Jawohl! De zes-in-lijn keert terug bij Mercedes

Auteur: , 43 Reacties

Binnenkort krijg je weer een extra dosis 'Laufkultur' onder de kap van je Merc. Maar heeft zo'n ding ook nog wat pk's?

Volgend jaar verschijnt de gelifte Mercedes S-Klasse op de markt en zoals het Mercedes betaamt gaat dat gepaard met de nodige ingrijpende technische updates. Het hele motorengamma gaat op de schop en later zullen de nieuwe krachtbronnen ongetwijfeld ook hun weg vinden naar de andere modellen van het merk.

In navolging van BMW zet ook Mercedes voor hun nieuwe motoren in op een modulaire opbouw. De cilinders zijn altijd een halve liter groot. Daardoor krijg je dus bijvoorbeeld een 1.5-liter driepitter, een 2.0-liter vierpitter, 3.0-liter zespitter und so weiter. Tot zover niet heel spannend allemaal dus, sterker nog, het wordt dus alleen maar nog meer eenheidswurst daar bij die premium-Duitsers.

Gelukkig is er ook goed nieuws voor de liefhebbers, en wel in de vorm van de M 256. Al jarenlang hopen fans van Mercedes al op de terugkeer van de geliefde zes-in-lijn op benzine. De laatste keer dat deze intrinsiek trillingsarme motor toegepast werd in een productiemodel van Mercedes hingen de Liqui Moly-kalenders van 1999 nog aan de muur van de betere Mercedes-werkplaats. Maar nu wordt het lange wachten beloond. De 3.0-liter ‘Reihensechszylinder’ gaat in de S-Klasse 408 pk en 500 Nm leveren, vergelijkbaar dus met de output die de huidige achtpitters eruit gooien.

In het motorengamma neemt de nieuwe I6 plaats tussen een eveneens nieuwe 2.0 liter vierpitter die ongeveer 270 pk gaat leveren aan de ene kant en de al even bekende 4.0 liter V8 met twee turbo’s aan de andere kant. Dieselaars krijgen ook de keuze voor wat nieuws, want naast de benzine-I6 komt er ook zo’n zelfde motor op diesel, de OM 656. Deze zelfontbrander levert een gezonde 313 pk.



43 reacties

Stoppen met die turbo’s hoogtoerig natuurlijk ademend graag!
@tfsi: Jij doet je naam wel eer aan zeg.
Lekker nieuws. Zo’n zesinlijn heeft toch iets vind ik. En mooi dat Mercedes eindelijk mee gaat met de dieselpower.
@berlinetta: Hoezo eindelijk? Ze hebben jarenlang V8 diesels gehad.
@SimonMc: Maar die worden al vrij lang niet meer geleverd toch? De laatste jaren was het alleen de 350 cdi met 265 pk ongeveer.
@berlinetta: loopt erg lekker en koppel genoeg. Is voor diesel belangrijker dan pk.
Zat auto blog te slapen?? Dit is vorige week namelijk al voorgesteld.

Zo ook dat de 6 cilinders een 48 volt systeem krijgen. Door de dynamo in de prullenbak te gooien en er een 48 volt generator op de plek van de koppelomvormer te plaatsen. Die ook als start motor dient.Tevens beschikt deze motor over een elektrische turbo. En er zit geen multi riem meer op. De airco en waterpomp worden vanaf nu elektrisch aangedreven.
@arjontje: alle elektrische systemen bij de Audi Q7 werken ook op 48 volt. Steeds meer merken willen dit. 48V = dunnere draden = minder gewicht.
@sr20det: klopt daar was Audi al flink wat jaren terug al mee bezig. Zag laatst nog een oude AMT van 2008 geloof ik, en daar stond het al in.
@sr20det:

Alleen de SQ7 voor de elektrische turbo en de optioneel actieve rolstabilisators. De rest is 12v
@arjontje: AB heeft hier heel lang geleden al een bericht over geschreven ;)
@arjontje: “En er zit geen multi riem meer op. ” Wat zie ik dan lopen op de eerste 3 foto’s?
“De cilinders zijn altijd een halve liter groot. Daardoor krijg je dus bijvoorbeeld een 1.5-liter driepitter, een 2.0-liter vierpitter, 3.0-liter zespitter und so weiter.”

Komt er dan ook een 2,5 liter 5-cilinder? :)
@henrie: Nein, verdammt noch mal Henrie!
@ettie: Scheisse…
@ettie: en een 5 liter V10?
Hoop wel dat ze het gaan brengen als zijnde “innovatief” ..
Dat ies goed
Dat zijn toch zes cilinder teveel?
Die M256 wordt een flinke bertha, 408 pk uit je L6. Ben benieuwd of we nog een e500 gaan krijgen. De vorige e500 lag ook rond de 400 pk, Eigenlijk overbodig geworden dus. Maar de G500 4X4^2 heeft ook die 4.0 V8 dus wie weet… Als ze in Sindolfingen ballen hebben komen ze ook nog met in L8, leuk voor in je toekomstige Maybach Pullman Landaulet!
Iemand die weet of zowel de benzine als de dieselblokken van aluminium gemaakt? Die 220d is van aluminium maar zou de benzine variant ook van aluminium zijn?
@henkhupelschoten:

Onder de motorkap bij MB is het 97% plastic ..
Wat maakt die 3% dan nog uit ??
@henkhupelschoten: ja de benzine modellen waren al voledig aluminium.
De diesel sinds kort pas.
Leuk allemaal die benzine, weer een dikke diesel van Merc!! V8 had ik toch niet gedacht, maar 313pk is niet misselijk!
Man man man, wat een conservatieve pet praat toch. Allemaal mooie motoren anno nu. Geniet ervan.
Leuk! Kijk er naar uit, MB love 4evah, jwz.
Er gaat niets boven een 6 of twaalf cilinder. Ik zeg prima!
Goed nieuws. Een l6 loopt toch het mooist.
Wow nu al een facelift voor de S, voor m’n gevoel is dat ding net 3 jaar op de markt..of was dat nou de C..of de E?
(Je kan zeggen wat je wil over de downsizing van de motoren, maar het is toch best vet als je zulke pk’s uit zo’n “klein” blok kan halen)
Lijkt me een pittig fijn blok. Helemaal als deze in een c zouden lepelen….
@dutchdriftking: C30 AMG CDI revival!!
@dutchdriftking: pwoahh dat zou wel heel dik zijn, maar dit komt een beetje erg dicht in de buurt van de C43
Dacht even Reichssechszylinder te lezen.
@sezz: ik ook al hehe
@240volvo: Die Fahne hoch, die Reihen(zylinder) sind geschlossen…: )
Leuk blokje voor het instapmodelletje.
Zoals het heurt.
Nu Volvo nog!!
@v60polestar: Volvo heeft ze juist allemaal buiten geflikkert ( helaas )…
Heel fijn! Die L6 blokken zijn machtig. Maar omdat hij wel het resultaat is van de keuze voor modulaire opbouw denk ik nu wel steeds dat het eigenlijk twee aan elkaar geknoopte drie-cilinders zijn in plaats van een volledig als L6 ontwikkeld blok. Of zit ik nu te mierenneuken?
M104 opvolger nice!!!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).