• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Is er eindelijk een sterker materiaal dan ducttape?

Auteur: Loek, gepost 9 maart 2025 om 10:15 – 3 Reacties

Het enige dat sterker is dan ducttape is meer ducttape. Daar kan nu verandering in komen.

Als het gaat om een korte reparatie, heb je eigenlijk maar twee dingen nodig. WD40 en ducttape. In het geval van die eerste: beweegt het niet, maar moet het wel bewegen? Plasje WD40 erop. Bij die laatste: beweegt het, maar moet het niet bewegen? Ducttape. En het beweegt nooit meer.

Koolstofvezel-tape

Het sterkste materiaal ter wereld moet dan ook automatisch de sterkste tape ter wereld zijn. Daar komt nu verandering in als het aan McLaren ligt. Het merk meent zelf de koning van koolstofvezel te zijn (ze zijn er al ruim veertig jaar mee bezig) en is nu voor de McLaren W1 weer met iets nieuws op de proppen gekomen. Ze noemen het ART: Automated Rapid Tape.

Efficiëntie

En ja, dat betekent dat McLaren een nieuwe precisiemachine heeft die letterlijk een soort koolstofvezel-tape maakt. Kleine laagjes koolstofvezel om het ‘weefproces’ makkelijker te maken. Op de McLaren W1 wordt de voorvleugel al met behulp van deze techniek gemaakt.

En welke voordelen heeft dat dan? Efficiënter bouwen dus, wat geldt voor de snelheid én het behouden van je materiaal (er wordt 95 procent minder ‘onnodige’ stof weggegooid). Daarnaast helpt het door ietsje stijver te zijn dan ‘normale’ koolstofvezel. Op de W1 helpt het de stijfheid in de voorvleugel met zo’n tien procent. En ten slotte zorgt het ervoor dat één en dezelfde stof, koolstofvezel, zo alle kanten op kan. Volgens McLaren kan het materiaal zo in alle vormen aangebracht worden. Het wordt vergeleken met menselijke huid: dat is hetzelfde ‘materiaal’ van je oogleden tot je vingers, maar is niet overal even flexibel of juist strak. Dat maakt de toepassing zeer universeel.

Eerlijk is eerlijk, je moet dus niet verwachten dat de koolstofvezel-tape in rolletjes bij de kassa van de Praxis komt te liggen. Ducttape blijft dus de oplossing voor huisvlijterts. Maar het is interessante materie als de McLaren W1 er weer een stukje beter van wordt.

Ook interessant!

  • McLaren Senna heeft eindelijk zijn naam verdiend
  • Video: 850 pk McLaren GT eindigt als grasmaaier
  • Gloednieuwde driezits supercar in de maak
    Gloednieuwde driezits supercar in de maak!
  • Gespot - een verpeste of geniale SLR McLaren?

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

carbon, McLaren

Vorig bericht: « Video: Boze motorrijder krijgt koekje van eigen deeg
Volgend bericht: Oh jee, is dit de volgende Mercedes G-Klasse? »

Lees Interacties

Reacties

  1. JanJansen zegt

    9 maart 2025 om 10:56

    Wat McLaren nodig heeft is niet een nog sterker koolstofvezel maar een nieuw designteam.

    Login om te reageren
  2. Gulli zegt

    9 maart 2025 om 14:58

    Heb je zulke mooie Pirelli P slots, plak je er een houten sticker overheen 🤨 🤔

    Login om te reageren
  3. notsobig zegt

    10 maart 2025 om 06:29

    Misschien kunnen ze een paar rolletjes aan hun F1 team doneren om hun flexwings wat minder flex te maken?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North