Je gaat na één biertje al slechter rijden

Auteur: , 46 Reacties

Je rijkwaliteiten gaan er na een slok bier of een teugje wijn al op achteruit. Zegt een studie.

Om de zoveel tijd laait de discussie in wetenschapsland weer op dat het toestaan van een bepaald promillage alcohol in bloed een slechte zaak is omdat het tot meer ongelukken leidt. De Universiteit van San Diego staaft deze stelling nu, nadat ze 570.731 fatale auto-ongelukken tussen 1994 en 2011 onderzochten waaruit blijkt dat bestuurders met een promillage van 0,1 bijna twee keer zo vaak schuldig waren ernstige crashes.

Hoofdonderzoeker David Phillips zegt:

“We find no safe combination of drinking and driving — no point at which it is harmless to consume alcohol and get behind the wheel of a car.”

Het AD besloot met de uitkomst van het onderzoek in de hand een rondje politieke partijen te doen om te peilen of de wettelijke limiet voor bestuurders verder omlaag moet in Nederland. Voor beginnen bestuurders werd dit jaren terug al verlaagd van 0,5 naar 0,2 promille. “We hebben nu via een goed systeem de balans gevonden tussen verkeersveiligheid en de burger een pleziertje gunnen,” zegt SP-parlementariër Farshad Bashir. “In een kersenbonbon of bepaalde medicijnen zit al alcohol. Wanneer deze mensen ook tegen de lamp zouden lopen, stapelen de bezwaren zich straks op bij de verkeersofficier” meent D66-Kamerlid Magda Berndsen. Ook de VVD sluit zich aan bij het niet verlagen van de alcohollimiet. Verkeersbureau SWOV voegt daar aan toe dat als de limiet wél wordt verlaagd, maar de politie-inzet niet wordt verhoogd, de pakkans voor drinkebroeders afneemt.

ONZIN!

De enige die nog wel een verlaging ziet zitten is voormalig verkeersofficier Koos Spee. Hij vingerwuift alle argumenten weg en zegt dat de limiet voor iedereen op 0,2 moet komen te liggen, niet alleen voor beginnend bestuurders. De reden dat de politiek hier niet aan wil? “Daar in Den Haag zitten te veel mensen die zelf heel graag een glaasje drinken.” aldus Spee. Heh, zo kennen we je weer.



46 reacties

Maar is er geen combinatie tussen het tijdstip en de ongelukken? Want als ik zelf de Bob ben en we gaan stappen ik bijvoorbeeld Nijmegen. Dan drink ik niet maar omdat ik dan een dag heb gewerkt en daarna nog ben gaan stappen merk ik wel tijdens het rijden dat ik er een dag op heb zitten en dus minder snel reageer.
@leandro: Goede opmerking. Tijdstip zal zeker een rol spelen. Daarnaast zegt het ook iets over de instelling van een bestuurder. Iemand die met drank achter het stuur gaat, ook al is het weinig, is minder serieus met het verkeer bezig dan iemand die bewust niet drinkt.
Ik durf te stellen dat een goede serieuze chauffeur met 1 biertje op beter rijdt, dan iemand die overmoedig en laks zonder alcohol aan het verkeer deelneemt.
Beter om niet te drinken inderdaad. Maar ben wel van mening dat het per persoon verschillend is.
Ik heb juist het gevoel dat ik na 1 biertje beter ga rijden. Relaxter en socialer.
@xlnc: Daarom sla ik ook elke ochtend bij het ontbijt een halve fles whisky achterover!
@C6_R: i lol’d
@C6_R: Schiet toch ook niet op halve glazen ;-)
@xlnc: dat is niet zo vreemd; mensen hebben dat gevoel vaak, ook na meerdere glazen. Het probleem is een beetje dat je gevoel niet perse helemaal overeenkomt met de werkelijkheid en dat de relaxte rijstijl ook “oh, daar pas ik nog wel tussen” en “die bocht is vast niet zo scherp op dit tijdstip” in de hand werkt. :)
Ik weet het al!……
……. Nóg meer accijns op alcohol heffen!! …..
@foto: Bier + Britse sportwagen = Le Mans
@C6_R: Of een Poolse gastank… Haha
Gewoon zorgen dat je rijkwaliteiten zo hoog liggen in nuchtere toestand dat je nog bovengemiddeld kan sturen na een handvol pintjes… *burb*
Helemaal mee eens, als ik bob ben zorg ik ook dat ik echt niks op heb. Dan vinden mensen mij maar een sukkel dat ik niet met één biertje achter het stuur ga.
Gewoon niet drinken als je nog moet rijden.
Ik weet dat ik nog prima kan rijden na een biertje maar ik doe het simpelweg niet. Ik rijd niet als ik ook maar een druppel alcohol op heb. Op die manier is er ook geen verlangen naar meer en dingen als “mja ik hoef pas over een uur weg, nog een biertje kan best”
Ik heb het te vaak fout zien gaan en zou het mijzelf nooit kunnen vergeven als ik een ongeluk veroorzaak.
@MrSkyline: Zoals het hoort dus. Jammer dat niet iedereen hier hetzelfde over denkt.
@mclarenf1lm: amen, broeder
Wat is die nieuwe app dramatisch slecht zeg. Op m’n tablet heb ik de oude versie nog, die opent tenminste wel op het moment dat ik het wil. Die nieuwe app opent nauwelijks of helemaal niet. Wat was hier de bedoeling van? Vonden jullie het te druk worden??
@ropbp: Wat heeft je reactie met dit artikel te maken?
@johanhummer9:
Hij raakt zo gefrustreerd dat hij een pilsje nodig heeft.
Van stress op m’n werk ga ik er ook niet beter op rijden. En de daaropvolgende slapeloze nacht maakt het niet veel beter. Moeten we dat dan ook maar verbieden?
@potver7: Indirect is dit(rijden met de wetenschap van verminderde rijvaardigheid) al verboden per wet.

Uit jurisprudentie is ook op te maken dat rechters hierin mee gaan bij eventuele strafzaken als gevolg van verkeersongelukken met letsel.

Geen onzin lullen als je niet weet waar je het over hebt :)
Ik lig elke keer weer dubbel van het lachen bij dit soort onderzoeken.
Het is alleen nog wachten op het eerste onderzoek waaruit blijkt dat je ook al dronken kunt worden van het ruiken aan alcohol.
@bullgod76: Hoe je de alcohol tot je neemt doet er niet toe. Als jij een wodka tampon ergens inbrengt en daar dronken van wordt, is dat net zo strafbaar als dat je het inhaleert.

Inhaleren van alcohol kan gewoon, en je wordt er ook gewoon dronken van.
@RobertJ: Zoiets zou zeker invloed hebben op mijn rijgedrag. of er nou alcohol aan te pas komt of niet… :D
Laat de limiet zoas hij is, je kunt beter blijven hameren op de verantwoording van de bestuurder. Hoe zit dat eigenlijk met drugs , wat voor limiet zit daar op mbt autorijden en hoe controleren ze dat? je komt malloten tegen die niks gedronken hebben, maar wel even lekker hebben geblowd en dan rustig achter het stuur kruipen.
@mtber: er zijn meerdere onderzoeken waar uit blijkt dat door gebruik van cannabis de kans op ongelukken serieus afneemt. Helaas houden veel mensen zich graag vast aan het taboe wat de regering overigens heeft geprobeerd te creëren.
Mooie manier van je conclusies trekken…

“De Universiteit van San Diego staaft deze stelling nu, nadat ze 570.731 fatale auto-ongelukken tussen 1994 en 2011 onderzochten waaruit blijkt dat bestuurders met een promillage van 0,1 bijna twee keer zo vaak schuldig waren ernstige crashes.”

Wie zegt dat alcohol de oorzaak is van het hogere aantal ernstige crashes? Mensen die met een beetje alcohol op gaan rijden nemen wellicht over het algemeen meer risico. Of je drinkt een een biertje tijdens een zwaar gesprek, zit met je hoofd bij je sores en crasht dan. Wellicht gebeuren er op de tijdstippen dat je met een beetje drank op achter het stuur gaat zitten wel de meeste zware ongevallen; doordat het dan rustiger is op de weg en je niet meer op je routine kan (zoals je naar je werk vaak wél kan) vertrouwen en daardoor in een onverwachte situatie crasht?

Ik praat drinken en rijden absoluut niet goed, maar ik word heel moe van die kort de bocht conclusies uit onderzoeken.
@Brum: De onderzoekers hebben niet gekeken naar de reden waarom alcomobilisten vaker een ongeval veroorzaken. Ze hebben strikt gekeken naar ernstige ongevallen, gekeken naar het promillage alcohol in het bloed van de betrokken bestuurders. Van alle ongevallen waar één van de bestuurders alcohol in het bloed had, hebben ze vervolgens gekeken wie het ongeval veroorzaakte. Bij ongevallen waarbij één bestuurder 0,1 promille alcohol in z’n bloed had, en de ander 0,0, was degene met 0,1 promille in 66% van de gevallen de veroorzaker van het ongeval. Bij hogere promillages werd de kans veroorzaker te zijn van het ongeval steeds groter.

Wat er niet bij wordt vermeld, maar wel degelijk van belang is: bij hoeveel van die 570.000 ongevallen was überhaupt alcohol in het spel, al dan niet onder de legale limiet? Als dat percentage veel lager ligt dan het percentage automobilisten met enig promillage alcohol in het bloed, dan is de conclusie absoluut fout.
@Brum: met zulke statistische aantallen kun je wel betrouwbare conclusies trekken. Ik vind je argumenten tegen ook eerder de zaak bevestigen dan aanvallen.
Heel simpel, of je rijdt zonder alcohol op of je rijdt niet.
@diehard: Of nog beter, alcohol verbieden!
No alcohol, no problem! ;)
Logisch, dat je na het drinken van zo’n vat bier niet meer op een normale manier aan het verkeer kunt deelnemen! :o
Ik ben een keer met wat vrienden van me gaan karten. We zouden 3 heats doen, en de eerste 2 heats was ik de winnaar met ongeveer een halve tot 1 seconde sneller dan de nummer 2. Tussen de tweede en de derde heat nam ik een pilsje… Werd uiteindelijk 4e :| Snapte er niks van…

Sinds dien is dit de ervaring die me er van weerhoudt om met een biertje op te gaan rijden in het verkeer
@JamesBond007:

Ik wordt er meestal sneller van, maar dat heeft er meer mee te maken omdat ik steeds meer risico’s neem.
En daar gaat het fout.
@jack_abarth:
Ja ik dus niet. Ben niet bang om risico’s te nemen, maar tijdens het karten leer ik juist van de risico’s die ik neem. Soms iets te snel te bocht door, waardoor ik tijd verlies, dan weet ik de volgende ronde dat ik ‘m anders aan moet pakken. En toen na dat drankje dacht ik van, oh gaat wel lekker… Niet dus haha
@potver7: de spijker op zijn kop geslagen! Het is wetenschappelijk bewezen dat je alerter reageert met 1 pilsje op, je adrenalineniveau is hoger en dus reageer je beter.
0, 2 mag van mij ingevoerd worden! Ik heb al een paar keer gereden met wat glazen champagne op, en dan rij je toch een pak slordiger! & vooral je reactievermogen lijkt te worden uitgedrukt in uren..
@vale46:

Vond je dat je onbekwaam was om aan het verkeer deel te nemen?
@Hupke: realistisch gezien wel ja. Ik was niet over de weg aan het zwalpen, maar vechten tegen de slaap met de raampjes open en jezelf moeten verplichten om je te concentreren op de baan… ik had namelijk net een uur liggen slapen voor ik ging rijden.
Ik heb geen enkele verkeersregel overtreden of op enig moment ook maar iets gevaarlijk gedaan. Maar er was dan ook geen verkeer op dat uur.
Toen zei ik tegen mezelf dat dat er over was. Ik wil geen ongeluk op mijn geweten hebben en zeker niet in die staat.

Als je s’nachts op de baan bent dan is het al moeilijk genoeg om wakker te blijven en op te blijven letten. Met alcohol erbij is het helemaal naar de knoppen.
@vale46:

Wakker blijven heb ik nog nooit moeite mee gehad, zelfs niet bij weinig tot geen slaap en grote afstanden. Ik zeg niet dat alcohol geen kwaad kan maar na een 4 glaasjes champagne (dus net iets boven de wetelijke limiet) vind ik eigenlijk niet dat ik minder oplettend ben dan wanneer ik bvb. nuchter met een passagier aan het praten ben.
@Hupke: kort na 4 glazen rij ik niet meer, dan voel ik dat het niet meer verantwoord is.
Ik drink ook niet veel, dat heeft er wrss ook mee te maken :)
Spee heeft gelijk. Gewoon 0 drinken als je nog moet rijden.
Klopt denk ik wel. Soms merk ik zelfs bij het eerste biertje wel dat ik em al ‘voel’. En ik ben nu niet bepaald een kleine jongen of een lichte drinker.


Daarentegen is het natuurlijk ook zo dat praktisch ALLES dat niet met autorijden te maken heeft er voor zorgt dat je slechter rijdt. Met radio kloten, hard meebléren met de muziek, interessante discussie over de Oktoberrevolutie van 1917 met een passagier.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).