Is E10 stiekem een middel om van oude auto’s af te komen?

Auteur: , 83 Reacties

De discussie omtrent de brandstof die voor een gedeelte uit alcohol bestaat laait weer op. Tijd om de knuppel in het hoenderhok te gooien.

Is E10 stiekem een middel om van oude auto's af te komen?

Onlangs werd bekend dat de Nederlandse overheid nog voor 2020 wil overstappen van Euro95 op E10 brandstof. Die laatste komt in hoge mate overeen met de eerste, ware het niet dat de brandstof voor 10% uit ethanol bestaat. Aangelengde benzine past immers beter in het huidige tijdsbeeld en yada yada.

Jaren geleden schreven we al dat er behoorlijk wat nadelen kleven aan E10. Zo kan de brandstof voor schade zorgen bij met name oudere auto’s, rijd je er niet zuiniger mee, is het niet goedkoper, wordt de uitstoot er niet geringer op, wordt landbouwgrond gebruikt voor de productie terwijl die grond ook voor voedselproductie kan worden gebruikt en ga zo maar door.

Bezitters van oudere auto’s doen er verstandig aan om géén E10 te tanken. Het spul kan schade veroorzaken aan verschillende motoronderdelen en reparaties zijn vaak prijzig. Wie toch in een oudere auto rijdt zal dus aan de Super 98 of aan premium brandstoffen moeten. Met andere woorden: voor hen wordt autorijden duurder. We kunnen ons dan ook niet aan de indruk onttrekken dat de invoering van E10 vooral gericht is op verjonging van het wagenpark.

In België is Euro95 al vervangen door E10. Wie in een wat oudere auto rijdt doet er dus verstandig aan om niet meer over de grens te tanken. De peut is dan wel goedkoper, maar met mogelijke reparaties trek je dat prijsverschil zo weer recht.

Dank aan @srthellcat voor het tippen! Foto door @dutchstylez via Autojunk



83 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
In Nederland bestand Euro95 al voor 5% uit ethanol, dus eigenlijk zou het E5 moeten heten.
Voor mijn MX-6 uit 1994 wordt het ook afgeraden om E10 te tanken en dat doe ik ook niet.
Ik tank overigens al jaren in Duitsland en tank desnoods Super Plus, als de gewone benzine niet meer leverbaar is.
Op zeker wel. Ik heb een toyota uit 94 die zuiniger is dan menig SUV en minder troep uitstoot. Zit gewoon een katalysator onder. En er staat nog maar 133.000 op de klok, dus kan nog zo 200k bij. Maar dit is weer een leuke manier om een petrolhead te pesten :(
Achterlijke maatregel, voedsel in brandstof stoppen terwijl er ook nog zat olie is… Vraag me ook af of er überhaupt iemand in Europa eens fatsoenlijk heeft doorgerekend of het nou nuttig is. Bovendien vreet mijn (16 jaar oude) motor ’t niet. M’n auto officieel wel, maar echt vertrouwen doe ik het niet bij een 12 jaar oude Italiaan…
@trustmeiamanengineer: “terwijl er nog zat olie is” jij bent oliemagnaat die precies weet waar alles zit?. Beter gaan we nog voor de olie op is op een alternatief over want anders zitten we met gebakken peren.
@b00m3rang: maar dat alternatief lijkt me niet om vreten in je tank te gooien dat we beter aan mensen met honger kunnen geven.
@tenaci: Dat denk jij, maar door dat soort “dumpen” van voedsel in 3e wereldslanden zitten de boeren daar zonder werk en word 1 persoon rijk, namelijk de importeur van al dat voedsel. De rest werkt voor die importeur tegen hongerloontjes. Beter is om daar de kleine boeren beter te faciliteren om zodoende de boeren weer meer geld en macht te geven, maarja dat is moeilijk want die importeurs hebben nu geld en macht en dat staan ze niet zomaar af.
Zijn er ook voordelen aan E10? Als je dit zo leest snap je niet waarom het ingevoerd wordt…
@donvliet: Het bespaard olie.
@robert110: Euh nee, het bespaart olie.
@olivierc: ok grammar nazi.
@olivierc: ja juffrouw
@donvliet: ethanol heeft enkele voordelen. Het heeft een hoger octaangetal en is dus klopvaster. Je kunt meer vermogen uit een motor peuteren zonder dat de boel kapot gaat. Alleen nuttig voor zwaar opgefokt spul dus.

Het nadeel is dat er 30 tot 40% minder energie in ethanol zit en je dus zoveel meer verbruikt. Nou zit er maar 10% in e10 dus je praat dan over 3% meer verbruik in dit geval. Ook merk je dus weinig van het gestegen octaangetal, omdat er maar zo weinig in zit.
@lekbak: ok, in feite heeft het dus geen nut..
Ik vind het maar niets. Ik tank altijd 98 maar ik vind dit wel naar voor de mensen met een fijne klassieker.
@allesmetturbo: Die mensen doen er erg verstandig aan om Competition 102 te tanken!
Dat spul vreet toch alleen rubbers weg? Is het niet gewoon mogelijk wat rubber onderdelen te vervangen om zo je oude auto op E10 te kunnen laten rijden?
Ik maak mij niet zo’n zorgen. Mijn wagen loop op alles, zelfs een mengsel diesel/benzine doet ie zonder problemen.
@robert110: ja, dat kan gewoon. Maar dat is niet plug and play. Zelfs brandstofpompen zal je in sommige gevallen moeten vervangen. Ook zullen carburateurs eerder bevriezen omdat alcohol erg verkoelend werkt.

Maar ik ga de boel zeker ombouwen. Puur voor het gemak.
@lekbak: ik heb mijn Primera vorige maand afgerond met een ombouw naar E85, het is duur en moeilijk te krijgen maar man man want een vermogen trek je uit dat spul!
@robert110: bepaalde aluminiumlegeringen lossen ook op in ethanol.
Gelukkig zijn er nog af en toe tankstations met super102 (Firezone). Loopt de oude auto ook erg lekker op, nadeel is dat het schreeuwend duur is, maar daar zullen we aan moeten gaan wennen in een ooit benzine-arm tijdperk.
@eaudi: Competition 102 heet dat ;-)
En waar tank je tegenwoordig dan nog 98 in Nederland?

De grote merken hebben het niet en ik ken genoeg verhalen van pompjes waar nog wel 98 op staat maar waar gewoon 95 wordt geleverd.

Gelukkig voor mijn hobby Integra type R woon ik een half uurtje van een Duitse pomp waar fijn octaan 102 verkrijgbaar is.
@robertmeijer: BP ultimate is 98. Shell vpower is officieel 97, maar daar maakt de overheid geen onderscheid in, dus moet shell het 95 noemen.
@freshlife: maar shell vpower zit dus geen ethanol in omdat het weer niet onder al die 95 regeltjes valt.
@robertmeijer: wat freshlife zegt. En op elke willekeurige brandstof app kan je filteren op 98 (of hoger).
@robertmeijer:
Firezone, verkoopt 102, nodig voor mijn Impreza STI
http://www.firezone.nl/
@desjonnies: Ja, hoe gaat het eigenlijk met je Soebie?
Ik rijd voor mijn V8 dus altijd 40km extra om 102 in Duitsland te tanken. Dat verschil is wel zo merkbaar…
@ontploffer: ja, een omweg van 80km met een V8 merk je wel. Dat is zomaar een kwart tankinhoud!
Beetje stemmingmakerij dit artikel.
De meeste auto’s van na 2000 rijden gewoon op e10. En veel auto’s van daarvoor ook.
Grootste probleem bij auto’s die het niet kunnen hebben, zijn de rubbers zoals leidingen en afdichtingen van injectoren en brandstofpomp. Er loopt geen motor van in de soep.
Maar hoeveel mensen rijden nog dagelijks met een auto die dat niet kan hebben? En is dat noodgedwongen omdat het financieel niet haalbaar is een auto te rijden die pas 15 jaar oud is? Of is dat omdat ze nu lekker voordelig in hun youngtimer rijden?
Ik heb ook nog een auto die deze brandstof niet kan verdragen, echter rijdt ik daar dusdanig weinig in en is dit puur voor de leuk, dat die paar cent verschil in 98 echt niet de kosten giga omhoog halen.
@pa045: eh. Jij onderschat het nogal. Alle rubbers en slangen in het brandstof systeem hebben de potentie op te lossen. Het gevolg is dat men heel veel geld uit moet geven om dat te vervangen. Injectoren gaat naar de klote, weer heel veel geld. Benzine gaat lekken met alle brandgevaar wat daar weer van komt. Het is echt teringzooi voor auto’s die er niet voor gemaakt zijn.
@lekbak: lees ff goed wat @pa045 zegt…… Als je een oldtimer rijdt als oldtimer kun je gewoon 98RON tanken, omdat je er dan zo weinig mee rijdt dat je de meerprijs nauwelijks zal merken. Degene die het wel gaan voelen, zijn zij die nu vanuit kostenbesparende overwegingen dagelijks in een oldtimer rondrijden. En daar wil de overheid dus vanaf.
@roppp: een beetje auto van tien jaar oud kost al snel 5000 euro. Dat vind ik nogal wat, hele volksstammen kunnen dat niet aan een auto uitgeven. Daarbij zijn Jappen en volkswagens uit de jaren ’90 nog steeds zo lekker betrouwbaar en dus nog steeds zeer geschikt als dagelijks vervoer. Geen oldtimer maar wel (te) oud. Zonde om dat dan onmogelijk te maken.
@lekbak: zoals hier boven al aangeven rijden we al met 5% ethanol is onze benzine en zou echt drastisch worden als je naar 20% gaat.
@pa045: oh, en alcohol trekt water aan en is gevoelig voor groei van bacteriën en plantjes. Lang stil staan is dus funest voor alles waar ethanol in zit.
@pa045:
Het heeft te maken met het beperken van de vrijheid om keuzes te maken, onze Roverheid beperkt het aantal keuzes en alternatieven voor het individu en weet op deze manier de tegenstellingen in onze maatschappij weer groter te maken .
Dit onder het mom van milieu.
@desjonnies:
Tja. Snap je reactie. Maar een jaar of 20-25 geleden was gelode benzine ineens niet meer te verkrijgen. Uit de handel om dezelfde reden als nu E10. Ik reed toen ook nog in mijn Alfa 33 1.7 qv met carbs. En deze schoonheid (mijn mening) wilde en verdiende lood. Moest ik bij iedere tankbeurt een flesje met adaptief toevoegen om dit lood toe te voegen. kostte toen ook een lieve duit extra. Maar punt 1: Ik reed er niet minder om en punt 2: ik ben het allang vergeten. Is een transitie geweest waar ik nu nooit meer over na heb gedacht. Tot dit bericht. Hierdoor moet ik er wel aan terug denken.
@pa045: ik rijd toch echt zakelijk minimaal 25.000km per jaar met m’n Peugeot 206 uit 1998. Van Peugeot mag er geen e10 in, denk dat er meer mensen last van gaan krijgen dan jij nu suggereert.
@pier:
Met alle respect, maar wanneer je 25000km per jaar zakelijk rijdt, ben je een bezig baasje. Dan zal je in loondienst een leuk salaris moeten verdienen of als zelfstandige behoorlijk wat klanten hebben. Indien dan de financiële situatie niet toereikend is om iets jongers aan te schaffen, moet je met je baas praten, of met jezelf in overleg of het zelfstandige dat wel brengt wat je zou willen. Tenzij je natuurlijk net begonnen bent. Dan snap ik het en dan ben je 1 van die 2 à 3 procent die daadwerkelijk door deze verandering getroffen worden. Maar: je hebt nog 3 jaar. Blijf vechten en wie weet wat je dan kan permitteren.
@pa045: tegen die tijd zijn er weer nieuwe starters zonder kapitaal natuurlijk.
@lekbak:
Ja. Dus? Geen veranderingen in de wereld doorvoeren omdat dit 2 à 3 % van de bevolking echt kan raken? Of snap ik jouw antwoord nu niet?
@pa045: ten eerste is het geen 2 a 3% maar veel meer. Kijk maar eens om je heen hoeveel oudere auto’s er rijden. En dan met name buiten de randstad. Die zijn over twee jaar echt niet allemaal weg. En mocht dat wel de bedoeling zijn dan explodeert de markt voor geschikte auto’s helemaal. Gaat gewoon niet werken.

Daarbij is het een zeer, en dan bedoel ik zèèr omstreden verandering. Het overgrote deel van deze alcohol word namelijk gewonnen uit gewassen die groeien op de plaats waar anders voedsel had gegroeid. En het is niet (of nauwelijks, afhankelijk van het onderzoek) beter voor het milieu want het kost een hoop energie om te maken. En de uitstoot uit de pijp is nagenoeg gelijk.

Dat maakt het dus eigenlijk een onzinnige ondoordacht en door lobby doorgedrukte verandering die òòk nog eens best veel mensen dupeert.
@pa045: eerste jaar zelfs 40k, ding heeft ook nog eens geen cruise control en ook geen airco. Overigens mag ik gewoon een leaseauto hoor. Maar mijn vriendin heeft een lease die we bijtellen en met de km-vergoeding is dit voor mij interessant, dus je hoeft geen medelijden te hebben ;)
Ik snap die hele heksenjacht over E10 dan weer niet.
Hele volksstammen willen het niet tanken terwijl de fabrikant van hun auto zegt dat het geen enkel probleem is.
Heb het bij de oosterburen ook al vaak genoeg getankt met m’n 17 jaar ouder BMW. Wat ik ervan merk? Geen reet.
Wat wordt er bedoelt met een oudere auto? 10 jaar en ouder ofzo?
Ik durf het ook niet met mijn auto uit 1997.
Mijn zwager rijd een focus diesel alleen bij aanschaf was er niet tegen hem gezegd dat hij de add blue diesel moest tanken sindsdien heeft hij problemen met de turbo en weet ik het wat nog meer
@rob5nismo: adblue gaat NIET in de benzine tank! Adblue word namelijk na de verbranding in de uitlaat gespoten om uitstoot te reduceren. Als hij het bij de diesel doet gaat de boel inderdaad kapot. Adblue vul je bij in een apparte tank.
@dutchdriftking:
Maar auto’s met AdBlue hebben dan ook geen benzinetank.
@dutchdriftking: nee mijn auto is benzine.
Die van mijn zwager is diesel
@rob5nismo: iets met klok, klepel en niet weten waar het addertje onder de mouw vandaan komt.
@rob5nismo: add blue diesel tanken? Gelukkig maar dat Ford-verdeler hem dat niet vertelde. Lijkt me niet zo’n gezonde combinatie!
@leaper035t: nee hij rijdt diesel en heeft de wagen 2de hands aangeschaft bij een handelaar die niet op de hoogte was dat er niet de standaard diesel in mocht
@rob5nismo: Je loopt te trollen toch? Ad Blue diesel bestaat helemaal niet. Dat is een apart goedje dat in een apart tankje moet. Hij moet gewoon normale diesel tanken.
@rob5nismo: RTFM!
In Duitsland lekker ron 102 van Arral!
@dutchdriftking: mijn E46 rijdt hier op, voor prestaties (motor is een en ander aan verbouwd) is het geweldig, en daarnaast ruikt het heerlijk
Vanaf wanneer spreken we over een oudere wagen? Geldt het ook voor motoren?
@leaper035t: 10 tot 15 jaar oud en ja, ook je motor. Zelfs je grasmaaier.
Tank voor alle drie de auto’s 98. Jongste is van ’02, oudste ’94. Alleen de R129 320 wil op 95 lopen. Zal mij inderdaad niks verbazen dat E10 word ingevoerd om het wagenpark te moderniseren. Maar ik koop geen nieuwerwetse auto!
oud, oud, wat is oud.
Voor mijn ’08 Alfa 159 wordt het ook afgeraden dus ik gooi de zooi er niet in. De ANWB heeft wel eens een test gedaan met een Opel Signum, na 27.000 km was de brandstof pomp naar zijn grootje, en begon te lekken met ernstig brandgevaar als gevolg. Dus gooi het er vooral in als de fabrikant het afraad.
artikel hier:
https://www.anwb.nl/auto/nieuws/2012/maart/brandstof-e10-schaadt-e10-ongeschikte-auto

incidenteel E10 tanken zal niet zo een probleem zijn, maar vul het zo snel mogelijk aan met ‘normale brandstof’:
https://www.anwb.nl/auto/nieuws/2011/mei/per-ongeluk-e10-tanken-geen-probleem


Nu woon ik met mijn 159 tegenwoordig in Polen dus verplicht E10 tanken hoeft voorlopig niet.. :D
@bakkerst: wat voor een bed heb jij dan?
@roppp:
ik neem aan dat je wilt vragen wat voor type motor, de 2.2 JTS.
@roppp:
als je het niet zeker weet, hier even checken:
http://www.e10check.nl/
via Android app
Kan ik beter gewoon op gas blijven rijden met mijn cadillac.
@smartye36: smarty
Ik tank lekker alleen maar E85! In m’n ehh, dieseltje…
Gaat hard joh!
In Nederland klinkt het logisch. In Duitsland is het wagenpark gemiddeld sowieso een paar jaar jonger want geen afgunsttax, en in België rijdt iedereen diesel, dus niet relevant?
@karhengst: niet waar. Er zijn de laatste jaren al meer benzines dan diesels verkocht in België.

Bovendien worden de taxen op diesel vanaf eind 2018 gelijkgetrokken met benzine, dus de leasingsmaatschappijen zullen ook een gigantische ommekeer maken richting benzinewagens.
Nou, ik vind ’t maar niks dit soort ontwikkelingen.

Ik was laatst in België op vakantie met mijn 205 uit 1986. Toen heb ik ook een halve tank E10 getankt. Omdat overal Euro 95 stond geen moment eraan gedacht dat de brandstof wel eens schadelijk zou kunnen zijn. Zag pas ‘E10′ staan toen ik al klaar was met tanken en ik wist niet wat ’t was. Ik heb er tijdens het rijden niks van gemerkt, maar ik heb m na 150 km gewoon volgegooid met Euro 98.

Scheelt wel dat Euro 98 ook flink goedkoper is dan in NL
@depsycholoog: dat laatste vind ik wel meevallen. Ik tank altijd BP Ultimate hier bij de lokale pomp. Onlangs twee keer in dld getankt (total 98 en shell V Powah 100) en dat was respectievelijk een paar cent goedkoper en even duur tov wat ik gewend ben. Maar goed, het zal ook afhangen van de pomp in kwestie…
En ombouwen naar lpg is ook de nek omgedraaid, voor auto’s jonger dan 40jaar. Die leeftijd is de mijne al gepasseerd, en hij loopt uitstekend op gas. Voor mensen zonder voorkennis aan te raden wat eigenschappen te bestuderen. Ontstekingstijdstippen veranderen en klepspeling aanpassen doen een hoop voor de levensduur. Niet te bang laten maken, en zelf doen of een erkend bedrijf met een goede reputatie erbij betrekken. De ombouw zelf kan namelijk wel op verschillende manieren verprutst worden.
Mijn vrouw heeft een Twingo 1 Initiale uit 2004, met schrik niet wel 39000 kilometer op de tellert.
Het heeft totaal geen zin om geld voor een andere auto stuk te slaan, ze is dolgellukig met het beestje .
War ik ondertussen wel achter gekomen ben als amateur vrek is dat deTwingo veel verder rijdt op een tankje BP Ultimate dan op het chemisch afval van een Argos . Hetzelfde geldt voor mijn Alfa 159 JTDm, ik rijd meer dan 150 kilometer meer met een tank Ultimate Diesel dan met standaard Argos of andere witte pomp spul.
Uiteindelijk zal de Ultimate brandstof van BP een hogere calorische waarde hebben denk ik zo, maar ik was altijd een ongelovige Thomas maar ik ben wel teruggekomen van goedkope brandstoffen tanken.
@desjonnies:

Ergens zal je gelijk hebben, ik had ook de indruk dat de Alfa met shell eur 95 verder kwam dan met ‘non-premium’ brandstof. Maar in de Panda merk je dan weer niks als je er 102 V-power Nitro in gooit..

Ik denk dat veel afhangt van je auto, en of het dan uit kan is een tweede, de premium peut heeft ook een premium prijs.
@desjonnies: mijn 190 (en al mijn vorige oude benzen) rijdt goedkoper op dure BP benzine dan witte meuk. Mijn a-klasse merkt er niks van. Er zit verschil tussen maar je zult echt eerst moeten testen of het uit maakt voor jou auto.
Jemig. Ga ik toch nog profijt hebben van die flexifuel-badge op m’n Focus…
Je kan je auto toch aanlaten passen. Je had een tijdje terug E85. Wagen aangepast met betere leidingen en een stale koppakking. Software update en je hebt net een turbo motor met gemak 50pk erbij op dat spul.👌🏼👌🏼
@kennone: Dat kost natuurlijk ook helemaal niets… Gratis te doen.
@kennone: als je al zover gaat om de koppakking te vervangen ben je wel erg extreem bezig. Grotere injectoren en brandstofpomp en omhoog met je boost is genoeg hoor.
Ik hoop niet dat het doorgaat want daar kan de motor van onze Avensis Verso niet tegen.
@jeroenwz: mja. Ik weet niet of we daar nou specifiek om moeten balen…?
Gezien het feit dat e10 niet zo heel ver van de huidige EU norm af zit ( om en nabij de 5% als ik me niet vergis ) is het verschil voor jan modaal niet zo groot…
Dat we met z’n allen hetzelfde ervoor blijven betalen is een veel grotere issue imho..
Ik vrees dat de E10 kwestie hier hetzelfde zal gaan uitpakken als de biodieseldiscussie in Duitsland, Oostenrijk en Tsjechië. Men gaat het er eerst doorheen duwen, tot de conclusie komen dat het niet voordelig is en het dan weer allemaal terugdraaien.
Tegen beter weten in werd tot voor kort Biodiesel gesubsidieerd en het gebruik ervan aangemoedigd. Wat echter allang is aangetoond is dat de grondstoffen gebruikt voor biobrandstoffen ten eerste niet groen zijn (gewassen verbouwen, verwerken en transporten veroorzaakt ook CO2 emissie). Ten tweede zorgt deze brandstof door de noodzakelijkheid van geconditioneerd transport en opslag ook voor problemen. Daarnaast brengt het ook nog technische problemen mee, omdat dieselmotoren er gewoon erg onder te lijden hebben.
Biodiesel is geen diesel, maar een op diesel lijkend goedje bestaande uit koolwaterstofketens (andere dan normale diesel) + een hoop GFT en zuurstof. Daardoor gedraagt het zich raar onder druk (bijvoorbeeld in een common rail systeem), kan het bederven en heeft het nadelige effecten voor het verbrandingsproces en de uitlaatgasnabehandeling.
Consumenten er gek op, want het hielp ze aan een ‘green image’ (kots) en het scheelde ze in de portemonnee, doordat ze contracten afsloten met aanbieders van Biodiesel (Biodiesel lobby?). All fun & games, totdat de eerste voertuigen stilvielen en garantieregelingen niet van toepassing bleken.

Wat een stel bekrompen klojo’s, die stuurlui in Europa.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).