
Een beetje transpiratie, is dat nou teveel gevraagd? Eindelijk actie op dit gebied!
Kijk, we kunnen soms lekker zeiken over ons landje. Maar als het aankomt op publieke laadpunten hebben we niets te klagen. In elke fatsoenlijke woonwijk is tegenwoordig wel een laadpaal te bespeuren waar jij je stekkerauto mag inprikken. En de groei gaat gestaag door.
De nieuwste cijfers laten zien dat het tempo echt achterlijk hoog ligt. Volgens de voortgangsrapportage van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) komen er gemiddeld 1.600 publieke laadpunten per maand bij. Laten we wel wezen, Het is ook broodnodig om de groei van het aantal EV’s bij te benen. Alle problematiek rondom een overvol stroomnet daargelaten.
Dekkingsgraad door het dak
Met dit tempo is de landelijke dekking van publieke laadpunten inmiddels gestegen naar 83 procent. Dat betekent in de praktijk dat je vrijwel overal in Nederland op loopafstand een laadpaal kunt vinden. Kunnen jullie provincialen dat bevestigen? Ik kan alleen de glorieuze praktijervaring van de Randstad delen. Dat zit inderdaad wel snor.
Een jaar geleden lag het percentage op 76 procent, dus de vooruitgang is zeker te zien. Toch mooi. Geen enkel EU-land heeft zoveel publieke laadpunten. Gaaf land zou Mark zeggen.
Staatssecretaris Thierry Aartsen (Openbaar Vervoer en Milieu), die nog wel zijn werk namens het kabinet uitvoert, benadrukt dat plekken waar nu nog geen laadmogelijkheden zijn actief worden aangepakt.
Het ultieme doel is dat straks iedereen in Nederland eenvoudig kan laden, ongeacht waar je woont of werkt. Of je nu arts bent, of leraar. Of je nu borden staat af te wassen of stront staat te ruimen in de dierentuin. Iedereen moet overal kunnen laden.
Grootste EV-ergernis eindelijk aangepakt!
Nu de reden waarom je op dit artikel hebt geklikt. Naast de groei in aantallen laadpunten, wordt er ook gewerkt aan de grootste ergernis in de wereld van de EV-rijder: duidelijkheid over de laadprijzen.
Een speciale taakgroep moet ervoor zorgen dat snellaadstations voorzien worden van prijspalen, vergelijkbaar met tankstations. Daarmee zie je vóórdat je begint met laden wat je sessie kost en hoe dat bedrag tot stand komt.
Het zou vanzelfsprekend moeten zijn, maar dat is het niet. Nog altijd zit de prijstransparantie van de EV-wereld verstopt in een doolhof van apps, pasjes, menu’s en kleine lettertjes op websites.
Grote investeringen voor de toekomst
Het ministerie trekt daarnaast fors de portemonnee om ook de zwaardere mobiliteit te elektrificeren. Zo wordt er €65,5 miljoen geïnvesteerd in stroomaansluitingen langs snelwegen. Hiermee moeten elektrische vrachtwagens straks eenvoudig kunnen snelladen tijdens hun ritten.
Daarnaast ligt er nog eens €96 miljoen klaar in de vorm van subsidies voor bedrijven in de logistiek en de bouw. Denk aan publieke of private laadoplossingen die deze sectoren in staat stellen sneller te verduurzamen.
Fantastisch allemaal. Voorwaarts.





Zou de overheid dan af en toe toch nuttige dingen doen?
Wees niet bang dat het een grote verbetering is. Dit zijn 11 of 22 kWh laadpalen waar het 4 tot 8 uur duurt voordat je auto is opgeladen. Ze vallen alleen steeds meer uit. Inmiddels worden alle snelladers begrenst op 150kWh waardoor je niet meer aan de hogere capaciteit van je auto hebt.
Het stroomnet zit vol en extra laadpalen veranderen daar niets aan. Wel is het uiteraard zo dat het prettig is dat je op meer punten kunt laden. De prijs voor snelladen in NL is €0,74, B €0,39, D €0,59. Wie grabbelt er alweer een aardig zakcentje mee in NL?
Woon in een kleine gemeenschap in het zuiden van Friesland. Dichtstbijzijnde publieke laadpaal op ongeveer 13 kilometer. Best een stevige wandel.
Kan het me niet zo goed voorstellen dat de dichtsbijzijnde laadpaal 13km verder ligt, maar goed, wie weet klopt het echt. Maar in dit soort gevallen; vraag er eentje aan en dat wordt meestal snel opgepakt hoor. Dan nog duurt het wel een aantal maanden (vergunningen etc…), maar viel mij niet tegen. Zelf eentje aangevraagd na een verhuizing en was best verbaasd over hoe soepel de aanvraag verliep.
Wie heeft jou dan die EV door de strot heen geduwd? Of was het toch echt een eigen keuze om elektrisch te gaan rijden?
Wie heeft jou dan die EV door de strot heen geduwd? Of was het toch echt een eigen keuze om elektrisch te gaan rijden?
Ik woon in het oosten van Brabant in een dorpje van nog geen 2000 inwoners. Hier is een laadpaal die als openbaar staat aangemerkt maar in werkelijkheid op de oprit van een woning is aangelegd en prive bezit is. In de praktijk moet je met je EV dus 4.9 km verderop in Veghel opladen en tja …dan ben je niet de enige die daar wil laden. Een EV is voor mij als particulier nog steeds zeer onaantrekkelijk en onbetaalbaar en zelf een laadpaal aan laten leggen kan niet omdat het net hier al overbelast is, vol is vol.
Nou ben ik wel benieuwd naar welke woonkern dat dan is. Op het kaartje dat ik heb (GoCharge app) heeft alles in een straal van 5km rondom Veghel een laadpaal. Als ik dan nog iets verder ga kijken kom je al weer dichter dan de genoemde afstand bij andere dorpen in de buurt.
Nou is meer dan een paarhonderd meter natuurlijk ook eigenlijk al te ver. In dat geval gewoon een laadpaal aanvragen.
Als kleine gemeenschap kan je dan toch gewoon een laadpaal regelen? Het is geen kerncentrale he? Gewoon een paaltje met wat stroom en een beetje software.
Hier is vast een subsidiepotje open getrokken. Binnen 4 maanden zijn er zeker 40 laadplekken bijgekomen in mijn gemeente.
Dat is mooi. Maar ze zijn geplaatst in wijken waar bewoners vooral in oude en goedkope auto’s rijden. Die zijn dus schaarse plekken kwijt aan: niemand! Want het aantal EV’s is hier nog relatief laag of men heeft een eigen laadpaal..
Een beetje transpiratie?
Ja toch. Het is warm vandaag
Dan was het toch net te ver lopen voor een laadpaal haha!
Hier in Drenthe toch ruim 9km lopen naar de plek waar je auto de nacht stond te laden.
Noord oost Groningen, ik zou de dichtstbijzijnde niet eens weten.
Behalve bij mijn werkgever.
Al heb ik er niet naar gezocht moet ik bekennen.
Zoek ff op ‘charging station’ in Google Maps en je weet het.
In de provincie is een huis met oprit nog lekker betaalbaar. En als het niet betaalbaar genoeg voor je is rij je waarschijnlijk geen EV. Oftewel, waarschijnlijk niet zo’n probleem.
Is best wel prijzig zo’n praatpaal met als extra een huis.
Wordt een flinke prijs paal dan. Elke combinatie pas+lader heeft een andere prijs. En niet zelden is de duurste 100+% duurder dan de goedkoopste combinatie.
Het is ook denkbaar dat het een RFID sensor waar je de laadpas voor houdt en dan jouw tarief getoond wordt.
Maar dat elke combinatie pas en lader andere prijzen hebben daar moeten we echt vanaf. Gewoon een prijs voor het laden en de laadpas bedrijven kunnen dan kortingen bieden waarmee ze zich van elkaar kunnen onderscheiden.
Het gaat over snelladers. Die hebben wel vaste prijzen.
De prijs wordt bepaald door de laadpas en niet door de aanbieder. In Den Haag heeft elke openbare laadpaal dezelfde prijs, maar ik heb drie pasjes die elk een andere prijs geven.
En dat is niet wezenlijk anders met tankpassen. Wij hadden vroeger ook tankpassen die 10-15% korting gaven bij bepaalde aanbieders of stations.
So whats new?
Ik rij prive en niet zakelijk.
Nooit gedaan, dus geen ervaring met tankpassen.
Als je van die laadpasjesdoolhoven onzin af wil moeten ze maar eens beginnen met die palen geschikt te maken voor (contactloos) betalen met je bankpas, creditcard of telefoon. Toen ik nog een EV had liep ik rond met een ketting vol met pasjes en druppels, en een telefoon vol apps om te kijken bij welke paal ik waarmee kon laden.
Als zelfs het OV al zover is dat je met je normale betaalmiddelen kunt in- en uitchecken, waarom dan de EV nog niet?