Heeft Jaguar het in zich om succesvol toe te treden tot de markt der premium stationbakken? Wel, ze doen een keiharde poging en presenteren op de Autosalon van Genève deze forse knaap. Eindelijk. De XF Sportbrake is hier!
Deze stationversie van de XF biedt naast extra laadruimte -1.675 liter met de 60:40 deelbare achterbank achterbank plat- ook 4.8 cm meer hoofdruimte achterin. De XF Sportbrake is vanaf de B-stijl volledig nieuw ontworpen, en loopt aan het eind schuin af waar de achterkant glimmend zwart gepolijst is. De achterklep is elektrisch te sluiten en te openen, en dankzij aanwezige luchtvering zakt hij niet snel door de hoeven als de laadruimte van 1.9 meter vol ligt met zwaar spul.
Onder de kap biedt Jaguar voorlopig alleen vier- en zescilinder diesels aan. De 2.2-liter viercilinder vuurt zijn 204 pk af op een achttraps automaat, bij de 3.0 liter twin-turbo V6 is dat 240 of 275 pk. Verder kan het uiterlijk worden opgesierd met een tweetal ‘stylingpacks’. Het Aerodynamic Pack omvat een andere voorbumper, bredere dorpels en een achterbumper die dichter bij het asfalt uitkomt. Niet eens met het chroomwerk? Dan biedt het Black Pack uitkomst, Waarbij alle glimdetails aan de buitenkant van de bijna 5 meter lange Jag worden vervangen door zwarte hoogglanslak.
Dit alternatief voor langwerpige sations uit Duitsland komt in Nederland vanaf het najaar op de markt. Ruim vijf jaar na de introductie van de reguliere XF, maar hé, who’s counting. Ian Callum heeft een prima gelukt design neergezet, dus we klagen niet.
Wat een wagen, hopen dat hij snel komt!
@syliaca: Oké, mooie auto, maar waarschijnlijk duurder dan een 5 serie die even veel bagageruimte heeft en waar voorin een 6-in-lijn kan. Deze Jag komt vooralsnog met een 4-in-lijn of een V6. Diesel! Geen benzine…
@chielll: Daar komt (hopelijk) de 5.0 SC nog bij ;) Anyway, vind hem mooier dan de nieuwe 5.
@chielll: Ja maar daar gaat het niet om, het gaat om de badge op de neus ;). OT: lekkere wagens zijn het toch overpowered stations, hoop dat er ook een R-variant komt met die heerlijke V8 erin.
@Sciurida: Subaru Lagacy Touring / Subaru Outback: 2019 liter laadruimte, flat-6, all-wheel-drive…
in het blauw ziet het er dan niet uit, maar de foto’s in het zilver :O whooo wat een auto
@jbw89: Nou, juist dat blauw is schitterend ! in grijs weer een grijze muis…. Oh ja Jaguar ook de V8 erin AUB !!
kent geen Duitse concurrentie ..
want hij ziet er in het silbergrau niet uit ..
zet maar voor de deur in een diepe aubergine metallic ..
@lincoln: Duitse auto’s zijn wel mooi in het zilver wil je zeggen ?? Zilver doet eigenlijk alle auto’s 3 jaar ouder lijken imho…
@griffendahl:
Ben ik niet met je eens. Juist auto’s van +/- 10 jaar oud zien er frisser en moderner uit in het zilver.
@Vreddy_B: Omdat ze er dan maar 3 jaar oud uitzien? ;)
@Vreddy_B: Mijn pa en ik hebben allebei een E46 (schelen 1 maand), mijne is topasblauw, die van mijn pa is titaniumzilver… Die zilveren auto ziet er echt stukken gedateerder uit…
@griffendahl: En ik kan overigens ook nog wel verklaren waarom. Zilver laat vouwen in het plaatwerk veel beter uitkomen als een wat donkerdere kleur. De huidige trend van autodesign is dat alles steeds strakker wordt en vouwen in het bodywerk wat minder scherp. Zilver accentueert dat oude design, terwijl andere kleuren het verouderde design wat maskeren…
@griffendahl: Klopt, zilver laat de belijning van de auto veel beter zien. Conclusie: Nieuwe auto’s zien er nieuw uit, oude auto’s oud. :D
@griffendahl: Ik vind de hele auto er vier jaar te oud uitzien. In welke kleur dan ook.
Erg netjes! De plaatjes zien er veelbelovend uit. Maar in eerste instantie red hij het qua design niet tegenover z’n vijf jaar oudere broer… Desalniettemin en mooie bak!
Hopelijk gaan we deze wel vaak op de weg zien, een verfrissing ten opzicht van de avant-en.
Prachtige auto met lijnen van een volvo en ford. Nu wachten op XF-R sportsback!
Tsja, volgens mijn definitie van een station is het altijd een ‘pakezel’, een ‘lastkraftwagen’ of een ‘veredeld hondenhok’. Niet dat ze altijd lelijk zijn (zoals deze XF of een 5-touring), maar omdat ze altijd impliceren dat je zowel zakelijk als privé ‘(af-)geleefd wordt’. Voor de sneue man dus.
@Megakix:
het voertuig wordt niet langer/breder/hoger/zwaarder maar wel 10X praktischer voor 2% meerprijs ..
althans .. zo “impliceer” ik het iig ..
@lincoln: het woord ‘praktisch’ wordt alleen gebezigd door personen die onmachtig zijn grip te krijgen op hun omstandigheden en zich daardoor gedoemd weten in minder dynamische wereld te moeten leven, waarbinnen ‘schoonheid’ als onordelijk verworpen dient te worden…kortom; ruk op met je prakticisme :lol:
@Megakix:
yep .. heb een opslag vol met van die “schoonheden” ..
en daarom is mijn Doblootje zijn gewicht in goud waard ..
@lincoln: Nu nog RWD.. :D
@Megakix:
kun je zo spacy lullen zonder stoned te zijn?
@super: …André Kuipers is snel weer terug op deze aardbol…kzou hem eens polsen of je van de cake af kunt blijven !? :lol:
@Megakix: dat heb ik met sedans. Zo iemand heeft geen hond, kan niet klussen, of een tent opzetten…
@Simpson: écht ? En waaruit maak jij dat op dan ? ;-)
@Megakix: Ze hebben geen ruimte in de auto voor al die activiteiten, da’s duidelijk :-)
@Simpson: mocht je smaak kunnen betalen…dan hoef je ook niet zelf naar een bouwmarkt, een tentenkamp of de baas te spelen over een hond !? :lol:
@Megakix: deze sneue man wordt anders niet afgeleefd, maar vindt stationversies simpelweg vaak mooier dan sedans, meestal. Dat stuk ongebruikte lucht boven de achterklep, ik kan dat niet verkroppen :)
@ar156sw: Je bedoelt dat stuk lucht dat je carrosserie stijver maakt en je auto stiller, zuiniger en minder zwaar, dat stuk lucht ??
@griffendahl:
Jup, dat stuk lucht :)
Maar als je het zo bekijkt, is een sedan dus óók uit “praktische overwegingen” te kiezen en dat ontkracht dan weer het “stations zijn saai” argument.
Zoals ik zei: persoonlijk vind ik station versies meestal mooier. Andere afwegingen verliezen het daar wat mij betreft al snel van. Het feit dat je wat makkelijker grote spullen mee kan nemen is mooi meegenomen (haha).
@Megakix: hoe zit dat dan bij mijn moeder? :P zoek de Avensis maar eens op in station uitvoering en sedan.. mag aannemen dat je ook voor de station gaat :P
@dennisr: het NS-station ja…nóg eerder dát dan een balzaal van een Avensis ;-)
Vind er geen aars aan, maar dat is meer omdat station. Die grote knoeperts van achterlampen helpen ook niet echt.
Had ik eerlijkgezegd niet verwacht,maar hij ziet er goed uit.Wel jammer dat leasers niet anders dan duits rijden.
@nissangtr: Jij praat zoveel onzin dat ’t poep uit je mond druipt.
@kaasboerin: Mijn reactie moet je niet serieus nemen hoor,haha was inderdaad een beetje gekke reactie.
@nissangtr: En heb niks,echt niks tegen leasers.Ik doel eigenlijk op de grijze passatjes hoor.
Ik kijk even naar die blauwe… en zie dat de D-stijl dus gewoon te verkrijgen is in de carrosseriekleur?
Dat is al een pluspunt!
@Carreza: Dat viel mij ook op. Denk dat dat optisch een groot verschil kan maken
wat een mooie wagen,prachtig!
Ik vind hem iets te rond en dik lijken nu eerlijk gezegd. Hij is niet onaardig, maar hij is wel een beetje te liefjes geworden als station vind ik.
Met die motorisering moet hij wel een heel mooi prijsje hebben willen ze hem nog kwijt raken,
Ik vind m erg leuk:)
Ik denk dat dit wel een van de “mooiste” stationwagens is die er op dit moment te koop is.
Nette auto, maar echt onderscheidend vind ik hem nou ook niet… moet denk ik ook qua prijs/uitrusting etc. wel echt concureren met de duitsers, want puur op looks gaat’ie het niet winnen.
Ben erg benieuwd of de BMW 3 Touring er ook staat..
Misschien wel 1 van de mooiste stations.
Die grote knalpijp ook aan de rechterkant..
Super mooi?
Zo van schuin-achter heeft deze auto wel wat weg van een grote Mazda 6 SW. Wat overigens ook wel een leuke auto is.
Beter met een station op wintersport dan een dakkoffer toch?
Ik vind hem erg fraai! Die stationlook misstaat hem absoluut niet. En nu dus ook praktisch. Vind hem persoonlijk wat dynamischer dan de Duitsers. Wel een mooie concurrent voor de gevestigde orde.
@E34M5Touring: Ik vind het ook best een mooie station, elke station zonder dakrails (of in ieder geval zo weggewerkt dat je ze bijna niet ziet) is er een, daar moeten we zuinig op zijn.
@griffendahl: Mwah ben niet altijd tegen Dakrails. Heb ze zelf ook niet op de Touring en daar vind ik het wel mooier. Maar een Grand C4 Picasso (om maar is wat te noemen) ziet er niet uit zonder dakrails. Zo zijn er nog wel wat, vind bijvoorbeeld een 850/V70 Volvo ook veel mooier met rails dan zonder.
Volgens autocar komt begin 2013 de XFR sportbrake met rwd en later in het jaar ook die met 4wd.
Zijn gat doet me toch ook wat denken aan de achterkant van een mondeo :s
@wiser: Triestig zo’n commentaar… Komen ze met de mooiste break in jaren (over alle merken heen dus) en roepen ze nog mondeo als een schaap in een verloren kudde.
Nu serieus: prachtige wagen, net iets mooier dan de 4deurs nog.
Er wordt weinig gewag van gemaakt maar deze wagen komt gegarandeerd ook uit als 5.0 V8 en XFR bij z’n release.
De 2.2d met 204pk is anders ook wel een heerlijke en efficiënte motor.
Één woord: wow!
“vanaf de B-stijl volledig nieuw ontworpen, en loopt aan het eind schuin af waar de achterkant glimmend zwart gepolijst is.”
Wat bedoel je? Loopt de achterkant schuin af, vanaf het punt waar iets zwarts te zien is?
Hoe zit dat bij die blauwe op de foto’s, waar niets zwarts te zien is? Loopt die dan niet schuin af?
Dit is toch wel goed gelukt vind ik zo… Ziet er gewoon een mooie wagen uit…
Wel raar dat het zolang heeft moeten duren…
Wat een terughoudende meningen allemaal!! Ik vind em super vet. echt. zelden zo’n mooie station gezien!
Jammer dat hij zo weinig motoren heeft, want dit is echt de nieuwe benchmark!
@meneersander: 1 voor de aandrijving, 1 op iedere ruitenwisser, 1 op ieder raam, optioneel vast ook wel eentje voor die zware achterklep…motoren genoeg! :mrgreen:
@Simpson: je vergeet de startmotor!
@mgmgb: elektrische stoelverstelling?
@Simpson: ja, je hebt gelijk:p
ben wel een ”fan” (wat klinkt dat sneu :) ) van station.. erg mooie wagen ook dit, alleen voor een merk als Jaguar wellicht iets te gewoon.. toen ik namelijk het artikel plaatje zag (zonder een blik op de titel) dacht ik even dat het een Audi was..
Ik weet het niet hoor. Op het eerste plaatje lijkt hij sterk op een SAAB en op het tweede plaatje vind ik hem weer meer Porsche Panamera achtig.
Van her en der heb ik zelfs gehoord dat de Jaguar XF het behoorlijk slecht doet en zelfs in prijs is verlaagd, om hun productie aantallen op te schroeven om nog quite te spelen.
ik hoop dat er ook een xfr sportbrake komt
Omgebouwde ford,laat ze sportwagens bouwen waardoor Jag bekend is geworden mis die oude garage wagens
Mooie bak! Hopelijk brengt dit Jaguar eindelijk het verkoopsucces dat de XF verdient. Wij hebben er nu 3 jaar eentje. 100000km gelopen, geen enkel probleem mee gehad. Goed en degelijk gebouwd, erg comfortabel en vele malen meer karakter dan een Duitse concurrent.
Goed gedaan Jaguar,
Alleen, waarom zo laat? 5 jaar na de eerste XF!
De kont kon wet ietsje beter, maarkom :)
Dikke wagen gek! Ik hoop dat het goed komt met de verkopen, zou m graag binnenkort ergens langs zien willen rijden :D
Als je had gezegd, dit is de nieuwe ford mondeo dan had ik het ook geloofd. Interieur van de jaquar blijft toch wel erg saai hoor. Zeker als je kijkt naar het interieur van de bmw 5 serie (f10). Daar kan jaquar nog veel van leren.