• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Japan werkt aan intelligent elektriciteitsnet voor EV’s

Auteur: Dennis, gepost 9 september 2010 om 09:04 – 13 Reacties

EV tankdop

Niet alleen in Nederland hebben we behoorlijk hoge ambities als het gaat om elektrische auto’s. Ook in Japanse zien verschillende grote bedrijven het elektrisch rijden helemaal zitten. Zij hebben nu de krachten gebundeld om een intelligent elektriciteitsnet te ontwikkelen met een nadrukkelijke focus op elektrische voertuigen.

De Japanse New Energy and industrial Development Organization (NEDO) is zodanig overtuigd van de toekomst van EV’s dat het bereid is om het grootste deel van de ontwikkelkosten van zo’n elektriciteitsnet voor rekening te nemen. Bedrijven Nissan, Hitachi en Orix werken inmiddels samen met NEDO aan een project dat ze EV 2.0 noemen.

Het idee is globaal dat acculaders op zonne-energie van Hitachi de accu’s van EV’s opladen. Systemen van Nissan zorgen ervoor dat de elektriciteit uit je EV ook gebruikt kan worden voor apparaten in huis. Slimme systemen van Orix zorgen voor een wisselwerking tussen de EV’s en het elektriciteitsnet, zodat EV’s bij piekbelasting ook weer stroom aan het elektriciteitsnet kunnen teruggeven en weer opladen wanneer het elektriciteitsnet minder belast wordt, bijvoorbeeld ’s nachts.

Met name dat laatste punt klinkt interessant. Het draagt bij aan een efficiënt en stabiel elektriciteitsnet, maar het lijkt me in de praktijk nog best lastig. Wanneer je met je auto weg moet, is het niet zo handig wanneer vlak daarvoor je accu leeg getrokken is door het elektriciteitsnet. Daarbij moet goed bijgehouden worden hoeveel stroom je verbruikt hebt en hoeveel stroom je teruggeleverd hebt. Tevens denk ik dat een dergelijke actieve wisselwerking de levensduur van de accu’s niet bevordert. Maar goed, geen domme jongen in Japan, dus daar zullen ze vast iets op bedacht hebben, zo niet, dan komt dat nog wel. De goede wil is er in ieder geval. Voor deze bedrijven nu maar hopen dat elektrisch rijden werkelijk een groot succes wordt, want vooralsnog zijn EV’s vooral een dure hobby. (via: gas2.0)

Ook interessant!

  • Mercedes EQS rijtest: de beste elektrische auto!
    Mercedes EQS rijtest: de beste elektrische auto!
  • Goodyear ElectricDrive GT
    Echt stilte in je elektrische auto met nieuwe Goodyear band?
  • Niet eerder werden er zo weinig auto's verkocht in de EU in april
    Handen bij de knoppen voor subsidie elektrische auto
  • Ook deze smartphonemaker gaat elektrische auto's maken

Nieuwste artikelen

  • BMW heeft voor iedere Nederlander een 3-Serie gemaakt
  • Mathieu van der Poel klaar voor het veldrijden met zijn Lamborghini Sterrato
  • Dit is de breedste Ferrari Purosangue van Nederland
  • Hoe je flinke korting kan scoren op deze BMW M5 Touring
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, Techniek

Vorig bericht: « Bouw een BMW Z4 GT3 in recordtijd
Volgend bericht: MR Car Design duwt BMW 335i in M3 vaarwater »

Lees Interacties

Reacties

  1. Autogek zegt

    9 september 2010 om 09:18

    Kijk zo kan het dus ook. Dank je wel Dennis. ;)

    Zo’n probleem kwa stoomuitval worden electrische auto’s toch niet.

    Ten eerste: Ze zijn nu een enorme uitbreiding aan het electriciteitsnet aan het aanleggen om de capaciteit voor nu en de toekomst veilig te stellen.

    En ten tweede: Wat denk je dat het aan anergie kost om olie uit de grond in je auto te krijgen? Des te minder vraag er komt naar brandstof, des te meer energie blijft er over voor de stroom om auto’s te voorzien van energie.

    Ik was zelf trouwens ook zo ie zo van plan om zonnepanelen te nemen voor het opladen van de auto als ik over zou stappen op een electrische auto.

    Login om te reageren
  2. Jochempie zegt

    9 september 2010 om 09:27

    Een dure hobby die over tien of twintig jaar nog steeds duur is als we onvermijdelijk over moeten stappen.

    Login om te reageren
  3. primramessar zegt

    9 september 2010 om 10:01

    EV is de toekomst.

    Login om te reageren
    • Zub-zero zegt

      9 september 2010 om 11:37

      @primramessar: Waterstof is de toekomst.

      Login om te reageren
  4. Wouter zegt

    9 september 2010 om 10:24

    Wat de toekomst is, dat weet ik niet, maar ik weet wel dat olie het niet zal zijn.
    Dus alle alternatieven moeten ten volle gesteund worden. Zeer goede actie!

    Login om te reageren
  5. Zoef zegt

    9 september 2010 om 11:05

    Zogauw er substantieel op electriciteit gereden wordt stort de olieprijs in en dan?

    Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      9 september 2010 om 11:12

      @Zoef: Nee hoor, het beetje wat de olieprijs kan instorten is bijna niet merkbaar. De accijnzen gaan namelijk niet instorten.

      Login om te reageren
  6. timberleek zegt

    9 september 2010 om 12:49

    @sub-zero

    amen

    Login om te reageren
  7. Buyck zegt

    9 september 2010 om 14:21

    Dat is nu éénmaal de toekomst, olie zal alleen maar schaarser worden en stijgen in prijs. Benzine heeft geen toekomst meer als energiebron voor (de meeste) wagens.

    Login om te reageren
  8. RND zegt

    9 september 2010 om 16:04

    zowel waterstof als elektriciteit is geen oplossing, het zijn beide energie dragers en geen bronnen. dus het energie probleem zal het iet oplossen. het enige voor deel is de uitstoot dus is het het zelfde als de katalisator een uitstelling van het probleem.

    de enige echte oplossing is dan groen opwekken, maar daar is geen cappaciteit voor.. dus tot we kernfusica eindelijk onder de knie krijgen schieten we niet heel veel op

    Login om te reageren
  9. Joerek zegt

    9 september 2010 om 17:23

    Hehe,

    Hoeveel stroom denken ze te kunnen opladen met zonnepanelen? Een auto ga je er niet van laten rijden… Een dak vol zonnepanelen levert in een jaar als je geluk hebt misschien 1000 kwh op. Daar kan je dan wel 3500 km ver mee komen in een jaar! Laat staan wat een zonnepaneeltje op een dak van een auto opbrengt… (en dan ook nog eens delen met het net)

    Login om te reageren
  10. Dean zegt

    9 september 2010 om 23:18

    In NL is er ook een soortgelijk systeem: de Mobile Smart Grid van Enexis. In tegenstelling tot ‘normale’ oplaadpaaltjes denken deze een beetje na, waardoor de auto’s NIET worden opgeladen als er een PIEK is in het net. Anders komt iedereen om 6u uit zijn werk en vrrrrrrt, boem. Het Smart Grid Systeem smeert het laden dan uit over de tijden dat er minder vraag is maar het aanbod (en dan met name het aanbod groen, bijvoorbeeld windenergie ’s nachts) relatief groot is.

    Login om te reageren
  11. King zegt

    10 september 2010 om 10:31

    @ Dennis, ik wil niet miereneuken hoor, maar in de 2e zin staat “Japanse”?, ‘k neem aan dat dat “Japan” moet zijn! OT: wow helemaal te gek elektrische auto’s, echt brrr, word er warm van! :)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North