• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Is Red Bull Racing vanaf nu slecht in de regen?

Auteur: jaapiyo, gepost 6 augustus 2018 om 15:06 – 33 Reacties

regen


Een vochtige vraag.

Het was een beetje een rare gewaarwording, zaterdag een week geleden. De F1 deed haar laatste stop aan voor de zomerpause, op het circuit van Hongarije. Voor de race hadden we al voorpret. Dit baantje ligt Red Bull Racing wel. Als je op voorhand circuits moest aanvinken waar de rode stieren de beste winkansen hadden, waren dat Monaco, Hongarije en Singapore. En inderdaad, in Monaco hadden we de verwachte suprematie al gezien.

Op vrijdag ging het nog wel oké voor Max en de zijnen. MV33 zat er lekker bij in de vrije trainingen, hoewel Ferrari toch ook wel snel leek te zijn. Toen op zaterdag de poorten van de hemel zich eindelijk weer eens openden tijdens een F1-sessie die ertoe deed, waren we extatisch. In de voorgaande jaren kon RBR in het natte hun puike chassis immers maximaal uitbuiten. Max ging dat record voor die jongste polesitter gewoon even pakken nu, dat kon niet anders.

Het liep echter heel anders. Aan het eind van de sessie stond Max zevende, achter Sainz in de Renault en Gasly in de Toro Rosso. Ricciardo haalde niet eens Q3. Dat had ook wel wat te maken met de timing van zijn runs in Q2, maar soit, het hield allemaal niet over. Helmut Marko was dan ook zuur, zo laat hij optekenen bij Motorsport Magazin:

Extreem pijnlijk. Bidden we voor regen, komt de regen, zijn we nergens.

Dat roept de vraag op, wat was er opeens anders? Een keihard antwoord heeft Red Bull daar nog niet op, wat natuurlijk geen fijn vooruitzicht is met het oog op toekomstige natte sessies. Een verdachte heeft het team echter al wel geïdentificeerd, namelijk de nieuwe regenbanden van Pirelli.

De regenbanden hebben een iets grotere diameter dan normale slicks en vervormen daarbij op een andere manier. Red Bull vermoedt dat dit hun in combinatie met de flinke rake die ze runnen op hun auto dit keer parten heeft gespeeld. De hele auto lag waarschijnlijk te hoog, waardoor de downforce ontbrak. Dit zou ook een (te) simpele verklaring kunnen zijn voor het feit dat Mercedes opeens wel lekker ging toen het vochtig werd. Zij rijden met (veel) minder rake dan Red Bull en Ferrari. We helpen Red Bull Racing hopen dat dit inderdaad de oorzaak voor de problemen was, want als het iets anders is waar men niet tijdig achterkomt, verzuipt Max de volgende keer weer als er een bakje water valt.

Ook interessant!

  • Video: Red Bull Racing doet Europese roadtrip
    Video: Red Bull Racing doet Europese roadtrip
  • Video: de nieuwe Pit Wall van Red Bull Racing
  • Red Bull Racing overweegt een eigen sportauto te bouwen
    Red Bull Racing overweegt een eigen sportauto te bouwen
  • Blijft Max Verstappen de rest van zijn carrière bij Red Bull?

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

daniel-ricciardo, Formule 1, Helmut Marko, Max Verstappen, Racing, Red Bull Racing

Vorig bericht: « Komt Volvo op de proppen met een pieklein Volvootje?
Volgend bericht: BMW M5 Competition: rijtest en video »

Lees Interacties

Reacties

  1. E34M5Touring zegt

    6 augustus 2018 om 15:13

    Dan laat je toch gauw ff iemand naar de automaterialenzaak rijden voor een schroefsetje. Beetje verlagen, gas dr op.

    Login om te reageren
    • Arvado zegt

      7 augustus 2018 om 21:38

      @e34m5touring: haha zo mag ik het horen ?

      Login om te reageren
  2. gitaarknul zegt

    6 augustus 2018 om 15:15

    Andere uitleg die ik hoorde was het volgende: omdat RB van de topteams het minste grip uit de banden haalt, maar juist uit de rest van het chassis, waar de andere, en zeker merc veel meer grip halen uit de banden zelf, daarom werkt de W09 ook beter op hardere compounds. In natte omstandigheden is het juist een voordeel als je de banden veel gebruikt, bij full wet komt daar vooral de grip vandaan

    Login om te reageren
    • mrB zegt

      6 augustus 2018 om 15:24

      @gitaarknul: alle grip komt van de banden

      Login om te reageren
      • shadowbroker zegt

        6 augustus 2018 om 18:19

        @mrb: De vering en chassis helpen zeker mee an de grip. Als de band zoveel kilo minder druk heeft op asfalt dan heb je minder grip. Simpel toch?

        Login om te reageren
        • mrB zegt

          6 augustus 2018 om 18:26

          @shadowbroker: nee. De grip komt nog steeds van de banden. Een goed chassis zorgt er alleen voor dat de banden beter de hobbels van de weg volgen en de aero zorgt ervoor dat er meer druk op de band staat, waardoor de band meer grip levert. De grip komt echter altijd van de band. Is een klein nuance verschil. ;) Wat betreft rbr: ik denk dat door het water op de baan de diffusor chocked en er meer loslating is, waardoor de downforce afneemt. Dat is echter mijn speculatie.

          Login om te reageren
          • wjeurs zegt

            7 augustus 2018 om 10:29

            @mrb: een of andere vergelijking met grootte vh contact oppervlak, druk of kracht/m², en een wrijvingscoefficient (die afhankelijk kan zijn van asfalt, bandenmateriaal, bandendruk,en profiel ed.) Ik heb het ooit wel eens met Dynamica gehad…

            Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      6 augustus 2018 om 16:44

      @gitaarknul: Hoe kan grip uit een chassis komen?

      Login om te reageren
      • lekkaah zegt

        6 augustus 2018 om 17:19

        @berlinetta: Mechanische en aerodynamische grip, het is natuurlijk niet zo dat als je P zero’s op een skelter monteert, die net zoveel grip hebben als op een Ferrari F12, ik denk dat @gitaarknul dat bedoelt

        https://www.f1maximaal.nl/nieuws/formule-1/158460/doornbos-teams-zijn-richting-van-red-bull-ingeslagen-met-mechanische-grip

        Login om te reageren
        • gitaarknul zegt

          6 augustus 2018 om 18:21

          @lekkaah: ja dat idd, lekker duidelijk omschreven van mij kant, excuus :p

          Login om te reageren
      • Svensson zegt

        6 augustus 2018 om 17:40

        @berlinetta: Hij doelt waarschijnlijk op aerodynamische versus mechanische grip.

        Login om te reageren
    • bassx zegt

      6 augustus 2018 om 19:30

      @gitaarknul: Alleen is aerodynamisch grip belangrijker in de regen dan mechanische grip. Daarom was Max zo sterk in Brazilië.

      Login om te reageren
      • jaapiyo zegt

        6 augustus 2018 om 20:39

        @bassx: mwah. Goed wegkomen uit krappe trage bochten is ook wel lekker in het natte.

        Login om te reageren
  3. mashell zegt

    6 augustus 2018 om 15:20

    Het engelse woord “rake” is een hark toch?

    Login om te reageren
    • porker zegt

      6 augustus 2018 om 15:42

      @mashell: verkeerde woordenboek. Kijk hier eens: http://www.formula1-dictionary.net/rake_angle.html

      Login om te reageren
      • porker zegt

        6 augustus 2018 om 15:43

        @porker: Ah, hark was grappig bedoeld.

        Login om te reageren
    • rob5nismo zegt

      6 augustus 2018 om 16:51

      @mashell: ik dacht ho

      Login om te reageren
  4. koen050 zegt

    6 augustus 2018 om 15:50

    Deze uitleg vond ik ook wel logisch:

    Why was Red Bull slow in the rain? Hungarian GP analysis:
    https://www.youtube.com/watch?v=mHSYQU-4hRc

    Login om te reageren
  5. pomoek zegt

    6 augustus 2018 om 15:54

    Ik las ergens dat ze de schuld gaven aan, jawel, de Renault motor. Omdat ze te weinig vermogen hebben kregen ze geen hitte in de band waardoor die niet op de optimale temperatuur kwam. Nu ligt het opeens aan de rake? Dat is dan toch eigenlijk helaas pindakaas maar eigen schuld dikke bult?

    Login om te reageren
    • harrie zegt

      6 augustus 2018 om 16:15

      @pomoek: Lijkt me sterk dat ze die echt de schuld hebben gegeven met Sainz voor ze op de grid.

      Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      6 augustus 2018 om 16:45

      @pomoek: De Renault motor mag dan wel de slechtste van het veld zijn, maar die biedt meer dan genoeg vermogen om de banden warm te krijgen.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        6 augustus 2018 om 17:52

        @berlinetta: Renault slechtste van het veld? Ferrari is de beste op korte afstand gevolgd door Mercedes, op iets grote afstand heb je Renault en kijk daar in de verte is er ook nog Honda.

        Login om te reageren
        • berlinetta zegt

          6 augustus 2018 om 18:27

          @mashell: De Honda’s zijn ondertussen al betrouwbaarder dan de Renaults. En qua snelheid scheelt het vrij weinig volgens mij.

          Login om te reageren
        • chrisvis zegt

          6 augustus 2018 om 18:32

          @mashell: volledig mee eens! Ik als Belg zijnde vind het een slechte beslissing van Red Bull om in 2019 over te schakelen naar Honda. Zie Max graag bezig maar vrees wel dat zijn frustraties niet minder gaan worden met een Honda-motor in zijn wagen.
          Bij McLaren was er na 3 jaar nog geen beterschap en ook het fabrieksteam(dat uiteindelijk in 2009 overgenomen is door Brawn en prompt kampioen werd met de DDD) brak geen potten.

          Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      6 augustus 2018 om 17:07

      @pomoek: Gasly heeft wel gezegd dat de Honda motor juist heel prettig was in de regen. Mooie soepele en gelijkmatige vermogensafgifte kan heel veel verschil maken in de regen. Als de Renault motor meer gericht is op “top-end power” dan kan de motor echt wel een nadeel zijn. Het vermogen op zich zal het probleem in de regen niet snel zijn.

      Login om te reageren
  6. VeniVidiVici zegt

    6 augustus 2018 om 15:55

    Liever water dan een Red-Bull…

    Login om te reageren
  7. frankvantpietje zegt

    6 augustus 2018 om 16:30

    Tis toch ook wel wat; nou ligt het weer aan de banden van Pirelli. Het uitvallen van Max ligt aan Renault. Wel sneu voor Red Bull dat ze nergens op kunnen vertrouwen.
    Je kunt ook eerlijk zijn; we hebben de regenbanden niet goed begrepen en de auto er niet op aangepast. En we hebben niet goed naar Renault geluisterd en de delen niet vervangen want dat vonden we te veel werk.
    Hand in eigen boezem steken is een deugd waar Duitsers en Oostenrijkers niet al te veel kaas van hebben gegeten. Huilen kunnen ze als de beste.
    (zou Daniel naar Renault gaan als het er echt zo slecht zou zijn? Weet hij wellicht meer over Honda en Renault?)

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      6 augustus 2018 om 17:50

      @frankvantpietje: daarom wisselt RBR ook naar Honda, niet alleen stukken goedkoper maar ook een heel nieuw boek met klaagliederen.

      Login om te reageren
  8. mrrallycross zegt

    6 augustus 2018 om 17:17

    Hoop dat dit het dan is. Lijk mij dat dit dan bij regen een kwestie is van minder rake?

    Login om te reageren
  9. ikleesookoverautos zegt

    6 augustus 2018 om 17:44

    Het zal wel. Max doet het meestal wel goed in de regen.

    Login om te reageren
  10. Robert zegt

    6 augustus 2018 om 18:57

    Regen is toch zó 2017…

    Login om te reageren
  11. stfu zegt

    6 augustus 2018 om 19:49

    Briljant zijn in de regen is allemaal leuk en aardig maar daar win je misschien 1 GP mee.

    Login om te reageren
  12. supertjeduc zegt

    6 augustus 2018 om 19:51

    Volgens mij vraten de Mercedessen de achterbanden in de trainingen nog al snel op
    Bij RB gingen ze veel langer mee
    Dus Mercedes had te veel warmte in de band , RB niet
    Toen het begon te regenen begon op eens de Mercedes als een speer te gaan doordat de regenbanden lekker op temperatuur kwamen
    Bij RB was dat niet het geval
    Of ze daar wat aan hadden kunnen doen ? Weet niet anders had ik een goed betaalde baan bij RB gehad

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North