• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Jaguar plant 6 ‘nieuwe’ Lightweight E-Types, 50 jaar na dato

Auteur: sir_smokalot, gepost 14 mei 2014 om 07:50 – 23 Reacties

Afbeelding Jaguar plant 6 ‘nieuwe’ Lightweight E-Types, 50 jaar na datoAfbeelding Jaguar plant 6 ‘nieuwe’ Lightweight E-Types, 50 jaar na datoAfbeelding Jaguar plant 6 ‘nieuwe’ Lightweight E-Types, 50 jaar na datoAfbeelding Jaguar plant 6 ‘nieuwe’ Lightweight E-Types, 50 jaar na datoAfbeelding Jaguar plant 6 ‘nieuwe’ Lightweight E-Types, 50 jaar na datoAfbeelding Jaguar plant 6 ‘nieuwe’ Lightweight E-Types, 50 jaar na dato

Jaguar E-Type Lightweight op Silverstone
Jaguar gaat alsnog zes E-Type Lightweights bouwen die er in de jaren ’60 nooit kwamen. Het is de bedoeling dat ze exact volgens de originele specificatie uit 1963 tot stand komen.

In februari 1963 startte Jaguar met een Lightweight E-type project, waarbij in totaal 18 speciale E-Types werden gepland, die door gebruik van aluminium maar liefst 114 kg (250 lbs.) lichter waren dan standaard E-Types. Hiervan haalden uiteindelijk 12 exemplaren het productiestadium, en dus heeft Jag het plan opgevat om de overige zes die er nooit kwamen nu maar te maken. Geniaal of heiligschennis?

Het is de bedoeling dat alles precies zo wordt gebouwd als een halve eeuw geleden voorzien, inclusief matchende toegewezen chassisnummers en een 3,8 liter zes-in-lijn. De oude plannen worden afgestoft en volgens de nieuwe technieken weer in gebruik genomen. Dit past natuurlijk prima in Jaguars PR-straatje van het aluminium-pluggen.

De vraag die direct bij mij opkomt: als het exact volgens de oude specs wordt gebouwd, hoe komt het ding dan door de crashtest? En wil je je zes nieuwe rijke klanten bewust dat risico laten lopen? En sowieso, hoe slim is het om een een oude serie alsnog heel veel later vol te maken? Stel je voor dat McLaren nu weer de F1 ging bouwen (hiervan werden 300 gepland, maar kwamen er maar 64), ik zou me kunnen voorstellen dat de huidige eigenaren hier not amused over zouden zijn.

Het is de bedoeling dat de eerste ‘nieuwe’ E-Type Lightweight er deze zomer is.

Update: uiteraard waren we benieuwd naar verdere details omtrent dit project, en dus belden we Jaguars PR-manager uit zijn bed. Het is de bedoeling dat alles zo authentiek mogelijk gemaakt wordt, waar mogelijk worden zelfs nog mensen die bij het originele proces betrokken waren uit hun pensioen gehaald (na 50 jaar lijkt me dit geen sinecure trouwens, maar soit). We mogen de nieuwe exemplaren onder geen beding replica noemen; Jaguar staat er op dat het gewoon een productierun is die ‘wat later’ wordt afgemaakt.

Voor het gieten van de motoren wordt de expertise van Crosthwaite & Gardiner ingeroepen, een bekende naam die vooral faam maakte met oude Auto Union-projecten, maar ook al bijvoorbeeld D-Type motoren giet.

De zes te maken exemplaren zijn nog niet verkocht, Jaguar kijkt naar mogelijkheden om te voorkomen dat het investeerobjecten worden waar niet mee gereden wordt, het wil juist dat de dingen de weg en het circuit op gaan. Hierbij wordt gespeeld met de gedachte om ook één van de zes te veilen. Well played, Jaguar, well played. Alle exemplaren worden net als het eerste dozijn volledig bespoke. Geen enkele exemplaar is hetzelfde.

Ook interessant!

  • Video: een Jaguar F-Type lossen, zo moet het niet
    Video: een Jaguar F-Type lossen, zo moet het niet
  • Jaguar viert feest met 2 halen 2 betalen actie
  • geen nieuwe Jaguars
    Geen nieuwe Jaguars meer tot 2025
  • In deze Jag zijn 3.800 manuren gestoken

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

e-type, Jaguar, Klassiekers, Lichtgewicht, replica, Retro

Vorig bericht: « Oude baas drift zijn Porsche 356 graag door de sneeuw
Volgend bericht: Koop een BMW Z1 met 197 km op de teller »

Lees Interacties

Reacties

  1. jaguarjunk zegt

    14 mei 2014 om 07:57

    Heel erg gaaf! Laat maar komen!
    Ben trouwens ook benieuwd of ze met de F Type ook nog wat leuks gaan doen in de trand van de racerij

    Login om te reageren
  2. SwiftSportJP zegt

    14 mei 2014 om 08:26

    Ten eerste wil ik mijn dank betuigen aan de imbiciel die autoblog betaald heeft om deze website te bouwen. We leven in 2014 maar de 6de rangs programmeur die AB heeft gevonden heeft het voor elkaar gekregen om een site te bouwen waarbij inloggen onder Firefox domweg niet werkt… Geweldig gedaan.

    OT: Als de schrijver even 5 minuten had gegoogled dan was het duidelijk geweest dat je hiervoor waarschijnlijk de IVA had kunnen gebruiken. Volgens mij komen hier geen crash tests aan te pas en gaat het er alleen om dat de auto geen gevaar op de weg is.

    https://www.gov.uk/vehicle-approval/individual-vehicle-approval

    Wat betreft risco, lekker ondoordacht weer. Een Ferrari die 300+ doet is wel veilig wou je zeggen? De realiteit is dat je weet wat je aanschaft en dus ook weet dat je niet in een auto stapt die aan de moderne veiligheids eisen voldoet.

    “Stel je voor dat McLaren nu weer de F1 ging bouwen (hiervan werden 300 gepland, maar kwamen er maar 64), ik zou me kunnen voorstellen dat de huidige eigenaren hier not amused over zouden zijn.”

    Want? Orginele kopers zal het niet uitmaken, wss is hun toendertijd ook vertelt dat er 300 units zouden worden gemaakt. Voor mensen die nu miljoenen neertellen voor een F1 als investerings object? Though luck. Dat is het risico wat je loopt. Zal Mclaren wss een zorg wezen want ze raken hun auto’s toch wel kwijt.

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      14 mei 2014 om 08:47

      @sjaak1337: Dank je wel voor je inzichtelijke bijdrage, ik zal het doorgeven aan de ontwikkelaars!

      Verder: volgens mij is de wet van vraag en aanbod / schaarste redelijk simpel en altijd van toepassing. Verruim het aanbod van een schaars product en het wordt minder waard. Of denk je zelf van niet?

      Login om te reageren
    • str8six zegt

      14 mei 2014 om 08:54

      @sjaak1337: wat een heerlijk positieve texten om de dag mee te beginnen zeg.. -.-‘

      Login om te reageren
    • Marijn90 zegt

      14 mei 2014 om 08:57

      @sjaak1337: Ook goedemorgen, heb je thuis een schep staan? Kom ik zo die kruiwagen met zand even uit je vagina scheppen.

      Login om te reageren
    • fejjie zegt

      14 mei 2014 om 12:55

      @sjaak1337: Ik kan perfect inloggen via firefox en eender welke andere browser.

      Login om te reageren
    • fiestafeest zegt

      14 mei 2014 om 18:20

      @sjaak1337: ik heb idd ook altijd problemen met inloggen op ab via firefox maar als ik na het intypen van me wachtwoord en gebruikers naam op inloggen klik krijg ik een blanco scherm , dan klik ik op pagina vernieuwen (refresh) vul alles nog een keer in en dan doet hij het wel…altijd….

      Login om te reageren
  3. celicatwincam zegt

    14 mei 2014 om 08:55

    @Sir_smokalot: maar mensen die nu zo’n auto kopen betalen ook geen geld aan in dit geval Jaguar, dus daar heeft Jag wat dat betreft geen boodschap aan…Alleen de mensen die de auto nieuw kochten bij Jaguar betaalden bedrag X op basis van specs Y en productieaantallen Z..

    Login om te reageren
  4. E34M5Touring zegt

    14 mei 2014 om 08:58

    Supervet!! Vind de bodystyle van de lightweights erg fraai! En gebouwd volgens oude specs. Dus met de 3.8!! Heel cool. Van merk wat het hoofd nauwelijks boven water kon houden naar Een merk wat gewoon besluit 6 lightweigt E-Types te gaan bouwen. Omdat het kan. Zie BMW niet snel de plannen van de Batmobile dr bij pakken om dr nog ff een paar uit te stancen.

    Login om te reageren
  5. motoragent zegt

    14 mei 2014 om 09:48

    Geweldig! Ik loop altijd maar te mopperen dat dit soort auto’s tegenwoordig niet mee gemaakt worden, maar daar heb ik het dus mis.

    Ik neem aan dat de oude typegoedkeuring nog bestaat, en volgens mij hoef je voor zo’n kleine oplage sowieso geen crashtests uit te voeren.

    Login om te reageren
    • JanJansen zegt

      14 mei 2014 om 09:59

      @motoragent: Sterker nog, er zijn diverse bedrijfjes die zich hiermee succesvol bezig houden.
      Een fraai voorbeeld is de Eagle Low Drag speedster:
      http://www.eaglegb.com/pages/eagle-low-drag-gt#.U3MbC9J_ufV

      Login om te reageren
      • motoragent zegt

        14 mei 2014 om 10:23

        @JanJansen: Zeker, maar die zijn nooit helemaal origineel dus die hebben niet het karakter (lees; gaat niet zo vaak kapot) als de originele auto’s.

        Verdorie, als ik het geld had, kocht ik zo’n Low Drag Coupe/GT als daily. Misschien maar goed ook dat ze niet het karakter van vroeger hadden…

        Login om te reageren
      • sir_smokalot zegt

        14 mei 2014 om 10:32

        @JanJansen: Echter, Jaguar drukte me op het hart die vergelijking niet te maken,. De Eagle is een retrodesign met moderne techniek, dit is zo puur en authentiek mogelijk (PR-speak, ik weet het)

        Login om te reageren
  6. berlinetta zegt

    14 mei 2014 om 10:43

    Ondanks dat ik geen fan ben van de E-type, vind ik dit een geweldig idee. Ik begin Jaguar echt steeds meer te waarderen. Misschien moet ik net als E34M5Touring BMW maar in ruilen voor Jaguar als favoriete merk.

    Login om te reageren
  7. lambowambo zegt

    14 mei 2014 om 10:51

    mind = blown. Jaguar scoort dikke punten bij mij. Hierdoor kunnen meer mensen van mijn generatie deze auto in levende lijve te zien behalve als museumstukken.

    Login om te reageren
  8. audifreak zegt

    14 mei 2014 om 13:50

    Hoezo vernieuwing? Goed bezig daar bij Jaguar..

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      14 mei 2014 om 16:26

      @audifreak:
      Zeker goed bezig, niks mis met aandacht besteden aan je geschiedenis.
      Sommige merken hebben geen geschiedenis dus die moeten met ledjes de aandacht trekken..

      Login om te reageren
      • audifreak zegt

        14 mei 2014 om 21:14

        @tupperware: Auto Union boekte al legendarische overwinningen met z’n Silberpfeile toen Jaguar nog opgericht moest worden, dus ik heb het vermoeden dat geschiedenis niet je sterkste vak is.

        Login om te reageren
        • tupperware zegt

          14 mei 2014 om 22:50

          @audifreak:
          Je zegt het juist, Auto Union, een fusie tussen Audi, DKW, Horch en Wanderer.
          Niks Audi dus maar een samenwerking gefinancierd door Adolfje. Erg succesvol was dat trouwens ook niet als je het vergelijkt met Mercedes in die jaren.

          Het huidige Audi is ontstaan toen VW de Auto Union boedel kocht van Mercedes, er was toen al sinds het begin van de oorlog geen personenauto meer gebouwd. Later is daar nog NSU aan toegevoegd om “eigen” techniek te hebben, tot dan toe gebruikte ze Mercedes techniek die ze met de overname hadden bemachtigd.

          Ja knul, opa kent de geschiedenis..

          Login om te reageren
  9. Hupke zegt

    14 mei 2014 om 14:23

    Da’s nu nog eens een leuke verassing. Geen gezever gewoon de wagen zoals iedereen hem wilt hebben terug bouwen.

    Al zou ik jaguar zijnde toch wel wat updates doorvoeren. Niet aan het karakter gedeelte van de wagen zoals de ophanging, remmen, motor oid. maar wat is er nu mis met centrale vergrendeling, goede radiator, moderne electronica,…

    Login om te reageren
  10. norge zegt

    14 mei 2014 om 14:55

    Prachtig, worden de heren speculanten lekker gedist.

    Login om te reageren
  11. tupperware zegt

    14 mei 2014 om 15:04

    Prima plan van Jaguar, met de bestaande leightweights wordt nog volop geraced, persoonlijk zou ik er trouwens ook niets op tegen hebben als McLaren die resterende F1’s zou bouwen, van mij mogen ze een dikke middelvinger op steken naar die speculanten..

    Login om te reageren
  12. mashell zegt

    14 mei 2014 om 16:12

    Waarom? Na jaren aangemodderd te hebben met XJS, XK8 en XK hebben ze nu een opvolger van de E-type die ook gewoon F-type heet. Jaguar heeft definitief gebroken met het retro design waar ze zo lang aan hebben vast gehouden. Dat wordt nu ook geaccepteerd door de markt. En juist dan gaan ze weer oude meuk in de markt zetten, Britse logica bestaat echt niet.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North