Jaguar plant 6 ‘nieuwe’ Lightweight E-Types, 50 jaar na dato

Auteur: , 23 Reacties

Jaguar gaat alsnog zes E-Type Lightweights bouwen die er in de jaren '60 nooit kwamen. Het is de bedoeling dat ze exact volgens de originele specificatie uit 1963 tot stand komen.

In februari 1963 startte Jaguar met een Lightweight E-type project, waarbij in totaal 18 speciale E-Types werden gepland, die door gebruik van aluminium maar liefst 114 kg (250 lbs.) lichter waren dan standaard E-Types. Hiervan haalden uiteindelijk 12 exemplaren het productiestadium, en dus heeft Jag het plan opgevat om de overige zes die er nooit kwamen nu maar te maken. Geniaal of heiligschennis?

Het is de bedoeling dat alles precies zo wordt gebouwd als een halve eeuw geleden voorzien, inclusief matchende toegewezen chassisnummers en een 3,8 liter zes-in-lijn. De oude plannen worden afgestoft en volgens de nieuwe technieken weer in gebruik genomen. Dit past natuurlijk prima in Jaguars PR-straatje van het aluminium-pluggen.

De vraag die direct bij mij opkomt: als het exact volgens de oude specs wordt gebouwd, hoe komt het ding dan door de crashtest? En wil je je zes nieuwe rijke klanten bewust dat risico laten lopen? En sowieso, hoe slim is het om een een oude serie alsnog heel veel later vol te maken? Stel je voor dat McLaren nu weer de F1 ging bouwen (hiervan werden 300 gepland, maar kwamen er maar 64), ik zou me kunnen voorstellen dat de huidige eigenaren hier not amused over zouden zijn.

Het is de bedoeling dat de eerste ‘nieuwe’ E-Type Lightweight er deze zomer is.

Update: uiteraard waren we benieuwd naar verdere details omtrent dit project, en dus belden we Jaguars PR-manager uit zijn bed. Het is de bedoeling dat alles zo authentiek mogelijk gemaakt wordt, waar mogelijk worden zelfs nog mensen die bij het originele proces betrokken waren uit hun pensioen gehaald (na 50 jaar lijkt me dit geen sinecure trouwens, maar soit). We mogen de nieuwe exemplaren onder geen beding replica noemen; Jaguar staat er op dat het gewoon een productierun is die ‘wat later’ wordt afgemaakt.

Voor het gieten van de motoren wordt de expertise van Crosthwaite & Gardiner ingeroepen, een bekende naam die vooral faam maakte met oude Auto Union-projecten, maar ook al bijvoorbeeld D-Type motoren giet.

De zes te maken exemplaren zijn nog niet verkocht, Jaguar kijkt naar mogelijkheden om te voorkomen dat het investeerobjecten worden waar niet mee gereden wordt, het wil juist dat de dingen de weg en het circuit op gaan. Hierbij wordt gespeeld met de gedachte om ook één van de zes te veilen. Well played, Jaguar, well played. Alle exemplaren worden net als het eerste dozijn volledig bespoke. Geen enkele exemplaar is hetzelfde.



23 reacties

Heel erg gaaf! Laat maar komen!
Ben trouwens ook benieuwd of ze met de F Type ook nog wat leuks gaan doen in de trand van de racerij
Ten eerste wil ik mijn dank betuigen aan de imbiciel die autoblog betaald heeft om deze website te bouwen. We leven in 2014 maar de 6de rangs programmeur die AB heeft gevonden heeft het voor elkaar gekregen om een site te bouwen waarbij inloggen onder Firefox domweg niet werkt… Geweldig gedaan.

OT: Als de schrijver even 5 minuten had gegoogled dan was het duidelijk geweest dat je hiervoor waarschijnlijk de IVA had kunnen gebruiken. Volgens mij komen hier geen crash tests aan te pas en gaat het er alleen om dat de auto geen gevaar op de weg is.

https://www.gov.uk/vehicle-approval/individual-vehicle-approval

Wat betreft risco, lekker ondoordacht weer. Een Ferrari die 300+ doet is wel veilig wou je zeggen? De realiteit is dat je weet wat je aanschaft en dus ook weet dat je niet in een auto stapt die aan de moderne veiligheids eisen voldoet.

“Stel je voor dat McLaren nu weer de F1 ging bouwen (hiervan werden 300 gepland, maar kwamen er maar 64), ik zou me kunnen voorstellen dat de huidige eigenaren hier not amused over zouden zijn.”

Want? Orginele kopers zal het niet uitmaken, wss is hun toendertijd ook vertelt dat er 300 units zouden worden gemaakt. Voor mensen die nu miljoenen neertellen voor een F1 als investerings object? Though luck. Dat is het risico wat je loopt. Zal Mclaren wss een zorg wezen want ze raken hun auto’s toch wel kwijt.
@sjaak1337: Dank je wel voor je inzichtelijke bijdrage, ik zal het doorgeven aan de ontwikkelaars!

Verder: volgens mij is de wet van vraag en aanbod / schaarste redelijk simpel en altijd van toepassing. Verruim het aanbod van een schaars product en het wordt minder waard. Of denk je zelf van niet?
@sjaak1337: wat een heerlijk positieve texten om de dag mee te beginnen zeg.. -.-‘
@sjaak1337: Ook goedemorgen, heb je thuis een schep staan? Kom ik zo die kruiwagen met zand even uit je vagina scheppen.
@sjaak1337: Ik kan perfect inloggen via firefox en eender welke andere browser.
@sjaak1337: ik heb idd ook altijd problemen met inloggen op ab via firefox maar als ik na het intypen van me wachtwoord en gebruikers naam op inloggen klik krijg ik een blanco scherm , dan klik ik op pagina vernieuwen (refresh) vul alles nog een keer in en dan doet hij het wel…altijd….
@Sir_smokalot: maar mensen die nu zo’n auto kopen betalen ook geen geld aan in dit geval Jaguar, dus daar heeft Jag wat dat betreft geen boodschap aan…Alleen de mensen die de auto nieuw kochten bij Jaguar betaalden bedrag X op basis van specs Y en productieaantallen Z..
Supervet!! Vind de bodystyle van de lightweights erg fraai! En gebouwd volgens oude specs. Dus met de 3.8!! Heel cool. Van merk wat het hoofd nauwelijks boven water kon houden naar Een merk wat gewoon besluit 6 lightweigt E-Types te gaan bouwen. Omdat het kan. Zie BMW niet snel de plannen van de Batmobile dr bij pakken om dr nog ff een paar uit te stancen.
Geweldig! Ik loop altijd maar te mopperen dat dit soort auto’s tegenwoordig niet mee gemaakt worden, maar daar heb ik het dus mis.

Ik neem aan dat de oude typegoedkeuring nog bestaat, en volgens mij hoef je voor zo’n kleine oplage sowieso geen crashtests uit te voeren.
@motoragent: Sterker nog, er zijn diverse bedrijfjes die zich hiermee succesvol bezig houden.
Een fraai voorbeeld is de Eagle Low Drag speedster:
http://www.eaglegb.com/pages/eagle-low-drag-gt#.U3MbC9J_ufV
@JanJansen: Zeker, maar die zijn nooit helemaal origineel dus die hebben niet het karakter (lees; gaat niet zo vaak kapot) als de originele auto’s.

Verdorie, als ik het geld had, kocht ik zo’n Low Drag Coupe/GT als daily. Misschien maar goed ook dat ze niet het karakter van vroeger hadden…
@JanJansen: Echter, Jaguar drukte me op het hart die vergelijking niet te maken,. De Eagle is een retrodesign met moderne techniek, dit is zo puur en authentiek mogelijk (PR-speak, ik weet het)
Ondanks dat ik geen fan ben van de E-type, vind ik dit een geweldig idee. Ik begin Jaguar echt steeds meer te waarderen. Misschien moet ik net als E34M5Touring BMW maar in ruilen voor Jaguar als favoriete merk.
mind = blown. Jaguar scoort dikke punten bij mij. Hierdoor kunnen meer mensen van mijn generatie deze auto in levende lijve te zien behalve als museumstukken.
Hoezo vernieuwing? Goed bezig daar bij Jaguar..
@audifreak:
Zeker goed bezig, niks mis met aandacht besteden aan je geschiedenis.
Sommige merken hebben geen geschiedenis dus die moeten met ledjes de aandacht trekken..
@tupperware: Auto Union boekte al legendarische overwinningen met z’n Silberpfeile toen Jaguar nog opgericht moest worden, dus ik heb het vermoeden dat geschiedenis niet je sterkste vak is.
@audifreak:
Je zegt het juist, Auto Union, een fusie tussen Audi, DKW, Horch en Wanderer.
Niks Audi dus maar een samenwerking gefinancierd door Adolfje. Erg succesvol was dat trouwens ook niet als je het vergelijkt met Mercedes in die jaren.

Het huidige Audi is ontstaan toen VW de Auto Union boedel kocht van Mercedes, er was toen al sinds het begin van de oorlog geen personenauto meer gebouwd. Later is daar nog NSU aan toegevoegd om “eigen” techniek te hebben, tot dan toe gebruikte ze Mercedes techniek die ze met de overname hadden bemachtigd.

Ja knul, opa kent de geschiedenis..
Da’s nu nog eens een leuke verassing. Geen gezever gewoon de wagen zoals iedereen hem wilt hebben terug bouwen.

Al zou ik jaguar zijnde toch wel wat updates doorvoeren. Niet aan het karakter gedeelte van de wagen zoals de ophanging, remmen, motor oid. maar wat is er nu mis met centrale vergrendeling, goede radiator, moderne electronica,…
Prachtig, worden de heren speculanten lekker gedist.
Prima plan van Jaguar, met de bestaande leightweights wordt nog volop geraced, persoonlijk zou ik er trouwens ook niets op tegen hebben als McLaren die resterende F1’s zou bouwen, van mij mogen ze een dikke middelvinger op steken naar die speculanten..
Waarom? Na jaren aangemodderd te hebben met XJS, XK8 en XK hebben ze nu een opvolger van de E-type die ook gewoon F-type heet. Jaguar heeft definitief gebroken met het retro design waar ze zo lang aan hebben vast gehouden. Dat wordt nu ook geaccepteerd door de markt. En juist dan gaan ze weer oude meuk in de markt zetten, Britse logica bestaat echt niet.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).