Jaguar helpt Amerikanen schakelen met ‘manual-manual’

Auteur: , 41 Reacties

Met alleszeggende hoofdstukken als 'Three peddals?', Don't be affraid of the clutch' en 'What's the tachometer for?'

Jaguar Manual Manual

De Verenigde Staten, het land van drive-in pinautomaten, Big Macs en natuurlijk automaatbakken. ‘De lieve heer heeft ons twee benen gegeven, twee pedalen is meer dan zat’, dat idee. Jaguar deed daar met de F-Type vrolijk aan mee, dit stuk porno op wielen kwam in eerste instantie alleen met automaat, zij het met flippers achter het stuur.

Twee weken terug werden onze gebeden verhoord en sindsdien kun je de Jaguar F-Type ook met handbak krijgen. Deze wordt ook op de boot naar de VS gezet, maar dat gaat blijkbaar niet zonder de nodige instructies aan het luie automatenvolk aldaar. Vergezeld door de hashtag #LongLivetheManual hebben de marketingboys van Jaguar een uiterst vermakelijke handleiding geschreven: de manual-manual (pdf).

Haal jij ook wel eens de drie pedalen door elkaar, vergeet je wel eens waarvoor de koppeling is en vraag je je soms -gutsend in het zweet- af wat je moet doen wanneer je wil afremmen en de auto geheel tot stilstand wil brengen zonder dat de motor afslaat? Daar hebben we maar één ding op te zeggen: RTFM!



41 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
@dizono: Wordt tijd dat je eens gaat rijden met een T-Ford…. kijken of je dan nog zo neerbuigend bent.
@406_v6: Maar in die tijd liepen Amerikanen ook nog gewoon naar de bank om geld te halen ;)
@406_v6: Want vroegâh was alles beter
@406_v6: want alle Amerikanen kunnen in een T-Ford rijden???
@SDM: Er was een tijd dat dat zo was ja…
@406_v6: En nu is dat niet meer zo. Dus hoezo, neerbuigend?
Puike marketing, kunnen ze daar de auto met respect behandelen.
READ THE F* MANUAL haha
Best knap dat ze het daar gewoon uit een boekje leren, in NL hebben de meesten een professionele instructeur nodig om de koppeling onder de knie te krijgen.
@alcantara: Volgens mij zit de koppeling altijd onder de knie.
‘De lieve heer heeft ons twee benen gegeven, twee pedalen is meer dan zat’…

Ik weet niet hoor, maar een automaat bedien je maar met 1 been/voet, terwijl je juist voor manueel op allebei de stukken loopgerei aan bent gewezen.
@rd1991: Jij hebt de manual gelezen, klasse =)
@rd1991: eh nee hoor. Er zijn er genoeg die 2 benen gebruiken
@rd1991:
De moderne semiautomaten rij ik gewoon met 2 benen hoor, links remmen is dan het devies..
@tupperware:
Like, seriously? Regel 1 van automaat-rijden is voor mij toch echt NOOIT je linkerbeen gebruiken. Tenzij je maar 1 been hebt natuurlijk…
@JvT:
Dus omdat jij niet links kan remmen mag het niet?


Koekoek..
@tupperware:
Ten eerste heb ik niets gezegd over ‘niet mogen’. Ik kan mijn regel aan niemand opdwingen. Ten tweede die je een aanname dat ik het niet kan.
Vooral in Nederland hebben we te maken met zowel automaten als schakelauto’s. Het wisselen tussen deze twee typen is in principe probleemloos wanneer je “gewoon” met je rechtervoet remt. Daarnaast heeft het geen praktisch nut om in het dagelijks verkeer om met twee voeten automaat te gaan rijden. Waarom zou je jezelf gaan trainen in iet waar je alleen maar nadeel van hebt als je we weer in een schakel-auto stapt?
@tupperware:
Jaguar is het met me eens denk ik :p

“During all those years of driving automatics, your left foot was simply along for the ride.”
Het was makkelijker geweest als ze er nummertjes opgezet hadden zodat die yanks weten waar ze de pook naartoe moeten drukken…
Soms verwens ik m’n handbak in de file, maar een rustig landweggetje maakt dat dubbel en dwars goed!
@123bat: Volledig mee eens. De auto die ik nu heb is de eerste met een automaat en met het dagelijks woon-werkverkeer is het heerlijk relaxed. Met het optrekken bij stoplichten ben je ook veel sneller op snelheid. Maar op landweggetjes mis ik de handbak stiekem toch wel een beetje.
@moveyourmind: Mijn volgende auto wordt ook een met automaat. Sinds ik eens met een Alfa Romeo Giulietta met TCT en Volvo XC60 T5 met 8-traps automaat heb mogen rijden ben ik “om”! Het is inderdaad echt relaxed!
Vooral die versnellingsbak van die Volvo (met koppelomvormer ipv dubbele koppeling) was echt top. Naar het schijnt is de ZF8 bak die oa BMW en Jaguar/Land Rover gebruiken nóg soepeler dan de Aisin bak van Volvo.
Maarja, eerst maar eens hard werken en goed sparen… :)
Niet echt aardig, te meer omdat in Amerika handbakken bij rijdersauto’s best populair zijn. Kijk naar de Corvette, Viper, Mustang en Camaro. Daarnaast levert BMW speciaal voor de US handgeschakelde zesbakken voor de M5, M6 en M6 Gran Coupe. En net als in Duitsland is de M3/M4 ook met handbak te krijgen. In Nederland en Engeland enkel automaatjes…
@gtwillem:
Juist, hier kan inmiddels ook meer dan de helft niet meer met een handbak overweg..
@gtwillem: Sobisme wat zich nog wel eens tegen Jaguar kan keren denk ik.. Ik vind dit een heel erg domme campagne
@baasbas: ben ik met je eens. Zeker omdat Jaguar al jaren geen handbak leverde in auto’s die er wel een konden gebruiken. De XKR-R concept uit 2003 had een gestript interieur, sper, kuipstoelen en een handbak. En er was er maar een van gebouwd… Daarvoor was de XJ220 de laatste sportieve Jag met een handbak. (Nee, de X-Type was een prima auto, maar die kon je met handbak krijgen omdat de Mondeo waarop ie gebasseerd was een handbak had…).
@baasbas: Snobisme? Het is een folder gericht op mensen die nog nooit een handbak hebben gebruikt.

Zij die wel al gewend zijn aan een manual gaan zich er niet aan storen, gewoon eens bladeren en nu en dan glimlachen, want ze vinden het een makkie. En de leken kunnen er wat van opsteken voor ze de nodige praktijktesten moeten afleggen. Lijkt me niets mis mee…
@dizono, haha nee niet eens. Kwestie van effe nadenken, het niet helemaal snappen, en dan reageren.

@rolov, dat zijn sukkels.
@rd1991: omdat jij dat vind? Links remmen en rechts gasgeven Is sneller volgens sommigen.
@rolov:
Sneller op welke manier? Duurt het voor “sommigen” zo lang om van het ene naar het andere pedaal te wisselen? Of willen “sommigen” gas geven en remmen tegelijkertijd?

Bij een schakelauto bedien je gas en rem met één been. Er is geen enkele reden om dat opeens anders te gaan doen wanneer het een automaat betreft.
@JvT: bedankt voor de info. Maar als een f1 piloot verteld dat hij in de auto met links remt en rechts gasgeeft omdat hij vind dat dat sneller Is ga ik toch op hem af. En ik rem wel gewoon met rechts trouwens dus geen zorgen.
@rolov:
F1 is iets heel anders dan op rijden op de openbare weg. Bij F1 en bijvoorbeeld rally-rijden is remmen met je linkervoet een manier is om sneller te gaan. In de autosport is het nodig, op de openbare weg niet.
@JvT: laat ik het nog een keer zeggen: als een f1 coureur zegt dat hij in zijn dagelijkse personenauto links remt en rechts gasgeeft omdat hij dat sneller vind gaan, ga ik op hem af en niet op jou. Snap je zo wel wat ik zei?
@rolov: Nog steeds een slecht argument hoor. Die F1-er doet dat dan in het dagelijks verkeer omdat ie het gewend is van op z’n (superleuke!) job. Maar voor gewone mensen maakt het qua snelheid nagenoeg niets uit. Integendeel, die gaan gewoon domme dingen doen met voeten op rem en gas tegelijk. Zie vaak genoeg auto’s aan 70 rijden met de remlichten aan…
Bij mijn Samsung s3 werlt het pdf niet ?
@bedirhan: deze geïnstalleerd? https://play.google.com/store/apps/details?id=com.adobe.reader
@stephanotis: ja maar er blijft een wit scherm als ik hem open .
Bedankt voor de reactie
@tupperware, een semiautomaat is helemaal niet meer modern man! Ik heb dagelijk een DAF XF onder mijn kont (met semiautomaat, wat een horkending soms) maar die rijd ik ook gewoon lekker met 1 voet! :)
@rd1991:
Serieus, ga jij een vrachtwachel vergelijken met een sportwagen..?
@tupperware, nouhou… met dichtgeknepen ogen… 6 cilinder turbo, achterwielaandrijving, 2 zitplaatsen, semiautomaat met zelfschakelfunctie… net echt!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).