• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Jammer maar helaas: Hyundai trekt de stekker uit de Ioniq

Auteur: machielvdd, gepost 3 juni 2022 om 16:58 – 9 Reacties

Hyundai vind het welletjes geweest met de Ioniq.

Toyota is natuurlijk de grote pionier als het gaat om groene zuinigsheidswonders (met een ietwat eigenaardige vorm). De eerste Prius viert dit jaar al zijn 25-jarig jubileum. Honda kwam ook al vroeg tot het inzicht dat er groene auto’s moesten komen, met de Insight.

De Koreanen waren ietsje later, maar in 2016 kwam er eindelijk een Koreaanse Prius-killer: de Hyundai Ioniq. Er was geen twijfel mogelijk dat dit een Prius-rivaal was: de auto’s waren vrijwel even groot en hadden een vergelijkbaar silhouet. Maar het belangrijkste was natuurlijk de techniek: het waren allebei hybrides met een vierpitter die volgens het Atkinsons-principe liep.

Hyundai ging echter verder dan Toyota. Ze stopten niet bij een hybride en een plug-in hybride. De Ioniq kwam ook meteen als volledig elektrische auto. De eerste volledig elektrische Toyota’s rijden anno 2022 nog steeds niet rond.

Op dit gebied was Hyundai dus een stuk vooruitstrevender dan Toyota. De Ioniq was ook de eerste auto die als normale hybride, plug-in hybride én volledige elektrische auto werd geleverd.

De elektrische Hyundai Ioniq viel niet zozeer op door zijn actieradius, maar wel door zijn efficiëntie. Met een verbruik van 13,8 kWh per 100 km (WLTP) is het een van de zuinigste EV’s die je kunt krijgen.

De Hyundai Ioniq gaat volgende maand uit productie
De Hyundai Ioniq gaat volgende maand uit productie

Inmiddels is de Ioniq echter al zes jaar oud en er is een compleet nieuwe generatie EV’s. Qua carrosserievariant is de Ioniq ook een beetje achterhaald. Het is namelijk geen cross-over. Daarom is het moment nu aangebroken dat de Ioniq met pensioen mag. Dat laat Hyundai vandaag weten. Het laatste exemplaar zal volgende maand van de band rollen.

De naam Ioniq zal uiteraard nog wel voortleven. We kennen al de Ioniq 5 en er zal nog een hele reeks Ioniq-modellen volgen. Het was in eerste instantie zelfs de bedoeling dat Ioniq een apart merk zou worden, maar daar heeft Hyundai toch vanaf gezien.

Ook interessant!

  • Hyundai IONIQ 5 rijtest video
    Hyundai IONIQ 5 rijtest video
  • Maken of kraken: Hyundai Ioniq 5 met Martini-striping
  • Hyundai toont eerste glimp van volgende Ioniq
  • Kia EV6 vs Hyundai IONIQ 5 rijtest
    Kia EV6 vs Hyundai IONIQ 5 rijtest

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, Hyundai, ioniq

Vorig bericht: « Video: Tesla Model Y politieauto achtervolgt Mustang
Volgend bericht: Je auto fotograferen voor Marktplaats: tips en tricks »

Lees Interacties

Reacties

  1. redbeams zegt

    3 juni 2022 om 17:13

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  2. Bella Macchina zegt

    3 juni 2022 om 17:24

    Heel verwarrend, een plug-in waar de stekker uitgetrokken wordt rijdt toch noch altijd op zijn ICE of heb ik het verkeerd begrepen?

    Login om te reageren
    • bernoulli zegt

      3 juni 2022 om 18:04

      Plug-In’s hebben ook een beperkte range volledig elektrisch.

      Login om te reageren
    • stefan82 zegt

      3 juni 2022 om 18:37

      Behalve alstie net geladen is. Dan kun je ook op de accu rijden.

      Login om te reageren
  3. potver7 zegt

    3 juni 2022 om 18:50

    Pardon, de carrosserievariant is achterhaald omdat het geen crossover is?

    De enige reden dat al die EV-fabrikanten kiezen voor crossovers is dat de packaging een stuk makkelijker is met al die batterijen in de vloer. Crossovers zijn populair omdat er verder niet zoveel keus is in EV-land, het is puur een modegril die door de branche is gecreëerd.

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      3 juni 2022 om 23:23

      Dat kan, maar het zijn er zoveel omdat mensen de oude traditionele carrosserie varianten laten staan. Dus het is en – en

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      4 juni 2022 om 20:57

      Onzin, crossovers zijn ook als brandstof wagens populair. BMW i4 is een populaire EV en net als de Tesla Model 3 geen crossover.

      Login om te reageren
  4. ronaldotour zegt

    3 juni 2022 om 19:36

    Ik denk dat Machiel het cynisch bedoelde van de crossover. Verder heb ik zelf de facelift 38 kWh en het is zeker geen spectaculaire auto, maar alles klopt wel en het rijdt spotgoedkoop.

    Login om te reageren
  5. fanboy zegt

    4 juni 2022 om 08:08

    Jammer. Dit blijft echt de komende 10 jaar de goedkoopste EV om te rijden. Goedkoper nog dan elektrische hatchbacks. En super betrouwbaar en de accu blijft ook met hoge kilometerstanden op originele capaciteit.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North