Jazeker, ook Bugatti gaat zijn ‘ziel’ verkopen

Auteur: , 33 Reacties

Maar natuurlijk.

Bugatti

Dure SUV’s blijken een schot in de roos voor fabrikanten. Het is een beetje het automobiele equivalent van een cover-album. Als artiest wil je er eigenlijk niet mee geassocieerd worden. In tegenstelling tot met muziek is niet de bedenker de gene die het geld binnenharkt, maar de uitvoerende partij.

Logisch dus dat de meest chique merken over zijn gegaan op het bouwen van zo’n ordinaire SUV. Maserati (Levante), Lamborghini (Urus), Porsche (Cayenne), Bentley (Bentayga) en zelfs Rolls-Royce (Cullinan) hebben zo’n apparaat in de showrooms staan. Sterker nog, dankzij die modellen doen ze het beter dan ooit. Zelfs Ferrari zal overstag gaan.

Bugatti Type 2 '1900

In gesprek met de zeer goed geïnformeerde Georg Kacher van CAR Magazine doet Stehan Winkelmann van Bugatti een boekje over hun volgende project. Jawel, je voelt deze al aankomen: dat gaat een SUV worden. Er is plaats voor vier personen en de auto zal een hoge zitpositie hebben. Jazeker, een Bugatti met een hoge zitpositie. Wie had dat gedacht? Maar het wordt erger, de nieuwe Bugatti moet in staat zijn om licht off-road werk te kunnen verrichten.

Bugatti Type 30 Tourer '26

Gelukkig voor de puristen wordt het geen traditionele SUV. Zo moet de auto styling-elementen mee krijgen van de Veyron en Chiron. Officieel moet het een CUV worden, een crossover dus. De vraagprijs moet zo’n 1.000.000 dollar bedragen, voor belastingen. Op deze manier weet je dat alleen de betere voetballers, rappers en coverband-artiesten er op afkomen. Qua techniek zal de Urus van concerngenoot Lamborghini als basis kunnen dienen, maar wordt de Bugatti CUV sowieso een hybride voor extra kilometertjes en minder CO2-uitstoot.

Bugatti Type 41 Royale Torpedo Packard '27

Tussen de regels door gelezen: er lijkt dus gewoon een hele dure Urus te komen met de aandrijflijn van de Cayenne Turbo S E-Hybrid. Winkelmann stipt wel aan dat het de duurste crossover alle tijden gaat worden, maar dat het zeker niet een extreme Bugatti gaat zijn. Die plaats is gereserveerd voor de Chiron.

Bugatti Type 46 by Uhlik '46

Ondanks dat Bugatti in het verleden een hoop sportwagens heeft geproduceerd, heeft het merk voldoende auto’s gemaakt met een hoge zitpositie. Dus helemaal nieuw is het idee niet. Van boven naar onder:

Bugatti Type ’00
Bugatti Type 30 Tourer ’26
Bugatti Type 41 Royale Torpedo Packard ’27
Bugatti Type 46 by Uhlik ’46



33 reacties

Snoop Dogg had een paar weken terug op zijn Instagram stories een filmpje waar rond zo’n Bugatti SUV gewandeld word en het interieur getoont word. Geen idee of dit iets officieel was.
@shiva: https://www.instagram.com/p/B14HUpin_eh/
@escortje: die zijn niet verhoogt. Ze hebben gewoon hele grote wielen!
@dutchdriftking: dat zijn de zelfde 28” als op mijn racefiets
@escortje: is dit nou een of andere fake render? Het ziet er wel onwijs indrukwekkend uit als ze zo worden.
@escortje: Dat gaat over een concept SUV, onder de naam Bugatti Spartacus, van Sajdin Osmancevic, hier een video van dat model: https://youtu.be/BLFWlyP9saM.
@escortje: Waaw, lelijk…
@escortje: Dat lijkt meer op de Chiron Adolf Editie..
@escortje: heel vet, duidelijk onderscheidend van alle andere premium merken.
@shiva: is een nep filmpje. 3d animatie
@shiva: nee dat is gewoon een digitale render.
Kijk, die plaatjes van die oude Bugatti’s (de échte) kan ik wel waarderen. Die nieuwe geven ze maar aan voetballerts of zoiets…
Mooi stukje productontwikkeling/marketing.
Eerst de vraagprijs bepalen, vervolgens de goedkoopste onderdelen uit je magazijn sprokkelen waar je nog mee wegkomt onder dat hippe designjasje.
All that glitters is not gold.
Tip; bezoek eens de Schlumpf collectie in Mulhouse. Zoveel Bugatti’s zie je nergens en vooral het zaaltje Royales niet overslaan. Qua afmeting en techniek indrukwekkende auto’s waar de grootste en dikste suv’s schriel bij lijken.
@sizedoesmatter: thnx voor de tip! Ziet er inderdaad imposant uit. Ik zet hem op mn lijstje ;)
@sizedoesmatter: Die heb ik ook al jaren op het lijstje staan om te bezoeken met m’n pa. Zijn leuke weekendjes weg, Stuttgart met Porsche en Mercedes gedaan.
Technik Museum Sinsheim ook een aanrader. Hebben van alles en nog wat, o.a. een Concorde en Concordski.
En een gigantische collectie met Maybachs, zoals deze https://sinsheim.technik-museum.de/nl/maybach-zaag.
@kreukelzone: daar moet ik ook eens heen, bedankt voor de tip!
Tja, als het verkoopt…. Maar dan wel 16 cilinders. Dat zijn ze aan hun stand verplicht.
Sjah, er zijn nu eenmaal ook rijke schapen die toch mee willen kunnen lopen met de mode van de kudde, maar dan op een exclusieve manier.

Maar zelf wanneer een aap een heeeuuuule dure gouden ring heeft…
Spannend! Ik hoop dat ‘ie net zo mooi wordt als de Lamborghini Urus of de Bentley Bentayga!
En dan wel minstens 420 km/uur anders hoef ik ‘m niet.
***KUCH***
Wellicht is verstandiger om te wachten op de Pagani HyperSuperMegaGiga SUV met BMW V12 TriTurbo. Een €3 miljoen kostende SUV klinkt toch veel beter tijdens happy hour borrelpraat op social events dan een poor man’s €1 miljoen kostende Bugatti die op 23 inch wieltjes staat. De Pagani krijgt het Williams KERS apparatus voor dragrace sprintjes met de Tesla SUV.
@iphonistvongates:
Marketing department be like…
https://youtu.be/l91ISfcuzDw
@iphonistvongates: Ik heb wel dat Pagani bij Mercedes AMG motoren blijft en niet overstapt naar BMW:-)
Normaal gesproken ben ik echt de laatste die iemand gaat wijzen op spelling en grammatica. Maar de eerste alinea mag wel even opnieuw.

On topic: verbaast me niks, had eigenlijk eerder McLaren met de aankondiging van een SUV verwacht. Geld moet rollen he, het liefst ook de eigen kant op
@beast95: idd. Eerste alinea is van basisschoolniveau.
Ik kijk al serieus uit naar specials!
Aangezien de huidige Bugatti’s al lelijk zijn, dan zal die suv nog erger zijn..
Bugatti heeft zijn ziel al jaren geleden verkocht toen het VAG werd….
@hans75: daarvoor was het in handen van een Maleisisch investeringsfonds. Dat ging failliet, vervolgens werden met de restjes uit het magazijn, nog een aantal niet-geregistreerde EB-110’s gebouwd. Toen volgde een periode dat Merk in feite alleen nog op papier bestond. En toen kwam VAG.
Dus zo’n romantisch verhaal is nou ook weer niet.
Het is een VAG product. Was er serieus iemand die iets anders had verwacht?
en de Urus is dan al een SQ8 in sport trim…
Ziel verkopen?! Die hebben ze toch al als onderpand bij VAG neer gelegd?
Lijkt me leuk met 400 offroad👌🏼😂

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).