Je raadt nooit hoeveel cilinders deze Honda Prelude heeft

Auteur: , 55 Reacties

Maak kennis met de vreemdste Prelude sinds het Bassie & Adriaan-tijdperk.

Twee motoren, acht cilinders, 400 pk. Dit is wat je krijgt als een dozijn techenuten van de Oregon Institute of Technology tijd + budget hebben om een Prelude uit 2000 te verbouwen. Ze lieten de originele 2.2-liter VTEC-motor met 200 pk en 211 Nm in het vooronder zitten, maar voegden doodleuk een tweede motor toe aan de auto. Deze werd, inclusief versnellingsbak, vlak voor de achteras geplaatst en drijft de achterwielen aan. Vakwerk.

Je raadt nooit hoeveel cilinders deze Honda Prelude heeft

De studenten ontwikkelden een systeem om de gaspedaal te synchroniseren met beide motoren en verzonnen een methode om de versnelingsbakken met één pook te bedienen. Volgens de huidige eigenaar, die hem nu op eBay heeft gezet, sprint de achtcilinderige Prelude in iets meer dan 4 seconden naar de honderd.

Aan het uiterlijk is – voor een Honda- niet heel veel gewijzigd. Er zit een andere motorkap op en achteraan zijn extra koelsleuven toegevoegd. Daar ben je bij een Mac-meeting waarschijnlijk de minst uitgebouwde mee. Totdat je het gas intrapt, de onconventionele vierwielaandrijving zijn werk doet en V-Tec in schopt bij 5.000 tpm. Gegadigden kunnen hem in Oregon afhalen.

Check hier hoe dat klinkt.



55 reacties

Zal ik een gokje wagen… 12 cilinders!
@pikkie: ah kut jammer
@pikkie: pecht 4 cilinders weg
@pikkie: jammer pik
@pikkie: mijn gok was 7
@redneckdarian: geloof ik heleeeemaal niks van
@pikkie: zou toch wel bijzonder zijn
@redneckdarian: in Amerika en Finland zijn er fabrikanten die het toegepast hebben op vrachtwagen motoren. De yanks gingen voor een 6 in lijn plus een extra cilinder, de Finse variant was volgens mij een ultra trage 2-takt boot/vrachtwagen motor. De reden dat het nauwelijks voorkomt is simpel. Een V8 is veel goedkoper om te produceren, veel makkelijker om mooi te laten lopen en flink kleiner.

Hier een filmpje over een zevencilinder motor:

http://youtu.be/das_4KV3T9I
@gtwillem: ah cool. Wist niet dat t bestaat
@gtwillem: jahoor, nooit geweten dat dat bestond!
@gtwillem: even wat extra informatie: Sisu bouwt ze inmiddels weer, sinds een jaar of 2,3. Worden onder andere toegepast in de Challenger rupstractoren. Heb thuis het hele artikel over dit blok nog liggen, bij interesse zal ik het eens online gooien.
V-tec erin schopt LEKKHAA
Ziet er netjes uit dit project
@rob5nismo: vtec. Niet v-tec, v-tech of vtech. Gewoon vtec.
@nasty: als je toch gaat verbeteren, volgens Honda zelf is het VTEC of i-VTEC ;-)
@gtwillem: wtf is VTEC want ik interesseer me eigenlijk totaal niet in Honda’s…
@sr20det: op zich een schande dat je niet weer wat VTEC is, aangezien het een briljant concept is wat door Honda uitermate goed is ontwikkeld. Maar er zijn geen domme vragen, dus hier kort een (hele beknopte) uitleg


VTEC staat voor, (even ademhalen): Variable Valve Timing and Lift Electronic Controlled System.

Zowel bij de inlaatkleppen als uitlaatkleppen kan de klepppeningshoek worden aangepast. Ook de nokkenas kan zich ‘verzetten’. Van steil naar tam.

Dit betekent dat bij lage toeren de kleppen niet zoveer opengaan en de motor lekker zuinig loopt. Boven de 5.500 toeren gaan de nokkenassen verder ‘open’ evenals de kleppen waardoor er veel meer lucht (en brandstof) in de motor kan komen. Dan heb je dus veel ineens veel vermogen.

Voordelen van VTEC: veel vermogen uit weinig cilinderinhoud, relatief compacte bouwwijze, relatief zuinig bij lage toeren, sportieve beleving, betrouwbaar.

Nadelen van VTEC: bij hogere toeren niet zuinig, weinig koppel onderin, complexe en dure bouwwijze, slecht aan te passen op NEDC cyclus.
Kun je ook zitten in dat ding, zonder dat je doof wordt
@eugene01: ik ben het al (half) dus ik red me er wel mee :)
@awesome: wat?
@pikkie: Hij is het al half, dus hij redt… oh… Yep, you got me..
@awesome: 88 is voor jou dus 44?
@smadb: ik hoor slecht, ik ben niet blind ;)
Moet er niet aan denken met dit weer, dat er een warme motor achter je stoelen ligt.
Zonder of met gehoorbescherming
Dit doet me denken aan een project waar een Nederlander 2 V6-motoren in zijn Alfa GTV had gezet. 3.0L voorin en 3.2L achterin als ik me niet vergis, met een gecombineerd vermogen van bijna 500pk
@kwatsjkop: je bent met net voor, daar gaat mijn voorkeur toch echt wel naar uit dan. Niettemin een heel vet project
@scottishcarspotter2000: was er op top gear niet is een tt met twee 3.2 v6en?
@lambo4all: nee, dat was de MTM TT BiMoto. Een Audi TT met 1781cc metende vierpits twintigklepper met joekels van KKK turbo. Uiteindelijk met iets meer dan 500pk. Per motor.

http://www.continental-tires.com/www/tires_de_en/themes/news/archive_en/2007conti/pr_2007_07_25_vmax_mtm_en.html

@scottishcarspotter2000: inmiddels zijn het twee 3.2 blokken, knap staaltje werk :D
@kwatsjkop: ook een golf gezien met 2 vr6 blokken.
@kwatsjkop: zo hebben ze ook ooit een Eend met twee motoren gebouwd. Daar hebben ze zelfs Paris-Dakar mee gereden.
@kwatsjkop: do concurrent, autoweek, had er een filmpje over ja. De eigenaar was flink ongemakkelijk om maar te kijken
@kwatsjkop: klopt idd is van Stefan van Squadra tuning in Nunspeet, doet puur alleen Alfa/Fiat/Lancia.
@kwatsjkop: Dit was door Stefan van Squadra tuning gemaakt. Er staat nog een filmpje van op Autoweek.
@kwatsjkop: was die niet in een zogenaamde blits bezit bij AW?
Leuk project ! Doet me denken aan de MTM Bimoto, TT met 2 blokken voor en achter in. Is weer eens iets anders dan de zoveelste V8 swap.
Bassie auto !!!!
Gaaf project en ziet er vanbuiten ook zeer netjes uit. Op de koplampen na dan
Volgens mij is het: ‘het gaspedaal’ dat gesynchroniseerd is. En niet ‘de’.

Wel een gave bak. Vtec en vierwiel aangedreven zorgt vast voor een boel lol.
In croatie rijd een lupo met 2 vr6en rond. Das een w12 lupo, ook met 1 pook en 1 gaspedaal.
Het is wel de betrouwbaarste manier om meer dan 400pk uit je Prelude te halen. Ben wel beniewd hoe de koeling geregeld is. En qua rijeigenschappen zul je ook wel een stapje terug moeten doen, denk ik.
Haha dat had ik niet verwacht. Ik dacht eerst dat ze een NSX blok achterin hadden gelepeld.
Wel erg gaaf. Ik mis nog een mooi kleurtje en een spoiler. Gewoon omdat ie dan af is.
4 wiel sturing zit er zeker niet meer op?
Hoe ze de versnellingsbakken hebben gekoppeld vind ik meer een kunst. Ik kan me alleen moeilijk voorstellen dat het vermogen eerlijk is verdeeld. maarja wel een heel tof project!
@clarkson: versnellingsbakken koppelen is best goed te doen.
Je hebt twee hevels, 1 voor de beweging naar voor en achter en 1 voor de zijdelinkse beweging.

Met een aantal, in lengte verstelbare stangen en een paar scharnierpunten is de contructie net zo betrouwbaar als de aansturing van voorste vbak.
@FlighTom: Dat lijkt me iets te makkelijk. Je zal toch te maken krijgen met vermogensverschil? Het ene blok zal net iets sneller op toeren zijn als de andere. Of zakt sneller in de toeren?
@clarkson: mijn verhaal had te maken met het koppelen van de ‘gearshifts’ zodat allebei de bakken tegelijk kunnen schakelen.

De koppeling zelf is een kwestie van afstellen.

En verder maakt het geen donder uit of je nou 160pk op een versnellingbak zet of 100pk. Zolang de overbrenging van beide bakken gelijk is, de bakken in dezelfde versnelling staan en de koppeling ‘gekoppeld’ is kun je gas geven. De motoren draaien dan hetzelfde aantal toeren bij die snelheid. En als de voorste motor nou net iets meer vermogen levert hebben de voorbandjes meer plezier.

Zoveel moeite voor een zinloos doel; meer gewicht, minder ruimte en gegarandeerde gehoorklachten. Buiten dat is het wel leuk verzonnen, en goed uitgevoerd
Pas echt gaaf was die A klasse AMG met twee motoren! (http://www.autoblog.nl/nieuws/mercedes-heeft-de-a-klasse-ooit-twee-motoren-gegeven-70578)

Maar goed zo’n projectje als dit op school maken is ook niet verkeerd!
Lekkere velgen hoor!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).