Jaguar F-Type nu ook leverbaar met een viercilinder!

Auteur: , 86 Reacties

Dit 'slechte nieuws' gaat echter ook gepaard met goed nieuws.

Jaguar maakt de F-Type (rijtest) betaalbaarder en doet dat door een tweeliter vierpitter in de sexy sportwagen te hangen. Deze geblazen Ingenium levert 300 pk en is de krachtigste vierpitter in een Jaguar ooit. Dat is voldoende voor een sprintje naar de honderd in 5,7 seconden, vrijwel net zo rap als de instap V6. De topsnelheid ligt wel iets lager, op 249 km/u. Optisch is de F-Type 2.0 het beste te herkennen aan de enkele centrale uitlaat.

Die vierpitter zorgt natuurlijk voor een lager verbruik, dito uitstoot en daarmee kan ook de vanafprijs flink omlaag. Betaalde je tot gister minimaal 99.210 euro voor een F-Type, vanaf heden staat het model al vanaf 71.620 euro (Coupé) en 78.720 euro (Convertible) in de prijslijst. Hoewel het enerzijds jammer lijkt dat Jaguar in navolging van Porsche een vierpitter in zijn sportwagen lepelt, gaat dit er hopelijk wel voor zorgen dat we deze schitterende Brit wat vaker op ’s Heeren wegen gaan tegenkomen. En daar kan niemand tegen zijn.

Jaguar Ingenium



86 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
Als ze het geluid kunnen matchen met de V6, kan dit best interessant zijn. Moet zeggen dat ik het design van de uitlaat eigenlijk mooier vind dan van de V6!
@iwkh: eensch, ziet er mooier uit!
Geblazen 4 cylinder in zo’n wagen past toch echt niet . Komaan zeg …
@cossie300: Het woord cylinder past ook niet in een Nederlandse zin.
@simonmc: grammar nazi
@sntial: Volgens mij gaat het hier over spelling, niet over grammatica. En al helemaal niet over anglicisme.
@cossie300: mijn RS heeft ook maar een 4 pitter maar de meeste auto’s leggen het toch af tegen hem
@focusrs1: het oor wilt ook wat..
@rhyo: klopt daarom heb ik er een Remus onder hangen
@focusrs1: dat klinkt dan wel beter met een custom uitlaat. Je zal echter wel altijd wat moeten inleveren als je een 4 cilinder rijdt. Je kunt wel heel ver komen qua sound met uitlaat aanpassingen. Echter is een 6 cilinder (met eventueel aangepaste uitlaat) moeilijk te evenaren.

On topic: In dit geval kun je bij Jaguar kiezen. Ik zie hier dus geen problemen.
@rhyo:
koop je toch een dwarsfluit.
@cossie300: echt wel, als er een 5 liter v8 in gaat dan zal een 4 in lijn ook wel passen.
Dat mensen de zescilinder kiezen boven de V8, is niet gek. De zescilinder klinkt gewoon het best. Ik ben benieuwd wat ze kunnen doen met het geluid van de viercilinder maar ik ben bang dat je toch een stukje ‘beleving’ mist tegenover de zes- & acht-cilinder blokken.

En laat die ‘beleving’ nou precies hetgene zijn waarom je een F-Type wilt kopen.
@fiestacruizer: Ik hoorde laatst een soundclip van de nieuwe Civic type R, dat was toch niet verkeerd…

https://youtu.be/08G7yN_n9hk
@87sandyd: Mooi en passend bij een opgefokte HotHatch als de Civic-R of Focus-RS maar lang niet zo rijk en rauw als het geluid uit de F-type V6 (s).

https://m.youtube.com/watch?v=VWgjSCgUjyg
@fiestacruizer: Nou, ik stond er vroeger ook eerder cynisch tegenover maar na een tweetal dagen met een a45 amg te rijden ben ik toch wel overtuigd van het feit dat een viercilinder niet spannend kan klinken. Dat ding knelt en blaast meer dan je ooit hebt gehoord.
Al moeten de ingenieurs dan wel wat extra aandacht aan het uitlaatsysteem besteden.
@fiestacruizer: Maar een 50kg lichtere neus maakt dit de meest wendbare F type. Zeker genoeg publiek voor deze auto.
Nou reed de F-type al niet verkeerd, maar kan me voorstellen dat er met dit blok ook weer 50kg minder de bocht door hoeft. Ben benieuwd naar de test (en het geluid).
Op papier natuurlijk een prima blok voor zo’n wagen. Maar het gehuil van de compressor V6 of gebulder van de V8 is natuurlijk eigenlijk onmisbaar.
Good job, zag toevallig laatst een vrouw van minimaal 75 jaar oud uit een v6 coupe stappen. Wel na 6 keer steken met voldoende ruimte, maar enfin.. Er zullen genoeg mensen zijn die verliefd zijn op het desing maar totaal geen 400pk plus ambities hebben. Ik zou het wel uit mijn hoofd laten en toch snap ik Jaguar al te goed. Money G
Ja, trieste mensen zullen hier vast heel blij van worden.
@jelteeuu: ja, echt heel triest, mensen die een Jaguar F-Type kopen. Gewoon allemaal een grijze Golf en niet mekkeren.
@Dizono: ik moest lachen
@lekkerlinksrijden: Nietes. Dat was geheel vrijwillig.
@jelteeuu: Zolang ze ook die V6 en V8 blijven leveren zie ik het probleem niet.
Zou heel graag eens in zo’n potente 4-cilinder willen rijden. Tot nu toe alles wat +300 pk was, kwam uit 6-cilinders. Vraag me echt af hoe beide motoren verschillen tov elkaar. Zeker met de moderne versnellingsbakken. Iemand ervaring mee, voor en nadelen (behalve geluid) ?
@leaper035t: Ik spreek niet uit ervaring, maar een zescilinder is denk ik wat soepeler en de viercilinder wat hitsiger. In een sportwagen wel leuk, maar in dagelijks verkeer lijkt me de zescilinder fijner.
@berlinetta: vergeet daarbij niet dat op de V6 een compressor zit (vandaar ook het prachtige onverstoorde 6-cilinder geluid) en op de 4-in-lijn een turbo. Dit heeft ook grote gevolgen voor het “oppakken” van de motor. De turbo geeft altijd lag en een elastiek gevoel, de compressor niet.
@poes: Daar heb je zeker gelijk in, maar ik doelde op een viercilinder en zescilinder in het algemeen (ongeacht de set up).
@leaper035t: Bij een viercilinderblok rij je gewoon heel erg op ‘geblazen’ vermogen. Daar merk je vooral wat van in het Turbobereik (waarbij geldt hoe meer hoe soepeler) en je kan een turbogat hebben.

De loop van een 6 cilinder is doorgaans veel soepeler. Onderin beter, rustiger en comfortabeler. Steeds meer zescilinders krijgen trouwens ook steeds vaker turbo’s.

Voor een kleine agressieve hot hatch vind ik een lichtgewichte geblazen vierder wel passen. Voor een prachtige en zware GT past een rijklopende zescilinder beter.
@leaper035t: in de golf rijd ik met een vergelijkbaar vermogen en ik moet zeggen dat er zeer geciviliseerd mee te rijden valt. Normaal heb je niet in de gaten dat je met een potente wagen op pad bent, maar als je het onderstel wat strakker zet, het stuur directer laat reageren en de gasrespons opkrikt (allemaal met één druk op de knop), dan rijd je met een zeer capabele sporter rond. De turbomotor is altijd bij de les, en hoewel de respons met een ongeblazen zescilinder beter is, leer je hier snel op anticiperen. Zodra je dat kunstje onder de knie hebt, dan durf ik wel te stellen dat een vergelijkbaar krachtige ongeblazen zescilinder (behalve dan het geluid) véél minder sensatie biedt! De DSG van VAG kan dit vermogen probleemloos aan en meestal hoef ik de flippers aan het stuur niet eens te gebruiken. De bak reageert snel en adequaat. Het onderstel kan nog veel meer aan en dat geldt natuurlijk helemaal voor de Jag in kwestie. Nee, ik geloof niet dat ik spijt zou krijgen van de aankoop van deze auto (of liever nog de 718 met vierpitter)!
@leaper035t: moet je maar eens met een a45 gaan rijden, binnen de 5 minuten ben je overtuigd ;)
Het blijft een prachtige auto. De facelift is zeer goed gelukt waardoor hij er nóg wat mooier uitziet dan voorheen. En ja, een viercilindertje in een F-type. Ik vind het wel begrijpelijk. En 300 PK is natuurlijk ook niet mis. Alleen vind ik de centraal geplaatste uitlaat niet mooi. Hij ziet er op de foto’s wat te groot uit. Ik vind nog steeds de F-Type V6 S de mooiste van allemaal. Ontzettend goede auto, heerlijk in balans en een fantastisch geluid.
Welke zou qua kostprijs goedkoper zijn, de I4t of de V6? Doet me denken aan de Mustang EcoBoost en de V6.
@r3fl3x: staat in de tekst, deze scheelt bijna 30k met de V6
@daniel073: dat is verkoopprijs. Wat betreft kostprijs zullen ze weinig van elkaar verschillen.
@daniel073: en hier pas het belangrijkste argument van alles. Zal miss. Iets minder klinken dan de v6. Maar 30k is een hoop geld. Kun je heel veel van tanken, of een andere auto kopen met v6/8/10/12 (doorhalen wat noet van toepassing is)
Nee, gewoon nee!
@joostie: kalm kalm, de V6 en V8 blijven gewoon te koop hoor..
toch leuk dat de F-type nu een stuk bereikbaarder wordt!
Ah, zolang ze er maar geen diesel in smijten ben ik een tevreden man.
Het verbruik zal waarschijnlijk wel meevallen tov van de 6.
Dan maar een gebruikte 6 cilinder. Alleen al voor t geluid.
Meestal beginnen merken met de sloomste versie
@reggie-boy_rood: Voor de bijtellings en ecomodelletjes wel.
Prima toch? Voor ieder wat wils. Nu een 4cil, de 6 en 8 waren er al. Nu is het wachten op een V10 en V12 en het rijtje is compleet.
@2wheeler: Een V12?
Een Double-Six bedoel je vast. ;-)
Ik ben positief en sceptisch hierover. Positief omdat het de auto goedkoper, zuiniger, schoner en waarschijnlijk lichter maakt. Daarnaast zullen we hem ook vaker zien op de weg. De nieuwe uitlaat is ietwat aan de grote kant, maar de auto kan het hebben.
Verder ben ik wel sceptisch, omdat de F-type wel een auto is die je koopt met je hart. Het is niet de beste auto in z’n klasse, maar waarschijnlijk wel de meest leuke. Als het geluid van de viercilinder tegenvalt, neemt dat toch al iets van zijn charme weg.
Zo weinig???a45 peurt 380pk uit een 2.0l 4 cil…. dat moet een JAG toch minimaal kunnen voor die prijs?
@steelfighter: Ze hebben een V6 die dat vermogen al levert, dus waarom zouden ze?
@steelfighter: Ja maar dan koopt niemand meer de V6.
Dus deze kopen en ff langs de chip boer als je bang for the buck wil.
@steelfighter: Dan gaan mensen eerder voor de 4 cil. ipv de v6 met 340pk, iets met hiërarchie en modelpositionering
@steelfighter: je weet toch wel dat een A45 en een F-Type 2 totaal andere wagens zijn?
@steelfighter: ja want pure peekaas is alles (Not).
De A45 is een “hardcore” hot hatch en daar past zon hitsige motor beter bij dan bij een coupe/cabrio als de f-type.
Ze hadden er wel iets meer vermogen uit mogen persen voor deze wagen.
@focusrs1: Nee joh, 300 PK uit een viercilinder is ruim zat. En na deze versie komt de V6 met 340 PK. Oftewel, dit is gewoon prima.
@viezefreddyw: de heeft er 385 maar zelfs dat vind ik al niet genoeg meer – meer is altijd beter
@focusrs1: Er zijn twee versies van de F-type met een V6. De eerste is een reguliere F-type en die heeft 340 PK. Daarna komt de V6 S met 380 PK aan boord. Daarna komt de V8 S met met 495 PK en ook is er nog een V8 R met 550 PK.

Dus ja, als er al een V6 is met 340 PK, dan hoeft de viercilinder niet meer te hebben dan 300 PK. Dan lopen ze elkaar voor de voeten.
@viezefreddyw: het woord ‘mijne’ is door mijn telefoon weggelaten.. mijn auto heeft 385pk…
4 cilinder is gewoon opgefokt adhd kind… lekker v6
Het aantal cilinders is slechts een implementeringsdetail, het geluid wordt grotendeels gevormd door het uitlaatkanaal. Wat je wel echt merkt is het lagere gewicht op de vooras. Dit kan wel eens zo’n geval zijn waarbij de kleinste motor de leukste is. Als je van autorijden houdt moet je sowieso niet de dikste motor hebben, je wilt immers ook zelf nog een beetje moeten werken om vlot vooruit te komen.
@mashell: wil je hiermee zeggen dat een 4-cilinder en een 6-cilinder nagenoeg hetzelfde zouden moeten klinken bij gebruik van hetzelfde uitlaatkanaal? Even los van het feit dat het spruitstuk natuurlijk altijd anders zal zijn.
300pk uit een viercilinder, mij hoor je dan echt niet klagen. En ik vind de enkele uitlaat wel lekker staan. Ik had deze uitvoering zeker gekozen, die v6 zal wel veel meer zuipen bij normaal gebruik
Die uitlaat had ik op de motorisch meest monsterlijke versie geplaatst!
RWD niet meer mogelijk bij de V8 en nu dit!! 😢
@kennone: dus je moet gewoon de V6 met handbak hebben :-)
@poes: Heb je voor de meeste wel een punt. Maar ik was als een van de weinige fan van de V8
Die V6 was ook een beetje een goedkope noodoplossing. Dit lijkt de meest ideale F-Type ooit te zijn: nog altijd snel, lager gewicht. Nice.
@willeme: Als de 4 pitter nog een beetje klinkt zeker!
@willeme: Ik mis enkel nog een achterbankje a la 911. Dan zou ik zeker een F type overwegen. Heb nu een peuter in huis…
@cossiekiller: Er valt wel wat te zeggen voor een Impreza STI ;)
@willeme: Eens, en daarbij vermoedelijk voor mij ook nog eens de enige mogelijkheid ooit zo’n auto (tweedehands) te kunnen aanschaffen.
Even chippen en gaaaaan!
@ptothem: Even een 2e handse R halen en gaaaaan!
Dat gezeur allemaal over hoe die klinkt. Ik vind het juist mooi dat er een meer betaalbare versie komt, zullen we hem wat vaker op de weg zien.

En 300pk is genoeg en hij is ook nogeens lichter. Alleen maar goed.
Zucht.. Het gaat niet om snelheid maar om het principe. Een 4 cilinder in zo’n prachtbak hoort niet.
@nopetrolnofun:
Nou, dan koop je uit principe toch gewoon de V6 of V8?
Zo moeilijk is dat toch niet?
@nopetrolnofun:

Nu ga je Jaguar boycotten zeker ??
Helemaal geen slecht nieuws. 300pk, 5.7s en 249kph zijn zeer aanvaardbare cijfers…
Potverdikke, dat hele Jaguar is één grote clusterfuck van heiligschennis op heiligschennis geworden onder Tata.
Ik bedoel: vier cilinders, V6en (V!!!!! Verboten!!!), V8en, diesel (da’s voor zielige leasers met een kleine piemol), stationwagons (dan koop je maar iets ordinairs als BMW ofzo), AWD, bijna geen hout in het interieur, andere kleuren dan British Racing Green beschikbaar (wie koop dat nu? Precies, mensen met een kleine pieomel), een SUV (dan koop je maar een Mercedes als je zo nodig het paardenvolk moet uithangen) en een elektrisch concept???!!! Zelden zoveel heiligschennis bij elkaar gezien….
…..
Ohnee wacht, ik ben geen autoliefhebber. Even vergeten, sorry. Prima ding wel die vier cilinder. 300pk is lekker en de prijs vind ik redelijk voor wat je krijgt. Mooi aanvulling voor de F-Type.
Zie het zo… Liever een TT-S of een goedkope Slk of een Cayman met een kleine motor of liever deze? Zo’n fraaie coupezou ik liever hebben dan een TT.
In de configurator van Jaguar staat een 0-100 tijd van 7,5 seconden en jullie schrijven 5,7. Dat maakt nog wel een aardig verschil. EDIT: Heb even zitten snorren in de specs, het is inderdaad 5,7 seconden. 40 pk minder en 52 kg minder zou ook niet zoveel verschil mogen maken….
Gaaf ..
Jaguar is inmiddels meer FoMoCo dan in de Ford periode ..

De blèrende “liefhebbers” zijn het grappigste in dit hele verhaal ..
Het ziet er nog steeds goed uit en zeker in het rood. No worries toch?
Goedzo, gaan we er meer van zien
5.7 seconden? Op de website van Jaguar zelf staat 7,5 seconden van 0-100.
http://rules.config.jaguar.com/jdx/nl_nl/f-type_k18/3ewuu/a-cecpbs/jdxmodel.html
Commercieel gezien natuurlijk een slimme zet. En uiteindelijk ook goed voor de rijders aangezien een gezond bedrijf meer geld kan besteden aan productontwikkeling. Afgezien van een in mijn ogen lelijke uitlaat zijn de prestaties en prijspunten natuurlijk prima. Dat er ook nog een diesel zal komen zal ook niemand meer verbazen. De 300pk zal waarschijnlijk over een jaar een upgrade krijgen naar 340pk en daarmee de huidige V6 vervangen (minder uitstoot). Dan de S, R en SVR daar boven en het gaat een echte familie worden. (Met nog een dieselend nakomertje van 280pk) ;-)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).