• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Is er eindelijk een goede manier om EV’s te blussen?

Auteur: machielvdd, gepost 30 september 2025 om 17:57 – 7 Reacties

Het lijkt er wel op.

Elektrische auto’s hebben natuurlijk vele voordelen, maar… ze zijn een beetje moeilijk te blussen. Vaak moet de brandweer een auto twee dagen compleet onder water zetten voordat de accu een keertje uitgefikt is. Dat is niet bepaald ideaal. Er is echter een nieuwe methode.

Vorig jaar heeft de brandweer een proef gedaan met het zogenaamde ‘ultrahogedruk snij- en blussysteem’. De naam verklapt eigenlijk al hoe dit systeem werkt. Door water onder ultrahoge druk te spuiten kan dit systeem door materialen heen snijden. Daarbij wordt de spuitmond direct tegen het materiaal geplaatst.

Dit kan heel goed van pas komen bij het blussen van EV’s. Een accupakket is namelijk waterdicht. Porsche plaatste hun accu’s tijdens het testen bijvoorbeeld 1 meter onder water en stelt ze bloot aan een hogedrukspuit. Normaal gesproken wil je ook niet dat er water in de accu komt. Totdat de accu geblust moet worden.

Met het ultrahogedruksysteem is het dus wél mogelijk om water in de accu te krijgen. Daarmee kan een EV potentieel een stuk sneller worden geblust. Ook is het handig als een EV op een moeilijk bereikbare plek staat, waar je lastig een dompelbak kunt inzetten. In de onderstaande video kun je zien hoe dit in z’n werk gaat:

Het RIVM heeft de proef van vorig jaar geanalyseerd en concludeert nu dat het een “effectieve methode” is. Er is echter een maar. Een accu zit namelijk vol schadelijke stoffen. Met deze blusmethode kan veel troep in de omgeving (via de rook) en de bodem (via het bluswater) terechtkomen. De bodem kan zelfs dusdanig vervuild worden dat die gesaneerd moet worden.

Het RIVM adviseert daarom om deze methode verder te ontwikkelen, door bijvoorbeeld een manier te vinden om het bluswater op te vangen. Ze noemen deze methode wel “veelbelovend”. Het lijkt dus een kwestie van tijd voordat de brandweer dit gaat toepassen.

Ook interessant!

  • Grootste EV-ergernis wordt EINDELIJK aangepakt!
  • Video: de enige goede manier hoe je een rotonde moet gebruiken
  • China vraagt Frankrijk om EV importoorlog op te lossen
    Nieuwe EV-batterij kan zichzelf blussen als ie in brand vliegt
  • Hackers kunnen op simpele manier EV besturen op afstand

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

brandweer, Elektrisch, Video, vuur

Vorig bericht: « Dit is de sterkste auto die je nu kunt kopen op Marktplaats!
Volgend bericht: Dit is de allerlaatste Ford Focus ST ooit »

Lees Interacties

Reacties

  1. zjos zegt

    30 september 2025 om 22:56

    Het blussen van een EV kost ontzettend veel meer bluswater. Ga je accu’s openen (met water) en dan blussen dan krijg je altijd een bodemverontreiniging of als de wagen op een verharding staat dat het riool vol komt te zitten met die rotzooi.
    En dan nog de vraag wat komt er allemaal vrij aan zeer zorgwekkende stoffen (ZZS) waarvan we nu nog niet weten dat ze in zo’n accubrand vrij komen ? Dat er nikkel, lithium en kobalt en PAK’s vrijkomen weten we inmiddels wel maar de rest ???
    Op dit moment zijn op bermlocaties waar in het verleden autobranden met ouderwets blusschuim zijn bestreden altijd een bron van heel hoge PFAS bodemverontreinigingen die gesaneerd moeten worden. Wisten we vroeger ook niet.
    En blijf ook maar ver uit de buurt als zo’n ding in de hens gaat. Er komt zelfs fosgeen gas vrij.

    Login om te reageren
  2. Wolflow zegt

    1 oktober 2025 om 08:07

    Het beste is nog altijd zorgen dat die elektrische hokken niet de weg op gaan

    Login om te reageren
    • RUBERG zegt

      1 oktober 2025 om 09:00

      Jaloers?

      Login om te reageren
  3. Wolflow zegt

    1 oktober 2025 om 08:07

    Het beste is nog altijd zorgen dat die elektrische hokken niet de weg op gaan

    Login om te reageren
  4. Wolflow zegt

    1 oktober 2025 om 08:07

    Het beste is nog altijd zorgen dat die elektrische hokken niet de weg op gaan

    Login om te reageren
    • ecknine zegt

      1 oktober 2025 om 12:49

      Allright grandpa, let’s get you back to bed…

      Login om te reageren
  5. sr20det zegt

    1 oktober 2025 om 21:40

    Omdat die batterijen branden zonder extra zuurstof nodig te hebben, valt er eigenlijk maar één te doen en dat is zo veel mogelijk koelen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North