Is Red Bull Racing vanaf nu slecht in de regen?

Auteur: , 33 Reacties

Een vochtige vraag.

regen

Het was een beetje een rare gewaarwording, zaterdag een week geleden. De F1 deed haar laatste stop aan voor de zomerpause, op het circuit van Hongarije. Voor de race hadden we al voorpret. Dit baantje ligt Red Bull Racing wel. Als je op voorhand circuits moest aanvinken waar de rode stieren de beste winkansen hadden, waren dat Monaco, Hongarije en Singapore. En inderdaad, in Monaco hadden we de verwachte suprematie al gezien.

Op vrijdag ging het nog wel oké voor Max en de zijnen. MV33 zat er lekker bij in de vrije trainingen, hoewel Ferrari toch ook wel snel leek te zijn. Toen op zaterdag de poorten van de hemel zich eindelijk weer eens openden tijdens een F1-sessie die ertoe deed, waren we extatisch. In de voorgaande jaren kon RBR in het natte hun puike chassis immers maximaal uitbuiten. Max ging dat record voor die jongste polesitter gewoon even pakken nu, dat kon niet anders.

Het liep echter heel anders. Aan het eind van de sessie stond Max zevende, achter Sainz in de Renault en Gasly in de Toro Rosso. Ricciardo haalde niet eens Q3. Dat had ook wel wat te maken met de timing van zijn runs in Q2, maar soit, het hield allemaal niet over. Helmut Marko was dan ook zuur, zo laat hij optekenen bij Motorsport Magazin:

Extreem pijnlijk. Bidden we voor regen, komt de regen, zijn we nergens.

Dat roept de vraag op, wat was er opeens anders? Een keihard antwoord heeft Red Bull daar nog niet op, wat natuurlijk geen fijn vooruitzicht is met het oog op toekomstige natte sessies. Een verdachte heeft het team echter al wel geïdentificeerd, namelijk de nieuwe regenbanden van Pirelli.

De regenbanden hebben een iets grotere diameter dan normale slicks en vervormen daarbij op een andere manier. Red Bull vermoedt dat dit hun in combinatie met de flinke rake die ze runnen op hun auto dit keer parten heeft gespeeld. De hele auto lag waarschijnlijk te hoog, waardoor de downforce ontbrak. Dit zou ook een (te) simpele verklaring kunnen zijn voor het feit dat Mercedes opeens wel lekker ging toen het vochtig werd. Zij rijden met (veel) minder rake dan Red Bull en Ferrari. We helpen Red Bull Racing hopen dat dit inderdaad de oorzaak voor de problemen was, want als het iets anders is waar men niet tijdig achterkomt, verzuipt Max de volgende keer weer als er een bakje water valt.



33 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Dan laat je toch gauw ff iemand naar de automaterialenzaak rijden voor een schroefsetje. Beetje verlagen, gas dr op.
@e34m5touring: haha zo mag ik het horen 😋
Andere uitleg die ik hoorde was het volgende: omdat RB van de topteams het minste grip uit de banden haalt, maar juist uit de rest van het chassis, waar de andere, en zeker merc veel meer grip halen uit de banden zelf, daarom werkt de W09 ook beter op hardere compounds. In natte omstandigheden is het juist een voordeel als je de banden veel gebruikt, bij full wet komt daar vooral de grip vandaan
@gitaarknul: alle grip komt van de banden
@mrb: De vering en chassis helpen zeker mee an de grip. Als de band zoveel kilo minder druk heeft op asfalt dan heb je minder grip. Simpel toch?
@shadowbroker: nee. De grip komt nog steeds van de banden. Een goed chassis zorgt er alleen voor dat de banden beter de hobbels van de weg volgen en de aero zorgt ervoor dat er meer druk op de band staat, waardoor de band meer grip levert. De grip komt echter altijd van de band. Is een klein nuance verschil. ;) Wat betreft rbr: ik denk dat door het water op de baan de diffusor chocked en er meer loslating is, waardoor de downforce afneemt. Dat is echter mijn speculatie.
@mrb: een of andere vergelijking met grootte vh contact oppervlak, druk of kracht/m², en een wrijvingscoefficient (die afhankelijk kan zijn van asfalt, bandenmateriaal, bandendruk,en profiel ed.) Ik heb het ooit wel eens met Dynamica gehad…
@gitaarknul: Hoe kan grip uit een chassis komen?
@berlinetta: Mechanische en aerodynamische grip, het is natuurlijk niet zo dat als je P zero’s op een skelter monteert, die net zoveel grip hebben als op een Ferrari F12, ik denk dat @gitaarknul dat bedoelt

https://www.f1maximaal.nl/nieuws/formule-1/158460/doornbos-teams-zijn-richting-van-red-bull-ingeslagen-met-mechanische-grip
@lekkaah: ja dat idd, lekker duidelijk omschreven van mij kant, excuus :p
@berlinetta: Hij doelt waarschijnlijk op aerodynamische versus mechanische grip.
@gitaarknul: Alleen is aerodynamisch grip belangrijker in de regen dan mechanische grip. Daarom was Max zo sterk in Brazilië.
@bassx: mwah. Goed wegkomen uit krappe trage bochten is ook wel lekker in het natte.
Het engelse woord “rake” is een hark toch?
@mashell: verkeerde woordenboek. Kijk hier eens: http://www.formula1-dictionary.net/rake_angle.html
@porker: Ah, hark was grappig bedoeld.
@mashell: ik dacht ho
Deze uitleg vond ik ook wel logisch:

Why was Red Bull slow in the rain? Hungarian GP analysis:
https://www.youtube.com/watch?v=mHSYQU-4hRc
Ik las ergens dat ze de schuld gaven aan, jawel, de Renault motor. Omdat ze te weinig vermogen hebben kregen ze geen hitte in de band waardoor die niet op de optimale temperatuur kwam. Nu ligt het opeens aan de rake? Dat is dan toch eigenlijk helaas pindakaas maar eigen schuld dikke bult?
@pomoek: Lijkt me sterk dat ze die echt de schuld hebben gegeven met Sainz voor ze op de grid.
@pomoek: De Renault motor mag dan wel de slechtste van het veld zijn, maar die biedt meer dan genoeg vermogen om de banden warm te krijgen.
@berlinetta: Renault slechtste van het veld? Ferrari is de beste op korte afstand gevolgd door Mercedes, op iets grote afstand heb je Renault en kijk daar in de verte is er ook nog Honda.
@mashell: De Honda’s zijn ondertussen al betrouwbaarder dan de Renaults. En qua snelheid scheelt het vrij weinig volgens mij.
@mashell: volledig mee eens! Ik als Belg zijnde vind het een slechte beslissing van Red Bull om in 2019 over te schakelen naar Honda. Zie Max graag bezig maar vrees wel dat zijn frustraties niet minder gaan worden met een Honda-motor in zijn wagen.
Bij McLaren was er na 3 jaar nog geen beterschap en ook het fabrieksteam(dat uiteindelijk in 2009 overgenomen is door Brawn en prompt kampioen werd met de DDD) brak geen potten.
@pomoek: Gasly heeft wel gezegd dat de Honda motor juist heel prettig was in de regen. Mooie soepele en gelijkmatige vermogensafgifte kan heel veel verschil maken in de regen. Als de Renault motor meer gericht is op “top-end power” dan kan de motor echt wel een nadeel zijn. Het vermogen op zich zal het probleem in de regen niet snel zijn.
Liever water dan een Red-Bull…
Tis toch ook wel wat; nou ligt het weer aan de banden van Pirelli. Het uitvallen van Max ligt aan Renault. Wel sneu voor Red Bull dat ze nergens op kunnen vertrouwen.
Je kunt ook eerlijk zijn; we hebben de regenbanden niet goed begrepen en de auto er niet op aangepast. En we hebben niet goed naar Renault geluisterd en de delen niet vervangen want dat vonden we te veel werk.
Hand in eigen boezem steken is een deugd waar Duitsers en Oostenrijkers niet al te veel kaas van hebben gegeten. Huilen kunnen ze als de beste.
(zou Daniel naar Renault gaan als het er echt zo slecht zou zijn? Weet hij wellicht meer over Honda en Renault?)
@frankvantpietje: daarom wisselt RBR ook naar Honda, niet alleen stukken goedkoper maar ook een heel nieuw boek met klaagliederen.
Hoop dat dit het dan is. Lijk mij dat dit dan bij regen een kwestie is van minder rake?
Het zal wel. Max doet het meestal wel goed in de regen.
Regen is toch zó 2017…
Briljant zijn in de regen is allemaal leuk en aardig maar daar win je misschien 1 GP mee.
Volgens mij vraten de Mercedessen de achterbanden in de trainingen nog al snel op
Bij RB gingen ze veel langer mee
Dus Mercedes had te veel warmte in de band , RB niet
Toen het begon te regenen begon op eens de Mercedes als een speer te gaan doordat de regenbanden lekker op temperatuur kwamen
Bij RB was dat niet het geval
Of ze daar wat aan hadden kunnen doen ? Weet niet anders had ik een goed betaalde baan bij RB gehad

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).