Not your ordinary BMW M3, een occasion die een beetje gemodificeerd is. Maar dan op een erg smaakvolle manier.
Van klassiekers moet je afblijven. Het doet het nodige met de waarde namelijk. Net zoals dat de Mona Lisa niet meer waard wordt van een Gucci-petje opdoen, moet je klassieke auto’s gewoon standaard houden. Je loopt enkel het risico om andermans smaak dwars te zitten, zodat diegene er minder geld in wil steken.
BMW M3
Uitzonderingen vormen de regel en dit is er één van. We spotten een BMW M3 occasion uit 1988, de eerste generatie (E30) dus. Een auto die weinig uitleg nodig heeft, lijkt ons. Voor wie écht geen idee heeft: de 2.3 liter S14 viercilinder met 200 pk (iets meer bij andere uitvoeringen) was het tegendeel van de huidige trend: vooral de uitstekende rijeigenschappen dragen bij aan de iconische status van de E30. Naast een volstrekt no-nonsense uiterlijk waar eenvoud zegeviert. Volgens de eigenaar van deze BMW M3 die te koop aangeboden werd, was het uiterlijk toe aan een paar kleine wijzigingen.
Smaakvol
Gelukkig is de ’tuning’ erg smaakvol gedaan. Niet zoals Clarkson altijd zei dat hij voorzien werd van magneten en door een Halfords-filiaal is gereden. Het exterieur is Lachssilber Metallic. De meest in het oog springende modificaties die uitgevoerd zijn: ‘smoked’ achterlichten en AC Schnitzer-velgen. Beide lijken ‘knaak’, zoals @jaapiyo dan zou zeggen, maar het werkt eigenlijk prima. Iets subtielere modificaties zijn de voorbumper en motorkap van een M3 Evolution. Ook de stance van de auto is niet helemaal standaard met dank aan Eibach-veren met Bilstein-dempers, waardoor de M3 nog meer ‘muscle’ uitstraalt dan hij al deed.
Interieur
Van binnen is de BMW M3 occasion lekker luxueus. Leren bekleding, airco, elektrisch bedienbare ramen en schuifdak en zelfs een Alpine CD-speler. Sturen gaat met een lederen stuurwiel van AC Schnitzer. Het zwarte interieur krijgt een mooi contrast van rode gordels.
Voor de goede orde
De BMW M3 occasion werd aangeboden op Bring a Trailer. Modeljaar 1988 met een forse 176.000 mijl (283.000 km) op de klok. Door verschillende revisies en poetsbeurten staat de auto er echter snaarstrak bij. Helaas is de M3 reeds verkocht en leverde hij net geen 53.000 dollar op. Bepaald niet in de steek gelaten door de tuning, dus. De advertentie bekijken kan op Bring a Trailer.
Robert zegt
Voor een kort moment dacht ik toch echt het achtersteven van een Mercedes 190E EVO II te zien op de header foto.
Ik zal dit maar als een hoedtik naar de concurrent beschouwen.
bugboy zegt
@RRRobert: Vooral die achterlichten met horizontale streep er in.
coldsteel zegt
Mooie M3, alleen.. achterlichten joooonge!
nicolasr zegt
Knaak
SpeedGeek zegt
Neen, de tofste blijft de Alpina B6 3.5S.
Yzord zegt
Dat noem ik niet smaakvol, maar een omgebouwde Merc met nieren.
sulobb zegt
Origineel is mooist, maar deze vind ik ook echt prachtig. Tikkeltje ‘modern’.
De achterlichten zijn om aan te wennen, maar ik vind ze wel passen bij het concept ‘grijs’. Ik ben fan iig!
stamp zegt
Iets subtielere modificaties zijn de voorbumper en motorkap van een M3 Evolution
Ja.. vooral die motorkap is errugh subtiel. So de knetter, dat verschil zie je echt bijna niet…
Oh wacht. ’t gaat niet om de motorkap, ’t gaat om de afdichtingsrubbertjes.. Ja.. subtiel ja, en oog voor detail. Zou niet misstaan om dat detailniveau dan ook in de tekst op AutoBlog aan te brengen,..
henkp1 zegt
‘Meest smaakvol..’, serieus???
Het is gewoon ‘smaakvolste’. hoor!
Wel een gave bak, hoewel ik hem het liefst in rood zou willen, maar deze is ook prima.
sportevo zegt
Die velgen, stuur, witte knipperlichten en achterlichten kun je nog vervangen voor origineel. Al zou ik met die eerste twee nog niet eens veel moeite hebben.
Motorkap en bumper van een Evolution? Ik weet best wat van de e30 M3 maar niet dat de motorkap ooit anders was. Als ze die afdichtingen langs de rand bedoelen, die kwamen uit de Sportevo/Evo 3. Evenals de rode gordels en bougiekabels.
Misschien dat die voorbumper ook van een Sportevo is maar ik mis dan wel de verstelbare splitter.
Maar als ik deze zou kopen? Ik zou eigenlijk alleen de verlichting weer origineel maken (ook de knipperlichten voor).
mustang750supersnake zegt
heerrrlijk die schnitzer velgen eronder
lennertg zegt
Vind de schnitzer velgen eerder iets voor een E36, de Startec achterlichten vind ik dan wel weer fantastisch, zijn trouwens nog mooier op een rode. En de reacties over de “Mercedes” look, heeft volgens mij meer met de zilveren kleur te maken, alle E30 M3 hebben namelijk deze verdeling in de achterlichten.
kniesoor zegt
Toch liever een E46 M3. En dat hoeft niet eens een CSL te zijn, een standaard exemplaar volstaat prima.
marinepower zegt
Ik had vroeger op mijn standaard 325i (pre-facelift) van die compleet rode achterlichten op een zwarte metallic lak. Sommigen vonden het heilig schennis, ik vond het prachtig.
E550 zegt
Alles aan deze auto is zo fout als het maar kan. Eind jaren 90’ zagen veel E30 M3’s er zo uit.
racingralph zegt
Lekkere E30! Juist wèl dik die Startec achterlichten! Setje op MP kost min 500 EUR, zegt genoeg lijkt me. Alleen toegegeven, dat AC Schnitzer is fout. Het stuur v.v. voor origineel (of M-Tech2) en velgen -> BBS RS-001. Ohja en de grote EVO 2 onderlip. Dan kan er een strik omheen.
mpgc zegt
Ik vind de modificaties geen verbetering. Heb die AC Schnitzer spullen er altijd nogal “tacky” uit vinden zien. Deze auto mist dan nog de nogal cheape striping. Ik denk dat ze een soort Alpina hadden willen worden. Maar daar zijn ze nooit in de buurt gekomen. Beetje een mislukt avontuur van wat toen het meest vooraanstaande fabrieks toerwagenteam van BMW was.
Pascal zegt
Wat BMW’s betreft zijn origineel en Alpina voor mij de enige opties. Ze worden gewoon direct ‘fout’ als je er iets anders mee doet.
SimonMc zegt
Ik zou zeker die achterlichten er al aftrappen. De rest valt nog te bezien.
jerudo zegt
Er zijn net nieuwe betekenissen toegevoegd aan het woord “smaakvol”.
cossiekiller zegt
De meest smaakvolle gemodificeerde M3 vind ik nog altijd de widebody E36 van Schnitzer.
https://www.carthrottle.com/post/a5gdmex/
celicasteve zegt
Een woord : ongelofelijk gaaf!
Charles Taycan 4S zegt
De stap van iconische klassieker naar petjesbak is snel gemaakt zie je wel…. orgineel vind ik hem het fraaist en blijft hij voor een grote groep het meest waardevol…