Is het een schande dat deze auto een NASCAR-V8 kreeg?

Auteur: , 58 Reacties

Zo'n raceblokkie heeft toch genoeg punch om flink wat achterbandjes op te roken, zou je denken. Maar waarom stellen we dan bovenstaande vraag?

Omdat de krachtbron in kwestie in een Lexus LF-A is geschroefd! Die heerlijke Japanse supercar met z’n geweldige V10, is in dit geval ontdaan van z’n belangrijkste asset en heeft in ruil daarvoor gezelschap gekregen van één brok Amerikaanse power. Een TRD NASCAR-motor, om precies te zijn.

Lexus LF-A drifter

De reden achter deze opmerkelijke transplantatie? Japanner Yoichi Imamura gaat ermee strijden in het D1 Grand Prix-driftkampioenschap, wat ook meteen verklaart waarom er aan het exterieur van de LF-A van alles is gewijzigd. Volgens ons was het stukken goedkoper geweest om hier een Toyota GT86 of iets dergelijks voor te gebruiken, maar je moet natuurlijk iets om op te vallen. (via: wreckedmagazine)

Trouwens, je hoeft helemaal niks aan een LF-A te doen om er flink mee te kunnen raggen. Kijk hier maar.



58 reacties

Waarom je de nieuwe Astra nu wilt configureren bekijk het hier!.
En die V10 moest eruit wegens reglementen of hoe zit dat?
@berlinetta:

Te gevoelig en te duur om te gebruiken in het driftcircuit.
Drifters gaan tegenwoordig voor relatief goedkoop (zeker in onderhoud), low tech, en koppelrijk met grote onderdelenreserves.

Vandaar ook de huidge trend van GM LS V8’en in diverse traditionele, lichte Japanse driftbakkies lepelen.
Een Silvia of 200SX met een originele SR20 of CA18 vierpitter is in sommige (lagere) scenes een zeldzaamheid aan het worden.
@carmasterr: wel jammer overigens. Hoe goed de LS ook is, zo’n ding hoort niet thuis in iets van Japanse makelij.
@ej20g:

Dat ben ik wel met je eens.
Andersom wil het namelijk ook niet, een 1.8T in een Camaro is ook vragen om problemen. :P
@carmasterr:

En porsche 944 driftbak met zo’n LS blok in zou anders ook wel vet zijn.
@carmasterr: De CA18DET is nooit echt bekend geweest bij het driften, de olie in dat blok wil bij een drift nog wel eens gaan klotsen, waardoor er geen olie bij de turbo komt, en je gelijk je turbo naar de klote rijdt. De SR20DET is inderdaad wel een bekend driftblok, die hier geen last van heeft.
@rb26dett: weliswaar wel met een ander carter.
@carmasterr: het zelfde met de 2jz GTE. Die proppen ze ook overal in!
@boenket97: De RB26DETT ook, er rijden in Nederland aardig wat driftbakken rond met dat blok.
@berlinetta: niet om het reglement, maar omdat de V10 een semi-automaat heeft, en de ombouw naar handbak duur en al dan niet onmogelijk is.
@dutchiehd: dat valt wel mee. Een sequentiele bak is een automatisch geregelde handbak. Dus geen planetair tandwielstelsel zoals bij een echte automaat.
@gtwillem: geen normale koppeling en die wordt wel soms gebruikt bij driften… Daarnaast heeft een LGA motor te weinig koppel bij lage toeren om makkelijk te driften.
via iPhone app
@w0o0dy: dat de LF-A niet de ideale auto is, moge duidelijk zijn. Alhoewel ie het wel kan. Maar drifters hebben liever veel koppel beschikbaar op lage toerentallen.

Uiteraard is een sequentiele bak niet zonmaar even om te bouwen naar een handbak, maar dan hoef je enkel de bediening aan te passen. Bij een automaat moet je meteen alles aanpassen (automaat er compleet uit, handbak er).
Ik dacht eerst dat het een gt86 was, dan was het geen schande. Een lfa is echter een totaal ander verhaal. Ja het is een schande!
@mrrallycross: het is waarschijnlijk geen GT86, masr waarschijnlijk een Soarer floorplan met LF-A body.
@gtwillem: dan maakt het niet uit.
@mrrallycross: http://www.youtube.com/watch?v=wKzVgd3JvHA hier een GT86 met hetzelfde blok. Wel erg bruut hoor!
Ik hoop echt dat de originele motor onherstelbaar beschadigd was, dan mag het best
man..man..man..man..hier word je toch niet blij van
Ja dat is op zich wel een doodzonde!
@3246cm252kw: klopt! Het doet mij denken aan de eerste Mr. Bean film. Het schilderij van Whistlers Mother verminken (V10 eruit) om er vervolgens een gezichtje met viltstift op te tekenen (V8 erin…).
@gtwillem: ja echt :-) zo grote ongegeneerde benzine slurpende V8! Er lag een sublieme V10 in, dat er überhaupt mensen zijn die dit met zo’n topstukken willen doen pffff
Die heerlijke V10 wil je niet naar de kloten helpen met dat driften….Daarom gooit hij er een weggooi motor in….Logisch…..Toch?
@norge: Zit wat in.
@norge:

En het is allemaal nog zo Japans als de neten, gewoon een Toyota blok.
Dus dat moet geen probleem zijn.
@norge: inderdaad. V10 op de plank om in de toekomst gewoon weer terug te bouwen.
TRD.
Toyota Racing Development.
Niet erg Amerikaans dus, dat blok.

Hij deed eerder al dienst in de Scion tC van ene Tanner Foust.
https://www.youtube.com/watch?v=72hTSFkYVAo

Klinkt wel echt geweldig.
@carmasterr: dat blok is net zo Japans als die sushi tent bij mij om de hoek.
@carmasterr: het blok is specifiek ontworpen voor NASCAR. Het enige wat meer Amerikaans is, zijn schoolgebedjes, het recht om wapens te mogen dragen, cheeseburgers en, ehhhh, oh ja, NASCAR!
@gtwillem:

Dus als een Amerikaan een blok specifiek voor de Super GT zou ontwikkelen dan zou het een Japans blok zijn?
via iPhone app
@carmasterr: ehhh, het is een door TRD USA ontwikkeld blok. De Amerikaanse divisie, dus.

Dit is geen Japanse Camry die in Japan is omgebouwd naar NASCAR specificatie en verscheept is naar Amerika ;-)
Is het niet zo dat er een LFA body over een (niet LFA) frame is gezet??

In mijn ogen de meest logische manier.
@arnoldh: vraag me ook af hoe het zit… De spoorbreedte voor en achter is in ieder geval zomaar 8/10cm toegenomen… En die banden/wielen zien er ook heel anders uit….
@arnoldh:

Driftwagens gaan steeds meer de silhouet kant op, dus mij zou het niet veel verbazen.
@carmasterr: helaasch.. check deze high-res foto maar eens, het frame van de driftwagen komt overeen met deze opengewerkte LFA die ergens op een beurs gestaan heeft.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c2/Lexus_LFA_engine_bay,_without_bodywork.jpg
@arnoldh: ja, is ook het geval. Er is een LF-A body overheen gezet. De verhoudingen zijn een beetje zoek, en alhoewel de body redelijk goed gelukt is, is dat het enige wat op een LF-A lijkt.

Een originele LF-A is ook in Japan stervensduur (volgens mij doen ze wereldwijd soms twee keer de nieuwprijs) dus niemand die daaruit het meesterwerkje van een V10 uithaalt om er vervolgens een random V8 in te doen.
@gtwillem: misschien is het een van de ex-racers van gazoo? Of een development car?
Een gecrashte lfa ombouwen of een persdemo kan natuurlijk niet zoveel kwaad….
@w0o0dy: dat zou ook nog kunnen. Ik weet zeker dat het geen LF-A is. Vergeet niet dat LF-A mytische proporties aan neemt. De prijzen geven dit al aan. Geen normaal denkend persoon gaat een TRD V8 in een LF-A hangen. Maar een body on frame is goed mogelijk.
@gtwillem: aangezien er geen mounting-points voor de dempers zichtbaar zijn denk ik toch wel aan een lfa als basis.
via iPhone app
@w0o0dy: lastig, ik zie het nu ook. Wellicht ga ik het in het weekend eens uitzoeken ;-) Ik kan me niet voorstellen dat iemand een auto van minimaal een half miljoen ombouwd tot vertrapte driftbak. Dat is net zoiets als de V12 uit een 599 GTO vervangen voor een LS7 V8…
@gtwillem: Dit is zeker een echte LFA. En sommige mensen hebben gewoon heel veel geld ;).
@gtwillem: De V10 zat er laatst nog in. Lijkt me sterk dat ze ergens een LFA body overheen gezet hebben met V10 om die vervolgens er uit te halen voor een V8. Auto is gebouwd door Lexus dealer groep Osaka Toyopet .
Wat verschrikkelijk zonde van zo’n geweldige wagen! Kijk hier naar met tranen in de ogen
Ik heb hier een dubbel gevoel bij. Enerzijds is de V10 uit de LFA natuurlijk een prachtige motor maar ik kan het ook wel waarderen dat zo’n supercar in het driftkampioenschap ingezet gaat worden met een V8 uit de familie. Het heeft wel wat.
@ej20g: inderdaad dubbel. Een LFA is gewoon niet compleet zonder V10. Gelukkig is het vervangen door een familieblok en niet met iets als een Audi-blok. (the horror) Ik zie het zo: het peperdure hart van een meesterwerk wat alleen Japan (het land van vele andere automotive meesterwerken) kan maken is vervangen door een ander Japans/Amerikaanse hart dat weliswaar ‘minder in status’, maar wel makkelijker te repareren/vervangen is. Gelukkig.
Een Lexus LFA zonder de V10?? Ik zeg Sodom en Gomorrah!!
Hij had net zo goed een (replica) body van een lfa kunnen laten maken. Veel goedkoper (denk ik) en nog steeds een lfa met V10 op de wereld. Wat is trouwens nog over van dat ding?
@power369: sorry is al gezegd (iets beter reacties lezen volgende keer)
Ugh, het beste klinkende blok van de laatste jaren inwisselen voor een V8? Ja, het is een driftauto, maar neem dan maar lekker een gt86 of GT-R als basis, ben je nog een bonk goedkoper uit ook.
Waar is die v10 gebleven dan?
Lepel dat blokje maar in mijn auto
De LFA is in mijn ogen een matige supercar qua looks en prestaties. In dat opzicht laat het me koud. Het is echter wel geld verbranden om zo’n dure en gelimiteerd geproduceerde bak voor zoiets te gebruiken.
Nee goh dat moet van mij appart direct worden terug gebouwt
Zie je wel, je kunt fenders wel monteren zonder 100 schroeven/bouten te gebruiken;-)
Hoop dat het een schade bak was, anders zou hij zich diep, heeeel diep moeten schamen. Toch heb ik zeer weinig met het design van de LFA maar die motor klinkt wel pron…
Heiligschennis!!
Foei!
Misschien heeft ie gewoon de power nodig.
Nascar motoren leveren zo’n 850pk.
Fors meer dan een LFA.
Totaal geen schande. Denk niet dat het aan de prestaties van het originele blok ligt. Maar mee uit financiële redenen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).