• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Is deze Ferrari 308 GT4 verpest of juist niet?

Auteur: machielvdd, gepost 19 mei 2020 om 20:12 – 30 Reacties

Ferrari Dino 308 GT4 Safari

Deze Ferrari 308 GT4 Safari is naar een hoger plan getild.

De geschiedenis van Ferrari kenmerkt zich door enkele van de fraaiste ontwerpen uit de autogeschiedenis. Daarbij gaat het vooral om de jaren ’60, maar ook later heeft Ferrari diverse iconische ontwerpen neergezet. Het beste steigerende paard struikelt weleens, want ook Ferrari heeft een paar mindere ontwerpen. In die categorie kun je bijvoorbeeld de 308 GT4 plaatsen.

Ferrari Dino 308 GT4 Safari

De auto die we hier zien is echter geen gewone 308 GT4. Dit is iets veel specialers, namelijk een unieke Safari-uitvoering. De eigenaar moet gedacht hebben: aan de proporties valt toch weinig meer te verpesten. Bij een andere Ferrari zou er al snel ‘heiligschennis’ geroepen worden, maar bij dit model kun je daar gewoon mee weg komen.

Ferrari Dino 308 GT4 Safari

Aangezien de auto in april 1975 is geproduceerd is het goed mogelijk dat de Ferrari-badges er niet af fabriek op zaten. De 308 GT4 startte zijn leven namelijk als Dino. Het schijnt dat de eerste 308 GT4’s met een steigerend paard op de motorkap pas op zijn vroegst in juli de fabriek uitrolden. Dat is echter maar een detail, deze Dino heeft veel grotere veranderingen ondergaan dan alleen een andere badge.

Ferrari Dino 308 GT4 Safari

Het zal je vast niet ontgaan zijn: deze 308 GT4 heeft een verhoogd onderstel gekregen. Daardoor heeft de auto een rally-uitstraling gekregen á la 911 Safari. Om deze look echt overtuigend te maken is er meer nodig dan alleen extra bodemvrijheid. Deze Dino Safari heeft daarom ook rallylampen en spatlappen gekregen. De auto is ook voorzien van passend schoeisel. Opvallende details zijn verder het sleepoog en natuurlijk de antenne. Bij elkaar is er voor ruim €23.000 versleuteld aan de auto.

Ferrari Dino 308 GT4 Safari

De enige echte Ferrari 308 GT4 Safari gaat deze week onder de hamer. Vorig jaar was de auto verkocht via Bring a Trailer en vervolgens aangeboden op een veiling Saoudi Arabië. Ondanks de passende locatie werd de auto niet verkocht. Nu krijgen kopers een nieuwe kans op de online veiling van RM Sotheby’s die donderdag van start gaat. De verwachte opbrengst ligt tussen de €64.000 en €82.000.

Ook interessant!

  • Liberty Walk Ferrari 308
    Liberty Walk Ferrari 308 zou verboden moeten worden
  • F40
    Zo veel geld is een blauwe Ferrari F40 waard
  • Piekfijne Ferrari F40 moet flink bedrag opleveren
  • Video - Ferrari Superamerica

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

308-gt4, dino, Ferrari, occasion, RM-sothebys, veiling

Vorig bericht: « Deze Britse sportwagenbouwer wil het nieuwe TVR zijn
Volgend bericht: Grand Cherokee Trackhawk Edition OCT 1000 heeft 181 pk (extra) »

Lees Interacties

Reacties

  1. vaakbenjetebang zegt

    19 mei 2020 om 20:15

    Grappig hoe smaken kunnen verschillen, ik vind de 308GT4 dus één van de mooiste Ferrari’s. Vooral in blauw metallic vind ik hem schitterend.

    Deze ‘Safari’-versie kan mijn goedkeuring ook zeker wegdragen, ik zie mezelf hier zò in rondrijden. Gaaf om dit nu eens met een Ferrari te doen en niet met de zoveelste 911.

    Login om te reageren
    • camber24 zegt

      19 mei 2020 om 22:06

      @vaakbenjetebang: ik ben het dus volledig met je eens. Sterker nog, ik vind de 308 GT4 elk jaar mooier worden. Zoveel mooier dan bv een 328 of 308 GTB.

      Login om te reageren
      • karaya zegt

        19 mei 2020 om 22:35

        De 308 GTB is eigenlijk het perfecte ontwerp. Alles klopt.

        De proporties van de Bertone kloppen niet, hetzelfde probleem als de Mondial. Die extra zitjes waar je niets aan hebt verpesten de verhoudingen.

        Overigens zijn het beide gemankeerde auto’s met die dwars geplaatste V8. Een goedkope en technisch inferieure oplossing. (behalve als je graag met twee peuters achterin rondrijdt)

        Login om te reageren
        • vaakbenjetebang zegt

          19 mei 2020 om 22:55

          Wederom: grappig hoe mensen dat anders kunnen zien. Een 308/328GTB vind ik juist niet zo fraai. De verhoudingen heb ik altijd wat raar gevonden, de overhang aan de voorkant ten opzichte van de wielbasis vind ik niet lekker uitkomen, de voorspatborden zijn me te gewelfd… ik weet het niet met die auto. Alsof ze een soort karikatuur van de Dino 206/246 hebben geprobeerd te tekenen. Let wel, ik chargeer om mijn punt duidelijk te maken – het is natuurlijk verre van een lelijke auto, maar de absolute schoonheid die veel mensen die auto toedichten zie ik niet zo.

          Login om te reageren
        • davelepeef zegt

          20 mei 2020 om 08:55

          @karaya: probleem bij de 308/328 is dat in die tijd de toepassing van kunststof echt aan begon te slaan. Daardoor relatief veel zwart plastic erop. Dát stoort me, dat is bij ’n late 328 al beter.

          Login om te reageren
      • risl zegt

        19 mei 2020 om 22:37

        @camber24: het enige dat ik liever heb dan de 308 GT4 is de 208 GT4 in lichtblauw.

        Login om te reageren
    • davelepeef zegt

      20 mei 2020 om 08:54

      @vaakbenjetebang: ik zie het liever dan een Stratos. Die twee vind ik ergens vergelijkbaar. Stratos heeft betere historie, zal wellicht beter rijden, maar voor looks… N 308 in blauw!

      Login om te reageren
  2. arhanso zegt

    19 mei 2020 om 20:30

    Ik geloof dat ik door heb waar Elon Musk zijn idee kreeg voor Cyber Truck

    Login om te reageren
  3. Shenkie zegt

    19 mei 2020 om 20:41

    Als ik me niet vergis is het een Bertone-ontwerp (i.p.v. Pininfarina) dat in beginsel was bestemd voor Lamborghini. Afgekeurd door hen en vervolgens naar Ferrari is gegaan.

    Login om te reageren
  4. alcantara zegt

    19 mei 2020 om 20:43

    Petjesauto pur sang

    Login om te reageren
    • johnhert zegt

      19 mei 2020 om 22:13

      @alcantara: Nee joh, deze Ferrari heeft hoogstwaarschijnlijk géén zogenaamde “DSG fart” dus geen petje benodigd…

      Login om te reageren
      • torsen zegt

        19 mei 2020 om 22:59

        Wel apart eigenlijk als je bedenkt dat Ferrari waarschijnlijk meer petjes verkoopt per jaar dan alle andere auto merken bij elkaar.

        Login om te reageren
  5. frank2b zegt

    19 mei 2020 om 20:44

    Ballonbandjes onder een Ferrari.
    Boeiend!

    Login om te reageren
  6. moveyourmind zegt

    19 mei 2020 om 20:58

    Ik heb al een dino met spatlappen die op hoge poten staat…

    En die kan meer dan deze Ferrari… Koken, wassen, strijken, stofzuigen, ramen zemen, je kan het zo gek niet bedenken.

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      20 mei 2020 om 07:15

      @moveyourmind: laat me raden: die heeft ook rally koplampen?

      Login om te reageren
  7. Richmond zegt

    19 mei 2020 om 22:49

    Wat is de functie van de lange gebogen antenne?

    Login om te reageren
    • torsen zegt

      19 mei 2020 om 23:04

      Radio golven opvangen.

      Zonder te blijven haken achter begroeiing.
      En imago. Vooral imago van een offroader.

      Login om te reageren
      • Richmond zegt

        20 mei 2020 om 07:02

        @torsen: lijkt net een RC auto

        Login om te reageren
  8. mpgc zegt

    19 mei 2020 om 22:53

    Zonde hoor. Zo’n auto moet je in stand proberen te houden. Niet verpesten. Het is ook een totaal zinloze aanpassing.

    Login om te reageren
  9. emping zegt

    19 mei 2020 om 23:22

    Ja gaaf apparaat zo. Leuker dan het origineel imo.

    Login om te reageren
  10. heat59 zegt

    19 mei 2020 om 23:59

    Ik ken wel iemand uit Vucht die de auto terug naar fabrieksnieuw originele staat kan brengen..schijnt..

    Login om te reageren
  11. Jorrit zegt

    20 mei 2020 om 00:53

    Vind deze Bertone-Dino wel een geslaagd model om te zien. Wellicht niet zo indrukwekkend als het eerste model Dino.
    Vind de uitvoering zo niet eens erg lelijk, maar komt wel op mij over als nèt niet. Net zoals die safari-Porsche 924 van een tijdje terug. De rolkooi lijkt te ontbreken; ga dan een voor een complete rally-/safari-spec?

    Login om te reageren
  12. rikv99 zegt

    20 mei 2020 om 06:54

    Megavet!!!

    Login om te reageren
  13. Dutchdriftking zegt

    20 mei 2020 om 08:22

    Tja, nog altijd niet heel mooi, maar de poging is erg leuk gedaan!

    Login om te reageren
  14. Arnoud zegt

    20 mei 2020 om 08:47

    Aan iedere Dino valt weinig te verpesten. Wat een lelijke misbaksels zijn dat. De 246 ziet eruit als een happy kikker, 208/308 is uit het vuistje ontworpen door een kleuter.

    Login om te reageren
  15. barry355gtb zegt

    20 mei 2020 om 10:36

    Het is in ieder geval wel een unieke uitvoering. Dat verhoogt de waarde waarschijnlijk wel ;-)

    Login om te reageren
  16. cazzo046 zegt

    20 mei 2020 om 12:34

    Toch liever de 911, is meer historisch verantwoord.
    Ferrari’s moeten op het asfalt blijven.

    Login om te reageren
    • snuif zegt

      20 mei 2020 om 14:03

      Voor wat betreft deze GT4 heb je gelijk, die hoort op het asfalt te blijven. Maar in het geval van de 288GTO is er een uitzondering. De 288GTO was in eerste instantie bedoeld om deel te gaan nemen in de Groep B klasse. Groep B werd echter opgeheven voordat de 288GTO klaar was. Als gevolg werd de 288GTO de eerste van de “Big 5” super-/hyper car Ferrari’s. Je hebt dus inderdaad gelijk, Porsche geeft daadwerkelijk rally auto’s gebouwd en gebruikt.

      Login om te reageren
  17. dtwo zegt

    20 mei 2020 om 13:35

    Ik heb een groot zwak voor de 308 GT4 en ik heb een hekel aan het ‘modden’ van klassiekers, dus ja verpest. Maar de principes even opzij zettend vind ik het best een leuk ding.

    Login om te reageren
  18. stupendo zegt

    20 mei 2020 om 23:11

    Prachtige Ferrari, vooral die C-stijl.

    https://www.youtube.com/watch?v=wKwIfsAMZfs

    Video in combinatie met de muziek is geweldig, hoofdtelefoontje op en wegdromen…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North