En zo’n Zurlinden 911 is ook nog eens goedkoper dan zo’n standaard Singer.
Jullie kennen vast wel de Singer, de Californische producent van klassiek uitziende Porsches die stiekem erg modern zijn. Het idee is bijzonder: pak een Porsche 964 en laat deze eruitzien als een jaren ’60 Porsche. De creaties zijn bloedmooi, maar ook enorm prijzig. Je bent zo een half miljoen kwijt voor zo’n opgekalefaterde sportkever.
Daarbij is een Singer misschien ook wel ’te mooi’. het is meer een kunststukje dan een ‘auto’. Gelukkig is er hier dit goedkopere Singer-alternatief, de ‘Zurlinden 911′. Deze auto’s worden gebouwd door Zurlinden Restorations & Developments. In principe hebben ze hetzelfde gedaan als Singer, maar dan met minder protserigheid.
Zurlinden 911
De auto ziet er klassieker uit dan dat ‘ie is, maar heeft in technisch opzicht juist wat modernere onderdelen. Laten we beginnen met het uiterlijk. De auto in kwestie is een 911 uit 1989, een 911 Carrera Coupé. Het idee was om de Zurlinden 911 eruit te laten zien als een 911 ST uit de jaren ’60. Dus de koplampen, knipperlichten, achterlichten, achterbumper, voorbumper en dergelijke zien er allemaal een stukje ouder uit, omdat het simpelweg onderdelen zijn voor oudere Porsches. Maar ja, omdat Porsche altijd dezelfde auto bouwt, kun je die onderdelen redelijk makkelijk uitwisselen.
Dan de technische aanpassingen van de Zurlinden 911. Er zijn een hele hoop wijzigingen die je niet ziet en een paar die je wel kan zien. De velgen komen bij Fifteen52 vandaan (model Outlaw) en meten een bescheiden 15 inch. Voor zijn ze 8 inch breed, achter 10 inch. Met name die laatste is een maat die je bijna niet meer tegenkomt (in combinatie met de diameter). Daarnaast zien we dat de 911 is verlaagd, dat is gedaan middels een schroefset van Öhlins, misschien wel de beste leverancier die je kunt bedenken. Achter de wielen kun je een remmenset aantreffen van StopTech.
3.8 liter
De motor is ook anders. Het betreft nu een 3.8 liter motor uit een 964 waaraan van alles gewijzigd is. Denk aan grotere kleppen, individuele gasklephuizen, gesmede zuigers en nog veel meer wijzigingen. Hoeveel vermogen en koppel het oplevert wordt niet vermeld, wel dat alle power via de geliefde G50-transmissie over wordt gebracht naar de achterwielen. Uiteraard ontbreekt een sperdifferentieel (van Wavetrac) niet.
Als laatste dan nog het interieur van de Zurlinden 911. Dat is relatief simpel gehouden. Er is een compleet nieuw donkerblauw lederen sportinterieur en alcantara bekleding voor het dashboard. De deurpanelen komen van een 911 RS. Prijzen worden niet genoemd, maar naar het schijnt moet het ongeveer een kwart zijn van wat Singer vraagt. Dat is alsnog 125.000 dollar, maar dat is aanzienlijk goedkoper dan zo’n Singer.
Dan is het woord nu aan u, ga je voor een stoere Zurlinden 911 of toch liever doorsparen voor een Singer? Laat het antwoord weten, in de comments!
harrie zegt
Zijn er nog 964’s over of zijn ze inmiddels allemaal omgebouwd?
cossiekiller zegt
Dit was een G model. ;-)
Jetlag zegt
Ik hou wel van restomods (of valt dit in de categorie “retromod”?), zo ook deze.
Maar om te stellen dat deze creatie gaver is dan een Singer durf ik te betwijfelen, zo niet keihard tegen te spreken.
Persoonlijk vind ik ‘m mislukt en zou ik eerder, óf doorsparen voor een Singer, danwel een originele 964 of G restaureren… De techneuten van Zurlinden lijken mij aan een vorm van schizofrenie te hebben geleden; ze hadden hetzelfde idee voor ogen, maar konden niet kiezen, met dit als gevolg.
Maja, ik doe het ze niet na en vooralsnog kiezen Gaston en Winston ervoor om over lange grindpaden naar de deurbel te lopen, in plaats van via m’n voortuintje bij mij aan te bellen, dus kan ik niet anders dan ook deze vorm van kunst te bewonderen en verder te dromen over wat ik, met de Postcodekanjer op m’n bankrekening gedaan zou hebben…
cvoo zegt
Leuk gedaan, alleen nog even de spiegels veranderen voor n klassieke versie.
frederik zegt
De prijs is helemaal niet gek. Maar ik merk dat het me helemaal niet veel meer doet, ook Singers niet. Liever een echte 964 of een klassieke 911.
tommot zegt
@frederik: mee eens
z4coupe30si zegt
Ik was verkocht toen ik las dat hij ITBs heeft 🤤
frederik zegt
@z4coupe30si: Heeft een klassieke 911 met MFI ook. :)
sntial zegt
Gaver dan een Singer zou ik dit toch niet noemen.
vindik zegt
Dit is een mooi gerestaureerde ouwe 911 in een modern kleurtje; bij lange na geen Singer… Helaas.
acakoning zegt
Ja leuk, en ze zullen zich een beetje proberen af te zetten tegen Singer maar zo’n Singer is gewoon mooier en prachtig af gewerkt.
Tja.. 400.000,- meer voor een Singer is ook niet niks.. En als het je om de emotie gaat van het rijden in zo’n auto zal dit misschien een goede deal zijn. Ik vind het iig leuk dat er bedrijven zijn die dit doen.
Kies maar: een nieuwe Porsche 911 basis-Carrera of deze Restomod..
lluq zegt
Als ze dat nou eens met eigen “bodies”doen had ik het helemaal te gek gevonden. Blijft geen 964 meer over terwijl dat ook prachtige auto’s zijn.
racingralph zegt
Vet!
kniesoor zegt
De prijs van een Singer is dan misschien bij de konijnen af, maar vind ze wel mooier dan deze Zurlinden. Wel benieuwd hoeveel peekaa deze levert.
Charles Taycan 4S zegt
Erg fraai! @willeme😉👍
rollingstoned zegt
Dat vuilniszakkengrijs doet hem alleen niet zo goed.
vacano zegt
Heb mijn vrouw al een “Singer” cadeau gedaan, ben zelf tevreden met de nieuwe Corvette Stingray in Rapid Blue die morgen geleverd word.
Heeft 6 maanden langer geduurd dan verwacht, best sneu, maar als trouwe klant ook een aankoopbon (geen korting ! ) gekregen van $9.000.
Die ga ik gebruiken voor de aanschaf van een Camaro die mijn neef overneemt.
Auto’s en vrouwen moeten voor mij origineel zijn, anders hoeft het niet
shalomleon zegt
Alles waar “Te” voor staat is niet goed. Behalve tevreden en tequila
hotze zegt
Te veel geld bezitten om ooit op te kunnen maken kan er ook mee door. Kun je in ieder geval een echte Singer kopen.
scrmeagle zegt
Plat geslagen kever
eddy912 zegt
@willeme
Wat is het toch jammer dat er altijd naar buitenlandse bedrijven gekeken wordt terwijl we in ons eigen land Von Schmidt Oss hebben waar minstens zulke mooie Porsches worden gebouwd als bij Singer, en zeker als bij Zurlinden. Goedkoop, nee, prachtig ja! Misschien een idee om daar eens aandacht aan te besteden.
willeme zegt
@eddy912:
We kiezen de onderwerpen niet zozeer op hun afkomst ;-). Het gaat er voornamelijk om of er iets nieuws te melden is. Als dat met Von Schmidt het geval is, zullen we er zeker aandacht aan besteden!
eddy912 zegt
@willeme,
Dank voor je reactie. Ik snap het dat jullie naar het autonieuws kijken. Maar misschien wel een idee om eens aandacht aan de Nederlandse Singer te besteden. Of eens een aantal van dit soort bedrijven naast elkaar te leggen in een mooi item.
Eduardo Cuvelier zegt
Zurlinden 911 Carrera Coupé Geronimo Grey – Score :
– Hotel Pools : ‘Hideaway’
– https://youtu.be/AxiaB0vjuQ4?si=OQEF3qNP1T4U51oC