Je raadt nooit wat de best verkochte Renault van 2014 is

Auteur: , 69 Reacties

Nope. Niet de Mégane. Die doet het alleen in leasecontreien als Nederland goed.

Je raadt nooit wat de best verkochte Renault van 2014 is

We zaten deze week door het jaarverslag van de Renault Group te bladeren toen we op een interessante top 5 stuitten. Namelijk die van de best verkochte modellen wereldwijd. U weet wel, inclusief landen als Brazilië, Rusland en Turkije, waar de Fransen serieuze aantallen aan de man brengen. Dat de autokeuze in die landen iets anders ligt mag geen verrassing heten, maar dat de Dacia Duster (in sommige landen aangeprezen als Renault Duster) daardoor aan kop gaat met 395.350 exemplaren, dan hadden we niet verwacht. Op de tweede plek staat de nieuwe Clio, met 378.526 units. De top 5 wordt verder gecompleteerd door de Logan, Sandero en Captur, wat nog maar eens aantoont hoe goed het optuigen van een budgetmerk heeft uitgepakt voor de Fransen.

Je raadt nooit wat de best verkochte Renault in 2014 is

De Renault Group verkocht in 2014 in totaal 2.712.432 auto’s, verdeeld over de volgende regio’s,
Je raadt nooit wat de best verkochte Renault in 2014 is

Meer cijfers in dit jaarverslag (PDF alert).



69 reacties

Aan de hand van de titel had ik de Clio in gedachten. Zit ik er toch niet helemaal naast. En eerlijk is eerlijk, als GT-line is het gewoon een heel knap wagentje.
@dutchdriftking: ik dacht het ook. Op een gegeven moment zag je er zoveel rijden. Door die actie toen. Ik heb er zelf ook nog naar gekeken zelfs. Maar zo vaak zie je die Duster niet dacht ik. In Nederland natuurlijk.
@dutchdriftking: clio is en blijft een vrouwenautootje, voor ambitieloze mutskes
@parker: onzin, vooral de clio IV is erg fraai
Knappe prestatie. Het zijn leuke auto’s voor weinig. Zeker de Duster is toch aardig om te zien!
@BmwMPower: Heb eens met die Duster gereden en zo’n leuke auto was dat niet…
Je moet er eens een rond punt mee nemen..
@Dimglor: haha ik ben weleens meegereden met een oud collega en dan was het piepende bandjes rond de rotondes;)
@BmwMPower: Ik heb op de Auto RAI eens goed zitten kijken naar afwerking bij bijvoorbeeld de achterlichten van alles merken.
Dan zie je dat dit bij Dacia in vergelijk tot een Renault erg veel minder is.
Het plastic kiert aan alle kanten, er is gewoonweg te weinig zorg verleend aan de marges op het in elkaar zetten. Daarom is het allemaal ruim en piept het. Ook kan er daardoor overal wat inlopen wat op de lange termijn weer roest geeft.

Kortom je krijgt waarvoor je betaald.
Het budget merk van VAG Skoda is daarin tegen een stuk beter met dit soort dingen. Ik weet ook niet meer of VAG het wel ziet als een echte “Budget brand”.
@kjeld: Als je kijkt naar het prijsverschil binnen de VAG-merken en dat binnen de Renault-merken heb je je antwoord.
Skoda is wat meer op praktische dingen gericht, de prijzen van opties liggen wat lager.
Dacia probeert echt veel auto voor weinig geld te bouwen. Daar gebruiken ze de volgende middelen voor:
1) Bouw ‘groot’ op een ‘klein’ platform (C-segment SUV op B-segment techniek). Dit is trouwens de enige uit deze lijst die Skoda ook doet: Octavia, Rapid, Superb zijn fors groter dan hun VW neefjes.
2) Zet eenvoudige / minder nieuwe techniek in, dat scheelt in ontwikkelkosten (Platform van de vorige generatie, lange tijd de 1.6 8-klepper blijven leveren).
3) Bespaar op materialen. Van de kieren rond het achterlicht tot geluidsisolatie en kunststoffen in interieur: Het werkt ook zonder premium te zijn.
4) Luxe is een optie. Dacia was (is nog?) het enige merk na 2000 waar je stalen velgen met naafdoppen kon kopen. Ik meen dat de S-klasse in 1991 de eerste ‘normale’ auto was die niet op stalen velgen geleverd werd. Elektrische spiegels, airco, 8 speaker-audio, automatische ruitenwissers / verlichting, parkeersensoren: Zonder gaat het ook.
@mout:
In dacia zit alleen techniek die zich bij renault “bewezen” heeft, mede daarom zijn dacias succesvol in landen die “zwaar” zijn (slechte wegen, weinig onderhoud) voor autos zoals bijvoorbeeld marokko.
@kjeld: dat is nu eerder SEAT geworden. Met modellen als de octavia en de superb heeft Skoda toch hele nette atuo’s. SEAT daarentegen is niet bepaald mooi in materiaalgebruik en afwerking.
@timowouters: Klopt,. VAG wilde Seat als sportief merk tov Alfa positioneren. Maar de markt voor sportieve auto’s nam enorm af (eigenlijk overleeft alleen BMW daar nog) en dus is dat mislukt. Dus is Seat als het budgetmerk gepositioneerd. Waar de huidige Leon (ondanks het budget interieur) weer bovenuit weet te stijgen.
@kjeld: ze hebben nu wel touch-screen navigatie en ingebouwd infotainmentsysteem, maar dat doet het ongeveer evengoed als een TomTom uit 2007.

Het bewijst wel dat Dacia echt precies een merk is dat een auto voor je klaar heeft als je een nieuwe auto zoekt voor een lage prijs. Of het goed is, dat maakt dan niet uit.

Weet alleen niet hoe het zit met duurzaamheid.
Zo die hebben het goed gedaan
Behalve de clio zijn het toch allemaal auto’s waar je een spontane erectiestoornis van krijgt
@ettie:
Ik zal je vriendin vertellen om een paar Renault folders voor je te gaan halen :-)
@desjonnies: de dealer waar ik naartoe zou gaan zit in hengelo, laat die nou net een geweldige klassieker afdeling hebben en dealer zijn van ferrari, maserati en jaguar;-)

Maar je brengt me nu op een idee voor de basisschool leerlingen waarbij het spul net begint te werken zonder er ook maar enige vorm van controle over te hebben. Een folder van de renault captur doorbladeren gaat de oplossing bieden!
@ettie: Captur? Volgens mij heb jij die alleen gezien met je ogen dicht. Laat staan gereden.
Dat is misschien wel de geweldigste auto die ze nu hebben. Lekker licht voor een 1.6je dus het voelt vrij vlot aan, alles werkt prima, en mijn buur, die hem heeft in het oranje met wit is de enige in de straat die een beetje kleur heeft. Tussen al die grijze lease-SW’s ziet ie er het vrolijkst uit en vanbinnen ziet hij er goed uit en hij rijdt lekker.

Als je een erectiestoornis van de Captur krijgt zou ik het eerder bij je zaakje dan bij de Captur leggen.
@mercedesclk350: ik reed er gisteren toevallig achter, ik kan het helaas voor je buurman geen mooie auto vinden. En de naam captur alleen al, verschrikkelijk.
@ettie: “Dacia Duster, nu met gratis elektrische fiets, unisex-jas (niet alleen voor u, nee, we hebben er ook één voor uw vrouw) en erectiestoornis.”
@LittleIdiot: ik heb zelfs geruchten gehoord dat het facelift model met gratis geitenwollensokken geleverd wordt in verschillende kleuren en een bijpassende trui! Uiteraard is dit een toevoeging op de door jou genoemde bonussen
@ettie: wojoo! Hebb0n!
In India worden er jaarlijks rond 50.000 stuks verkocht ongeveer 85% van de totale Renault verkopen daar
@arias: ik bedoelde 50.000 stuks van de Duster
Dit had ik wel verwacht. Mensen willen gewoon een ”no nonsense” auto, scheelt een hoop poen in aanschaf, onderhoud(lees reparaties) en je komt waar je moet zijn. Da’s wat ze van een auto verwachten. Allemaal leuk, allerlei tierelantijntjes(schrijf ik dit goed?) maar je wordt er zo onderhand moe van. Back to basics!
@asmulders: goed woord! Al jaren niet meer gehoord
@asmulders: Precies eerst was ik ook “tegen” Dacia. Het is gewoon geen auto voor Nederland, maar zeker in minder welvarende landen lijkt mij dit de perfecte auto.

Als boer in Marokko of Brazilie is de Duster een goede keuze als je geen Toyota Hilux kan betalen. Degelijk, betaalbaar, back2basic en met zijn AWD systeem zeker capabel.
@asmulders: Yep. Ik heb het eens na zitten kijken, en stelde vast dat ik de afgelopen 10 jaar vooral kosten heb gehad aan onderdelen die je kan missen…
Ik heb serieus naar de Logan MCV I gekeken, maar ben uiteindelijk voor ‘vintage’ gegaan. Het werd kiezen tussen Mercedes 200-serie en een Volvo 200-serie. Het werd een 245T. Natuurlijk wel een stuk ‘agrarischer’ dan wat ik voorheen reed.
@asmulders: Ik had zelfs al veel eerder verwacht dat Dacia het goed zou gaan doen, met name met de Logan. Een 5 zitter voor nog geen 12 mille met combi capaciteiten en je kon hem zelfs bestellen als 7 zitter!
Als je niets om auto’s geeft en je je spijkerbroeken ook bij de Wibra koopt dan is zo’n Duster ook een prima A naar B bak.
@schellekens006: met zo’n auto hou je geld over voor een maatpak, designersschoenen, Diesel of replay jeans….you name it. Ik zou ze niet graag te eten geven, diegenen die een mooie auto rijden alsof ze ”geslaagd” zijn in het leven maar het toch nog maar een jaartje met hun oude kleren moeten doen haha!
@asmulders: Haha.. Mijn horloge collectie is al meer waard dan zo’n Dacia duster.
@audirijder:
Ok maar is je horloge collectie betaald of geleased?………………..
@desjonnies: Geleased uiteraard! Met 7% bijtelling.
@audirijder: Mag ik dan je handtekening? Enne…als je zoveel geld hebt, waarom blijf je dan Audi rijden?
@audirijder: Met zoveel geld heb jij natuurlijk WEL de optionele knipperlichten besteld.. Verder interesseert je horloge collectie me trouwens niet.
@bartteeuwen:
Natuurlijk niet, hij moest ergens die klokkies van lappen…
@asmulders:
Drie banken per auto, de voorbank, de achterbank en de AMRO bank ….
@asmulders: het 1 heeft niet altijd met het ander te maken . Sommige mensen houden gewoon van kwaliteit .
@bohica:
Dan ben je bij Dacia ook beter af dan met de Duitse meuk.
@asmulders: niet iedereen geeft om dure merkkleding… Vooral niet als goedkopere kleding net zo goed is en vaak meer kan hebben (primark niet meegerekend). Zolang het maar goed zit en wat kan verdragen.
De twizy….
Toch hebben ze iets te laat hun pijlen op de nieuwe markten gericht en de Duitsers vrijspel gegeven. Maar het lijkt mij dat ook daar een sociale middenklasse ontstaat voor wie een BMW te duur is en bij Peugeot kan shoppen.
@jorden:
Volgens mij zit Renault al jarenlang in China en in Zuid Amerika zijn ze leider in een hoop landen met fabrieken in Colombia Argentinië en Brazilië.
Traditioneel zijn Franse merken nog steeds sterk in Afrika al hebben ze veel terrein moeten geven aan de Japanners die nu weer op hun beurt Koreaanse klappen krijgen.
Al was Peugeot altijd sterker dan Renault en had Citroën relatief weinig in Afrika.

Ze laten de States en Canada links liggen, omdat dat markten zijn waar je door de machtige consumentenorganisaties 49 jaar garantie moet geven en enorme claims kunt krijgen die uiteindelijk je winst doet verdampen.
De tekst klopt echt van geen kant. In de eerste plaats zegt de grafiek Renault+Dacia, dus wat is het aandeel Dacia hier in? Onduidelijk. Kan de blogger niets aan doen, maar toch. Het foutje van de Clio verwisseltruc is er wel eentje, met vlak erna de Dandero.
@phaeton: In veel landen verkopen ze een (voor ons) Dacia met Renault badge. Bijv in afrika waar de eis naar luxe wat minder is.
@clarkson: Jawel, maar hoe is die verhouding? Het kan wel 300.000 Dacia’s en 100.000 Renaults zijn. Dat weet je niet.
@phaeton: Zou dat wat uitmaken dan? Is allemaal Renault-spul dus of ze er nou Dacia of Renault op plakken, who cares?
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Het rijd voor geen meter zo’n Dacia.. Maar 1 ding weet ik wel, ze gaan niet stuk!
Nooit verwacht inderdaad!
Een paar weken geleden een weekje op het Franse platteland gebivakkeerd. Het sterft daar werkelijk van de Dacia’s en de Duster in het bijzonder. Een no nonsense auto waarmee je ook de minder goed verharde wegen goed mee uit de voeten kan. Fransen hebben daar echt wel oog voor.
Wij gaan hier altijd van onszelf uit.

In ‘primijum land ‘ Duitsland zie ik opvallend veel Dacia’s lopen en voor landen rond de Middellandse zee, waar men meer waarde hecht aan het eenvoudig repareren van een auto en een kiertje bij een achterlicht niet veel uitmaakt zie ik ook veel Dacia, eigenlijk zo’n beetje het enige Europese merk dat daar concurreert met de Japanse gevestigde orde.
En natuurlijk nog steeds heel veel oud Pigot en Merrcedesh, toen beiden nog een fatsoenlijke wagen in elkaar konden schroeven waarvan het meest gecompliceerde elektronische onderdeel de computer is die op de achterbank ligt !
Zelfs nog veel oude FIATS, soms verLADAriseerd wegens gebrek aan onderdelen.
@desjonnies:
Yep, ik kan je uit ervaring vertellen dat het Duitsers niet zo boeit wat de buurman van hun auto vindt, indruk maken op de buurvrouw hoeft van ons ook niet zo.
Is dit van prive verkopen? Ik zou denken dat Renault het meest Kangoos verkoopt als je ziet hoeveel er met reclame van een bedrijf rond rijden. Mijn lease slet is ook een Kangoo, het bedrijf waar ik werk least er jaarlijks 500 nieuwe. Allemaal zonder airco of enige andere vorm van opties.
Duster….Ik vind hem best leuk om te zien ook..
@norge: he norge, vandaag ben ik het eens met je eens
Duster:

1) badjas, huisjapon, kamerjas, mouwschort, ochtendjas
2) 1) Huisgewaad 2) Huisjapon 3) Kleding 4) Kledingstuk of schoeisel 5) Kledingstuk 6) Kamerjapon 7) Kamerjas 8) Kledingstukken 9) Ochtendjapon 10) Ochtendgewaad 11) Ochtend…
3) ochtendjas voor vrouwen
4) ochtendjas voor dames (toon de herkomst via de etymologiebank)
5) ochtendjas voor dames Jaar van herkomst: 1958 (WP jaarboek 1959 )
@centho: Google centho eens….ook iets voor vrouwen
@asmulders: Dat hoef je mij niet te zeggen heh :-)
@centho: chocola haha
Vergeet niet dat de Duster gewoon “het goedkope alternatief” is. Tuurlijk, als je een mini-SUV wilt met wat meer opties of eentje die kwalitatief beter in elkaar steekt wilt, dan is er keuze zat, maar vergeet niet dat die snel vreselijk duur worden. Een goed aangeklede Duster is nog steeds een stuk goedkoper dan een standaard, noem es wat, Skoda Yeti bijvoorbeeld is.

Als je een vierwielig voertuig die praktisch overal komt voor een vriendelijke nieuwprijs omdat je niet rijk bent dan is een Duster gewoon de beste keus.
@mercedesclk350:
Als je een kwalitatief goede auto wenst ben je inderdaad goed af met zo’n Duster.
Dat heeft niets met rijk zijn van doen, rijk wordt je immers door je geld niet over de balk te gooien.

Ik zal nooit rijk worden overigens, ik rij Duits en die koop ik met mijn eigen centen….
We zijn in NL verwend en rijden liever in een auto die geen “budget” uitstraalt. Verwend betekent dus eisen stellen aan afwerking, kleine dingetjes in de auto. Als dat je allemaal niet boeit dan koop je zo’n duster. Moet kunnen toch??
@hondar:
100% eens.
En wedden dat het percentage Dacia’s dat betaald is hoger ligt dan dat van enig ‘premium’ merk ?
Aan de hand van de titel dacht ik eerst aan een RS-modelletje…
Sinds 3 weken in het bezit van een Dacia Logan MCV Prestige 0,9 l Turbo. Aankoop inclusief alle accessoires en 5 jaar garantie € 15.100,-

Na 717 km kan ik niet anders zeggen dat ik blij verrast ben wat betreft de afwerking en de rijeigenschappen. Uiteraard zijn er goedkopere materialen gebruikt, maar van de andere zijde, de auto is voor 95% recyclebaar! En met 5 jaar garantie, wat kan je gebeuren!

Wat heb je voor dit geld:

– een zee aan ruimte, zeker met de achterbank naar beneden geklapt;
– LM velgen
– Navigatie met infotainmentsysteem;
– Handsfree telefoonbediening;
– Airbag bestuurder, bijrijder maar ook zijairbags;
– Cruise Control;
– ESP
– ASR
– ABS
– Hill Hold Control;
– Elektrische ramen (v/a);
– Airconditioning
– Reservewiel;
– Bestuurdersstoel en stuur in hoogte verstelbaar
– 5 jaar garantie of max. 100.000 km
– Enz.

Afschrijving: gemiddeld € 1.510,- per jaar bij 10 jaar;
Onderhoud: elke 20.000 km / 1x per jaar.

En dankzij de Renault Verzekeringsbank, mijn schadevrije jaren (14), de lage aanschafwaarde een premie van € 48,15 pm voor een autoverzekering met een NIEUWWAARDE dekking van VIJF jaar!

Verbruik tot nu toe (717 km), stadsverkeer 1:15,1, snelweg bij 100 km p/u 1:19,2.

Interessant is ook om eens hier te kijken: https://terugroepregister.rdw.nl/Pages/Terugroepregister.aspx en te selecteren op Dacia en daarna op elk ander willekeurig merk, zoals bv. Mercedes, BMW, Audi, Mazda, VW, Honda enz.

Robuust = degelijk?

Persoonlijk ben ik van mening dat de Premium merken tegenwoordig meer gericht zijn op ‘mooi’ en ‘snufjes’ dan op degelijkheid.
Ik wordt doodmoe van die lease clio’s die denken dat ze snel zijn en links blijven plakken/bumper zitten te kleven terwijl er voor je een hele file staat. Dus dat er veel clio’s zijn verkocht verbaast me nix.
Je ziet ze ook best veel inderdaad

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).