• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Jaguar Land Rover aangeklaagd om frustrerend probleem

Auteur: Loek, gepost 20 oktober 2024 om 11:44 – 15 Reacties

Er is een nadeel met de Land Rover Defender wat eigenaren tot waanzin drijft, en die klagen de firma nu aan.

De Land Rover Defender mag dan een revolutie zijn qua design, als het gaat om de grote lijnen is hij juist erg trouw aan zijn origineel. Een hele hoekige basis met de proporties van zijn voorganger. Dat betekent ook een nogal rechtop staande voorruit. Voor het retro-design uitermate geschikt, maar in de echte wereld nog wel een probleem.

Voorruit Land Rover Defender barst enorm snel

Er blijkt namelijk heel snel een ster of zelfs barst in je voorruit te zitten bij normaal gebruik van een Land Rover Defender. Daar hebben auto’s van dit kaliber vaker last van. De meeste steentjes op de voorruit van een reguliere lage auto ketsen af omdat de hoek niet zo scherp is, maar bij de Defender heb je al vrij snel een steentje dat het glas op een rechte hoek zo kan penetreren. Een gebarsten voorruit betekent een nieuwe voorruit moeten installeren en met de sensoren en dergelijken van tegenwoordig is dat wel even een klusje. Maar ja, dan heb je een nieuwe voorruit en dan kan het feest weer beginnen.

Rechtszaak

Nou gaan we niet doen alsof een rechtszaak die aangespannen wordt door een Amerikaan jegens een autobouwer, in dit geval Jaguar Land Rover, een unicum is, maar dit keer begrijpen we de klacht op zich wel. Eén persoon (de rechtszaak is aangespannen door meerdere) had een nieuwe voorruit nodig in 2022 en toen lag de hele bevoorrading van JLR op zijn gat, waardoor de man een maand moest wachten voordat de nieuwe ruit er überhaupt was. Er gaat een theorie dat Defender-onderdelen toen ter tijd zo schaars waren dat er prioriteit werd gegeven aan ze monteren op nieuwe modellen over reeds rondrijdende modellen, omdat anders orders gecanceld zouden worden. Maar goed, de ruit was er dus wel na een maand om vervolgens na een jaar wéér vervangen te moeten worden. En nog geen 9 maanden later was het weer raak.

De andere aanklager rijdt nu vier jaar met zijn Land Rover Defender, en heeft in die tijd vier(!) nieuwe voorruiten gehad (hij zit nu op zijn vijfde). Nog niet eens een heel jaar doen met een voorruit. Jaguar Land Rover zou op de hoogte zijn, maar wilde de ruiten niet vervangen onder garantie. Volgens beide aanklagers kan zo’n barst nog gevaarlijk zijn ook, denk aan belemmering van het zicht en rondvliegend glas. Al zijn dat wel typische zinnetjes om een jury empathisch besef aan te praten.

Normaliter zouden we nu het feit dat de Amerikanen 10 miljoen euro eisen van Jaguar Land Rover ridiculiseren, maar eigenlijk is de eis best redelijk gehouden. ‘Compensatie voor de schade’ (waarbij we dan wel hopen dat de kosten van een nieuwe voorruit bedoeld wordt) en alle kosten om de rechtszaak aan te spannen. Lijkt ons de moeite waard.

Ook interessant!

  • De Land Rover Defender is een belachelijk succes
  • Defender OCTA: nieuwe topper met BMW V8
  • Jaguar Land Rover gaat vuistdiep in EV's met mega-investering
  • Deze Hollandse Defender 90 voelt on-Nederlands

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

defender, Land Rover, rechtszaak

Vorig bericht: « Ferrari 812 Superfast crasht hard in Oldenzaal
Volgend bericht: Mercedes G door modehuis poging twee is wél erg gaaf »

Lees Interacties

Reacties

  1. Johanneke zegt

    20 oktober 2024 om 12:04

    Ik weet dat Doug Demuro de zijne met een kapotte voorruit heeft verkocht, gewoon omdat ie zelf geen zin had er weer wat aan te doen, was ook al zijn 2e ruit. Tja wat ga je doen aan zo’n probleem. Is een designblunder die niet op te lossen is bij bestaande modellen lijkt mij.

    Login om te reageren
    • Loek zegt

      20 oktober 2024 om 12:24

      @Johanneke: volgens mij was het verhaal bij die van Doug dat ‘ie de voorruit 1 keer heeft vervangen en toen schade heeft gereden waardoor een deur vervangen moest worden. Die deur moest van heinde en verre komen en hij had extreem veel geluk dat er eentje was, of hij had er maanden op kunnen wachten. Daar kwam ook het in het artikel aangekaarte verhaal vandaan dat JLR de onderdelen die wél beschikbaar waren liever op nieuwe auto’s schroefde om aan de maandenlang wachtende nieuwe klanten te voldoen, of die zouden hun orders cancellen. De wanhoop dat onderdelen zo schaars zijn en elke kleine schade dus de auto weken/maanden uit de roulatie kan halen deed de auto de das om voor Doug.

      Login om te reageren
  2. pindakoning zegt

    20 oktober 2024 om 12:20

    Kan ik aannemen dat er geen oplossing is in de richting van een beschermende folie?

    Login om te reageren
  3. dragspert zegt

    20 oktober 2024 om 12:21

    Is dit nieuw? Hebben die mensen nooit met een Mini (R50/R52) gereden? 2x per jaar een nieuwe ruit was geen uitzondering. Nooit ook maar in me opgekomen om een klacht in te dienen…

    Login om te reageren
    • jeroentje2 zegt

      20 oktober 2024 om 13:16

      Oude G klasse idem. Die ruit is nog rechter en helemaal vlak. Net alsof je met vensterglas rondrijdt.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      20 oktober 2024 om 19:51

      Mijn BMW F21 ook elk jaar nieuw voorruit. Ook een relatief stijl geplaatste ruit.

      Login om te reageren
  4. Flatsix zegt

    20 oktober 2024 om 12:41

    Ben benieuwd wat nu de echte reden is van de kapotte ruiten. Er rijden echt enorm veel bestelbusjes rond met een stijlere voorruit. Waarom blijven die dan heel?

    Login om te reageren
    • JelmerS zegt

      20 oktober 2024 om 17:54

      Idem voor mini’s, benieuwd naar de motivatie om de fabrikant hier aansprakelijk voor te maken.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      20 oktober 2024 om 19:52

      Heh? Bestelbusjes hebben toch juist een schuine voorruit?

      Login om te reageren
      • denniyo zegt

        21 oktober 2024 om 15:49

        Das niet helemaal waar, bij ons op het werk hebben ze een flink aantal Ford Transit bussen rijden van bouwjaar 2019 en nieuwer en deze hebben allemaal het probleem dat er teveel spanning op de voorruit staat waardoor deze ook om de haverklap nieuwe voorruiten nodig hebben.

        Mogelijk is dit ook het geval bij de hier genoemde Defenders, maar onze baas heeft wel gezegd voor ons geen Transits meer als de voorruiten zo slecht blijven.

        Login om te reageren
  5. RutgerK zegt

    20 oktober 2024 om 12:52

    Het is natuurlijk geen designfout maar een nadeel van het design.

    Voor weinig is er vast een deflector te koop die je op de motorkap kan plaatsen.

    Login om te reageren
  6. moveyourmind zegt

    20 oktober 2024 om 12:56

    Een Landrover die ondanks de dat iedereen beweert dat je er altijd mee stilstaat wel steeds voorruit wil…

    En dan als eigenaar nog klagen.

    Login om te reageren
  7. mx5wijf zegt

    20 oktober 2024 om 13:11

    Tja, afstand houden zou ook kunnen helpen ;)

    Login om te reageren
  8. PunicaOase zegt

    20 oktober 2024 om 14:23

    Folie’tje erop?! Wat een gezeur..

    Login om te reageren
  9. Hoflander zegt

    21 oktober 2024 om 19:04

    Ruk auto. Twee relaties hebben m al terug gegeven na spontaan stilstaan op de snelweg, uitval electronica bij regen (!), etc. Bespaar je de hoofdpijn en koop iets Duits.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North