• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Audi TT clubsport concept b(l)aast met elektrische bi-turbo

Auteur: sir_smokalot, gepost 8 mei 2015 om 10:53 – 42 Reacties

Afbeelding Audi TT clubsport concept b(l)aast met elektrische bi-turboAfbeelding Audi TT clubsport concept b(l)aast met elektrische bi-turboAfbeelding Audi TT clubsport concept b(l)aast met elektrische bi-turboAfbeelding Audi TT clubsport concept b(l)aast met elektrische bi-turboAfbeelding Audi TT clubsport concept b(l)aast met elektrische bi-turboAfbeelding Audi TT clubsport concept b(l)aast met elektrische bi-turboAfbeelding Audi TT clubsport concept b(l)aast met elektrische bi-turboAfbeelding Audi TT clubsport concept b(l)aast met elektrische bi-turbo

Audi TT Clubsport TT
Audi keilt de elektrische turbo nog een keer aan, dit keer verpakt in een Audi TT met 2.5 TFSI, die niet ‘RS’ heet, maar ‘Audi TT clubsport turbo technology‘. Het concept noteert, zoals het hoort, formidabele cijfers.

Audi warmt ons beetje bij beetje op voor de elektrische turbo (officieel aangekondigd in 2012, uitleg HIER), en smeert de technologie voor maximale exposure slim uit over een aantal concepts, die stuk voor stuk indrukwekkende specificaties hebben. We zagen de techniek vorig jaar op een RS5 TDI, en dit jaar is voor een benzinemodel gekozen.

De nieuwste geringde ridder met een niet-conventionele turbo onder de kap is namelijk de Audi TT clubsport turbo technology (of Audi TTcTT, zo je wilt), met 48 Volt-systeem en een 2.5 liter grote TFSI die het in combinatie met een elektrische biturbo tot 600 pk en 650 Nm schopt. Wörthersee-waardige prestaties, en dat komt goed uit, want daar staat het nieuwste TT-proefballonnetje volgende week ook.

Op papier doet het concept 0-100 in 3,6 seconden, en volgens ontwikkelingschef Ulrich Hackenberg is de technologie “close to production readiness”. Dat wordt dus nog een PR-conceptje of 2 doorstaan, en dan gaan we het zien op productiemodellen met iets minder buitenissige specs. In de wandelgangen wordt een mogelijke Audi Q7 RS / RSQ7 als eerste kandidaat genoemd.

Ook interessant!

  • Video - Audi RS6 GTO Concept in detail
  • nieuwe gave lakken
    Nieuwe gave lakken voor dikke kleine Audi's
  • Audi TT is goedkoper, maar nog steeds te duur
  • Audi Grand Sphere
    Audi Grand Sphere wordt volgende A7. Hopelijk.

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, clubsport, concept, Techniek, TT, turbo, ulrich-hackenberg, worthersee-2015

Vorig bericht: « Rolls-Royce’s nieuwe Wraith-speciaaltje is voor fashionista’s
Volgend bericht: Jaguar laat je ruitenwissers bedienen met je ogen »

Lees Interacties

Reacties

  1. clarkson zegt

    8 mei 2015 om 11:00

    Op e-bay staan zat elektrische turbo’s te koop (uit china) voor 15 euro?

    Login om te reageren
    • redbeams zegt

      8 mei 2015 om 11:38

      @clarkson: Ja klopt en die gaan zelfs nog langer mee dan de olie in een vag product ;)

      Login om te reageren
    • 2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel zegt

      8 mei 2015 om 12:00

      @clarkson: Die blazen gewoon een beetje lucht in je inlaat wat totaal geen effect heeft. Dit systeem spoelt de turbo op in de lage toeren, of laat hem draaien bij gas los wat resulteert in minder turbolag.

      Login om te reageren
  2. Dutchdriftking zegt

    8 mei 2015 om 11:02

    Klinkt goed!

    Login om te reageren
    • 87sandyd zegt

      8 mei 2015 om 11:11

      @dutchdriftking: dat weten we nog niet

      Login om te reageren
      • mercedesbenz63 zegt

        8 mei 2015 om 11:18

        @87sandyd: hahahhaha idd

        Login om te reageren
        • redneckdarian zegt

          9 mei 2015 om 13:31

          @mercedesbenz63:

          Login om te reageren
      • clarkson zegt

        8 mei 2015 om 12:49

        @87sandyd: Daarom zegt hij ook: ”Klinkt goed”

        Login om te reageren
  3. trustmeiamanengineer zegt

    8 mei 2015 om 11:12

    Weer typisch Audi, een normale ontwikkeling PR technisch compleet uitmelken alsof ze het allemaal zelf bedacht hebben. Briljante pr afdeling hebben ze daar. Ik dacht dat KIA wél binnenkort al met een productieblok met elektrische turbo komt.

    Login om te reageren
  4. exotic zegt

    8 mei 2015 om 11:22

    “Wörthersee”,

    De plek waar degelijke VAG Duitsers met hun pikken zwaaien tijdens het atten van liters bier.

    I like it! (de TTcTT dan).

    Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      8 mei 2015 om 11:45

      @exotic: is toch een schitterend gezicht? Komen nog eens leuke dames (stuk of 7) op af. Bij de Porsche club alleen maar ouwe heertjes…

      Login om te reageren
      • exotic zegt

        8 mei 2015 om 11:48

        @gtwillem: Wat? De zwaaiende pikken?

        Login om te reageren
        • gtwillem zegt

          8 mei 2015 om 11:55

          @exotic: nooit zelf gedaan?

          Login om te reageren
          • exotic zegt

            8 mei 2015 om 12:00

            @gtwillem:
            “Heeeeelicopter, heeeeeelicopter”.

            Login om te reageren
            • gtwillem zegt

              8 mei 2015 om 13:22

              @exotic: hahaha! Nice! Goede oude tijd. Als ik het tegenwoordig doe in de voortuin word ik me toch raar aangekeken (ik woon tegenover een basisschool).

              Login om te reageren
              • bitethepillowimgoingindry zegt

                8 mei 2015 om 13:47

                @gtwillem: Ik woon ook vlakbij een basisschool. Het leek me wel grappig om mijn SSID (netwerknaam) te veranderen naar ”Piet Pedo”. Paar dagen later stond de politie op de stoep met het vriendelijke verzoek mijn SSID te veranderen naar iets normaals.

                Ik kwam trouwens op het idee omdat ik in de krant had gelezen dat iemand anders ook zoiets had gedaan met de naam ”stijve lul”. Die woonde ook bij een basisschool en een van de moeders die op haar kind stond te wachten zag die naam opduiken in de netwerklijst van haar smartphone. Is dat leuk? Ja dat is leuk.

              • exotic zegt

                8 mei 2015 om 14:55

                @bitethepillowimgoingindry: Goed verhaal!

              • roller79 zegt

                8 mei 2015 om 14:59

                @bitethepillowimgoingindry: ik vind de SSID “get ya own wifi nigga” ook nog altijd een goeie :-)

                on topic: leuke specs!

  5. mrrallycross zegt

    8 mei 2015 om 11:25

    Die auto ziet er niet uit als je het mij vraagt.

    Login om te reageren
  6. potjak zegt

    8 mei 2015 om 11:30

    Spoiler eraf en niets meer aan doen. Top!

    Login om te reageren
  7. mercedesclk350 zegt

    8 mei 2015 om 11:44

    Oei die vind ik stiekem wel erg gaaf…

    Login om te reageren
  8. gtwillem zegt

    8 mei 2015 om 11:48

    Het ziet er eigenlijk best production ready uit, eigenlijk. Oke, 600pk is wat veel, maar 475 is prima. Na de tegenvallende GT3 RS (zal qu rijden top zijn, maar wel een navi en geen stickers gaat er bij niet in ;-)) is dit misschien wel het nieuwe ringtooltje voor de gevierde hobbyist.

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      8 mei 2015 om 13:13

      @gtwillem: Audi en ringtool vind ik nou niet per se hand in hand gaan.

      Login om te reageren
  9. stephanotis zegt

    8 mei 2015 om 12:01

    Het blijft een TT, in dit geval voor tettenclubtetten.

    Login om te reageren
  10. knipperlichtje zegt

    8 mei 2015 om 12:32

    De elektrische turbo is wel een hele interessante ontwikkeling, vermindert turbolag, waardoor grotere turbo’s gemonteerd kunnen worden, downsizing nog beter mogelijk wordt en het verbruik in theorie daalt. Ik kijk uit naar de eerste tests van het blok van Kia.

    Login om te reageren
  11. erwh zegt

    8 mei 2015 om 12:42

    Euh sorry, elektrische turbo, staat dat er echt!?!

    Een turbo is een afkorting voor een turbine aangedreven compressor (turbo-compressor). Wat Audi hier wil gaan doen is een 1-traps centrifugaalcompressor aandrijven met een elektromotor. Dat heeft dus helemaal niets meer met een turbine te maken en dus ook niet met een turbo. Werken daar wel ingenieurs of zijn het alleen marketeers die wat onderdelen inkopen in de avonduren?

    Login om te reageren
    • erwh zegt

      8 mei 2015 om 12:47

      @erwh: Excuus Audi, jullie weten wel waar je het over hebt zie ik nu. Sir_smokalot daarentegen…

      Login om te reageren
    • rufctr01 zegt

      8 mei 2015 om 14:10

      @erwh: dat gebeurd sowieso! Alles van Audi is gejat, niks is zelf bedacht. Het enige wat ze hebben bedacht is Quatro en aluminium gebruiken. Motoren van VW, slogan van NSU, logo van Auto Union, interieur gemaakt door PSA en het woordje premium te pas en te onpas gebruiken om domme mensen laten denken dat hetzelfde niveau hebben als Mercedes en BMW.

      Login om te reageren
      • lima zegt

        8 mei 2015 om 15:07

        @rufctr01: al met al is audi over 2 jaar premium nr1. Gejat of niet ze maken de mooiste auto’s

        Login om te reageren
        • sr20det zegt

          8 mei 2015 om 15:56

          @lima: stop nou is met dat geprimium dat woord wordt je toch scheit ziek van

          Login om te reageren
      • kapiteinaudi zegt

        8 mei 2015 om 16:39

        @rufctr01: Als er een merk is dan niet aan innovatie doet, is het BMW wel. De i3/i8 en gebruik van carbon fibre daargelaten. Die interieurs van Audi worden trouwens gewoon gemaakt door Faurecia, een bedrijf dat ook onderdelen voor BMW maakt. Dat ‘premium’ gedoe van Mercedes en BMW is gewoon overrated. Mijn Merc is gewoon kutkwaliteit. Gewoon een Audi volgende keer.

        Login om te reageren
        • rufctr01 zegt

          8 mei 2015 om 18:39

          @kapiteinaudi: tja….Audi is ook gewoon zwaar kut! Zeker de TFSI blokken, die zuipen olie als een malle. BMW maakt ze de auto’s toch beter, gebruiken niet de motoren die in een B-merk liggen. Doet Audi wel met VW-motoren en die blinken niet uit vwb betrouwbaarheid!

          Login om te reageren
          • Zjonnie zegt

            8 mei 2015 om 22:03

            @rufctr01: Mwa valt mee joh., n liter op 2000 km.. kost je n 10tje, of je dat nu aan benzine in de tank gooit of r n keer olie voor koopt, i don’t care.. maar u zult zelf geen (2.0)TFSI rijden en dit overdrijven zoals meerdere hier.. ieder merk heeft zo zn problemen.. ook de geweldige BMW’s en Mercedessen

            Login om te reageren
      • anakiet zegt

        8 mei 2015 om 16:45

        @rufctr01: 2015 – 2019 24 miljard Euro R&D budget voor Audi….

        Login om te reageren
      • potjak zegt

        8 mei 2015 om 21:46

        @rufctr01: tsja… Waarschijnlijk komt het interieur van Mercedes ook uit Frankrijk, net als de instapdiesels. Premium zegt ook niets over de kwaliteit maar het ‘gevoel’ en wat de auto uitstraalt.

        Login om te reageren
  12. biohazardracer zegt

    8 mei 2015 om 12:56

    Stiekem vind ik deze vetter dan de R8

    Login om te reageren
  13. agera zegt

    8 mei 2015 om 12:56

    Wat is het verschil nog met de r8?

    Login om te reageren
  14. str8six zegt

    8 mei 2015 om 13:04

    Nondeju wat ziet deze er lekker uit zeg! In tegenstelling tot het overige gamma van Audi.

    Login om te reageren
  15. autonieuwsvandestraatje zegt

    8 mei 2015 om 14:36

    jozef. die voorkant.

    Login om te reageren
  16. sr20det zegt

    8 mei 2015 om 15:52

    Q7 Rs! Eindelijk! Oprotten met je x5m of wat dan ook

    Login om te reageren
  17. HZW zegt

    8 mei 2015 om 17:16

    Gewoon uitbrengen als nieuwe TT RS, achterspoiler 5 maatjes kleiner en een pk-tje of 480 en klaar.
    De uitlaat zal gewoon doorlopen naar achteren.
    Verder een compleet interieur erin met Bang&Olufsen audio.
    De extreme interieur en mega achter fleugel aanbieden als een “Track Pack” optie.

    Login om te reageren
  18. jorden zegt

    8 mei 2015 om 23:45

    Maak dan een filmpje om te laten zien wat de auto kan! Je kan wel een render plaatsen en zeggen dat tie in 1,5 sec. Naar de honderd knalt. Kan er niet opgewonden van raken.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North