• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Is Lotus een Exige met V6 aan het prepareren?

Auteur: Alwood, gepost 1 juni 2010 om 15:09 – 58 Reacties

V6 erin en gaan!


Een Exige, maar dan met het blok uit een Evora. Weegt een beetje meer, maar gaat ook véél harder. De ontwikkeling lijkt in volle gang.

Autocar heeft een prototype gespot. Tenzij het om een mule voor een heel ander model gaat, is Lotus hier de ultieme Exige aan het ontwikkelen. Iets meer spoorbreedte, iets meer gewicht, maar vooral meer vermogen en veel meer koppel.

De snelste Lotus Exige tot nu toe is de ‘265E’ met grofweg 265pk en 250Nm. Achterin die Exige ligt nog steeds de 1.8 viercilinder met supercharger van Toyota, maar dan geoptimaliseerd voor ethanol. De 3,5 V6 in de Lotus Evora produceert zonder verdere ‘optimalisatie’ al 280pk en 350Nm. De Exige zou met deze transplantatie wel de 1000kg-grens doorbreken.

Het nieuwe pretpakket wordt waarschijnlijk aangeboden op een volledig opgefrist model. Lotus is hard bezig met het updaten van de Elise en Exige. De beste manier om die veranderingen onder de aandacht te brengen is natuurlijk de montage van een spectaculair nieuw blok. Meer foto’s bij de Britse conculega’s.

Ook interessant!

  • Puristische sportwagen overstuurt
    Lotus Exige crasht in Nederlandse sloot
  • Lotus Elise, Exige en Evora
    Drie keer afscheid bij Lotus
  • Lotus Exige S1
  • Autoblog Family: Lotus Exige S Komo-Tec

Nieuwste artikelen

  • Dikste diesel van Marktplaats kan er maar één zijn
  • Wordt klussen aan je auto dan toch weer makkelijker?
  • Gespot – Extreem foute Mansory Urus
  • Officieel: GEEN ban op verbrandingsmotor na 2035!
FacebookTweetPinLinkedIn

evora, exige, Lotus, spyshot

Vorig bericht: « Gevaarlijke mix: straaljagerliefde, stickers en een Ferrari 458
Volgend bericht: Seat Ibiza SC Sport Edition is veel show zonder go »

Lees Interacties

Reacties

  1. EJS zegt

    1 juni 2010 om 15:11

    Lijkt mij helemaal niks.. Hou ‘m voor mij maar lekker lichtvoetig met een 4pitter;)

    Login om te reageren
  2. Specht zegt

    1 juni 2010 om 15:15

    Als ze die V6 nog wat verder tunen naar 300 pk of meer, dan heb je toch zeker wel een leuk wagentje waarbij het extra gewicht ruimschoots gecompenseerd wordt door het vermogen.

    Login om te reageren
    • John zegt

      1 juni 2010 om 15:17

      @Specht: inderdaad…
      Wordt wel echt een gevaarlijk bommetje!

      Login om te reageren
  3. BaySideBlueBoy zegt

    1 juni 2010 om 15:17

    Leuk ze moeten toch een gapend gat (tussen de Lotus Exige en de Henessey Venom GT) in de modellengamma opvullen.

    Login om te reageren
    • Citrofiel zegt

      1 juni 2010 om 15:19

      @BaySideBlueBoy: Ik geloof niet dat de Henessey een project is waaraan Lotus zelf veel bijdraagt.

      Login om te reageren
  4. paulusrx7 zegt

    1 juni 2010 om 15:17

    doe maar, ikke zeg porsche’s, ferrari’s, lamboghini’s enz belachelijk maken…

    Login om te reageren
  5. tt zegt

    1 juni 2010 om 15:20

    voor 300 paardjes heb je echt geen 6 cilindertjes meer nodig hoor…

    Login om te reageren
    • EJS zegt

      1 juni 2010 om 15:21

      @tt:

      Lijkt mij ook van niet.. dit moet wel 350+ pk’s halen wil ’t wat mij betreft iets voorhebben op de vierpitter met compressor, die zit namelijk ook zo op 300..

      Login om te reageren
  6. jack_abarth zegt

    1 juni 2010 om 15:22

    @tt

    Noem eens een atmosferische 4-5 cilinder die 300+pk draait.
    Zit er al over te denken, maar schiet me zo gauw niet al te veel binnen.

    Login om te reageren
    • EJS zegt

      1 juni 2010 om 15:24

      @jack_abarth:

      Waar heeft hij gezegd dat ’t atmosferisch moet zijn..?

      Login om te reageren
    • Sprite zegt

      1 juni 2010 om 15:31

      @jack_abarth:
      De Duratec vijfcilinder uit de Focus RS :)

      Login om te reageren
      • EJS zegt

        1 juni 2010 om 15:35

        @Sprite:

        Die is niet atmosferisch;)

        @Jack_Abarth

        Ik denk dat ’t extra gewicht meer afbreuk doet aan ’t rijplezier dan de supercharger, sws is ’t soepel van superchargers en en turbocharchers de afgelopen jaren enorm verbeter dus..

        Login om te reageren
  7. Bob zegt

    1 juni 2010 om 15:25

    Als VW Proton overneemt zal dat Toyota-blok er sowieso wel uitgaan.

    Login om te reageren
    • Klassiekerrally zegt

      1 juni 2010 om 20:27

      @Bob: Dan krijg je dus zoiets als de Artega met ’t VR6 blok?
      Van mij hoeft ’t overigens niet, maar ik keur ’t ook niet af ;)

      Login om te reageren
  8. Sciurida zegt

    1 juni 2010 om 15:26

    Laatst een Elise ingehaald op de a2 in een volvo xc60, kon ‘ie niet hebben dus hij knalde me iets daarna weer voorbij: wat een geluid! Heerlijk, en ik zag de glimlach van die man: ‘ja jongen, nog ff doorsparen’, maar nu lach ik hem weer uit/toe als zijn auto binnekort ingehaald wordt met nog mooier lawaai!

    Login om te reageren
  9. jack_abarth zegt

    1 juni 2010 om 15:31

    Aangezien lotus over het algemeen streeft naar snelle maar nog steeds een goed bestuurbare auto. En ik ben van mening dat een wagen met een atmosferische motor “soepeler” loopt dan een turbomotor.
    Dan komt er nog bij dat de V6 uit de Evora atmosferisch is.

    Maar weet jij er toevallig 1?
    Ik blijf steken op de 2.0 Vtec van de S200 met 240pk.

    Login om te reageren
  10. Hupke zegt

    1 juni 2010 om 15:32

    Ik heb ze toch liever wat lichter.

    Ik vraag me af wat er zoveel weegt in die elise/ exige. Want een nieuwe motor, aangepaste ophanging, en remmen enzo gaan toch geen 300 kg bijdragen aan het gewicht ofwel?

    Want een renault alpine kon toch perfect in de buurt van de 700kg blijven omgebouwt met een honda (of was het een alfa) V6 motor. En met moderne dingen zoals andere ophanging en remmen enzo.
    (ben trouwens op zoek naar meer info over het project, als ik het vind post ik het erbij)

    Login om te reageren
  11. jack_abarth zegt

    1 juni 2010 om 15:32

    @mezelf,

    S2000 natuurlijk.

    @Sprite,
    Ik neem aan dat je het recente model bedoeld? Die is turbocharged.

    Login om te reageren
  12. Sprite zegt

    1 juni 2010 om 15:32

    @ Mezelf
    Excuses, dat is natuurlijk wel een turbomotor

    Login om te reageren
  13. RobertJ zegt

    1 juni 2010 om 15:36

    2.5TFSI uit de TTRS niets voor die auto?

    Login om te reageren
  14. EJS zegt

    1 juni 2010 om 15:42

    Zouden we dan overigens straks ook een Elise V6 krijgen?

    Login om te reageren
  15. tvrspeedsix zegt

    1 juni 2010 om 16:10

    oow ik Hou van Lotus!!!, niet tegelijk uitbrengen met de VenomGT is mijn aanbeveling!

    Login om te reageren
  16. robbie zegt

    1 juni 2010 om 16:33

    Dit zal de volgende generatie Elise/Exige worden die in 2012/2013 op de markt komt.

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      1 juni 2010 om 16:43

      @robbie: herstel, waarschijnlijk al in 2011/2012:
      http://www.autoblog.nl/archive/2010/01/30/tesla-roadster-met-pensioen-in-2011-nieuwe-in-2013

      Login om te reageren
  17. jur zegt

    1 juni 2010 om 16:33

    Ze rijden toch al tijden rond met deze pk/nm waarden? Iedere lotus elise/exige vanaf 1996 tot nu rijden rond met tussen de 120 en 350+ pk… Kijk naar inbouw vann audi 1.8T, honda k20A (+ supercharger), 1.8 toyota vvti + supercharger, duracted 2.3… Geloof trouwens dat die foto al een aantal jaar geleden gemaakt is. Kan me iets herinneren dat ik een ‘mule’ zag met de hele achterkant gepopnageld en een v6 verhaal. Des al niet te min, tijd voor een update van de 1.8 toyota!!

    Login om te reageren
  18. Serge zegt

    1 juni 2010 om 17:17

    Doh, ik hoop dat VW-Porsche Proton opkoopt en de ballen heeft een Porsche boxer-6 erin te leggen. Toch anders marktsegment dan de Porsche, Audi’s e.d.

    Login om te reageren
    • EJS zegt

      1 juni 2010 om 17:22

      @Serge:

      Als je dan toch met boxermotoren gaat smijten; doe mij dan maar ’t blokje uit de GT3RS, tenminste echt spectaculair:p

      Login om te reageren
  19. Ikke_ferrari zegt

    1 juni 2010 om 17:37

    OK hij wordt nu van achteren toch wel erg lelijk!

    Login om te reageren
  20. AudiQuatro zegt

    1 juni 2010 om 18:03

    Dat blok naar de 350pk, en wat meer carbon zodat we onder de 1000kg blijven!!

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      1 juni 2010 om 18:57

      @AudiQuatro: Exact wat is er dan reeds van carbon bij een Exige?

      Login om te reageren
      • AudiQuatro zegt

        1 juni 2010 om 21:06

        @SimonMc: ehm, geen idee eigenlijk, maar het kan vast wel lichter!

        Login om te reageren
        • EJS zegt

          1 juni 2010 om 21:09

          @AudiQuatro:

          Volgens mij istie carbonloos.. En denk niet dat ’t veel lichter kan; Lotus doet al aardig z’n best.. Zelfs als je de hele carroserrie opnieuw gaat maken van carbon zou je maar iets van 45 kg lichter uit zijn, was één of andere Aziaat die dat gedaan had.. Maar dan wordt ’t ding wel meteen ook 3 x zo duur;)

          Login om te reageren
          • AudiQuatro zegt

            1 juni 2010 om 22:07

            @EJS: dan maar meer vermogen;)

            Login om te reageren
            • SimonMc zegt

              1 juni 2010 om 22:23

              @AudiQuatro: Wou eigenlijk exact zeggen wat EJS al zei, de carroserie bestaat al reeds uit zeer licht polyester, en vervang je dat, krijg je maar een gewichtsbesparing van 45 kg ( was het geen 25 kg? )ongeveer.
              Het chassis bestaat uit aan elkaar gelijmde delen (ipv gelast ) zodat het geheel zeer stijf en licht is.

              Ooit met een Elise/Exige meegereden?Wel ik rij geregeld mee met een Elise, en je ziet direct waarom hij zo licht is.

              Eerst en vooral moet je in de auto klauteren, en als je er in zit, zit je praktisch schouder tegen schouder.Zelfs op isolatie hebben ze bespaard, puur voor het gewicht.Tegen 120 km/u uur rijden is vrij oncomfortabel voor het gehoor ( komt misschien ook wel een stuk door de sportuitlaat ), en zelfs op een frisse dag, en verwarming op koud, is het goed warm,juist door het ontbreken van de isolatie.

              Geloof me,Lotus is al heel ver gegaan in gewichtsbesparing, en dingen door carbon beginnen vervangen resulteert in een heel kostelijke lotus en zo heel veel gewicht zal het allemaal niet schelen.

              Login om te reageren
              • AudiQuatro zegt

                1 juni 2010 om 22:53

                @SimonMc: Maar hoe kreeg die tuner het pas dan voor elkaar om een 1200pk V8 in een lotus te lepelen zonder extreme gewichts toename. Ik bedoel zo`n blok weegt toch 200kg minstens

              • SimonMc zegt

                2 juni 2010 om 00:33

                @AudiQuatro:

                Eigenlijk moet je het zo bekijken, wat weegt een standaard Exige nog zonder motor, versnellingsbak, ophanging, een deel van het chasis enz…?Vervang die dingen dan door materiaal van Hennessey.Is het dan nog zo onrealistisch?

                Hennessey heeft voor hun Venom GT carroserie,deuren en interieur van Lotus gebruikt.

                Maar het grootste deel van het chassis hebben ze volledig zelf ontworpen.Ze hebben het chassis onder andere verlengt en verbreed.De auto zou iets van een 1100 kg gaan wegen en ik vermoed dat vrijwel alles uit carbon fiber bestaat.

                Eigenlijk is dit een volledig nieuw ontworpen auto, en je mag er niet van uitgaan dat ze er gewoon een heel krachtige motor in hebben gestopt.

                Hetgeen wat ik juist gezegd heb, staat overigens grotendeels in het topgear magazine van de maand mei.

              • AudiQuatro zegt

                2 juni 2010 om 10:40

                @SimonMc: zo kan je het ook bekijken. En als je het artikel op AB er naast legt zou het blok tot 1200 pk moeten aankunnen. dus minder dan 1kg-1pk verhouding! Dag veyron!

          • SimonMc zegt

            1 juni 2010 om 22:26

            @EJS: Je bedoelde dit artikel toch? :

            http://www.autoblog.nl/archive/2009/01/16/lotus-elise-van-koolstofvezel

            Blijkt dat het gewicht tussen de 30-40 kg zit.

            Ben trouwens geen voorstander van een grotere, zwaardere motor.Dan liever een hoogtoeriger blok, of een compressor met meer druk.

            Login om te reageren
            • EJS zegt

              1 juni 2010 om 22:28

              @SimonMc:

              Ja, dat bedoelde ik, alleen was ik te lui om te zoeken;)

              En dat geldt voor mij ook, dat past veel beter bij de Exige en Elise;) Veel mensen zijn veel te geil op motorinhoud, dat is leuk als je wilt cruisen maar niet in een Lotus;)

              Login om te reageren
  21. CSL zegt

    1 juni 2010 om 18:04

    ooh hier kan die wel met een superchargerkit 380pk leveren.

    Login om te reageren
  22. erwin1990 zegt

    1 juni 2010 om 18:30

    dit is wel chill
    dan zou ik wel zo’auto willen:P

    Login om te reageren
  23. vale46 zegt

    1 juni 2010 om 19:05

    Het V6 blok van de Evora opvoeren naar 350pk/400Nm, dat blok in de vernieuwde Exige hangen en gaan!
    350pk & 400Nm /1000kg is echt SNEL!
    Die uitgeklopte wielkasten staan hem wel, alleen die bouten mogen iets subtieler.

    Login om te reageren
  24. SHFT zegt

    1 juni 2010 om 19:47

    Laat ze maar bij 4pitters blijven, dat is net de hele charme van de Lotus, op het circuit kan je Lamborghini’s en Ferrari’s voorbijsteken met 1/4 à 1/5 van het vermogen.

    Login om te reageren
  25. Timmie zegt

    1 juni 2010 om 20:15

    Deze speculatie is volledig uit de lucht gegrepen. Een 3.5l is veel te zwaar en te groot voor een Exige!

    Login om te reageren
  26. Eric zegt

    1 juni 2010 om 20:44

    Hoop wel dat de wielbasis iets langer wordt zodat langere mensen er iets ruimer in kunnen. De Europe is ook iets groter. En de Evora mocht van in het begin 300pk hebben.
    Dit groen exemplaar is een testmule uiteraard, maar of er een V6 in zit betwijfel ik.

    Login om te reageren
  27. Dimglor zegt

    1 juni 2010 om 20:45

    Mja klinkt toch nooit echt alsof er krachtige motoren inzitten in die Lotussen… Maar gewoon dankzij een licht gewicht zijn deze wagens toch snel…
    Vind die Lotussen eigenlijk wel wat hebben…

    Login om te reageren
  28. Klassiekerrally zegt

    1 juni 2010 om 21:35

    Ik heb zojuist een Lotus-kenner (schreef een boek over de Elise, rijdt regelmatig de nieuwste modellen) gevraagd naar deze ‘V6 Exige’. Hij kende het nog niet, maar moet morgen een Exige ophalen bij de fabriek en zal dan vragen naar het hoe en wat. Ben benieuwd!

    Login om te reageren
  29. RenesisHP zegt

    1 juni 2010 om 23:12

    Snelheid boven scherpte is in een Lotus toch wel jammer.
    De Elise S1 schijnt het fijnst te rijden van de hele reeks. Die wegen het minst van allemaal.

    Over Elises/Exiges op het circuit tegenover supercars kunnen we kort zijn. In bochten zijn deze speeltjes erg snel. Ze kunnen laat remmen en vroeg op het gas. Doe daar flink grip en downforce bij en het plaatje is compleet. Dit zijn nog echte circuitspeeltjes.
    Meer gewicht en vermogen doet eerder afbreuk aan de balans.

    Login om te reageren
  30. KACO zegt

    2 juni 2010 om 00:16

    Venom GT van de US tuner Hennesey, een uitgebouwde Elise met Corvette V8, heeft ze kennlijk op het goede spoor gebracht.
    V6 zoals BMW heeft laten zien en Porsche (Panamera) recent lijkt mij beter passen in Europa.
    Evora zou nog meer power kunnen gebruiken.
    Evora Supercharged?

    Login om te reageren
  31. donvliet zegt

    2 juni 2010 om 00:43

    Ik heb een MK1 Elise gehad en heb altijd gevonden dat de auto een net iets groter atmosferisch blok nodig had (verdiende zelfs). Ik dacht dan aan 2.3 – 2.5 liter met 200 – 250 pk. Meer is niet nodig en dus ook niet wenselijk (extra gewicht). De uitdaging is het vinden van het juiste blok dat bovendien niet te veel weegt.

    Ik heb laatst een proefrit gereden in de Evora. Ook deze Lotus stuurt weer briljant. Maar het blok is teleurstellend, en dan doel ik niet alleen op vermogen en koppel maar op de hele belevenis. Het is geen prikkelend blok. Zoveel plezier als je haalt uit het sturen, zo weinig haal je uit het blok. Zonde. En wat mij betreft dus geen goede kandidaat om in een Elise te stoppen. Te groot en te toyota.

    Login om te reageren
    • Svensson zegt

      2 juni 2010 om 01:49

      @donvliet:

      Een getuned Ford Duratec blok uit een Caterham R500 of CSR260 zou fantastisch zijn. Dan praat je over respectievelijk een 2.0 of 2.3 liter 4 cilinder met beide ongeveer 260pk en roller barrel throttle bodies die tevens voor een racy karakter en killer sound zorgen. Perfect voor een Elise of Exige.

      Hier overigens twee filmpjes van een Elise met 3.2L VR6 uit de Golf R32, klinkt ook fenomenaal.

      http://www.youtube.com/watch?v=VPKbnpgDh84&fmt=22
      http://www.youtube.com/watch?v=vf__x2X1wBs&fmt=22

      Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      2 juni 2010 om 21:33

      @donvliet: Zoals al eerder gezegd, is een honda S2000 blok wel een ideale kandidaat.

      Login om te reageren
      • Svensson zegt

        4 juni 2010 om 00:44

        @SimonMc:

        S2000 wordt niet meer gemaakt, dus zo ideaal is het niet meer. Getuned Ford Duratec blok op throttle bodies is een beter alternatief zoals ik al zei in m’n vorige post.

        Login om te reageren
  32. jur zegt

    2 juni 2010 om 02:32

    @ Eric, een elise voor langere mensen? Duidelijk nog nooit erin gezeten zie ik :) Niet boeroepen als je niet weet hoe het in elkaar steekt :)

    Login om te reageren
  33. GOD zegt

    2 juni 2010 om 09:15

    6 cilinder is een stuk zwaarder heeft meer onderdelen en meer onderhoud nodig en kost overall een stuk meer.
    5 cilinder is wat mij betreft een veel betere keus.

    Login om te reageren
  34. RND zegt

    2 juni 2010 om 14:28

    bouw een v6 van de lotus omnivore motor, is veel simpeler om te construeren> simpeler… komt er toch wel en gaat veeeeel harder

    Login om te reageren
  35. CSL zegt

    2 juni 2010 om 14:47

    Ze moeten eigenlijk de Honda S2000 motorblok met een Turbokit instalaren. Dat zou ik gedaan hebben. 400pk 9000 toeren, 800kg en heel veel downforce!!

    Login om te reageren
  36. Cantago zegt

    3 juni 2010 om 12:26

    Eigenlijk moet dat gewicht gewoon onder de 1000 kilo blijven jongens!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North