• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Jaguar XE: compleet fotoverslag en Nederlandse prijzen

Auteur: sir_smokalot, gepost 2 oktober 2014 om 14:04 – 28 Reacties

Jaguar XE


Jaguar pakt groots uit met zijn nieuwe XE, die er komt met 5 motoriseringen en evenzoveel uitrustingsniveaus. Maar is de prijs ook een beetje concurrerend?

Zegt u het maar…Jaguar Nederland bepaalde de instapprijs op net onder de 40 mille, voor 39.990 euro koop je de meest kale XE. Ter vergelijking: bij de oosterburen is dit 36.450 EUR, de Britten betalen vanaf 26.995 GBP voor hun D-segmenter.

TypeVanafprijs
Jaguar XE Pure€ 39.990,-
Jaguar XE Prestige€ 42.290,-
Jaguar XE Portfolio€ 44.890,-
Jaguar XE R-Sport€ 43.240,-
Jaguar XE S€ 74.175,-

Kopers kunnen kiezen uit 2 diesel- en 3 benzinevarianten. De PSA 2.2 diesel werd overbord gegooid, en maakte plaats voor een eigen 2.0 Ingenium Diesel, met naar wens 163 (380 Nm) of 180 pk (430 Nm). In de lichtste variant stoot deze 99 grammetjes per kilometer uit.

Benzinerijders doen het met een 2.0 turbo die 200 of 240 pk levert. Wil je per se meer cilinders, dan is de XE S met zijn 340 pk sterke 3.0 V6 Supercharged de enige optie.

De XE is verkrijgbaar met handgeschakelde zesbak of een 8-traps automaat, en heeft een kerbweight vanaf 1.550 kg [MT] of 1.565 kg [AT]. Het grappige is dat de handbak zuiniger uitpakt in de NEDC-tests dan de automaat met zijn extra verzetten.

Jag XE

Uitrusting

Jaguar biedt in zijn kleinste sedan onder andere dual-view technology (verschillend beeld op het scherm vanuit andere kjkhoeken), een Wi-Fi hotspot en een Laser Head-Up Display aan.

De 5 uitrustingsniveaus varieren van Pure (instapper), Prestige (middle of the road, met leren bekleding en phosphor blue ambient lighting), tot Portfolio (meest luxe model).

Sportievelingen gaan voor de R-Sport met sportvering en een subtiele achterspoiler, of voor het topmodel, de S, met zijn 20 inch jetsers.

Legenda studiogallery XE:

Foto 1-17: Portfolio
Foto 18-37: Prestige
Foto 41-58: R-Sport



Ook interessant!

  • Jaguar XE R-Dynamic Black
    Jaguar XE R-Dynamic Black is helemaal premium en hip
  • geen nieuwe Jaguars
    Geen nieuwe Jaguars meer tot 2025
  • Jaguar XE-S
    Koop de enige rode Jaguar XE S met 340 pk in Nederland!
  • Jaguar XF (2021) rijtest video
    Jaguar XF (2021) rijtest video

Nieuwste artikelen

  • Video: Automobilist schrikt zich het apezuur
  • Gespot – De enige echte Rimac op Nederlands kenteken
  • Ford maakt standaard onderdeel een betaalde optie (en met een goede reden)
  • Automerk maakt revven bewust onmogelijk in deze sportcoupé met verbrandingsmotor
FacebookTweetPinLinkedIn

20%-bijtelling, Autoshows, Jaguar, parijs, parijs-2014, xe

Vorig bericht: « Oh là là, het zijn de beursbabes uit Parijs
Volgend bericht: Vijfdeurs MINI is serieus lang »

Lees Interacties

Reacties

  1. E34M5Touring zegt

    2 oktober 2014 om 14:07

    Ik neem aan dat de vanafprijs geldt voor de lichtste benzine motor, is er ook al wat bekend over dieselprijzen? Vind het echt een prachtige auto en hoop dan ook op een mooie jong gebruikte diesel variant straks. Ben alleen erg benieuwd naar de binnenruimte. Maar dat komt vast nog wel aan bod ergens.

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      2 oktober 2014 om 14:17

      @E34M5Touring: Wat we nu weten is de vanafprijs per uitrusting, deze heb ik in een tabel bijgevoegd

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        2 oktober 2014 om 14:21

        @sir_smokalot: Ok top! Wacht ik rustig even af.

        Login om te reageren
  2. knipperlichtje zegt

    2 oktober 2014 om 14:12

    Parachtig ding zo in het donkerblauw, velgen mogen nog wel een inchje groter. Was er nog geen toegang tot het interieur? Ben benieuwd naar de kwaliteitsbeleving aan de binnenkant.

    Login om te reageren
  3. viezefreddyw zegt

    2 oktober 2014 om 14:14

    Eindelijk eens wat anders dan een BMW, Mercedes of Audi op de weg.
    Schitterende auto om te zien.

    Login om te reageren
    • Vreddy_B zegt

      2 oktober 2014 om 14:18

      @viezefreddyw:
      Dat hij mooi is betekent niet dat we hem veel gaan zien. Ik vind de XF ook mooi maar zie hem maar weinig terwijl ze de 5 serie gratis lijken weg te geven als ik zie hoeveel er rond rijden.

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        2 oktober 2014 om 14:26

        @Vreddy_B: Allemaal lease, dan spelen zaken als afschrijving en lage bijtelling een grote rol. Iets waar Jag met de huidige XF niet meer op kan inspelen. Ik hoop dat de opvolger een betere kans maakt. Met de funds die in Jag worden gepompt op het moment heb ik goede hoop.

        Login om te reageren
        • Vreddy_B zegt

          2 oktober 2014 om 14:40

          @E34M5Touring:
          Ik snap volledig de waarom we hem weinig zien rijden. Maar ik reageer slecht op zijn reactie dat er eindelijk weer eens wat anders op de weg valt te zien ;-). Maar ik denk niet dat dat zal gebeuren.

          Login om te reageren
      • knipperlichtje zegt

        2 oktober 2014 om 14:33

        @Vreddy_B: de XF is al redelijk op leeftijd en duurder in de lease

        Login om te reageren
    • peterpan72 zegt

      3 oktober 2014 om 00:25

      @viezefreddyw: Ja erg gave bak…liever dit dan die gekraakte tt sportbrick van audi!

      Login om te reageren
  4. gregorius zegt

    2 oktober 2014 om 14:25

    In de XJ zijn de vents mooi rond op het dashboard; staat leuk. In de XF zijn ze vierkant en zien er leuk geintegreerd uit.
    Bij de XE hadden ze geen inspiratie meer en hebben ze ze direcht uit een 20 jaar oude Honda gerukt en maar boven op geplakt. Ronde units had prima gestaan, zeker omdat ze de ronde vorm ook al op het stuur hebben.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      3 oktober 2014 om 00:11

      @gregorius: de middelste roosters zien er inderdaad goedkoop uit. En dat is onbegrijpelijk want die bij de deuren ogen weer erg duur (en identiek met de Porsche 991).

      Login om te reageren
  5. proost zegt

    2 oktober 2014 om 14:33

    Eerste keer dat dit me opvalt: het stuur staat niet in het midden van de stuurkolom, hoe kan je dan nog lekker bordenwassen? Wringt dit niet tegen?

    Login om te reageren
  6. XRI6 zegt

    2 oktober 2014 om 14:51

    Die achterlichten..echt.

    Login om te reageren
    • hamerhaai zegt

      2 oktober 2014 om 15:52

      @XRI6: Volgens mij maak jij iets niet af.

      Login om te reageren
      • mitro0o zegt

        2 oktober 2014 om 19:27

        @hamerhaai: Ik maak het wel voor hem af: Zo stoer en agressief als de voorkant er uit ziet, zo saai en droevig is de achterkant. Het had veel meer op de kont van de F-Type mogen lijken!

        Login om te reageren
  7. berlinetta zegt

    2 oktober 2014 om 14:51

    Die twee net iets te ver uit elkaar geplaatste uitlaatpijpjes zijn wel echt zielig. Ik snap niet dat fabrikanten daar soms zo weinig aandacht aan kunnen besteden.

    Login om te reageren
  8. jaapiyo zegt

    2 oktober 2014 om 14:55

    Toch wel een gaaf ding hoor, ik vind het interieur nog steeds niet echt mooi maar voor de rest ben ik wel onder de indruk. Misschien had ‘ie op bepaalde fronten nog wat meer kunnen brengen (design achterkant, middenconsole) maar het valt ook niet mee om een product neer te zetten in dit segment dat voor competitieve prijzen aangeboden kan worden en niet in tests meteen door de mand valt doordat er bijvoorbeeld zo’n snelle daklijn opzit dat achterin alleen mensen zonder hoofd kunnen zitten.

    Gezien die overwegingen puik gedaan door Jaaaaaag.

    Login om te reageren
  9. Rob zegt

    2 oktober 2014 om 15:00

    Maar wat krijg je allemaal op die 40k kostende “Pure” uitvoering?
    Doet Jaguar een “Duitsertje” en moet je dus voor het stuur bij betalen, of krijg je gewoon een fatsoenlijk uitgeruste wagen?

    Login om te reageren
  10. tvr1974 zegt

    2 oktober 2014 om 15:27

    @sir_smokalot Misschien leuk om te melden dat ie in België dus 34990 kost (dus goedkoper dan in Duitsland…)…
    Volgens mij is België sowieso een grotere markt dan NL voor Jaguar. Zie ze daar regelmatig rijden en in NL zie je ze sporadisch.. (helaas).

    Login om te reageren
  11. toyotafortuner zegt

    2 oktober 2014 om 15:43

    Ziet er prachtig uit! Hopelijk zal het voor goede afwisseling zorgen op de weg.

    Over weg gesproken: hopelijk kan ik hem snel langs de weg zien @ Kimman Haarlem.

    Login om te reageren
  12. sydney zegt

    2 oktober 2014 om 17:07

    Ik moet ‘m nog in het echt zien maar vrees dat deze auto gewoon in de luwte mee gaat doen.Qau prijzen is het nu nog even uitgaan van de uitrustingniveau’s en als ik daarna kijk hoef je geen raketgeleerde zijn dat meeste met een Portfolio uitrusting de showroom uit zullen rollen.Komt er op neer dat die auto rijklaar(met een optie,en met.lak) gewoon €50.000 euro rijklaar kost.Daar kun als particulier een heleboel leuks van kopen.Zakelijk, waar deze auto z’n sporen moet gaan verdienen ligt het uiteraard aan hoe de leasemaatschappijen gaan calculeren.Een scherp geprijsde en goed in z’n spullen uitgeruste ‘Business’ uitvoering zal daar voor moeten komen.De eerste jaren zul je altijd leaserijders/kopers hebben die wat anders,wat nieuws willen hebben maar daarna..? en heel echt onderscheidend is ie nu ook weer niet.Mooie auto,maar als je er een ander merk op plakt kan het net zo goed geen Jaguar zijn.

    Login om te reageren
  13. alassad zegt

    2 oktober 2014 om 18:29

    Volgens mij maakt jaguar nog steeds geen gebruik van een idrive achtig systeem. Ik denk dat ze dit kopers kan gaan kosten, want het priegelen op zo’n scherm is ook niet meer van deze tijd

    Login om te reageren
  14. rd1991 zegt

    2 oktober 2014 om 18:56

    Achterlichten doen me denken aan die van de 1e A5’s. Niet mooi dus.

    Login om te reageren
  15. jrsmoke zegt

    2 oktober 2014 om 19:00

    Op zich een mooie wagen, hoop hem veel te zien onderweg

    Login om te reageren
  16. germancarsftw zegt

    2 oktober 2014 om 20:25

    Prachtige verschijning, maar die uitlaten… Waarom moet dat nou zo? Het lijkt net alsof ze met een figuurzaag nog snel even plek gemaakt hebben voor de uitlaten. Niet fraai gewoon, doe er wat aan en ik zou deze qua uiterlijk zeker verkiezen boven een Mercedes C-Klasse.

    Login om te reageren
  17. mbkevin zegt

    3 oktober 2014 om 02:00

    Beetje saai maar wel aardig zon extra concurrent voor de c klasse.. Beter en mooier dan de a 4

    Login om te reageren
  18. insomnia zegt

    3 oktober 2014 om 23:12

    Mooie grill, gezien op de voorhoeken een BMW, achterkant een XF met XF lichtunits, letterlijk ben ik bang qua formaat. Op het shot met de deuren open van boven zie je wel een mooie jag lijn tevoorschijn komen. Eerste indruk, mwah. Maar Jaguar verrast me altijd in real life, vooral ook het interieur. Ik wacht nog even af tot ik hem in het echt zie.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North