Een lager gewicht, meer power en een zéér serieus koetswerk.
Jawel, het is de Lotus Evora GT430 en inderdaad: dat getal staat voor het vermogen van de Britse supersporter. Dankzij de zeer aerodynamische koets weet het ding maar liefst 250 kg aan downforce op te wekken als de topsnelheid bereikt is. Tegen die tijd ga je zo’n 305 km/u. 0-100 km/u duurt trouwens 3,7 tellen in de krachtigste straatauto die Lotus tot nog toe bouwde.
De GT430 weegt 1.258 kg en moet dus de hoek om gaan als een beest. Bovendien is de nieuweling 26 kg lichter dan de GT410. De power wordt geleverd door een 3.5 V6 van Toyota die z’n piekvermogen levert bij 7.000 rpm. Het maximumkoppel van 440 Nm komt vrij vanaf 4.500 rpm. Uitademen doet de GT430 via een titanium uitlaatsysteem, dat bovendien een gewichtsbesparing van 10 kg oplevert.
Standaard wordt dit type geleverd met een handbak met zes versnellingen en voor het betere bochtenwerk zorgt het Torsen differentieel. Öhlins leverde de dempers en zoals we van deze Zweedse toko gewend zijn kun je in- en uitgaande demping geheel naar wens instellen. De veren zijn trouwens afkomstig van Eibach.
Het enige slechte nieuws: van de GT430 worden slechts 60 exemplaren gebouwd. Vraag van de dag: liever dit ding of toch een Porsche GT3?
32 reacties
Wanneer je als fabrikant een serieuze model als deze uitbrengt met zo’n hoog prijskaartje is torque-vectoring toch wel een must tegenwoordig. Je kan kiezen voor dure en zware actieve diffs zoals op BMW’s X-M modellen of licht en goedkoper rem-gebaseerd systeem zoals bij McLaren. Het zit op meer auto’s dan je denkt overigens en hoor niemand klagen dat ze constant remschijven en remblokken moeten vervangen.
Ik weet niet wat jij onder een ‘Open differentieel’ verstaat maar dat is wat alle normale auto’s zonder sportieve aspiraties hebben.
In de US heb je ook gewoon Camry’s met deze 3.5v6, dat zijn daar de burgerbakken die met dat blok behoorlijk snel zijn.
#mompelt iets over supercharger.
Maar deze of een GT3? Hoewel ik deze mooier vind, zal de GT3 wel iets beter in elkaar zitten denk ik. Bij Lotus krijg ik toch altijd het idee dat de kwaliteit iets minder is. Wellicht dat de prijs daar ook naar is, maar ik verwacht niet dat hij goedkoop zal zijn tov de GT3.
Ik vind dit niet getuigen van veel lightness
En deze Evora is toch 100-150kg lichter dan een GT3, dat kan ook tellen.
Als je bij 100km/uur je hand uit het raam houd genereer je 1kg. Bij 200km/uur een factor 4 hoger, dus 4kg en bij 300km/uur is dat al 8kg.
Dus met 15 paar handen heb je evenveel downforce als deze lotus. Of ongeveer 7 matties die allemaal hun handen en voeten uit het raam steken.
Om nog maar niet te spreken wat je allemaal nog meer uit het raam kunt steken.
Dus.
Je 28 matties mogen dan downforce genereren, ze zullen met hun ledematen ook veel drag, weerstand, geven. Heb zo een gevoel dat je zwaar overladen Mercedes Vito V6 diesel met ledematendownforce niet even snel zal zijn als deze Evora….