Jaguar laat je ruitenwissers bedienen met je ogen

Auteur: , 26 Reacties

Je bent te lui om handmatig een schakelaar om te zetten om de ruitenwissers te activeren? Jaguar Land Rover heeft je rug.

Jaguar laat je ruitenwissers bedienen met je ogen

Eye-tracking zit al op talloze smartphones, waar het bijvoorbeeld gebruikt wordt om het scherm aan te houden als je er nog naar kijkt. Deze technologie is inmiddels ook de autowereld aan het penetreren. Mercedes propte het onlangs in een conceptcar, Opel wil het gebruiken om koplampen de juiste hoek in te laten schijnen, en Jaguar gaat er de achterruitenwisser mee bedienen. Say what?

Dat maken we op uit een patentaanvraag van Jaguar-Land Rover die Gizmag op het spoor kwam. Daarin wordt een methode beschreven waarin de achteruitkijkspiegel is uitgerust met één of meerdere sensoren die je oogbal volgen. Kijk je in de spiegel terwijl het regent, dan moet het systeem dit razendsnel herkennen en zal de achterruitenwisser worden geactiveerd. Eventueel inclusief sproeier. Op deze manier hoeft de wisser niet continu aan te staan. Of op een intervalstand waar je precies niets aan hebt. Kleine innovatie die je amper merkt, maar best handig kan zijn.

Een samenvatting van het systeem:
Jaguar laat je ruitenwissers bedienen met je ogen

Aangezien er (nog) weinig Jaguars zijn met een achterruitenwisser, gaan we er vanuit dat het als eerst op Land en Range Rovers wordt toegepast. De volledige patentaanvraag kun je hier lezen



26 reacties

Iemand bij Jaguar: Weet je wat wij nodig hebben? Ruitenwissers die bediend worden door je ogen! Want met je hand doen is k*t en automatische ruitenwissers zijn ook k*t!

Ruitenwissers bedienen met je ogen… What could possibly go wrong?
“Op deze manier hoeft de wisser niet continu aan te staan.”

Leuke gimmick, maar “Why?” Waarom is dit zo belangrijk en heb ik het nodig.

Kan weinig use cases bedenken waarin ik dit actief zou gebruiken. Zal waarschijnlijk wel schelen met slijtage o.i.d.
Wat is er mis met een knopje? Als je een zonnebril draagt, werkt het niet meer. Ik vind het maar onnodige snufjes.
@berlinetta: Naar mijn mening is het ook echt een gimmick. Zo van, kijk wij zijn bezig met sh*t.

Maar, zonnebril? Regen?

Iets klopt niet aan je reactie :P
@exotic: Nee klopt. Dat besefte ik ook pas nadat ik de reactie geplaatst het. Maar hee, het is vrijdag. Dan mag dat.
@exotic: ik rij in de regen altijd met zonnebril, veel rustgevender
@draadloos: Ik ook, Serengeti zonnebril voor meer contrast…
@berlinetta: daar tel ik met plezier €2000 voor neer!

Nu even serieus, zelfs geen €100. €100 betalen en ruw gerekend 10h voor m’n baas werken om m’n rechter wijsvinger niet te hoeven uitsteken? WOT €100? En hoeveel betaalden hier 400?? :-)
Eh, wellicht ben ik een uitzondering hoor maar ik kijk toch best wel vaak naar achteren. Als het een beetje druk is vooral, dan kan de wisser wel bezig blijven.

Het zou beter zijn als ze gewoon dat raam schoon houden met een regensensor. Dan kan je ook makkelijker een snelle blik werpen zonder dat je hoeft te wachten tot de wisser klaar is.
@lekbak: precies wat ik dacht, zal in de praktijk beter werken dan dit systeem en nog veel goedkoper zijn ook. Ik heb zelf wel genoeg aan de intervalstand eigenlijk, zo veel water komt er niet op je achterruit.
Dus als je bij regen in je achteruitkijkspiegel kijkt wordt je zicht eventueel razendsnel belemmerd door sproeisel.
Ben benieuwd hoe dat uitpakt in de praktijk. Citroën zet hem automatisch aan als je hem in de achteruit zet en het regent, wel handig.
@meatpuppet: Mijn VW ook…
Wat offtopic, maar onze Honda Civic Hybrid had geen achterruiten wisser. En tot mijn verbazing werkte dat nog ook.

Iemand enig idee hoe dat zit? Simpelweg de vorm en airflow?
@reistje: Er zijn zat auto’s die geen ruitenwisser achter hebben. Simpelweg ook omdat die ruitenwisser zo goed als niet gebruikt wordt. Een als een raam te bol is of als het niet bij het design past dan laten ze hem net zo makkelijk weg. Ik vind hem persoonlijk ook zwaar overbodig!
@clarkson: bij sommige auto’s heb je binnen een halve km al een bijna ondoorzichtig raam. Dan is het een must-have

Tegenwoordig denken ze iets beter na en weten ze vaak met de spoiler achterop de luchtstroom zo te regelen dat het helemaal of bijna niet meer nodig is.
Lijkt mij vrij nutteloos. Wat die andere merken er mee doen lijkt mij wel nuttig
Resultaat van rondje brainstormen ‘waarvoor kunnen we eye tracking gebruiken waar nog geen patent voor bestaat’ door een hoopje marketeers. Zolang ze geen oplossing kunnen bouwen die sneller is dan het licht (helaas niet mogelijk), zit je naar je bewegende ruitenwisser te kijken.
Lijkt men vrouw wel , die houd ook altijd in de gaten waar ik naar kijk..
@norge: +10! :-)
Wat een idioterie. Sowieso al dat volledig geautomatiseerde gedoe in hedendaagse nieuwe auto’s slaat compleet door. Mensen raken compleet hersendood in de auto, alles wordt voor ze gedaan; afstand houden, verlichting, parkeren enz enz. Met tot gevolg dat half Nederland in de dichte mist met zijn/haar dagrijlampjes aanrijdt en achter compleet niks. Nee top hoor. Ga zo door.
@borrelnoot: zo kan er meer gefacebookt worden!
Hebben we toch een regensensor voor?
Ooit eens een discussie gehad met mijn collega’s over de zin en onzin van dit soort gadgets in auto’s. Toen beweerde er ook een “nooit meer zonder de automatische ruitenwisser te kunnen”. Begreep ik toen niet en nog steeds niet. Zit nu door vanwege pakket ook op mijn auto. Werkt gewoon kut. Ruiten wissen pas nadat het zicht tot 0 is gereduceerd of als een gek als er geen druppeltje valt.

Zelfde met spraakherkenning. Om gek van te worden. Zit je in je auto te gillen: “call office call office!!!”. reactie: “Sorry I don’t understand this command”. Stoom uit mijn oren op de A2. Niet werkende automatisering werkt verkeersagressie in de hand.
@pomoek: Laat me raden … Franse auto? Op mijn Mercedes (W246) werkt het perfect. Kom zelden nog aan de schakelaar/heldel, tenzij om uit te zetten in de carwash.
Ik zelf vind het ook veel te ver gaan.. Al die rommel heb je niet nodig en gebruik je niet.. Ik vind de automatische stand van licht en ruitenwissers al irritant.. En het ergste is dat je in de S van mijn vrouw zelfs geen normale intervalstand hebt.. Irritante dingen..
Steek liever de extra kosten van deze nutteloze gadgets in een betrouwbare auto welke je niet langs de weg laat staan

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).