• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Jawohl! De zes-in-lijn keert terug bij Mercedes

Auteur: jaapiyo, gepost 4 november 2016 om 20:17 – 43 Reacties

Afbeelding Jawohl! De zes-in-lijn keert terug bij MercedesAfbeelding Jawohl! De zes-in-lijn keert terug bij MercedesAfbeelding Jawohl! De zes-in-lijn keert terug bij MercedesAfbeelding Jawohl! De zes-in-lijn keert terug bij MercedesAfbeelding Jawohl! De zes-in-lijn keert terug bij MercedesAfbeelding Jawohl! De zes-in-lijn keert terug bij MercedesAfbeelding Jawohl! De zes-in-lijn keert terug bij MercedesAfbeelding Jawohl! De zes-in-lijn keert terug bij Mercedes

Motor
Binnenkort krijg je weer een extra dosis ‘Laufkultur’ onder de kap van je Merc. Maar heeft zo’n ding ook nog wat pk’s?

Volgend jaar verschijnt de gelifte Mercedes S-Klasse op de markt en zoals het Mercedes betaamt gaat dat gepaard met de nodige ingrijpende technische updates. Het hele motorengamma gaat op de schop en later zullen de nieuwe krachtbronnen ongetwijfeld ook hun weg vinden naar de andere modellen van het merk.

In navolging van BMW zet ook Mercedes voor hun nieuwe motoren in op een modulaire opbouw. De cilinders zijn altijd een halve liter groot. Daardoor krijg je dus bijvoorbeeld een 1.5-liter driepitter, een 2.0-liter vierpitter, 3.0-liter zespitter und so weiter. Tot zover niet heel spannend allemaal dus, sterker nog, het wordt dus alleen maar nog meer eenheidswurst daar bij die premium-Duitsers.

Gelukkig is er ook goed nieuws voor de liefhebbers, en wel in de vorm van de M 256. Al jarenlang hopen fans van Mercedes al op de terugkeer van de geliefde zes-in-lijn op benzine. De laatste keer dat deze intrinsiek trillingsarme motor toegepast werd in een productiemodel van Mercedes hingen de Liqui Moly-kalenders van 1999 nog aan de muur van de betere Mercedes-werkplaats. Maar nu wordt het lange wachten beloond. De 3.0-liter ‘Reihensechszylinder’ gaat in de S-Klasse 408 pk en 500 Nm leveren, vergelijkbaar dus met de output die de huidige achtpitters eruit gooien.

In het motorengamma neemt de nieuwe I6 plaats tussen een eveneens nieuwe 2.0 liter vierpitter die ongeveer 270 pk gaat leveren aan de ene kant en de al even bekende 4.0 liter V8 met twee turbo’s aan de andere kant. Dieselaars krijgen ook de keuze voor wat nieuws, want naast de benzine-I6 komt er ook zo’n zelfde motor op diesel, de OM 656. Deze zelfontbrander levert een gezonde 313 pk.

Ook interessant!

  • Romain Grosjean keert terug in de Formule 1 voor Mercedes
  • Mercedes roept meer dan een miljoen auto's terug
  • Lancia gaat Mercedes kopiëren
    Lancia komt terug en gaat Mercedes kopiëren
  • Gestolen Mercedes
    Gestolen Mercedes terug, wordt fabrieksnieuw

Nieuwste artikelen

  • Deze F430 op Marktplaats is extreem duur (met een reden)
  • Video: 10x top of flop van de elektrische Porsche Macan
  • Koop de BMW M4 CSL die crashte in Uden
  • Kijk, de échte Smart komt terug
FacebookTweetPinLinkedIn

Mercedes, motoren, s-klasse, Techniek

Vorig bericht: « Boeddhistische monnik beleeft Uber-rit des doods
Volgend bericht: Max Verstappen praat over de ‘Verstappen Rule’ »

Lees Interacties

Reacties

  1. tfsi zegt

    4 november 2016 om 20:21

    Stoppen met die turbo’s hoogtoerig natuurlijk ademend graag!

    Login om te reageren
    • granlusso zegt

      4 november 2016 om 20:40

      @tfsi: Jij doet je naam wel eer aan zeg.

      Login om te reageren
  2. berlinetta zegt

    4 november 2016 om 20:22

    Lekker nieuws. Zo’n zesinlijn heeft toch iets vind ik. En mooi dat Mercedes eindelijk mee gaat met de dieselpower.

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      4 november 2016 om 21:39

      @berlinetta: Hoezo eindelijk? Ze hebben jarenlang V8 diesels gehad.

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        4 november 2016 om 22:58

        @SimonMc: Maar die worden al vrij lang niet meer geleverd toch? De laatste jaren was het alleen de 350 cdi met 265 pk ongeveer.

        Login om te reageren
        • c350cdi zegt

          4 november 2016 om 23:45

          @berlinetta: loopt erg lekker en koppel genoeg. Is voor diesel belangrijker dan pk.

          Login om te reageren
  3. arjontje zegt

    4 november 2016 om 20:26

    Zat auto blog te slapen?? Dit is vorige week namelijk al voorgesteld.

    Zo ook dat de 6 cilinders een 48 volt systeem krijgen. Door de dynamo in de prullenbak te gooien en er een 48 volt generator op de plek van de koppelomvormer te plaatsen. Die ook als start motor dient.Tevens beschikt deze motor over een elektrische turbo. En er zit geen multi riem meer op. De airco en waterpomp worden vanaf nu elektrisch aangedreven.

    Login om te reageren
    • sr20det zegt

      4 november 2016 om 20:32

      @arjontje: alle elektrische systemen bij de Audi Q7 werken ook op 48 volt. Steeds meer merken willen dit. 48V = dunnere draden = minder gewicht.

      Login om te reageren
      • arjontje zegt

        4 november 2016 om 21:41

        @sr20det: klopt daar was Audi al flink wat jaren terug al mee bezig. Zag laatst nog een oude AMT van 2008 geloof ik, en daar stond het al in.

        Login om te reageren
      • prop zegt

        5 november 2016 om 07:41

        @sr20det:

        Alleen de SQ7 voor de elektrische turbo en de optioneel actieve rolstabilisators. De rest is 12v

        Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      4 november 2016 om 22:59

      @arjontje: AB heeft hier heel lang geleden al een bericht over geschreven ;)

      Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      5 november 2016 om 01:30

      @arjontje: “En er zit geen multi riem meer op. ” Wat zie ik dan lopen op de eerste 3 foto’s?

      Login om te reageren
  4. henrie zegt

    4 november 2016 om 20:27

    “De cilinders zijn altijd een halve liter groot. Daardoor krijg je dus bijvoorbeeld een 1.5-liter driepitter, een 2.0-liter vierpitter, 3.0-liter zespitter und so weiter.”

    Komt er dan ook een 2,5 liter 5-cilinder? :)

    Login om te reageren
    • ettie zegt

      4 november 2016 om 21:31

      @henrie: Nein, verdammt noch mal Henrie!

      Login om te reageren
      • 406_v6 zegt

        4 november 2016 om 21:35

        @ettie: Scheisse…

        Login om te reageren
      • ter zegt

        4 november 2016 om 21:55

        @ettie: en een 5 liter V10?

        Login om te reageren
        • ettie zegt

          4 november 2016 om 22:05

          @terrorizer: das original ist immer besser: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/BMW_S85

          Login om te reageren
  5. lincoln zegt

    4 november 2016 om 20:30

    Hoop wel dat ze het gaan brengen als zijnde “innovatief” ..

    Login om te reageren
  6. sr20det zegt

    4 november 2016 om 20:31

    Dat ies goed

    Login om te reageren
  7. Jochempie zegt

    4 november 2016 om 20:31

    Dat zijn toch zes cilinder teveel?

    Login om te reageren
  8. henkhupelschoten zegt

    4 november 2016 om 20:33

    Die M256 wordt een flinke bertha, 408 pk uit je L6. Ben benieuwd of we nog een e500 gaan krijgen. De vorige e500 lag ook rond de 400 pk, Eigenlijk overbodig geworden dus. Maar de G500 4X4^2 heeft ook die 4.0 V8 dus wie weet… Als ze in Sindolfingen ballen hebben komen ze ook nog met in L8, leuk voor in je toekomstige Maybach Pullman Landaulet!

    Login om te reageren
    • henkhupelschoten zegt

      4 november 2016 om 20:39

      Iemand die weet of zowel de benzine als de dieselblokken van aluminium gemaakt? Die 220d is van aluminium maar zou de benzine variant ook van aluminium zijn?

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        4 november 2016 om 20:52

        @henkhupelschoten:

        Onder de motorkap bij MB is het 97% plastic ..
        Wat maakt die 3% dan nog uit ??

        Login om te reageren
      • arjontje zegt

        4 november 2016 om 21:37

        @henkhupelschoten: ja de benzine modellen waren al voledig aluminium.
        De diesel sinds kort pas.

        Login om te reageren
  9. E34M5Touring zegt

    4 november 2016 om 20:36

    Leuk allemaal die benzine, weer een dikke diesel van Merc!! V8 had ik toch niet gedacht, maar 313pk is niet misselijk!

    Login om te reageren
  10. roeldriesvink zegt

    4 november 2016 om 20:37

    Man man man, wat een conservatieve pet praat toch. Allemaal mooie motoren anno nu. Geniet ervan.

    Login om te reageren
  11. granlusso zegt

    4 november 2016 om 20:38

    Leuk! Kijk er naar uit, MB love 4evah, jwz.

    Login om te reageren
  12. bassx zegt

    4 november 2016 om 20:42

    Er gaat niets boven een 6 of twaalf cilinder. Ik zeg prima!

    Login om te reageren
  13. lekbak zegt

    4 november 2016 om 20:46

    Goed nieuws. Een l6 loopt toch het mooist.

    Login om te reageren
  14. janmetdelangeachternaam zegt

    4 november 2016 om 20:47

    Wow nu al een facelift voor de S, voor m’n gevoel is dat ding net 3 jaar op de markt..of was dat nou de C..of de E?
    (Je kan zeggen wat je wil over de downsizing van de motoren, maar het is toch best vet als je zulke pk’s uit zo’n “klein” blok kan halen)

    Login om te reageren
  15. Dutchdriftking zegt

    4 november 2016 om 20:52

    Lijkt me een pittig fijn blok. Helemaal als deze in een c zouden lepelen….

    Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      4 november 2016 om 20:54

      @dutchdriftking: C30 AMG CDI revival!!

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        4 november 2016 om 22:01

        @E34M5Touring: idd!

        Login om te reageren
    • janmetdelangeachternaam zegt

      4 november 2016 om 21:57

      @dutchdriftking: pwoahh dat zou wel heel dik zijn, maar dit komt een beetje erg dicht in de buurt van de C43

      Login om te reageren
  16. sezz zegt

    4 november 2016 om 20:52

    Dacht even Reichssechszylinder te lezen.

    Login om te reageren
    • 240volvo zegt

      4 november 2016 om 21:51

      @sezz: ik ook al hehe

      Login om te reageren
      • sezz zegt

        4 november 2016 om 21:57

        @240volvo: Die Fahne hoch, die Reihen(zylinder) sind geschlossen…: )

        Login om te reageren
  17. moveyourmind zegt

    4 november 2016 om 22:00

    Leuk blokje voor het instapmodelletje.

    Login om te reageren
  18. reistje zegt

    4 november 2016 om 22:56

    Zoals het heurt.

    Login om te reageren
  19. v60polestar zegt

    4 november 2016 om 23:04

    Nu Volvo nog!!

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      5 november 2016 om 01:28

      @v60polestar: Volvo heeft ze juist allemaal buiten geflikkert ( helaas )…

      Login om te reageren
  20. tenaci zegt

    5 november 2016 om 09:02

    Heel fijn! Die L6 blokken zijn machtig. Maar omdat hij wel het resultaat is van de keuze voor modulaire opbouw denk ik nu wel steeds dat het eigenlijk twee aan elkaar geknoopte drie-cilinders zijn in plaats van een volledig als L6 ontwikkeld blok. Of zit ik nu te mierenneuken?

    Login om te reageren
  21. jawi94 zegt

    5 november 2016 om 19:52

    M104 opvolger nice!!!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North