Deze Ferrari 308 GT4 Safari is naar een hoger plan getild.
De geschiedenis van Ferrari kenmerkt zich door enkele van de fraaiste ontwerpen uit de autogeschiedenis. Daarbij gaat het vooral om de jaren ’60, maar ook later heeft Ferrari diverse iconische ontwerpen neergezet. Het beste steigerende paard struikelt weleens, want ook Ferrari heeft een paar mindere ontwerpen. In die categorie kun je bijvoorbeeld de 308 GT4 plaatsen.
De auto die we hier zien is echter geen gewone 308 GT4. Dit is iets veel specialers, namelijk een unieke Safari-uitvoering. De eigenaar moet gedacht hebben: aan de proporties valt toch weinig meer te verpesten. Bij een andere Ferrari zou er al snel ‘heiligschennis’ geroepen worden, maar bij dit model kun je daar gewoon mee weg komen.
Aangezien de auto in april 1975 is geproduceerd is het goed mogelijk dat de Ferrari-badges er niet af fabriek op zaten. De 308 GT4 startte zijn leven namelijk als Dino. Het schijnt dat de eerste 308 GT4’s met een steigerend paard op de motorkap pas op zijn vroegst in juli de fabriek uitrolden. Dat is echter maar een detail, deze Dino heeft veel grotere veranderingen ondergaan dan alleen een andere badge.
Het zal je vast niet ontgaan zijn: deze 308 GT4 heeft een verhoogd onderstel gekregen. Daardoor heeft de auto een rally-uitstraling gekregen á la 911 Safari. Om deze look echt overtuigend te maken is er meer nodig dan alleen extra bodemvrijheid. Deze Dino Safari heeft daarom ook rallylampen en spatlappen gekregen. De auto is ook voorzien van passend schoeisel. Opvallende details zijn verder het sleepoog en natuurlijk de antenne. Bij elkaar is er voor ruim €23.000 versleuteld aan de auto.
De enige echte Ferrari 308 GT4 Safari gaat deze week onder de hamer. Vorig jaar was de auto verkocht via Bring a Trailer en vervolgens aangeboden op een veiling Saoudi Arabië. Ondanks de passende locatie werd de auto niet verkocht. Nu krijgen kopers een nieuwe kans op de online veiling van RM Sotheby’s die donderdag van start gaat. De verwachte opbrengst ligt tussen de €64.000 en €82.000.
vaakbenjetebang zegt
Grappig hoe smaken kunnen verschillen, ik vind de 308GT4 dus één van de mooiste Ferrari’s. Vooral in blauw metallic vind ik hem schitterend.
Deze ‘Safari’-versie kan mijn goedkeuring ook zeker wegdragen, ik zie mezelf hier zò in rondrijden. Gaaf om dit nu eens met een Ferrari te doen en niet met de zoveelste 911.
camber24 zegt
@vaakbenjetebang: ik ben het dus volledig met je eens. Sterker nog, ik vind de 308 GT4 elk jaar mooier worden. Zoveel mooier dan bv een 328 of 308 GTB.
karaya zegt
De 308 GTB is eigenlijk het perfecte ontwerp. Alles klopt.
De proporties van de Bertone kloppen niet, hetzelfde probleem als de Mondial. Die extra zitjes waar je niets aan hebt verpesten de verhoudingen.
Overigens zijn het beide gemankeerde auto’s met die dwars geplaatste V8. Een goedkope en technisch inferieure oplossing. (behalve als je graag met twee peuters achterin rondrijdt)
vaakbenjetebang zegt
Wederom: grappig hoe mensen dat anders kunnen zien. Een 308/328GTB vind ik juist niet zo fraai. De verhoudingen heb ik altijd wat raar gevonden, de overhang aan de voorkant ten opzichte van de wielbasis vind ik niet lekker uitkomen, de voorspatborden zijn me te gewelfd… ik weet het niet met die auto. Alsof ze een soort karikatuur van de Dino 206/246 hebben geprobeerd te tekenen. Let wel, ik chargeer om mijn punt duidelijk te maken – het is natuurlijk verre van een lelijke auto, maar de absolute schoonheid die veel mensen die auto toedichten zie ik niet zo.
davelepeef zegt
@karaya: probleem bij de 308/328 is dat in die tijd de toepassing van kunststof echt aan begon te slaan. Daardoor relatief veel zwart plastic erop. Dát stoort me, dat is bij ’n late 328 al beter.
risl zegt
@camber24: het enige dat ik liever heb dan de 308 GT4 is de 208 GT4 in lichtblauw.
davelepeef zegt
@vaakbenjetebang: ik zie het liever dan een Stratos. Die twee vind ik ergens vergelijkbaar. Stratos heeft betere historie, zal wellicht beter rijden, maar voor looks… N 308 in blauw!
arhanso zegt
Ik geloof dat ik door heb waar Elon Musk zijn idee kreeg voor Cyber Truck
Shenkie zegt
Als ik me niet vergis is het een Bertone-ontwerp (i.p.v. Pininfarina) dat in beginsel was bestemd voor Lamborghini. Afgekeurd door hen en vervolgens naar Ferrari is gegaan.
alcantara zegt
Petjesauto pur sang
johnhert zegt
@alcantara: Nee joh, deze Ferrari heeft hoogstwaarschijnlijk géén zogenaamde “DSG fart” dus geen petje benodigd…
torsen zegt
Wel apart eigenlijk als je bedenkt dat Ferrari waarschijnlijk meer petjes verkoopt per jaar dan alle andere auto merken bij elkaar.
frank2b zegt
Ballonbandjes onder een Ferrari.
Boeiend!
moveyourmind zegt
Ik heb al een dino met spatlappen die op hoge poten staat…
En die kan meer dan deze Ferrari… Koken, wassen, strijken, stofzuigen, ramen zemen, je kan het zo gek niet bedenken.
potver7 zegt
@moveyourmind: laat me raden: die heeft ook rally koplampen?
Richmond zegt
Wat is de functie van de lange gebogen antenne?
torsen zegt
Radio golven opvangen.
Zonder te blijven haken achter begroeiing.
En imago. Vooral imago van een offroader.
Richmond zegt
@torsen: lijkt net een RC auto
mpgc zegt
Zonde hoor. Zo’n auto moet je in stand proberen te houden. Niet verpesten. Het is ook een totaal zinloze aanpassing.
emping zegt
Ja gaaf apparaat zo. Leuker dan het origineel imo.
heat59 zegt
Ik ken wel iemand uit Vucht die de auto terug naar fabrieksnieuw originele staat kan brengen..schijnt..
Jorrit zegt
Vind deze Bertone-Dino wel een geslaagd model om te zien. Wellicht niet zo indrukwekkend als het eerste model Dino.
Vind de uitvoering zo niet eens erg lelijk, maar komt wel op mij over als nèt niet. Net zoals die safari-Porsche 924 van een tijdje terug. De rolkooi lijkt te ontbreken; ga dan een voor een complete rally-/safari-spec?
rikv99 zegt
Megavet!!!
Dutchdriftking zegt
Tja, nog altijd niet heel mooi, maar de poging is erg leuk gedaan!
Arnoud zegt
Aan iedere Dino valt weinig te verpesten. Wat een lelijke misbaksels zijn dat. De 246 ziet eruit als een happy kikker, 208/308 is uit het vuistje ontworpen door een kleuter.
barry355gtb zegt
Het is in ieder geval wel een unieke uitvoering. Dat verhoogt de waarde waarschijnlijk wel ;-)
cazzo046 zegt
Toch liever de 911, is meer historisch verantwoord.
Ferrari’s moeten op het asfalt blijven.
snuif zegt
Voor wat betreft deze GT4 heb je gelijk, die hoort op het asfalt te blijven. Maar in het geval van de 288GTO is er een uitzondering. De 288GTO was in eerste instantie bedoeld om deel te gaan nemen in de Groep B klasse. Groep B werd echter opgeheven voordat de 288GTO klaar was. Als gevolg werd de 288GTO de eerste van de “Big 5” super-/hyper car Ferrari’s. Je hebt dus inderdaad gelijk, Porsche geeft daadwerkelijk rally auto’s gebouwd en gebruikt.
dtwo zegt
Ik heb een groot zwak voor de 308 GT4 en ik heb een hekel aan het ‘modden’ van klassiekers, dus ja verpest. Maar de principes even opzij zettend vind ik het best een leuk ding.
stupendo zegt
Prachtige Ferrari, vooral die C-stijl.
https://www.youtube.com/watch?v=wKwIfsAMZfs
Video in combinatie met de muziek is geweldig, hoofdtelefoontje op en wegdromen…