Het motorseizoen staat voor de deur. Wij zochten een aantal Italiaanse motoren uit, occasions zonder toekomstige afschrijving. Denken we…
Occasionweek, dus hoe zit het met de motorfietsen? We gingen op zoek naar occasions waarvan je niet over de afschrijving hoeft in te zitten wanneer ze een jaartje minder uit de schuur komen dan de bedoeling was (waar is ook al weer mijn MV Agusta…? ). De kosten van een stilstaande motorfiets zijn over het algemeen niet zo hoog. Een tientje houderschapsbelasting per maand en zo tussen de 10 tot 25€ per maand aan verzekering moet ook mogelijk zijn voor onderstaande exemplaren.
Laat vooral ook in de reacties weten welke ‘afschrijving-vrije Italiaanse motoren ‘ bij jullie op het verlanglijstje staat.
2013 Moto Guzzi V7 Stone
Een Moto Guzzi die nog € 6.750 moet kosten. Die gaat toch zeker wel een berg afschrijven. Toch? Nee, dat zit er niet direct in. De V7 is zo’n model dat nieuw best wel aardig verkocht voor Moto Guzzi maar zo’n typische Italiaanse motor is die als occasion weinig last heeft van afschrijving
Maar misschien moeten we hem wel vergelijken met de Alfa Romeo Giulia als occasion zoals @willeme gisteren beschreef. Nieuw niet perse bovenaan de ranglijst, maar tweedehands wel veel gezocht, met dus schaars aanbod.
Zoek je ‘Europees’ naar een V7, dan kom je in heel Europa niet ver met € 5.000 en dan hebben we het over het oudere (lees: minder betrouwbare) model van rond 2010 en niet deze ‘facelift versie. Dit blok loopt simpelweg beter en de aandrijflijn is betrouwbaarder. Verwacht geen strepentrekker. Maar wel een karaktervolle motor met die heerlijke onderhoudsvrije cardanaandrijving. Blijft ie dus een keer een zomertje binnen staan, dan zit je niet gelijk met een uitgedroogde ketting. Je vindt de Moto Guzzi V7 uit 2013 hier. Niet geheel onbelangrijk, hij staat bij TLM in Nijmegen, eigenlijk DE Moto Guzzi specialist in NL, ook wel lekker voor de gemoedsrust.
1999 Ducati M900 Monster
Een Italiaanse motor van meer dan 20 jaar oud, met 60.000 km op de klok? Inderdaad, als er gewoon goed voor gezorgd is en hij staat bij een betrouwbaar adres, why not? Zeker wanneer er een prijskaartje aan hangt van ‘een paar duizend’. € 3.450 in dit geval en daarvoor kan je ook nog een beetje garantie krijgen.
De Monster is ontworpen door de Argentijn Miguel Galluzzi. De man die later ook de Cagiva (V-)Raptor en ook de V7 Stone hierboven heeft gestileerd. Tijdens zijn periode bij Cagiva reed de ruim 1.90 meter lange en meer dan 100kg zware Argentijn rond door Noord-Italië in zijn eerste generatie Twingo. Ik persoonlijk heb nog wel eens opzij moeten springen als ik overstak naar de kantine voor mijn pastaatje. Maar dat terzijde!
Een relatief onverprutste Ducati Monster is moeilijk te vinden. Dit is er eentje. Natuurlijk mogen die dempers eraf en vervangen worden door exemplaren waar ze langs een dijkje niet gelijk de telefoon voor pakken.
Of in ieder geval exemplaren met een beter passend logo. Deze Ducati’s kunnen eigenlijk niet verder zakken en te verwachten is dat overlevers uiteindelijk ook wel weer richting de € 5.000 en daarboven zullen stijgen. Want de Monster is een icoon in tegenstelling tot veel andere Ducati modellen. Dit exemplaar, een 1999 Ducati M900 Monster vind je hier online.
2008 Aprilia RSV 1000 R Factory
Uit de tijd dat de snelste Aprilia nog gewoon een V2 motor had (van Rotax origine) ipv een V4. Volgens sommigen (die het menen te weten) ook een iets betrouwbaarder metgezel dan het V4 blok van de opvolger de RSV4. Maar misschien het grootste verschil is letterlijk de grootte.
Waar de grote rijder zich op moet vouwen op een RSV4, kan de kleine rijder (ondergetekende dus) maar moeilijk met beide voeten aan de grond op ‘de Mille’. Het is niet zo gek dat de eerste RSV generatie een best wel een grote schare fans heeft. Het blok is heerlijk karaktervol en krachtig. De styling won het vanaf het begin zeker niet van wat de concurrentie uit Bologna aanbood.
Maar anders dan anders was de Aprilia zeker. Het is vrij lastig de juiste prijs te bepalen van deze modellen. Deze Factory uitvoering is door die toevoeging zeker een ‘premium’ waard. Maar voor dit soort oudere sportmotorfietsen is het aanbod EN de vraag relatief beperkt. Ruim 43.000 km heeft dit exemplaar op de klok staan. Maar dat is voor deze blokken geen enkel probleem.
Een Ducati blijft altijd een groter publiek aanspreken en waar 916’s / 996’en en 998’en gewoon weer de 10.000 grens hebben of gaan doorbreken is dit bij deze Aprilia voorlopig nog niet te verwachten. Dit exemplaar staat te koop mij Motoport Assen, waar Italofiel Jan Huls de scepter zwaait. Je vindt deze 2008 Aprilia RSV 1000 R Factory hier online.
Welke Italiaanse motoren hebben volgens jullie ook geen last meer van afschrijving en zijn daarmee ideaal om gewoon bij je verzameling te zetten. Want zoals iedereen weet, het optimale aantal motoren om te hebben is altijd N+1.
vetnek zegt
Italiaanse motoren koop je voor de emotie, niet voor de afschrijving. Ik stel daarmee voor dat we dit onderwerp afronden 😛!
alcantara zegt
Maar emotie is voor meisjes. En die geven vaak niks om een motor.
Conclusie: Italiaanse motoren zijn een overbodig product.
CBR600rr zegt
Dat denk ik ook altijd totdat ik m’n Pani 1199 weer tevoorschijn tover en de eerste keer op het gas ga! Een instant grijnsmachine!
racerx zegt
Mooie machine, zo’n 1199. Rijdt zeker na een ECU remap fantastisch. Wel even je profielnaam aanpassen ;-)
mp014 zegt
@alcantara: noem mij maar een meisje whatever, mijn smile en de vlinders in m’n buik als ik op een Sport 1000 met open Termignonis rijd compenseert alle vooroordelen van emotieloze jongetjes zoals jij 😉
@redactie; de Ducati sport 1000 dus 👍🏻
racerx zegt
Als eigenaar van een Panigale V4 durf ik te stellen dat je geen verstand van zaken hebt.
kareljansen zegt
Motoren als werkwoord in de titel?
tjorque zegt
Ik motor
Jij motort
Wij motoren
Zij motoren
.
.
.
😂
marcomanta zegt
@tjorque: wij hebben gemotord (of is dat met een “t” aan net eind).
Alexter zegt
@kareljansen: slecht he
michaelras zegt
Ok, ik zie het, thanks ;-)
CBR600rr zegt
Ik denk dat het om het bijvoeglijk naamwoord gaat in combinatie met het zelfstandig naamwoord… “Italiaans motorrijden” of “Italiaanse motoren” is wat zij liever hadden gezien!
– edit: u heeft gelijk, thanks! –
tjorque zegt
Voor mij de V7 dan. Maar liefst eentje met spaakwielen.
Ik blijf het vreemd vinden hoeveel aandacht jullie schenken aan afschrijving. De restwaarde van een voertuig (zeker bij een tweedehands) is echt iets waar ik in België heel weinig over hoor praten.
Ik maak mijn keuzes vooral op basis van de functionele vereisten (pk’s en Nm’s horen daar ook bij). De restwaarde is daarin niet echt een beslissende factor. Ik hoop natuurlijk wel dat ik het voertuig op het einde van de rit nog voor een redelijk bedrag kan verkopen, maar het is nog nooit een beslissende factor geweest.
alfapeter zegt
Restwaarde is belangrijk voor iemand die om de vier jaar nieuw koopt, voor de particulier die +10 jaar met zijn voertuig doet mag het eigenlijk niets uit maken.
atrak zegt
@tjorque: Dat is die Hollandse gierigheid.
roadrage78 zegt
Volgens mij zijn de motoren van Bimota ook waardevast. Ze zouden het in ieder geval wel moeten zijn…
joki zegt
Die Aprilia… wow! Zelfs zonder motorrijbewijs zou ik die wel willen!
dalmore zegt
Als RSV Mille eigenaar (‘01) moet ik toch adviseren om voor de oudere generatie te gaan! Degene met de enkele koplamp. Corrigeer me als ik geen gelijk heb maar heb me destijds laten informeren: Bij de nieuwe generatie van de foto heeft Aprilia geprobeerd het blok (of onderdelen) zelf te produceren in plaats van alles door Rotax te laten doen en dat werd een fiasco, blokken liepen massaal kapot. De oer-mille daarentegen heeft een blok wat gewoon een ton kan lopen! De styling is wel dermate meer ouderwets maar ach, dat went. De prijzen zijn ook extreem gunstig! Nog nooit zoveel plezier gehad voor zo weinig geld. Wat een machine, geen elektronica aan boord om je te helpen maakt het nog spannender :)
b00st zegt
De ’04-… generatie heeft ook een Rotax blok hoor :-) Heb er 2 gehad (waaronder een Bol D’or), beide van +/- 3.000km naar 40.000km gereden, nooit een probleem gehad met de blokken. De elektronika daarentegen! Verschillende roadtrips mee gedaan. Leuke dingen, massa’s karakter.
madvillain zegt
Die RSV Factory is inderdaad groot. Na mijn 25kw periode was ik bij Vd Heijden in Den Bosch om te gaan kijken naar precies zo’n Factory uitvoering, ook deze kleur. Maar ondanks mijn 1.79 zat ik er niet lekker op…
SpikeHome zegt
Heb een red lion uitvoering zoals hier op de foto gehad 4 jaar en met mijn 1,94m zat ik er goed op.
Dizono zegt
Elke 20+ jaar oude Italiaan in nette staat schrijft niet meer af. De vraag is alleen of dat je belangrijkste argument moet zijn. Mijn 12 jaar oude Monster schrijft vast nog wel een beetje af, maar daar staan een moderner en fijner rijwielgedeelte en minder onderhoudskosten tegenover.
Bang for the bucks: een 999 of 749. En dan het liefst een late met nieuw type achterbrug en rood frame.
kennone zegt
@Dizono: en bij deze moet je er snel bij wezen. De S en R modellen stijgen alweer en gaan straks ook richting de 916 en 998 prijzen!
racerx zegt
Ik heb altijd een zwak gehad voor de RSV1000R. Overigens bouwde Rotax het blok van de RSV Mille, deze V2 werd eigenhandig gemaakt (maar zal grotendeels gebaseerd zijn op de Rotax). Gave machine, het is dat ik geen ruimte heb voor nog een 3e motor, anders was het een kanshebber.
desmodue zegt
Ik heb nog steeds spijt van de verkoop van mijn Ducati 900 Superlight.
Hupke zegt
Ik heb een groot hart voor Guzzi’s maar die V7… te weinig koppel en vermogen voor gerust rijden en ze vallen niet te kietelen. Een oude 850 t3 hangt beter aan het gas. Het blokje van de v85tt valt al beter mee, met dat in het v7 chassis heb je iets waarmee je een toertje kan doen.
luittinke zegt
Zeggen dat de eerste generatie RSV (1999- 2003, Tuono t/m 2005) een grote schare fans heeft, maar het hebben over de 2e generatie.
De eerste generatie is echt bijna onverwoestbaar, ben nu aan mijn 2e bezig. Mijn eerste 2001 RSV had 130K gelopen en tokkelde gewoon rustig door maar werd vermoord door een scooter die geen voorrang gaf.
Heb goed rondgekeken, maar geen goed alternatief kunnen vinden dus werd het weer een Gen1 RSV.
De rondere styling is misschien oudbollig of ouderwets, maar de Gen2 is veel anoniemer, veel meer “Japans”. En hoewel het Rotax blok in de basis hetzelfde is, heeft Aprilia gedacht er aan te moeten zitten wat resulteerde in bijvoorbeeld een zwakkere stator en vliegwiel ten opzichte van de Gen1. De Gen2 heeft net als de Gen1 ook het “startkoppeling kwaaltje”. Ook een aandachtspunt is dat deG Gen2 de kilometerstand reset wanneer de accu wordt losgekoppeld, dat heeft de Gen1 niet. Daarom altijd goed vragen naar de historie bij eventuele aankoop van een Gen2.
Trap overigens niet in het verkooppraatje dat een Gen2 RSV1000R “de snelle versie” is, dat was zo bij de Gen1 (RSV Mille, RSV Mille R, RSV Mille R Haga en Edwards en het topmodel RSV Mille SP). De Gen2 begint met de RSV1000R en daar boven is de RSV1000R Factory geplaatst met als zeldzaam topmodel de RSV1000 Nera.
b00st zegt
“Ook een aandachtspunt is dat deG Gen2 de kilometerstand reset wanneer de accu wordt losgekoppeld, dat heeft de Gen1 niet.”
Dat was zeker niet altijd het geval, maar bij eentje heb ik het wel voorgehad ja (op 10j RSV rijden).
“De Gen2 begint met de RSV1000R en daar boven is de RSV1000R Factory geplaatst met als zeldzaam topmodel de RSV1000 Nera.”
Kijk ook eens naar de Bol D’or. In weze hetzelfde als de gewone R, maar dan met ophanging van de Factory en leuke livery (je moet er wel voor zijn).
koekwaus zegt
Mijn monstertje nog maar even aanhouden dan
bvlagusta zegt
De f4 staat hier in de schuur en wordt bij mooi weer eventjes uitgelaten, elke keer weer een bog smile
sabrerator zegt
Ik vind een eerste generatie RSV Mille altijd nog erg mooi. Zo’n Ducati 900 Monster ook.
Maar ik hou het voorlopig maar bij de Britse triples.
freez65 zegt
Mijn V11 Guzzi van 2003 heb ik nu 10 jaar, als ik de markt zo bekijk is de afschrjving over die periode nagenoeg nihil geweest.
Hij gaat alleen niet weg! Ook niet voor de oorspronkelijke aanschafsprijs !
Freez
mustang750supersnake zegt
heb nu een cbr 600 maar ben op zoek naar een 2 cilinder met betere sound…vind dat 4cilinder gegil maar niks..weinig beleving….wilde kijken voor n duc 999 maar die zijn nog erg prijzig…monster vind ik eigenlijk niks aan..tenzij het geluid ubervet is….iemand tips?
luittinke zegt
Een Aprilia RSV, Tuono, Honda VTR Firestorm of VTR SP1/SP2. Hoewel die SP’s, en zeker de SP1, behoorlijk prijziger zijn dan de RSV’s.
koekwaus zegt
@mustang750supersnake: Suzuki sv650 / sv1000
SpikeHome zegt
Deze aprillia uitvoering de red lion factory heb ik zelf 5jaar gehad.
Als ik hem nu zo weer zie staan heb ik er spijt dat ik hem verkocht heb.
Zelf nieuw gekocht en na 5 jaar stond er 6k op de teller ja ik reed niet veel de reden om hem te verkopen :(