Als ik de beelden bekijk zie je ook dat Max hem nog probeert te ontwijken en dat hij nauwelijks kans had te reageren… al met al hoort dit bij het racen en is straffen een rare zaak

      Login om te reageren
      • jaapiyo zegt

        24 mei 2015 om 22:14

        @m4ple: Zijn verhaal is wel plausibel en waarschijnlijk is het ook gewoon zijn beleving maar de data liegt niet; als Grosjean daadwerkelijk uitzonderlijk vroeg op de rem was gaan staan kan je dat heel makkelijk terugzien in de data en dan was Max niet gestraft en/of had Grosjean een strafje gekregen. De FIA kan dat allemaal gewoon inzien dus complot theoriën daargelaten moet je er vanuit gaan dat ze alles bekeken hebben alvorens tot deze conclusie te komen.

        Persoonlijk zie ik Grosjean ook geen illegale moves maken; hij switched een keer van lijn in de remzone naar de binnenkant en blijft daar vervolgens en dat mag. Ironisch genoeg was het in dit geval beter geweest als hij een ‘illegale’ move terug naar de buitenkant had gemaakt maar goed…Mijn inschatting is dat Max zich al lang mentaal gecommitteerd had om een poging te doen aan de binnenkant zoals hij eerder in de race succesvol op de andere Lotus van Pastor gemaakt had. Het was de derde keer dat hij vlak achter Grosjean het rechte stuk opdraaide en hij zat er nog iets dichter bij dan de voorgaande twee keer. Wetende dat die Mercedes motor Grosjean gewoon een paar meter geeft weet Max dat hij heel close moet volgen om überhaupt een kans te maken, maar net voordat ‘ie echt voor de move gaat gooit Grosjean dat gat aan de binnenkant dicht (die zag ‘m aankomen waarschijnlijk).

        Het laatste ben ik dus wel helemaal met je eens, ik vind dat ze dit soort acties niet of in ieder geval veel minder zwaar moeten bestraffen. Maar gegeven het feit dat ze het zo bestraffen ga ik er wel vanuit met de info die zij hebben dat Max in ieder geval de meeste ‘schuld’ had.

        Login om te reageren
        • sjouveur zegt

          24 mei 2015 om 23:50

          @jaapiyo: Je mag niet van richting veranderen rijdens het aanremmen zelf, alleen daarvoor. Grosjean zat hier op dat vlak dus fout.

          Login om te reageren
        • bassx zegt

          25 mei 2015 om 16:39

          @jaapiyo: straffen worden altijd aan groentjes uitgedeeld. Het hoort bij de sport (lees:moraal) en kijk eens naar grojean zelf die in zijn debuut jaar telkens weer werd bestraft. Niet zeuren, gewoon accepteren.

          Login om te reageren
  3. rob5nismo zegt

    24 mei 2015 om 19:49

    Hij was goed bezig max ik hoopte dat hij grosian in een fout zou dwingen.
    Maar dit was in mijn ogen agressief rijden en dat mag ook ,maar jammer dat het zo moest eindigden.
    Ik had liever een goed eind gezien van dit gevecht

    Login om te reageren
  4. bofkont zegt

    24 mei 2015 om 19:49

    Uiteraard, het zal de snotleus leren ;)

    Login om te reageren
    • ferrariman zegt

      24 mei 2015 om 20:17

      -edit: nutteloze bijdrage-

      Login om te reageren
  5. moondustfocus zegt

    24 mei 2015 om 19:52

    Als het een andere coureur zou zijn had iedereen terecht geroepen, dus ook in geval van Max is gewoon een terechte straf.
    Heb niks tegen die jongen, sterker nog, ben toch wel fan van hem geworden. Dit is gewoon een beginners fout die bij de beste rijders kan gebeuren, hier leert Max van en maakt hem uiteindelijk beter.

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      24 mei 2015 om 20:15

      @moondustfocus: wat leert hij hier van? Dat je maar niet moet proberen in te halen?

      Login om te reageren
      • jeppie zegt

        24 mei 2015 om 23:07

        @dutchdriftking: eindig niet in de bandenstapel en/of grindbak.

        Login om te reageren
  6. lincoln zegt

    24 mei 2015 om 19:53

    37 jaar voor zijn geboorte wist ik al dat ie het helemaal zou maken .. Fan van het eerste uur dus .. Max .. Mijn bff .. En het is de schuld van iedereen behalve van maxie .. Voel me zwaar verbonden met die jongen omdat hij Nederlands spreekt .. Althans .. Beter dan die andere botsauto coureurs ..

    Login om te reageren
    • bofkont zegt

      24 mei 2015 om 20:10

      @lincoln: haha geweldig :) +1

      Login om te reageren
    • bosje zegt

      24 mei 2015 om 20:14

      @lincoln: haha, lekker reacties aan het uitlokken? Bij deze gelukt.. ;)
      Ben het met je eens, Max is het lievelingetje geworden van F1 kijkend Nederland en kan nauwelijks iets fout doen. Gaat wel over gok ik als hij op dit niveau blijft doorgaan. Zolang ze hem een aantal seizoenen ervaring op laten doen gaan we zien of hij echt de wereldkampioen is die hij voor sommigen nu al is.
      Voor nu is het leuk om de ‘volgers’ en de ‘realisten’ elkaar de paddock uit te zien bekvechten.

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        24 mei 2015 om 20:19

        @bosje: junkenwijsheid .. als je wint heb je vrienden .. V. Muller heeft ook eens in zo een positie gezeten ..

        Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      24 mei 2015 om 20:16

      @lincoln: hahahaha

      Login om te reageren
  7. MaartenD zegt

    24 mei 2015 om 19:54

    was aan het genieten van Max vandaag, alleen moet je gewoon eerlijk zijn en erkennen dat dit een domme actie van hem was, helaas pindakaas, leermomentje en weer door! Want genoeg slimme acties en inhaalacties van ONZE Max gezien ;-)

    Login om te reageren
  8. jobberns zegt

    24 mei 2015 om 19:55

    Gewoon een ongeluk, straf lijkt me niet nodig aangezien hij al genoeg gestraft is met het uitvallen tijdens de race

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      24 mei 2015 om 20:16

      @jobberns: precies! Uitval is al meer dan voldoende!

      Login om te reageren
    • gwnbmw zegt

      24 mei 2015 om 20:29

      @jobberns: en hij zit de rest van de week bij de fisyo. ik heb t filmpje niet gekeken maar bij de onboard camera net boven zn hoofd zie je continu maar een klein streepje en dan als ie de banden raakt staat zn hele helm in zicht maar is een halve seconde later ook weer weg.

      Login om te reageren
      • gwnbmw zegt

        24 mei 2015 om 20:30

        @gwnbmw: ik bedoel natuurlijk een klein streepje van zn helm

        Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      24 mei 2015 om 21:28

      @jobberns:
      Ach, ook Grosjean haalde in het begin de gekste dingen uit en mocht na een ravage in Spa zelfs even toekijken.
      Of de straf te zwaar is, ik ga daar zonder telemetrie geen uitspraken over doen. Ook dit moest een keer gebeuren en bewijst alleen maar dat Max een racer is. Jammer dat het zo eindigd en hij Sainz weer een puntje kado geeft.
      Erg jammer dus, die mislukte pitsstop.

      Login om te reageren
  9. lambo4all zegt

    24 mei 2015 om 19:56

    De straf vind ik niet terecht, een foutje kan nou eenmaal gemaakt worden. Hij leert er van en zou van mij weer met schone lei weer mogen beginnen.

    Login om te reageren
  10. Rick-dos zegt

    24 mei 2015 om 19:56

    Natuurlijk is hij veel te zwaar bestraft en iedereen die het daar niet mee eens is is geen Nederlander en zo wel dan moeten die mensen het stemrecht ontzegd worden! Want juiste beoordelingen kunnen ze duidelijk niet maken…

    Login om te reageren
  11. Robert zegt

    24 mei 2015 om 19:57

    Als Torro Rosso slim is, tekenen ze beroep aan en pakken ze de telemetrie er bij als bewijslast. Dat zal ongetwijfeld meer duidelijkheid geven in wat er precies gebeurd is.

    Wat ik onder een eerder nieuwsbericht al zei, als je de camerabeelden bekijkt van de vaste cameraopstelling in de bocht, dan zie dat Grosjean ongewoon vroeg van het gas af lijkt te gaan. En laten we wel beseffen, dat deze coureur bepaald geen smetteloos verleden heeft in z’n betrokkenheid bij eerdere incidenten in de F1.

    Login om te reageren
  12. Dutchdriftking zegt

    24 mei 2015 om 19:59

    Jahoor stelletje kanslozen!

    Login om te reageren
  13. MrHyde zegt

    24 mei 2015 om 19:59

    Als je de beelden bekijkt vind ik niet dat het lijkt alsof hij een inhaalactie wil gaan doen dat stuk. Als je de onboardbeelden van Grosjean bekijkt, lijkt het sterk alsof hij van het gas afgaat en “sailt”, zeker als je het geluid erbij hoort. Niet het typische -vol in de ankers- naar beneden schakelen en remmen wat je normaal hoort.
    Grosjean doet dit waarschijnlijk om zo Verstappen wat te laten schrikken in de hoop dat hij niet meer zo dicht met zn neus in Grosjeans kont blijft zitten. Dit pakt echter totaal anders uit. Hij heeft hier de sluwe vos uitgehangen. Dat de FIA hierin meegaat vind ik eigenlijk wel jammer. Het is immers een circuit, geen openbare weg (waar de achteroprijdende altijd fout is). Dit soort beslissingen ondermijnen het hele spektakel waar de F1 zo naarstig naar op zoek is.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      24 mei 2015 om 20:06

      @MrHyde: misschien botsen bewegende deeltjes nu eenmaal ..

      Login om te reageren
    • ferrariman zegt

      24 mei 2015 om 20:19

      @MrHyde: mee eens beste kerel kut gro

      Login om te reageren
  14. fastshifter zegt

    24 mei 2015 om 20:06

    Volgens mij heeft Max geen fout gemaakt. Wat rijdt die gast vet zeg! Volgende race alleen maar mee inhaalacties dus. ?

    Login om te reageren
  15. acakoning zegt

    24 mei 2015 om 20:07

    -edit: nutteloze bijdrage-

    Login om te reageren
  16. desjonnies zegt

    24 mei 2015 om 20:10

    Mwah, vragen die BoBo’s die deze straffen uitdelen zich weleens af waarom dit RACEN heet?
    De grap is dat Raikonnen wel ff goed dwars gezeten werd door die andere gozert en dat werd terecht afgedaan als een race incident, maar dan is dit zeker ook een race incident.

    Die gladjanus van een Grosjean deed een Schumachertje door lekker vroeg van het gas af te gaan en -wat ik ervan kon zien- net ff te weinig ruimte links en rechts over te laten voor de achterligger, slim, sluw; mag, maar dan niet huilie huilie gaan doen als de ander je eraf caramboleert, da’s iets voor jochies, niet voor mannen !

    Login om te reageren
    • gwnbmw zegt

      24 mei 2015 om 20:33

      @desjonnies: grosjean reed door, heeft de race zelfs uitgereden

      Login om te reageren
    • toniominestrone zegt

      25 mei 2015 om 08:50

      @desjonnies: Zo’n reactie had ik niet verwacht van het geweten van AB, je bent gedaald in mijn achting, zonde.

      Login om te reageren
  17. jericho zegt

    24 mei 2015 om 20:11

    Voor alle slimmerikken hier: (MwHyde wat is trouwens “sailt”???, je gas los laten heet coasten! of zijn we ineens op het water beland ofzo)
    Dat Grosjean eerder remt is vrij logisch, dat weet Max natuurlijk ook. Ze zaten namelijk rechts op de baan en dat ligt vol met vuil en marbles en er is dus geen grip. En naarmate de race vordert wordt het nog vuiler. Dus je remt eerder. En Max had dat ook moeten doen, want hij zou bocht 1 sowieso niet halen met een 7km hogere top speed en on top off, vrijwel geen downforce op de voorvleugel omdat hij in de vuile lucht van Grosjean zat. Was Jos het trouwens helemaal mee eens….. Het was gewoon een alles of niks aktie, jammer: next!

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      24 mei 2015 om 21:33

      @jericho:
      Mag ik je er even op wijzen dat gas los bij een F1 hetzelfde is als een noodstop met je straatauto, daar kan je met deze snelheden niet op anticiperen.
      Over de schuldvraag laat ik me niet uit.

      Login om te reageren
  18. gtwillem zegt

    24 mei 2015 om 20:17

    Doet mij een beetje denken aan de tijd toen Lewis Hamilton toe hij net begon. Hamilton werd toen nog wel eens op de vingers getikt imdat hij het begrip ‘inhalen’ weer naar de F1 bracht. Zelfde als nu met Verstappen. Ik vind het wel schreinend dat de gene die een brake test geeft vrij gaat en de gene die tenminste iets van spanning wilt brengen berispt wordt. Dit zijn wel de coureurs waardoor we graag naar de F1 kijken.

    Na het 10x zien van de beelden denk dat beide schuldig zijn. Verstappen maakte nam het risico, en Grosjean remt veel te vroeg. Beide hebben schuld, lijkt mij nogal logisch.

    Login om te reageren
  19. f40racer zegt

    24 mei 2015 om 20:24

    Ik vraag me toch wel af wat de reacties waren geweest als het andersom was gebeurd

    Login om te reageren
    • Orichy zegt

      25 mei 2015 om 04:05

      @f40racer: Dat was nooit gebeurd, Max rijdt met lef en niet laf!

      Login om te reageren
  20. HZW zegt

    24 mei 2015 om 20:24

    Die 2 punten in mindering op zijn superlicentie vind ik meer zorgelijk.
    Dit jaar hebben ze de superlicentie regels aangepast.
    Je moet 18 jaar zijn, een geldig rijbewijs hebben, minimaal 2 jaar in een mindere klasse geraced hebben, en je moet minimaal 40 superlicentie punten behalen om hem aan te kunnen vragen.
    Max heeft maar 1 jaar in een mindere klasse geraced wat hem 20 superlicentie punten heeft opgeleverd, en daar is hij er nu weer 2 van kwijt, hij heeft er nu nog theoretisch 18 superlicentie punten over
    Ik heb geen idee wat zijn deelname aan de F1 dit seizoen aan superlicentie punten oplevert, maar dat moeten er meer dan 22 zijn wil hij ook volgend jaar weer in staat zijn om een superlicentie aan te vragen.

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      25 mei 2015 om 13:33

      @HZW:
      Kul, hij krijgt 2 strafpunten op zijn licentie, als je er 12 hebt mag je hem inleveren.
      Dat staat trouwens correct in de tekst.

      Login om te reageren
  21. w0o0dy zegt

    24 mei 2015 om 20:24

    Ik vind dat bij zo’n incident de telemetrie openbaar MOET zijn… Kun je aantonen dat één van de twee op een ander punt remt dan heb je bewijs..geen bewijs=racing incident.

    Ik weet vrij zeker dat Max hier gepiepeld wordt. Maar ja, Formule 1 en rookie VS gesjeesd talent met veel vriendjes.

    Login om te reageren
  22. Author zegt

    24 mei 2015 om 20:25

    Zoals ik het zie: Grosjean gaat expres midden op de baan rijden en remt daarbij te vroeg. Hij weet dat je voor St. Dévote (de bewuste bocht) niet kunt inhalen en dwingt Verstappen nogal hardhandig om wat meer afstand te nemen.

    Max gaf zelf ook aan dat ’t geen inhaalpoging was, maar dat hij Grosjean simpelweg probeerde te ontwijken.

    Oftewel: Verstappen was te gretig en zat er mijns inziens op dat deel van het circuit té dicht op en had beter een gaatje kunnen laten. Dan in de bochten voor de tunnel wat meters pakken om er in de havenchicane voorbij te steken. Da’s zo’n beetje de enige plek op het circuit waar je nog in kunt halen. Als je granieten ballen hebt.

    Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      24 mei 2015 om 22:46

      @mauritsh: if you don’t persue the gap to overtake, don’t take the risk to get the max of your car, you’re no loonger a racing driver. Ofzoiets. Ene Senna zei dat nog wel eens ;-)

      Login om te reageren
  23. potjak zegt

    24 mei 2015 om 20:28

    Torro Rosso zal het ongetwijfeld tot op de bot uitzoeken. Horen we er niets meer over dan ligt de fout toch echt bij Max en anders horen/lezen we er snel weer meer over. Persoonlijk vind ik het lastig inschatten wie er fout zat op basis van een paar beelden zonder daadwerkelijke gegevens. Zonder feiten blijft alles een aanname.

    Login om te reageren
  24. cthijs zegt

    24 mei 2015 om 20:32

    Zo vaderzo zoon

    Login om te reageren
  25. mashell zegt

    24 mei 2015 om 20:33

    Max was gewoon aan het bumperkleven en dat gaat vroeg of laat fout.
    Grosjean heeft wmbt geen schuld, die mag remmen waar hij denkt dat dat nodig is. De Duitse RTL commentatoren gaven aan dat zij dachten dat Max die bocht ook niet meer gehaald had. Het kan natuurlijk ook zijn dat Maxje een tikkeltje te laat remde. De stewards hadden het hier eenvoudig, net als in het gewone verkeer heeft degene die er achterop knalt eigenlijk altijd schuld. Max heeft geluk dat hij er met zo’n lichte straf vanaf komt, een paar gebroken benen zou ook zomaar gekund hebben bij zo’n crash. Ik ga er vanuit dat Max zo cool is dat hij niet teveel aan deze hororcrash denkt en de volgende race met dezelfde vurige bezieling in gaat.

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      24 mei 2015 om 21:39

      @mashell:
      Nope, je mag als voorligger zeker niet remmen waar het jou dunkt, daarom hebben de stewards het recht om de telemetriegegevens van de auto op te vragen.
      Als daaruit zou blijken dat je iemand bewust een braketest geeft, dat wil zeggen dat je onnodig remt of remt op eenmplaats waar dat niet noodzakelijk is ben ie voorlopig nog niet jarig.

      Kennelijk vonden de stewards dat nu niet het geval, anders had er opzeker een stapeltje strafpunten op de licentie van Grosjean gestaan.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        25 mei 2015 om 00:16

        @jrk68: Ik zeg “waar hij denkt dat nodig is”. Ik impliceer juist geen “brake test” maar dat Grosjean misschien eerder moest remmen omdat hij problemen had met zijn remmen. Lijkt me niet heel onwaarschijnlijk, dit is Monaco, waar de remmen het zwaarder hebben dan de motor.

        Login om te reageren
  26. Specht zegt

    24 mei 2015 om 20:42

    Telemetrie uitlezen van beide auto’s en dan is het meteen duidelijk wie echt gelijk heeft.
    Naar mijn idee remde Grosjean niet, maar gaf hij minder gas. En die fransman is sowieso een kamikaze piloot dus deze actie van hem zat eraan te komen.
    Volgende race moet Max die stokbroodneuker even een keer extra vernederen met een sublieme inhaalactie.

    Login om te reageren
  27. bassen zegt

    24 mei 2015 om 20:53

    Lijkt me dat ze in de data wel terug kunnen zien of Max een inhaal poging wou wagen of niet. Als dit niet zo blijkt te zijn is de straf zeker te hoog, als dat wel het geval zou zijn is het meer dan terecht.

    Login om te reageren
  28. henkhupelschoten zegt

    24 mei 2015 om 21:00

    @dizono: NOS meldt dat hij in canada twee plaatsen terug wordt gezet.

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      24 mei 2015 om 22:52

      @henkhupelschoten: Dan heeft de NOS het fout.

      Login om te reageren
  29. ArnoldH zegt

    24 mei 2015 om 21:02

    Gewoon een raceincident waarbij grosjean misschien wat vroeg remt max het niet verwacht. Kan gebeuren, die wedstrijdleiding moet niet overal altijd maar straffen uitdelen.

    Zo vond ik wel dat Ricciardo zijn actie bij kimi vrij lomp was…

    Login om te reageren
  30. tkoote zegt

    24 mei 2015 om 21:04

    Meer dan terechte straf. Grosjean reed een normale verdedigende lijn en je kunt dan verwachten dat ie eerder gaat remmen, bovendien was er aan de binnenkant geen ruimte. Een wat arrogante actie van Verstappen na zijn briljante begin. Hoort erbij

    Login om te reageren
  31. bibendum zegt

    24 mei 2015 om 21:51

    Heb al een hekel aan die Grosjean sinds die zo achterlijk bij Alonso achterop reed, en dit Alonso zo uiteindelijk de wereldtitel kostte..
    Niet dat ik Alonso fan ben, maar hij reed wel voor Ferrari, en werelkampioen worden met een Ferrari vind ik dan weer wel geweldig.
    Die Grosjean heeft wel meer achterlijke acties gedaan in het begin van zijn carriere, daar is dit ongeluk van Verstappen niets bij.\
    Misschien had ook Verstappen eerder moeten remmen, maar Grosjean lift wel ineens, en zoekt niet het rempunt, om brandstof te besparen was het zeker niet te doen denk ik, wel om een brake test te doen is mijn mening..
    Daarbij is Verstappen super gefocust, en bij een goede pitstop had hij daar helemaal niet gereden, naar alle malaise in voorgaande races (zonder zichtbaar gefrustreerd te raken) was hij nu misschien even iets te gretig.. Maar chapeau Max! je laat wel zien wat racen en inhalen is!! genoten, en dat was duidelijk dat het opgepikt werd! dik vet in beeld.
    Ik verheug me enorm op je eerste podiumplaats!! want dat dat gaat gebeuren twijfel ik niet aan! on to the next race

    Login om te reageren
  32. slaapmutsje zegt

    24 mei 2015 om 22:03

    Die wedstrijdleiding bestaat uit een stel onnozelaars, kijken alleen naar het gevolg en niet naar de oorzaak.
    – Alonso krijgt een tijdstraf van 5 seconden omdat hij een fractie te laat remde en Heidfeld aantikte. Heidfeld had iets beter kunnen anticiperen en zo de bocht kunnen halen, maar de geringe straf valt wat voor te zeggen. Had Heidfeld geen schade gehad, weet ik zeker dat Alonso geen straf had gekregen.
    – Ricciardo haalt Kimi onreglementair in door ‘m op zijn achterwiel te tikken. Kimi kan echter verder en Ricciardo krijgt geen straf. Had Kimi in de vangrail beland, was het ongetwijfeld anders geweest.
    – Grosjean slingert in de remzone, remt eerder en verrast Max daarmee. Max valt uit en Grosjean buiten de punten. Had Grosjean de bocht nog kunnen halen en p10 behaald, had Max vast geen straf gekregen.

    De enige consistentie in bovenstaande incidenten is dat er wordt gestraft op basis van de afloop voor de rijders die werden geraakt. Totaal verkeerd als je het mij vraagt.

    Login om te reageren
    • baasbas zegt

      24 mei 2015 om 22:46

      @slaapmutsje: Lullig dat je Heidfeld de schuld geeft terwijl de arme man lekker thuis op de bank zat met een pilsje

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      25 mei 2015 om 00:27

      @slaapmutsje: Lijkt me logisch dat de omvang van de gevolgen flink meewegen in het beoordelen van de crash. Als het slechts schrikken is met wat “blikschade” is dat toch eerder een onschuldig “race incident” dan dat een domme actie een safety car situatie veroorzaakt. Dat hindert de anderen en beïnvloed het race verloop.

      Login om te reageren
  33. clioracing zegt

    24 mei 2015 om 22:53

    Waarom deze straf?! Het is gewoon een raceongeluk! Dit kan gebeuren als op het scherpst van de snede wordt geracet. Dit is een belangrijke les voor hem geweest, dus ik denk dat het niet snel nog een keer zal gebeuren.

    Echter is het ongeluk wel aan hem toe te schrijven en niet aan Grosjean. Grosjean mag gewoon iets eerder remmen en Max had, als degene die erachter reed, gewoon beter moeten anticiperen. Maar ik vind het wel zuur voor Max, want hij was lekker bezig. Hij was bijna de enige die echt aan het racen was.

    Login om te reageren
  34. jeppie zegt

    24 mei 2015 om 23:04

    De leiding weet ook wel beter, maar soms moeten ze laten blijken dat ze er zijn. Voor mij lijkt het erop dat de DRS erbij komt en Grosjaen remt. Dan gaat het hard.

    Login om te reageren
  35. f1driver zegt

    24 mei 2015 om 23:39

    Misschien remde hij wel op hetzelfde punt, maar hij moet natuurlijk ook anticiperen op Grosjean. Moeilijk geval dit, schijnt ook zo te zijn dat je bijna niet kan anticiperen op een plots remmende F1 wagen…

    Login om te reageren
  36. Turbo S zegt

    24 mei 2015 om 23:47

    Overduidelijk een brake test van grosjean. Hij remt al bij de 1e boog waar ze onder door rijden. Dat is het best te zien vanuit de auto van grosjean met de camera naar achter gericht. Normaal gesproken ligt het rempunt veel dichter bij die 2e boog waar ze onder door gaan.
    Geen fout van max dus maar hij moet ook niet zeggen dat hij geen inhaalactie wilde maken want dat wilde hij wel degelijk.
    Grosjean gaat hier wat mij betreft zeker niet vrijuit maar dat hoort ook een beetje bij het racen. Het is max zijn jonge gretigheid die hier door grosjean wordt afgestraft. Na de safetycar had hamilton net zo agressief tegen vettel kunnen rijden, hamilton echter is wat ervarener en laat het erbij zitten en neemt genoegen met een aan het einde van het seizoen mogelijk belangrijke 3e plaats.

    Login om te reageren
  37. snoopie zegt

    25 mei 2015 om 01:49

    Als er nog de oude bandenstapel was, ipv deze nieuwe barriere, had maxie er heel anders voor gestaan.

    Login om te reageren
  38. Orichy zegt

    25 mei 2015 om 04:35

    Zag de beelden rechtstreeks vanuit de auto van Max en zag gelijk dat Max geflikt werd.
    Grosjean deed eerst kort de deur dicht, hij reed naar de gele lijn, bedacht zich, in verband met het verloop van die komende bocht, waar een curve halverwege rechts ligt en je vanaf links, met een hogere snelheid door kunt gaan. Maar wil Max nog behoeden in te halen(testen), door het gas los te laten. Max is te laat met het er omheen sturen, of de inhaalactie uit te kunnen voeren en crasht daardoor.
    Dat Max, bij een eventuele inhaalactie, de bocht nooit gehaald had, wordt hem, denk ik, ook aangerekend. Daardoor valt de straf in het totaal te hoog uit, je moet geen rekening houden met wat er in zo’n geval, had kunnen gebeuren, maar alleen met de feiten, van werkelijke toedracht.
    En dan kom ik tot een kleine reprimander, voor de snelheid van Max en een straf voor Grosjean, hij veroorzaakt een zeer gevaarlijke situatie, door het gas los te laten en zo Max te testen, daar is het racen niet voor bedoeld.
    Maar het mooie is, Max leert hier weer van, zo wordt hij de aller beste.

    Dit is ook wel leuk, Max en Jos in één Clio Rs over het circuit van Monaco…
    http://www.sport1.nl/video/16347-max-neemt-benauwde-pa-jos-mee-voor-rondje.html

    Login om te reageren
  39. lincoln zegt

    25 mei 2015 om 08:31

    Mijn god .. Zijn er echt mensen die gaan opschrijven wat ze op tv gezien hebben .. Tis maar een spelletje hoor ..

    Login om te reageren
  40. toniominestrone zegt

    25 mei 2015 om 08:47

    Wat een kenners hier op AB, voordat de straf wordt uitgedeeld is van beide bolides de telemetrie geanalyseerd en dan toch al die primitieve reacties, stelletje chauvinistische sukkels!!!!!

    Login om te reageren
    • alfaitak zegt

      25 mei 2015 om 10:43

      @toniominestrone: eat a snickers!

      Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      25 mei 2015 om 10:52

      @toniominestrone:
      Waarom die laatste zin?
      Tuurlijk heb je gelijk, de stewards nemen een dergelijke beslissing pas als ze al het bewijs nauwkeurig gewogen hebben.
      Toch kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat de stewards er een handje van hebben om rookies harder aan te pakken dan de gevstigde rijders.
      Zet deze actie af tegen acties van Maldonado en Perez (hallo Canada) en die heren hadden hun licentie al lang kwijt moeten zijn.

      Login om te reageren
      • pomoek zegt

        25 mei 2015 om 11:20

        @jrk68: mee eens. Ik zie dit toch meer als een race incident, de harde straf is niet nodig.

        Login om te reageren
    • lekbak zegt

      25 mei 2015 om 15:15

      @toniominestrone: chauvinisme zou een compliment moeten zijn ipv een scheldwoord.

      Heb toch een keer het lef en de trots om voor je eigen mensen op te komen… Zelfs al is het discutabel wie schuld heeft.

      Login om te reageren
  41. linkador zegt

    25 mei 2015 om 09:49

    Zeker terecht, volgens de FIA ( federation internationale de l’automobile ) mag men geen haar krenken van een Fransoos die in de punten rijdt.

    Login om te reageren
  42. levon zegt

    25 mei 2015 om 09:53

    Je kan deze actie vergelijken met de ongeluk in canada van massa en perez vind ik tenminste. Massa werd ook hard genaait net als verstappen

    Login om te reageren
  43. alfaitak zegt

    25 mei 2015 om 10:41

    Ik vind dit wel erg overdreven zeg! Bovendien ben ik het helemaal met max eens!

    Login om te reageren
  44. norge zegt

    25 mei 2015 om 11:12

    Vroeger gaven ze elkaar een klap op hun bek….

    Login om te reageren
  45. mrrallycross zegt

    25 mei 2015 om 11:24

    De gene die er achterop rijdt heeft altijd schuld. Hier leer je alleen maar van

    Login om te reageren
  46. jrk68 zegt

    25 mei 2015 om 12:03

    Na ampel beraad met collega stewards, bekijken van de beelden, de altijd objectieve mening van de BBC en een antecedentenonderzoek onder zijn collega coureurs evenal Franse kartrijders kom ik tot een conclusie.

    Alle bovengenoemde partijen zijn van mening dat de schuldige in deze casus Grosjean heet.
    Wie ben ik om zoveel kennis en kunde naast mij neer te leggen.
    Dus jopio conclusio, waar ik mij eerder niet waagde (voor je het weet word je uitgescholden voor belieber) om een schuldige aan te wijzen, sluit ik me aan bij zoveel wijsheid en neem ik afstand van de stewardsconclusie.

    Login om te reageren
  47. w0o0dy zegt

    25 mei 2015 om 21:02

    Op een van de nieuwssites over F1 wordt gemeld dat Groosjeeean een meter later remde Daan een rondje eerder… Dus wellicht toch iets te gretig die Max. Neemt niet weg dat een gevestigde brokkenpiloot met die zelfde actie WEL met een waarschuwing eb voorwaardelijke straf weg komt (een dat was in dit geval ook terecht geweest).

    Login om te reageren
  48. walter61senna zegt

    26 mei 2015 om 21:12

    Eindelijk weer eens een echte race gezien! Jammer, jammer en nog eens jammer voor Max. Maar ik ben wel een grote fan van hem. Leuk om al deze reacties te lezen. Persoonlijk denk ik het volgende over de crash. Misschien had Max iets meer geduld moeten hebben en nog een paar rondjes moeten wachten. Want dat ie sneller was is een feit! Vergeet hierbij ook niet,dat het weer eens mis ging met de eerste bandenwissel. Veel seconden verloren. Hij lag achtste en had naar mijn mening zeker punten gehaald. Daarna terugkomen van de 13e naar de 11e plaats is natuurlijk ook al erg knap van Max. En wat betreft die Grosjean, die pakken we een keer terug met F1 2014 pc racegame. Liefst op een soort gelijke manier en dat ie er zelf nadeel van ondervind. Hier even een filmpje van de inhaaltactiek van Grosjean :-) https://www.youtube.com/watch?v=EG_YMgrlQMI
    Volgende keer meer geluk Max! We gaan nog wel meer spectaculairs meemaken van deze goeie coureur in positieve zin dan.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North