• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Is dit de eerste getunede rolstoelbus?

Auteur: willeme, gepost 27 mei 2021 om 09:58 – 16 Reacties

getunede rolstoelbus

Er is geen reden waarom mensen in een rolstoel niet een getunede rolstoelbus wensen, nietwaar?

Autofabrikanten zijn altijd op zoek naar niches. Soms kan zo’n marksegment ietsje groeien en als jij de enige bent die iets in de aanbieding heeft, dan ben je de spreekwoordelijke spekkoper. Sommige marktsegmenten zijn echter dermate klein, dat het voor veel fabrikanten niet de moeite is om er actief te zijn. Gelukkig is er aftermarket heel veel mogelijk.

Daar kwamen we vandaag achter met het zien van de Hartman VanSports Sprinter, de eerste getunede rolstoelbus. Het is natuurlijk kolder om te denken dat iemand in een rolstoel het niet leuk vindt om zijn voertuig iets gaver eruit te laten zien, toch?

getunede rolstoelbus

Tourer

De getunede rolstoelbus in kwestie is gebaseerd op de Mercedes-Benz Sprinter Tourer, de kortste versie van de Sprinters met een wielbasis van ‘slechts’ 3,25 meter. Ideaal als je de hoogte en breedte van een Sprinter kunt gebruiken, maar de extra lengte niet nodig hebt.

  • getunede rolstoelbus
  • getunede rolstoelbus

De Hartman VanSports Sprinter is voorzien van een spoilerlip aan de voorzijde. Aan de zijkant kun je de nieuwe sideskirts aanschouwen. Tevens zie je daar de velgen. Ze heten hier ‘VEST1’-wielen, maar het lijken ons Borbet CW3-velgen. Zeker omdat Borbet deze ook levert in bedrijfswagen specificatie.

Deze zien er identiek uit, maar hebben een hoger draagvermogen, iets dat nogal eens wordt vergeten bij bedrijfswagen-velgen. Eromheen liggen 255/45 20 Continental SportContact-banden. Mocht je deze wijzigingen nog ietsje aan de milde kant vinden, Hartman geeft aan dat heftigere modificaties op komst zijn.

  • getunede rolstoelbus
  • getunede rolstoelbus
  • getunede rolstoelbus
  • getunede rolstoelbus
  • getunede rolstoelbus

Getunede rolstoelbus voor het eerst?

Verder is er volgens Hartman enorm veel mogelijk. Normaal gesproken zien we dan hele luxe interieurs en als je dat wil, regelt Hartman dat voor je. In dit geval hebben ze de auto voorzien van een rolstoellift. We weten dat Autech (een speciale divisie van Nissan) zowel tuning als gehandicaptenvervoer achteraf bouwt, maar de combinatie is nu voor het eerst. Althans, naar ons weten is het daarmee de eerste aangepaste rolstoelbus, maar we kunnen ernaast zitten. Gelukkig is er een commentsectie!

Ook interessant!

  • Stop met zoeken, deze Mercedes Sprinter is dé bedrijfswagen
    Mercedes Sprinter bedrijfswagen lost huizenmarkt problemen op
  • Maak indruk en pimp je Stellantis bedrijfswagen
  • Met deze berger wil je bijna pech hebben. Bijna
  • Dit was ooit een Volkswagen bedrijfswagen

Nieuwste artikelen

  • Europese specs Tesla Model Y L bekend, dit moet je weten
  • Welke Porsche met turbo kies jij?
  • Goedkopere Tesla Standard-modellen hebben niet het gewenste effect
  • Alfa Romeo gooit Ferrari-sausje over de Junior
FacebookTweetPinLinkedIn

Bedrijfswagen, Busjes, Mercedes, sprinter, tourer, tuning, velgen

Vorig bericht: « Zurlinden 911 is gaver (en goedkoper) dan Singer
Volgend bericht: AC Schnitzer M4 goodies zijn er nu al »

Lees Interacties

Reacties

  1. Edge zegt

    27 mei 2021 om 10:23

    Onder een Irmscher bus schreef ik laatst dat het er eigenlijk altijd knullig uit ziet, zo’n getunede bus, maar daar wil ik toch wel even op terugkomen. Zeker voor rolstoelgebonden mensen is dat soort tuning gewoon leuk. Je bent al beperkt tot relatief saaie auto’s doordat die rolstoel mee moet, dus waarom zou je je nog verder laten beperken door saaie wielen en een saaie kleurstelling?

    Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      27 mei 2021 om 11:28

      @Edge: waarom relatief beperkt tot saaie auto’s? De meeste auto’s zijn aanpasbaar, als je zelf uit je rolstoel kunt en deze uit elkaar kunt halen/inklappen is iets als een Porsche 911 om maar wat te noemen geen enkel probleem.

      Login om te reageren
      • gekkehenk zegt

        27 mei 2021 om 12:28

        @406_v6: nee, zo werkt het voor een groot deel mindervaliden helaas niet

        Login om te reageren
        • 406_v6 zegt

          27 mei 2021 om 13:35

          @gekkehenk: praat hier uit persoonlijke ervaring… en ja de meeste mindervaliden rijden zelf geen auto/busje, simpelweg omdat ze geen rijbewijs kunnen halen, zij die dat wel doen hebben veel meer keus als je denkt.

          Login om te reageren
      • Arno's zegt

        27 mei 2021 om 14:11

        Heb 25 jaar lang mijn rolstoel uiteen genomen en ingeklapt na het instappen en over me heen getild om hem op de bijrijdersstoel te leggen. Nu vond ik het welletjes en heb een V90 T8 R-design gekocht (wij zijn ook mensen en houden van mooie dingen) met een robotarm in de kofferbak. Die pikt de stoel op en legt hem in de kofferbak. In een bus ben je ondanks het volume zeer beperkt qua ruimte.

        Login om te reageren
        • clubbtraxx zegt

          27 mei 2021 om 20:07

          Mooi man, gewoon het beste van maken als je die mogelijkheid hebt!

          Login om te reageren
    • naturalpower zegt

      27 mei 2021 om 16:25

      @Edge Voor mij is het een kwestie van geld dat ik me laat beperken door saaie wielen en een saaie kleurstelling. Rolstoelbussen zijn vaak behoorlijk aan de prijs, zelfs als ze deels vergoed worden. Anders zou mijn Ducato wel anders zijn dan een gewoon wit busje.

      Login om te reageren
  2. mc96 zegt

    27 mei 2021 om 10:32

    Op youtube een filmpje gezien over een oude Ford Transit met de motor uit de Sierra Cosworth motor er in. Door de eigenaar gebouwd om zijn kind in de rolstoel te kunnen vervoeren. Dan ben je een baas 😄

    Login om te reageren
    • kapitein zegt

      27 mei 2021 om 12:20

      Echt een gaaf ding:
      https://www.youtube.com/watch?v=t-nBTm_G21s&t=385s

      Login om te reageren
  3. maxidyne zegt

    27 mei 2021 om 12:07

    Bij mijn moeder in de straat staat ook een getunede rolstoelbus. Oettinger T6, ziet er goed uit voor een bus. Eigenaar is er heel trots op. Kan zo met z’n rolstoel plaats nemen achter het stuur. Handgas en rem.

    Login om te reageren
  4. faalhaas zegt

    27 mei 2021 om 12:19

    Prima bak voor de verwendicapten onder ons.

    Login om te reageren
    • Arno's zegt

      27 mei 2021 om 14:07

      Wat een misselijke opmerking. Hiermee doe je je naam eer aan

      Login om te reageren
    • naturalpower zegt

      27 mei 2021 om 16:34

      @faalhaas Die ‘verwendicapten’ hebben vaak al alles wat ze kunnen krijgen. En nee … daar is tuning voor je rolstoelbus niet bij. Maar niet alle gehandicapten zijn verwend, als je dat bedoelt te zeggen.

      Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      27 mei 2021 om 17:20

      Wat wil je daar nu mee zeggen?? Dat je als gehandicapte het makkelijk leven hebt, en daarmee een verwend iemand bent?? lullo….

      Login om te reageren
  5. Michel-GR zegt

    27 mei 2021 om 20:53

    De meeste auto’s zijn wel te tunen . Zo ging mijn 2e auto de VW up van 60 naar 82pk en was op de snelweg plotseling een stuk rapper! En liep nog steeds 1:20.

    Login om te reageren
  6. erro zegt

    27 mei 2021 om 22:03

    Kan zo’n bus wel waarderen. Liefst wel 1 slag kleiner, zodat je parkeergarage in kan
    Qua rijden en dagelijks gebruik, los van rolstoel, worden dit soort auto’s vaak onderschat.
    Meer ruimte en betere zit dan menig suv. En met goede trim zeker niet minder beschaafd.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North