
Dat wordt gevierd met een eh… A4’tje.
Toevallig schreven we gisteren over de Focus ST ‘Last Edition’. Dat was geen officiële special edition, maar slechts een tuningprojectje. Wat we niet wisten: intussen is de allerlaatste Ford Focus ST al van de band gerold in Saarlouis. Dat gebeurde afgelopen vrijdag.
Let op: het gaat hier specifiek om de ST. De normale Focus wordt nog wel gebouwd, maar ook de dagen van deze auto zijn geteld. Als je het autonieuws niet op de voet gevolgd heb, denk je misschien: is Ford helemaal gek geworden? Nou, eh… ja dus. Na de Fiesta draaien ze nu ook de Focus de nek om.
De ‘Allerletzer Focus ST’ is een Wagon in de kleur Fantastic Red. Dat is inderdaad een fantastisch kleurtje. Verder valt er niet zoveel spannends te vertellen over deze auto. We hebben vooralsnog geen persbericht gekregen, deze foto’s komen van Facebook.

Het lijkt erop dat Ford niet groot heeft uitgepakt voor het afscheid van de Focus ST. We zien alleen een lullig A4’tje wat met plakband achter de voorruit is geplakt. Een tamelijk roemloos einde voor een modelvariant die toch wel iconisch is.
De eerste Focus ST verscheen in 2002 op het toneel, in de vorm van de ST170, met 173 pk. Daarna volgde de Focus ST met vijfcilinder. Bij de derde generatie keerde Ford weer terug naar een 2,0 liter viercilinder. En inmiddels is er een einde gekomen aan de vierde – en tevens laatste – generatie.
Of Ford nog aandacht gaat besteden aan het algehele einde van de Focus is nog even afwachten. Als het goed is rolt in november de allerlaatste Focus van de band. Waarschijnlijk gebeurt dit stilzwijgend, want het schrappen van de Focus is natuurlijk geen populaire beslissing onder de Ford-fanbase.
Gaat er dan echt geen opvolger komen? Ja en nee. Ford schijnt een crossover te plannen die ongeveer hetzelfde segment moet bedienen. Maar ja, dat is natuurlijk geen echte opvolger, zelfs al krijgt deze auto dezelfde naam.





Een Focus ST iconisch noemen is net als zeggen dat Jimmy-Floyd Hasselbaink dat ook is..
En die danst nu in Strictly Come Dancing..
Ik heb ooit een uurtje in de tweede generatie ST mogen sturen. Die vijfcilinder roffel en dat weggedrag brengen nu nog steeds een glimlach op mijn gezicht. Ik vond het tamelijk iconisch.
Jammer dat Ford nu ook echt de weg kwijt is. De vorige Kuga, de pre-facelift Fiesta (toevallig heb ik die, als ST), oudere Focussen, Mondeo, S-Max, Puma, die waren nog aantrekkelijk en vooral stoer. Maar de laatste jaren zien ze een hoop Ford wat geknutseld uit. En sinds de Puma facelift ook nog eens een afzichtelijk interieur. Ik had graag nog een Focus RS-achtige willen kopen, maar helaas, ze hebben niet iets meer wat ik echt strak/mooi vind.
Helemaal eens. De vorige modellen waren 👍🏻, deze klopt gewoon niet. Wielen, met name achter, zijn te klein, teveel gestuntel wbt de neus en de achterkant is gewoon niet mooi. De Focus was ooit (dacht ik) een van de eerste modellen die wereldwijd verkocht werd en daarmee qua design uniek was om al die markten met hetzelfde design te bedienen. Deze hadden ze wmb achterwege mogen laten.
Jij zegt het. Heb het idee dat ze zich op een wat oudere doelgroep zijn gaan richten, daarom overwegend wat generieke, veilige crossovers op de markt brengen en dan is het dat.
“Ooit”, totdat hij over 5/10 jaar opnieuw wordt uitgebracht als (elektrische) crossover/SUV misbaksel….