Isle of Man TT eist het leven van een Nederlander

Auteur: , 60 Reacties

Een triest bericht vanuit het eiland in de Ierse Zee.

Jochem-van-den-Hoek

De Isle of Man TT is een van die motor-evenementen waar we als blog over auto’s regelmatig aandacht aan besteden. Niet per se omdat er ook met auto’s geracet wordt, want de echte helden doen het legendarische circuit op twee wielen. Vroeger maakte de race officieel deel uit van het WK motorracen georganiseerd door de FIM (de FIA, alleen dan voor motoren). Na 1976 is dat niet meer zo, maar in tegenstelling tot vergelijkbare autoraces, zoals bijvoorbeeld de Targa Florio, wordt de Isle of Man TT nog elk jaar georganiseerd als een aparte race.

Dat het evenement de nodige gevaren kent is genoegzaam bekend. Los van de glooiende kronkels in het buitengebied, race je namelijk ook door krappe straatjes in de bebouwde kom. Een klein foutje van jezelf, van een ander of van de techniek kan voldoende zijn om een serieus ongeval te veroorzaken. Vaak gaat het nét goed, maar dat het af en toe helemaal mis gaat is onvermijdelijk.

Helaas heeft dit triestige lot dit jaar een Nederlander getroffen. De 28-jarige Jochem van den Hoek kwam gisteren om het leven tijdens het eerste rondje van de race in de Superstock klasse. Zondag finishte hij nog als 27ste in de Superbike-race. We wensen de nabestaanden sterkte toe.



60 reacties

Rest in peace Sjakie Spectakel… https://www.youtube.com/watch?v=urWeJ0AS-BI
Toen ik dit trieste nieuws las werd ik wederom verscheurd door twijfels.
Ergens is het niet meer van deze tijd om met 300+ over een parcours te razen wat totaal ongeschikt is voor deze snelheden.
In de beginjaren van de Manx TT deed je 3 dagen over één rondje op he Indian of Sunbeam motorfiets en moest he onderweg nog doorsmeren bij wijze van.
Aan de andere kant heb ik de allergrootste bewondering voor deze Kerels, die de gevaren kennen en ze accepteren, niet tegen bezopen salarissen als in de Formule 1, maar slechts voor de eer en de roem. Tevens is de TT een traditie, die sinds 1907 jaarlijks wordt gehouden, nog één van de weinige echte tradities en is de race niet doodgereguleerd.
Ik zou zeggen, kijk eens een filmpje over een motorrijder die over dit stratencircuit heen dendert.
Ieder jaar met de TT moet ik denken aan die deelnemer (weet zijn naam niet) die tussen twee plaatsjes volgas op een recht stuk de macht over zijn stuur verloor en in een bushokje vloog.
Lijken me hele enge laatste seconden van je leven.
@desjonnies: Helemaal eens, mega respect voor de skills, de durf en de grootte van je ballen als je dit doet. Ik heb alleen soms het idee dat je dit alleen kan doen wanneer je ballen groter zijn dan je hersenen. Het is zo godvergeten angstaanjagend.
@desjonnies: het gevaar is de allure dus jou redenatie slaat nergens op. De dood is gewoon onderdeel van deze tak van sport. Het is triest maar eigenlijk ook weer niet, als het je te gevaarlijk is doe je toch niet mee? Vind persoonlijk dat we dankbaar mogen zijn dat zoiets als dit nog bestaat…
@goodolddays:
Bedankt voor je reactie.
Heb je ook je eigen sekte als alwetende?
@desjonnies: Nee, dat laten we aan jou over.
@desjonnies: overal in onze maatschappij worden zaken toegestaan op basis van de risico’s. In Nederland en België sterven dagelijks ongeveer vier mensen in het verkeer. Vaak volledig door fout van een ander. We vinden dat aanvaardbaar want onze auto en de woon-werk verplaatsingen is wat de economie mede doet draaien.
Sommige overheden zijn veel strenger. In Japan worden automatische begrenzers op auto’s geïnstalleerd zodat ze niet sneller kunnen dan de toegestane snelheid.

Op de isle of man zit de TT zo diep ingebakken bij de mensen dat ook zij het aanvaardbaar vinden dat er elk jaar doden vallen bij deze race.
Net zoals dat vb bij Daka rally ook zo is.
@woudloper: mooie Japanse wijsheid maar waar heb je die vandaan? De auto’s die ik daar reed hadden niks geen begrenzing, al gingen de meeste kei-cars van zichzelf nauwelijks vooruit.
@knapzuur: bedankt voor je opmerking. Is er blijkbaar gelimiteerd tot 180 en niet tot de toegestane 100. Sorry.
Weliswaar nog altijd veel meer gelimiteerd dan bij ons.
Weetje: uit eerste hand weet ik dat MB België een homologatie moest doen van de SL65 AMG van 1 auto omdat de eigenaar wou dat deze sneller kon dan de begrensde 250km/h. Hij wou dat zijn auto vlot de 300 haalde. Wie was die man? Koning Albert II
@woudloper: je hele verhaal slaat nergens op.

Je noemt vier doden per dag. Sneu, absoluut, maar daar gaat het niet om. Het gaat om de statische kans dat je komt te overlijden in het dagelijks verkeer. Die kans is gelukkig bijzonder klein. Maar niet nul inderdaad.

Als je dat afzet tegen de kans dat je komt te overlijden tijdens deze TT, dan begrijp je waarom velen (mijzelf incluis) het een totaal idioot evenement vinden. Hard gaan is gaaf (ik rijd zelf ook zeer enthousiast motor), maar de risico’s die bij deze TT genomen worden zijn krankzinnig.
@desjonnies:
De enige race waar je niet “tegen jezelf beschermd wordt” door allerlei nanny state uitvindingen; jij kiest, jij draagt de consequenties, alleen daarom al moet het blijven bestaan.
@super: eens
@desjonnies: respect voor iedereen inderdaad die hier over heen vliegt. Maar om hier nou een maximum voor snelheid op te geven.. haalt toch het een en andere weg uit deze race. De gene die volgas het circuit over dendert weet waar hij aan begint. Vind het nog steeds eigenverandwoording en den dat de laag vliegende piloten er ook zo over denken.
@desjonnies: Dat zie je verkeerd. Op die momenten leven ze juist maximaal en dat is sterven in het harnas. Niemand wordt verplicht mee te doen en iedereen kent de risico’s. Adrenaline zoeken is iets van alle tijden dus die eerste opmerking mag geschrapt worden: stop eens met verbieden!
Died doing what he loved… don’t be sad be awesome instead. Dit is de name of the game, gevaar is de allure. Sneu dat er soms iemand sneuvelt maar zonder het gevaar zou de IoM tt niet bestaan…
@goodolddays: exact. Triest, uiteraard, voor de nabestaanden. Te jong bovendien. Dood gaan we allemaal. Beter zo dan door verschrikkelijke kvt kanker.
@pomoek: geen idee of er kinderen tussen die nabestaanden zitten, maar ik denk dat die er anders over zullen denken.

De grens wat wel of niet te doen als altijd arbitrair, maar ik kan er echt bij dat je zulke risico’s wenst te nemen.
@poes: ik begrijp je reactie niet. Ik stel wat jij stelt, het is erg voor de familie, wel of geen kinderen. Maar beter een snelle dood dan een langzame pijnlijke. Dat denk ik tenminste.
@pomoek: dat is weer een andere discussie

Laat ik het anders stellen: meedoen aan deze TT is de dood opzoeken. Ermee spelen. Voor de kick. Dat zou ik als kind (later) moeilijk kunnen accepteren.
@poes: nee dat zie je mijns inziens verkeerd. De mannen die hier meedoen hebben zich gespecialiseerd in deze tak van sport. Het gaat hen om de competitie waarin er nog behoorlijk ruimte is voor talent en ‘cojones’. Hier zegt het niet alles of je voor een fabrieksteam rijdt of als ‘privateer’.
Dit is ook een competitie waar de meeste wegrace coureurs niet in uitblinken. Er doen jaarlijks ook wel wat BSB toppers mee maar die eindigen zelden vooraan.
Dat is juist de uitdaging hiervan die ervoor zorgt dat er een categorie rijders zich hierin specialiseert.

In alle motorraces heb je een verhoogd risico, hier nog meer inderdaad. Maar om te stellen dat je de dood opzoekt gaat mij te ver. Ja het risico is er en dat weten de rijders dondersgoed, maar geen van hen wil dood op zo’n manier.

Zelf in 2011 heen geweest en in dat jaar zijn er tijdens de IoM TT 11 motorrijders omgekomen. Waarvan zes mensen op de Mad Sunday en de andere dagen dat er niet geracet werd.
Dat gebeurt dus inderdaad en mensen zijn zich er buitengewoon goed van bewust. Toch moet er jaarlijks een kwalificatie race worden gehouden, de Manx GP in september om een selectie te maken uit nieuwe rijders.
Zoals ik het zie is dat omdat dit het toppunt van de roadraces is waar je als rijder dan ook in uit wil blinken.
@f31bmw320d: ik vind ongekende risico’s nemen iets heel anders dan talent hebben….

Ik denk ook echt niet dat de TT toppers betere motorrijders zijn dan de MotoGP mannen. Of die in het WSBK. Anders dan zouden ze dat echt wel gaan doen. Dat is een stuk lucratiever.

Het is – buiten het feit het zeer bekwame coureurs zijn – gewoon gekkenwerk. Waarom zou je jezelf dusdanig in gevaar willen brengen? En dan ook nog geschokt zijn als er iemand komt te overlijden. Sorry, ze kiezen er zelf voor. Bewust inderdaad. Ik kan die keuze echter totaal niet begrijpen.
Is het schitterend of idioot? Blijft een rare race.
Diep en diep triest. Ik heb mega veel respect voor de coureurs die meedoen aan deze race. Alleen al van de beelden krijg ik de rillingen over mijn lijf. Eeuwige roem als je hem weet te winnen en van mij eeuwige roem als je hem heelhuids weet uit te rijden. Want meer dan roem ontvang je bijna niet. Je zal de coureurs niet terugvinden in de lijstjes van bestbetaalde sporters…
@viezefreddyw: de winnaars zoals John mcguinness rijden voor fabrieksteams en worden daar meer dan gemiddeld voor betaald. De rest komt inderdaad naar daar met zijn camionette en in het beste geval nog een vriend die monteur is.
@woudloper: Deze held was onderdeel van Achterhoek performance Racing, had dus wel een redelijk team.
If you play with fire, you might get burned.

Veel sterkte aan de nabestaanden waarvan hun ergste nachtmerrie is uitgekomen.
Bang zijn voor de dood is bang zijn voor het leven.

Geniet er van zolang het duurt.
Het was helaas al de tweede dode dit jaar en de derde is ook reeds gesneuveld. Ergens is het een bizar en schitterend evenement maar ik twijfel of ik er ooit heen wil, want ik hoef niet zo nodig iemand dood te zien gaan. En dat gebeurt elk jaar, vaak minstens twee tot wel 9 per jaar…

Overigens is Ilse of Man autonoom bestuurd en dat is ook precies de reden dat deze race nog gehouden kan worden. Mocht het UK het er voor het zeggen hebben, was de race al in de jaren 70 gestopt denk ik, net als de Targa Florio.
Triest nieuws. Het was een vrolijke verschijning! sterkte voor allen die zich aangesproken voelen.
Je ziet sommige gasten afscheid nemen van hun gezin voor de start. Ze weten dus heel goed hoe hoog de risico’s zijn. Ik vind het daarom ook zeer bijzonder en stiekem ook wel vet dat dit evenement nog bestaat.
@flatsix010:
Ik ben een groot racefanaat en gek op alles dat hard gaat. Maar dit soort praktijken vind ik compleet idioot.
@poes: die idioten doen toch idioot. Jij hoeft niet mee te doen maar als je hiermee stopt zoeken we wel wat anders. Potentieel veel gevaarlijker voor jou want waarschijnlijk ongeorganiseerd.
@lekbak: tsja, daar heb je wel gelijk in natuurlijk. Ik dacht licht is het een prachtig evenement ;-)
@poes: In dat licht dus… Waarom hebben we hier nog steeds geen edit-functie??
@lekbak: niet we maar ze. Typfout want ik ben echt niet zo’n idioot.
@lekbak: haha 2 voor de prijs van 1, heel irritant dat we niks kunnen bewerken aan een reeds geplaatste reactie.
Heel erg jammer voor deze beste kerel en de nabestaanden, maar als je hieraan mee doet dan accepteer je ook dat er een eind aan kan komen. Ik vind het erger voor de nabestaanden die machteloos stonden toe te kijken.
Ik hoor mensen veel zeggen dat F1 te veilig is. Maar dan hoor je dit en dan hoor ik ook veel mensen die dit veel te gevaarlijk vinden. Ik denk dat we juist blij moeten dat F1 niet zo gevaarlijk is. Stel je voor dat Max Verstappen zou omkomen in een race
@jelmer03: google anders ff op Jules Bianchi.
Max Verstappen kan gewoon iets vergelijkbaars overkomen hoor.

Races op Man zijn qua risico van de buitencategorie, maar auto- en motorsport zal altijd met risico’s gepaard gaan.
@escort77:
Totaal onvergelijkbaar natuurlijk. Bianchi kwam te overlijden door een zeer ongelukkig samenloop van omstandigheden én doordat hij zelf te hard reed op een plek waar dubbel geel werd ‘gezwaaid’.

Rijd je deze TT, dan neem je zelf extreme risico’s. Er is géén margin for error. Iedere fout is potentieel dodelijk. Dat is in de F1 echt wel anders.
@poes: net zo goed als dat senna “pech” had. als je de baan op gaat in wat voor tak van de motorsport ook, het zij 2, het zij 4 wielen.
neem je “genoegen” met dergelijke risico’s er kan van alles misgaan, maar natuurlijk ook niet ondenkbaar een samenloop van omstandigheden zijn en fataal aflopen.
@bmwfreak038: onzin natuurlijk. De F1 (als voorbeeld) is 100x veiliger dan de TT. MotoGP is al wat meer risico, maar ook daar heb je een veel kleinere kans op overleiden. Motorcrossen – ook niet ongevaarlijk – gaat het er lang niet zo bizar aan doe als op de TT.

Maar goed, de cijfers over de TT zeggen genoeg.
@poes: niet helemaal waar al is het hedendaagse F1 een stuk veiliger dat neemt niet weg dat iedere keer doden(samenloop van omstandigheden) kunnen vallen al is dat risico groter op de motor.
@poes: Ey dooddoener. Ik heb nog een nieuwtje voor je: 100% van de mensen sterft aan een hartstilstand.
@escort77: dat met jules was net wat anders. Er stond een voertuig waar hij niet hoorde. In de F1 zijn in 5 seizoenen 2 dode gevallen. En allebei was omdat er iets stond waar die niet moest. Maar met deze TT is het heel anders. Als je hier verkeerd land of tegen aankomt is de kans een stuk groter dat je het niet overleefd
Gisterenavond was op Ziggo Sport de documentaire “Road”. Dat ging over (mijn held) Joey Dunlop en zijn broer Robbert Dunlop. Joey won toen hij ruim in de veertig was nog een keer de TT of Man. Robbert had veel angst om op Man te rijden. Maar hij vertelde dat het genoegen om daar gereden te hebben groter was dan de angst om daar te rijden.
Jochem van den Hoek: RIP!
@dr911: Google ook even op “the man who conquered the TT”, ook een heel mooie, uur durende documentaire over Joey die op YT te vinden is. De man is een legende, op mijn motor dan ook geen 43 maar een 3.
@dizono: thnx! ik ga het zeker opzoeken en bekijken.
Ik ben het eens met de term nanny state en risico’s die we teveel proberen te vermijden waardoor er hele generaties watjes ontstaan.
Doden in het verkeer accepteren we ook, alleen zoeken we als -normale- verkeersdeelnemers de grenzen niet op, maar gebruiken we het verkeer als communicatiemiddel om van A naar B te komen.
Mijn punt is dat een race die voor het eerst in 1907!!! werd gereden met motorfietsen die het vermogen hadden van een hedendaagse staafmixer, (bij wijze van) nu wordt verreden met motoren met honderden PK’s en de mens is niet zo snel geëvolueerd in die periode . Wij zijn eigenlijk ontworpen voor snelheden tot 40 km/u.
Uiteraard weet iedere rijder waar hij aan begint en wat de risico’s zijn, mijn punt is dat de F1 te ver is doorgeslagen richting veiligheid maar dat de Manx TT in het Neanderthaler tijdperk zit qua veiligheid.
@desjonnies: sex is ook echt iets uit het Neanderthaler tijdperk en we zijn er allemaal gek op.

Dit is een zeldzaam evenement waar mannen met een honger naar adrenaline en snelheid georganiseerd hun gang kunnen gaan. Liever hier dan op de openbare weg. En ze doen het met hun volle besef. Elke deelnemer weet en realiseert zich wat de risico’s zijn.
@lekbak:
wat is dat sex?
Dinsdag kwam de Engelsman Davey Lambert ten val, hij werd in kritieke toestand afgevoerd naar het ziekenhuis waar hij later overleed. Gisteren overleed de Nederlander Jochem van den Hoek en vandaag kwam de 33-jarige Ier Alan Bonner om het leven na een crash tijdens de kwalificatie.
Ik vind het bijzonder dat The Naysayers zich altijd melden wanneer er iets vreselijks gebeurd en direct roepen dat het verboden moet worden/de mens niet gemaakt is voor dit soort praktijken/rijders tegen zichzelf beschermd moeten worden/geen veiligheid op de baan/etc; lees je even in, ga er zelf heen, spreek rijders en marshalls.

De TT is een ENORM event waar heel veel mensen simpelweg voor leven en ik hoop dat we er met z’n allen nog heel lang van kunnen genieten. De frame of mind waar deze mensen zich in bevinden is niet uit te leggen vanachter een toetsenbord, dat moet je toch van hen zelf horen. Dat is de enige manier om dit alles (misschien) te kunnen begrijpen.

RIP Sjakie, het was een genoegen om je gekend te hebben.
’t zal je kind, broer, vader zijn. Je weet van tevoren dat dit weleens fout kan aflopen… Als mijn kind dit zou willen, zou ik handboeien om onze polsen doen gedurende het evenement. Je gaat langs de kant meer kapot dan de bestuurders denk ik. Vreselijk. Ik ben fan van auto en motorsport, maar dit evenement gaat mij persoonlijk te ver. Veel te ver. Rip Jochem. Familie alle sterkte gewenst.
Steeds als ik dit soort filmpjes zie, verbaas ik me over alle coureurs hoeveel risico’s worden genomen. Kort samengevat; ik ben groot motorsport fanaat zowel 2- als 4- wielen volg de MotoGP op de voet, maar ook dit gaat mij te ver en is niet voor mij weggelegd.
@bmwfreak038: alle nabestaanden heel veel sterkte toegewenst.
Risico van het vak.. Sneu. Vrolijke gozer wel.
@naamloos3: 100% waar
Kijk zelf veel motor- en autosport. Bij het kijken naar De TT kijk ik met een dubbele interesse.
Wat gaaf en wat enorm gevaarlijk. Maar daardoor blijf je dus wel kijken.
Verbieden is niet nodig. Ieder jaar zijn er vreselijke ongelukken en men doet vrijwillig mee. Ongetwijfeld met een dubbele interesse, maar daarom komen de rijders juist zo graag ieder jaar terug.

RIP

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).