• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Jaguar XFR doet speedrecord (fastest Jag evar!)

Auteur: autoblogger, gepost 12 januari 2009 om 20:32 – 51 Reacties

Afbeelding Jaguar XFR doet speedrecord (fastest Jag evar!)Afbeelding Jaguar XFR doet speedrecord (fastest Jag evar!)Afbeelding Jaguar XFR doet speedrecord (fastest Jag evar!)Afbeelding Jaguar XFR doet speedrecord (fastest Jag evar!)Afbeelding Jaguar XFR doet speedrecord (fastest Jag evar!)Afbeelding Jaguar XFR doet speedrecord (fastest Jag evar!)Afbeelding Jaguar XFR doet speedrecord (fastest Jag evar!)Afbeelding Jaguar XFR doet speedrecord (fastest Jag evar!)

Jaguar XFR proto op Bonneville
Jaguar heeft vandaag laten weten dat de nieuwe XFR de snelste Jag ooit is! Een aangepast prototype van de XFR heeft een snelheidsrecord gereden op Bonneville en haalde een topsnelheid van 225 mph (360 km/u).

De snelste Jaguar was de XJ220, die ging tot 217 mph (350 km/u) in 1992. Op dat moment was het ook de snelste productieauto, totdat in 1994 de McLaren F1 kwam. De McLaren bereikte een snelheid van 240 mph (386 km/u) op Nardo, hetzelfde circuit waar de XJ220 haar record haalde.

UPDATE: we hebben een video!

Met dank aan caspar voor de tip!

NEW SUPERCHARGED XF IS OFFICIALLY THE FASTEST JAGUAR EVER AT 225MPH

Jaguar today announces that during a secret speed trial at the legendary Bonneville Salt Flats in Utah, an XFR prototype recorded a stunning top speed of 225.675mph (363.188km/h), making it the fastest Jaguar ever.

The car – powered by the all-new AJ-V8 Gen III engine – beat Jaguar’s previous speed record of 217.1mph (349.4 km/h) set in the XJ220 in 1992.* Paul Gentilozzi – the owner of Rocketsports Racing who successfully led the Jaguar XKR to five series victories between 2001 and 2006 in the Trans Am series in the USA – drove the car on the record-breaking run.

Running with minor aerodynamic and safety modifications to meet the requirements for a Bonneville run, the 225mph top speed was achieved with additional horsepower liberated by a remapped ECU, a modified air intake and exhaust system and revised supercharger settings. No internal engine components were changed and the six-speed automatic transmission was standard, including the gear ratios.

Mike O’Driscoll, Managing Director, Jaguar Cars said: “The all-new supercharged 510bhp XFR – and XKR – add a thrilling new dimension to the Jaguar line-up. We have sharpened the R models, fine-tuning them to deliver a totally focused experience for driving enthusiasts, with the new AJ-V8 Gen III engines delivering refined power and performance and unmatched efficiency.

“This sharper edge – the quicker steering rack, outstanding grip and stability and improved stopping-power – has been achieved by using advanced Jaguar technologies such as Adaptive Dynamics (the latest in computer-controlled suspension and traction control), a new electronic Active Differential Control and significantly uprated brakes.”

Paul Gentilozzi added: “During my career, I’ve raced worldwide from the southern tip of New Zealand to Le Mans. Along the way, I have been privileged to drive and own so many exciting cars but I’ve never driven one that was as exciting to drive fast as this Jaguar.”

The new XFR – the first XF to carry the ‘R’ badge – defines Jaguar’s most performance-focused models. Powered by an all-new supercharged 5.0-litre V8 engine developing 510PS and 625Nm of torque, the XFR can accelerate from standstill to 60mph in just 4.7 seconds (0-100kph in 4.9 seconds) and is capable of reaching an electronically limited 155mph. More relevant in everyday driving, an excellent indicator of the XFR’s great flexibility is the time it takes to accelerate from 50-70mph – just 1.9 seconds.

High-speed runs have become indelibly etched into the history of the Jaguar marque. Next year marks the 60th anniversary of the Jaguar XK120’s record-breaking 132.6mph run set on 30 May 1949 on a deserted stretch of motorway near Jabbeke in Belgium.

The new XFR demonstrates Jaguar’s commitment to delivering exhilarating performance and outstanding dynamics for the driving enthusiast – the ‘Fast’ part of the Jaguar ethos of designing, engineering and manufacturing ‘Beautiful, Fast Cars’.

Ook interessant!

  • Jaguar XF (2021) rijtest video
    Jaguar XF (2021) rijtest video
  • geen nieuwe Jaguars
    Geen nieuwe Jaguars meer tot 2025
  • Jaguars worden eindelijk betrouwbaar
    Jaguars nog betrouwbaarder, aldus Jaguar
  • Jaguar I-PACE Black scheelt weer opties aanvinken

Nieuwste artikelen

  • Video: Automobilist schrikt zich het apezuur
  • Gespot – De enige echte Rimac op Nederlands kenteken
  • Ford maakt standaard onderdeel een betaalde optie (en met een goede reden)
  • Automerk maakt revven bewust onmogelijk in deze sportcoupé met verbrandingsmotor
FacebookTweetPinLinkedIn

Jaguar, maximumsnelheid, record, xfr

Vorig bericht: « Rijexamenroutes uit je hoofd leren is voorbij
Volgend bericht: Officieel: Fisker Karma S concept »

Lees Interacties

Reacties

  1. Berbertj zegt

    12 januari 2009 om 20:35

    Standaard ? WTF !

    Login om te reageren
  2. LJ zegt

    12 januari 2009 om 20:36

    vette shit ouwe!

    Login om te reageren
  3. Victor-tje zegt

    12 januari 2009 om 20:36

    kunnen we dit nog wel een XJR noemen met al die spoilers en andere dingen??
    veder wel leuk voor ze en hopen dat ie hierdoor nog beter gaat verkopen!!

    Login om te reageren
  4. LJ zegt

    12 januari 2009 om 20:36

    kun je hem ook met die bodykit en spoilert bestellen?(A) alleen dan moet het wel wat beter op mekaar passen

    Login om te reageren
  5. Henk zegt

    12 januari 2009 om 20:39

    zit alleen onder de kap een turbo die de helft van de ruimte in beslag neemt

    Login om te reageren
  6. Rudy zegt

    12 januari 2009 om 20:41

    Leuk dat hij die snelheid haalt, maar was dit ook met een standaard motor? Dat kan ik me eerlijk gezegd niet voorstellen namelijk.

    Login om te reageren
  7. lincoln zegt

    12 januari 2009 om 20:43

    wel leuk dat moeder Tata op deze manier de nek wil uitsteken ..
    pluspunt voor Jaguar deze keer ..

    Login om te reageren
  8. Sjaakk zegt

    12 januari 2009 om 20:44

    @Victor-tje het is een XFR en geen XJR. ;)

    maar is er met die auto gebeurt het lijkt of die achter bumper er af is gescheurd???

    Login om te reageren
  9. Fruitcake zegt

    12 januari 2009 om 20:44

    @rudy

    Waarom niet? hoge gear-ratio’s, dunne wieltjes, alles afplakken helpt al een hoop :)

    Login om te reageren
  10. Jelmer zegt

    12 januari 2009 om 20:46

    Tweede zin AutoBlog-bericht:

    “Een aangepast prototype”.

    Daarmee zijn al uw vragen beantwoord :)

    Login om te reageren
  11. Quintijn zegt

    12 januari 2009 om 20:49

    De XK-RS zou ook de snelste Jaguar zijn die er was?? Die is sneller dan de XJ220, zeggen ze bij Jaguar.

    Login om te reageren
  12. bruycker zegt

    12 januari 2009 om 20:52

    Als je de engelse tekst leest : “Running with minor aerodynamic and safety modifications to meet the requirements for a Bonneville run, the 225mph top speed was achieved with additional horsepower liberated by a remapped ECU, a modified air intake and exhaust system and revised supercharger settings. No internal engine components were changed and the six-speed automatic transmission was standard, including the gear ratios.”

    m.a.w. aangepaste chip,aagepaste luchtinlaat,en uitlaatsysteem,supercharger aangepast.

    Mooie prestatie,maar zeker niet standaard.

    Login om te reageren
  13. ML Benz zegt

    12 januari 2009 om 20:54

    Nice car bob ;-)

    Ziet er echt wel gaaf uit met die spoiler achterop.
    Mooie kleur. Ik mag er graag een hebben.

    Login om te reageren
  14. RenJie zegt

    12 januari 2009 om 20:56

    360 is aardig rap zeg!

    Login om te reageren
  15. Jelmer zegt

    12 januari 2009 om 21:03

    @ bruycker:

    Ben erg benieuwd wat woorden als “minor” en “revised” betekenen. Kunnen vrij eufemistisch zijn.. Ben vooral benieuwd hoe lang de motor het blijft doen met deze “kleine” wijzigingen.

    Wel een leuke PR-stunt, natuurlijk.

    Login om te reageren
  16. Einser zegt

    12 januari 2009 om 21:08

    Wat een kansloze actie!
    Wat bewijst dit nou? Dat je XF hard kan? Ik neem aan dat er weinig standaard aan die auto is.
    Laten ze gaan racen met de XF, net zoals Jaguar vroeger deed met de XJ-S!

    Zo, zeur-modus weer uit.

    Login om te reageren
  17. bruycker zegt

    12 januari 2009 om 21:14

    @Jelmer

    100% gelijk,de aanpassingen kunnen groter zijn dan beschreven..
    en de motor zal heel waarschijnlijk minder lang leven door de aanpassingen
    maar met ene groot budget kan bijna elke auto een spectaculaire topsnelheid halen,zolang er enige basis is..alles is aanpasbaar…

    Login om te reageren
  18. Victor-tje zegt

    12 januari 2009 om 21:17

    @sjaakk, typfoutje moet kunnen, bedoel de xFr

    Login om te reageren
  19. Sjaakk zegt

    12 januari 2009 om 21:37

    @Victor-tje oke je weet maar nooit ;)

    Login om te reageren
  20. Fruitcake zegt

    12 januari 2009 om 21:37

    waarom kan ik opeens niet meer reageren? :roll:
    -edit: je reacties zaten in het spamfilter, gebeurt soms… ;-) –

    Login om te reageren
  21. Citrofiel zegt

    12 januari 2009 om 21:38

    Ja zeg, gewoon ernstig opvoeren. Een C1 met 1000pk gaat ook hard… :roll:

    Login om te reageren
  22. Jaapschaap zegt

    12 januari 2009 om 21:41

    en waarom doen ze dit? omdat het kan ofzo?
    ik bedoel hier heb je helemaal niks aan, wat geeft dit nu voor een info dan?

    Login om te reageren
  23. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    12 januari 2009 om 21:51

    Go Jag!
    Zijn nu met de Indiase centjes echt op de goede weg…

    Login om te reageren
  24. babbaloerie zegt

    12 januari 2009 om 21:56

    Er staat onderin het persbericht precies wat ze met de motor hebben gedaan. Lezen mensen!

    Login om te reageren
  25. floris zegt

    12 januari 2009 om 21:59

    en dan toch begrensen op 250 :(

    Login om te reageren
  26. sjaak1234 zegt

    12 januari 2009 om 22:04

    En toch is ie lang niet zo cool als de xj220, en al helemaal niet omdat dit ding ook nog eens aangepast is.

    Login om te reageren
  27. C6.R zegt

    12 januari 2009 om 22:07

    Zo, en nu over de ring met dat ding!

    Login om te reageren
  28. Fout zegt

    12 januari 2009 om 22:09

    Nice job jaguar! Toont hoe goed die nieuwe motor wel is

    Running with *minor* aerodynamic and safety modifications to meet the requirements for a Bonneville run, the 225mph top speed was achieved with additional horsepower liberated by a remapped ECU, a modified air intake and exhaust system and revised supercharger settings. No internal engine components were changed and the six-speed automatic transmission was standard, including the gear ratios.

    Login om te reageren
  29. JagUar zegt

    12 januari 2009 om 22:32

    Het verbaasd me dat de XJ220 langzamer is. Daar moet ook nog wel wat uit te persen zijn.
    Ze hebben ‘m flink uitgetest, als ik zo naar de foto’s kijk.
    De XF(R) is zeker een hele goeie Jag. Echter wel zonder die lelijke stukjes plastic ;)

    Login om te reageren
  30. Jay zegt

    12 januari 2009 om 22:32

    Het is toch erg dat ze er in 17 jaar maar 10 km sneller mee zijn. Als ze in 1992 al 350 halen en nu 360 km/u…..

    Zou toch beter moeten kunnen met de techniek van nu.

    Login om te reageren
  31. Sjaakk zegt

    12 januari 2009 om 22:37

    ik vind het ook maar onduidelijke foto’s

    Login om te reageren
  32. VonStroke zegt

    12 januari 2009 om 22:54

    Wat een manke vergelijking, de XJ220 kon dat meer of min volledig standaard!

    Login om te reageren
  33. thieske zegt

    12 januari 2009 om 23:17

    tijd voor een nieuwe XJ220 dan maar?

    Login om te reageren
  34. Wick zegt

    13 januari 2009 om 00:22

    @thieske
    ik zou zeggen, deze!
    http://www.digitalcarwallpapers.com/wallpapers/jaguar_wallpapers/2003_Jaguar_XF10_Concept_Fuore_1024x768_0b.jpg

    Login om te reageren
  35. Tombnolz zegt

    13 januari 2009 om 01:09

    @ thieske: daar zeg je me wat! laat maar kooomen!

    Login om te reageren
  36. Jorrit zegt

    13 januari 2009 om 02:28

    @ Jay:

    Maar die XJ220 was een supersportwagen, en dit is een ‘ordinaire’ sedan…

    Login om te reageren
  37. bozewolf zegt

    13 januari 2009 om 02:33

    Mooi apparaat, maar hoeveel oomph had deze nou aan boord dan?

    En btw, ik dacht dat de F1 het record had gezet in Duitsland, ergens op 20km veraten strip asfalt ofzo. Niet Nardo.

    Login om te reageren
  38. rs zegt

    13 januari 2009 om 09:39

    hehe ziet er uit alsof hij net gecrashed is:p (al dat los polyester)

    Login om te reageren
  39. StormRAM zegt

    13 januari 2009 om 09:39

    We hadden al wat foto’s en tekst, nu ook nog film! :d
    Volgens mij een promo-achtig filmpje: http://nl.youtube.com/watch?v=9jwAw11Cpzg

    Login om te reageren
  40. rider zegt

    13 januari 2009 om 10:12

    wat hebben ze aan die motor veranderd. met het standaard vermogen kom je niet aan die prestaties op Bonneville. nooit van zijn leven. dus ik zou wel willen weten wat er zoal veranderd is en hoeveel vermogen hij nu heeft!?

    Login om te reageren
  41. Apache zegt

    13 januari 2009 om 10:34

    High-speed runs have become indelibly etched into the history of the Jaguar marque. Next year marks the 60th anniversary of the Jaguar XK120’s record-breaking 132.6mph run set on 30 May 1949 on a deserted stretch of motorway near Jabbeke in Belgium.

    Wat ben ik fier op mijn dorp! :D En op mijn land! :D
    (nu ja intussen is die motorsay, E40, niet meer zo deserted :D )

    Login om te reageren
  42. SPK zegt

    13 januari 2009 om 10:46

    Best een nette prestatie voor een sedan, die er ook nog eens verschrikkelijk mooi uitziet. Er is dan wel wat aan de motor veranderd, maar dat is niet zo dramatisch dat de gemiddelde tuner dat niet na zou kunnen doen.

    Login om te reageren
  43. Buyck zegt

    13 januari 2009 om 10:58

    Met zo’n Jaguar wil de baan op! lekker grof

    Login om te reageren
  44. autoblogger zegt

    13 januari 2009 om 11:02

    @Apache: http://www.autoblog.nl/archive/2008/10/21/55-jaar-geleden-snelheidsrecord-tussen-brugge-en-oostende

    Login om te reageren
  45. timh zegt

    13 januari 2009 om 11:05

    wat een prut foto’s!

    Login om te reageren
  46. SjoRs zegt

    13 januari 2009 om 12:19

    Dit zou ik nog wel een keer willen doen!
    Vooral na het bekijken van de topgearaflevering met de Cadillac CTS-V , Dodge Challenger & Corvette ZR1 op Bonneville!
    (maar niet met mijn eigen auto/op eigen kosten(A))

    Ontopic:
    @Jaapschaap:
    Ja en wat zeggen de tijden van “de ring”?
    Dit zegd iniedergeval meer dan cijfertjes op een papier.
    (die we alleen nog maar hadden van deze auto)

    Login om te reageren
  47. 572 zegt

    13 januari 2009 om 12:41

    Ik kan niet veel opmaken uit de video, ik zou graag een filmpje willen zien met de start en finish in plaats van 2 seconden flitsende beelden waar je niets aan hebt.

    Login om te reageren
  48. Martijn zegt

    13 januari 2009 om 13:22

    @autoblogger: foutje in de titel:
    ‘fastest jag evar!’ Ik zou er ever van maken.

    Login om te reageren
  49. WRX of NIX zegt

    14 januari 2009 om 21:45

    @Sjaakk, het lijkt inderdaad echt of dat die bumper is afgescheurd, vast door de slimme jaguar ingenieurs gedaan ”in het kader van gewichtsbesparing” toen ze erachter kwamen dat de wagen met bumper ”maar” 290 KMH haalde:D:P whaha

    Login om te reageren
  50. gmax zegt

    14 januari 2009 om 23:49

    lelijk

    Login om te reageren
  51. flikkah zegt

    15 januari 2009 om 08:35

    No internal engine components were changed and the six-speed automatic transmission was standard, including the gear ratios.

    Dus ook de versnellings bak verhoudingen zijn standaart….

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North