• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Jaguar D-Type doet Villa d’Este trillen op fundamenten

Auteur: sir_smokalot, gepost 30 mei 2012 om 19:35 – 21 Reacties

Jaguar D-Type


Hij is 56 jaar oud, maar heeft nog steeds een fikse longinhoud, deze Jaguar D-Type, die we op Villa d’Este tegen het lijf liepen.

Als je het over klassieke Jags hebt zal bijna iedereen over de E-Type beginnen, maar zijn voorganger was ook geen stakker, zeker niet de racevariant. Onder de kap lag een 3,4 liter zes-in-lijn, die de racer in zowel 1955 als 1957 naar een Le Mans-overwinning reed.

Het herkennen van een D-Type is niet zo heel erg moeilijk, met zijn enorme vin achterop de koets. Onderhuids vinden we een aluminium buizenframe en ook de monocoque is van aluminium. Daarnaast is de auto romdom van schijfremmen voorzien, allemaal vrij revolutionaire zaken voor mid-jaren-50.

Het model dat in Italië stond te pronken (combo met een AM DBR1) was oorspronkelijk een model dat Jaguar aanvankelijk gebruikte als exhibition car, tot deze in handen van een verzamelaar viel. Hierop maakte Jag deze auto straatlegaal, vandaar het kenteken. In totaal zijn er 71 D-Types geproduceerd, waarvan 18 Works-wagens.

Dat de zescilinder nog prima presteert bewees de revmeneer nog even. Hij nam plaats op de stoel en trok het gas lekker open. Video op autojunk. Alle foto’s van het beestje vind je er eveneens. KLIK!

Jaguar D-Type

Ook interessant!

  • Video: een Jaguar F-Type lossen, zo moet het niet
    Video: een Jaguar F-Type lossen, zo moet het niet
  • Jaguar viert feest met 2 halen 2 betalen actie
  • geen nieuwe Jaguars
    Geen nieuwe Jaguars meer tot 2025
  • In deze Jag zijn 3.800 manuren gestoken

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

d-type, groen, Jaguar, Klassiekers, Racing, sound, Video, villa-este, villa-este-2012

Vorig bericht: « Uitleg Libralato-motor & Roding Roadster EV #Groen7
Volgend bericht: Retrobuilt Ford Mustang GT500CS is fout! »

Lees Interacties

Reacties

  1. vale46 zegt

    30 mei 2012 om 19:49

    Dit klinkt al stukken soepeler als die Miura!
    Maar die werd dan ook niet zo in de toeren gejaagd als deze.

    Login om te reageren
  2. adyton zegt

    30 mei 2012 om 19:57

    Heel mooi! Wel even velgen wisselen met die Aston :)

    Login om te reageren
    • bibendum zegt

      30 mei 2012 om 22:50

      @adyton: Ik neem aan dat je bedoelt wielen ipv velgen!

      Velgen zijn slechts een deel van een wiel..(er word veelal gesproken over LMV (lichtmetalen velgen) terwijl het lichtmetalen wielen moet zijn).

      Maar dan nog. deze auto’s zijn gemaakt om te racen.
      Welk wiel zal sterker zijn..
      welk zal minder trillen en makkeljker en sneller balanceerbaar zijn ..
      welk wiel zal minder vlug lek rijden..

      In alle drie de gevallen het “discwheel” en niet het wirewheel.

      Uit technisch en retrospectief perspectief orgineel zo behouden!

      Login om te reageren
      • glas1300gt zegt

        30 mei 2012 om 23:49

        @bibendum:
        Een velg is het onderdeel van een wiel waar de band op ligt. In de volksmond wordt het woord velg vaak ten onrechte voor het hele wiel gebruikt. Zie Wikipedia.
        Dus zijn het wel “licht metalen velgen”. Want een wiel is inclusief de band en die is echt niet van metaal. Behalve bij de trein of tram.

        Login om te reageren
        • bibendum zegt

          31 mei 2012 om 00:32

          @glas1300gt: leuk opgezocht op wikipedia, helaas klopt het niet wat je zegt..

          een wiel bestaat tenminste uit een velg en een wielschijf of een velg, naaf en spaken.
          en kan natuurljk uit nog veel meer combinaties bestaan, denk aan 3 delige velgen met losse velgrand, of aan ouderwetse vrachtwagenwielen met ringen (en industrie en landbouwwielen).

          Wat jij bedoeld (een velg en band)is nog steeds geen wiel, zelfs geen combinatie! een wiel en band is een combinatie!
          W

          Login om te reageren
          • glas1300gt zegt

            31 mei 2012 om 20:05

            @bibendum:

            Je hebt gelijk, verkeerd gelezen. Velg is inderdaad alleen dat gedeelte waar de band omheen ligt. Was ff de rest dat er in een wiel zit vergeten.

            Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      31 mei 2012 om 10:39

      @adyton:
      Helaas fout!
      De Jag is uitgerust met Dunlop schijfremmen en de velgen komen ook van Dunlop.
      Dit zijn sets die bij elkaar horen
      En de velgen zijn lichtmetaal -avant-la-lettre-
      En schijfvelgen, geen spaken om de drag zo laag mogelijk te houden.
      De D type is nl ontworpen als ‘vliegtuig’, geheel gemaakt van aluminium met een monocoque structuur.
      De ontwerper had bommenwerpers getekend in WW II en heeft veel van de techniek en constructie toegepast op de D

      Login om te reageren
  3. raphael zegt

    30 mei 2012 om 20:12

    Laatst voor het eerst de straatversie van deze D-type gezien, de XKSS.. wat een schoonheid.
    Maar in mijn ogen nog altijd de mooiste Jag is de XJ13. Arguably de duurste auto ter wereld..

    Login om te reageren
    • Hupke zegt

      30 mei 2012 om 20:22

      @raphael:

      Ik ben het met je eens.

      Die XK120 en de XK (1996) en natuurlijk de E-type mogen dan nog zo mooi zijn maar de XJ13 ziet er beter uit.

      Login om te reageren
    • blackie zegt

      30 mei 2012 om 23:43

      @raphael: Dan vind ik de C-Type nog mooier. Ook wat praktischer als de D-Type, er kunnen 2 personen mee.

      Login om te reageren
      • adyton zegt

        31 mei 2012 om 00:04

        @blackie: Mooi. Die kende ik niet. Dacht eerst wel even dat ik naar een oude Wiesmann aan het kijken was. Die neus lijkt er wat op.

        Login om te reageren
    • porsche928 zegt

      31 mei 2012 om 07:27

      @raphael: helemaal met je eens, de XJ13 is te gek. Jammer dat er maar 1 van bestaat. Er wordt wel een kitcar van verkocht!

      Login om te reageren
  4. kickass zegt

    30 mei 2012 om 20:28

    Is dit soms die Jag waar ze het over hadden bij TG? Die zijn vin had geleend aan zo’n supconceptcar? Just interested… ;)

    Login om te reageren
  5. cossie300 zegt

    30 mei 2012 om 20:42

    er stond een replica te koop bij Oldtimerfarm in Lotenhulle voor 35000 euro . Prachtige wagen .

    Login om te reageren
  6. topless zegt

    30 mei 2012 om 22:02

    http://www.youtube.com/watch?v=DulNn2tlTFs

    Login om te reageren
  7. LeonW zegt

    30 mei 2012 om 23:05

    Ik ben geen kenner. Maar volgens mij heb ik er pas zo een gezien op Zandvoort. Werd ook een fotoshoot mee gedaan.

    Login om te reageren
    • blackie zegt

      30 mei 2012 om 23:40

      @LeonW: Dat is waarschijnlijk een replica, gebaseerd op een E-Type. Zie de uitlaten.

      Login om te reageren
    • raphael zegt

      31 mei 2012 om 00:34

      @LeonW: Dat is heel zeker een replica ja. Overigens zijn de echte D-types niet te betalen.

      Login om te reageren
  8. bozewolf zegt

    31 mei 2012 om 00:36

    Haalden die racing D-types vroeger op Le Mans ook al niet een dikke 300kmu?

    Login om te reageren
    • blackie zegt

      31 mei 2012 om 10:06

      @bozewolf: De XK150S heeft een 3.8 met 3 Weber carburateurs ipv normaal 2. Deze haalt 250 km/h. Dus het zou kunnen dat de D-Type 300 haalt. Lichter, gestroomlijnd, meer motor getuned…

      Login om te reageren
  9. pieterveer zegt

    31 mei 2012 om 00:55

    Even een aanvulling: de D-type is er ook als 3.8 geweest! :) Nog wat anders… ik vind de voorganger van de E-type meer de XK150, hoewel de E-type veel sportiever was. Maar de D-type was meer een raceauto, qua type auto dus heel anders.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North