• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Jij wil een 400 pk auto, de verzekeraar weigert. Wat kun je doen?

Auteur: RubenPriest, gepost 9 april 2025 om 13:58 – 19 Reacties

Jij wil een 400 pk auto, de verzekeraar weigert. Wat kun je doen?

Autoverzekering geweigerd: een langgekoesterde wens van het hebben van een dikke bak kan in duigen vallen door pesterijtjes van verzekeringsmaatschappijen.

Jij kan wel die ene snelle auto willen. Je moet deze wel verzekerd krijgen en daar gaat het soms mis. Die problemen komen dikwijls voor als je jong of oud bent. Daartussenin zit het meestal wel goed.

Autoverzekering geweigerd

Recent kwam de Nederlandse Wim Boer (78) uit Delden in het nieuws. Hij wilde een Mercedes EQC (niet eens een razendsnelle auto) verzekeren, maar werd geweigerd vanwege het vermogen van 400 pk. “U bent te oud, meneer.”

Boer had geen schadeverleden als brokkenpiloot, maar de verzekeraar vond het risico te groot, puur op basis van leeftijd. Na wat geploeter vond hij uiteindelijk een andere maatschappij, maar die wilde hem alleen helpen als hij al zijn verzekeringen ook bij hen onderbracht. Chantage, vond de 78-jarige Wim.

Mag een verzekeraar je zo weigeren?

Bij HLN gingen ze eens uitzoeken of dat nou allemaal wel kan, die boevenpraktijken van verzekeraars. Nou, ja dus. In Nederland (en ook in België trouwens) mogen verzekeraars klanten weigeren op basis van hun eigen risicoanalyse. Leeftijd mag daar onderdeel van zijn, net zoals een verleden vol schadeclaims of bijvoorbeeld een wanbetaling. Nu zijn die laatste twee factoren van wast begrijpelijker.

Een 78-jarige man mag wel de president van de Verenigde Staten spelen, maar een 78-jarige man een 400 pk Mercedes EQS laten verzekeren gaat natuurlijk wat te ver. Ahem.

Kun je hier iets aan doen?

Nee accepteren van de verzekeringsmaatschappij en toch maar wat anders kopen is niet altijd nodig. Er zijn oplossingen voor dit soort vervelende teleurstellingen.

In België noemen ze dat een Tariferingsbureau Auto. Klinkt saai, is het ook, maar ze zorgen ervoor dat je in elk geval verzekerd de weg op kunt. Als je drie keer afgewezen wordt voor een verplichte WA-verzekering mag je bij dat bureau aankloppen.

Bij ons in Nederland heb je een vergelijkbaar systeem met een Vereende autoverzekering. Deze partij accepteert risico’s die traditionele verzekeringsmaatschappijen uit de weg gaan.

Dus, geef niet op. Of je nu 18 of 78 bent, altijd denken in oplossingen. In het geval als bejaarde kan een medisch rijgeschiktheidstest ook nog helpen. Om te bewijzen dat je wel degelijk overweg kunt met 400 knallende paarden.

Ook interessant!

  • Nieuwe Mercedes EQC breekt met de crossovertrend!
  • Mijn Auto: Mercedes-AMG C63 Coupé van Okan
  • Mijn Auto: Mercedes-AMG C63 S Estate van Matthijs
  • Mijn Auto video: Mercedes A45 AMG van Robin

Nieuwste artikelen

  • Hoeveel zakelijke youngtimers zijn er eigenlijk?
  • Duurste Nissan van Marktplaats kan er maar eentje zijn
  • WTF: Invalidenplek rondom auto geverfd, parkeerder krijgt toch boete
  • Autoblog-lezer bezoekt prachtige verzameling
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverzekering, bejaarden, eqc, Mercedes

Vorig bericht: « Perridon maakt een coole roadtrip met zijn Rimac-vriendjes
Volgend bericht: Tesla trekt stekker uit nooit uitgebrachte optie »

Lees Interacties

Reacties

  1. Friez zegt

    9 april 2025 om 14:06

    Vroegah kon je je nog op andermans polis laten verzekeren, danwel laten meeprofiteren van de no claim korting. Je bouwt dan alleen geen schadevrije jaren op, maar dat maakt op je 78e ook niet zo veel meer uit. Was dat geen oplossing geweest voor de beste man?

    Login om te reageren
  2. Fr13ndlyGh0st zegt

    9 april 2025 om 14:39

    Koppelverkoop is echter wel verboden, dus daar heeft meneer Wim wel degelijk een casus bij het kifid.

    Login om te reageren
  3. Dutchdriftking zegt

    9 april 2025 om 14:47

    En om deze reden hebben welgestelde mannen op leeftijd altijd een veel jongere vrouw of vriendin (de een hoeft de ander niet uit te sluiten) om de auto te verzekeren.

    Login om te reageren
    • vopo zegt

      9 april 2025 om 15:04

      Ik snapte de logica al nooit

      Login om te reageren
  4. HGB2022 zegt

    9 april 2025 om 14:56

    Is private lease geen oplossing? Acceptatie van de leasemaatschappij toch? Of worden dezen ook teruggefloten door de verzekering?

    Login om te reageren
  5. Bert zegt

    9 april 2025 om 15:12

    Koop een auto met ca 350 pk en laat m , nadat ie verzekerd is, tunen

    Login om te reageren
  6. rollingstoned zegt

    9 april 2025 om 15:21

    “Dus, geef niet op. Of je nu 18 of 78 bent, altijd denken in oplossingen. In het geval als bejaarde kan een medisch rijgeschiktheidstest ook nog helpen.”

    Of de Pil van Drion, als het aan Pia Dijkstra van D66 ligt ;-)

    Login om te reageren
  7. Robert zegt

    9 april 2025 om 15:47

    De Vereende stond vroeger bekend als Rialto, en dáárvoor nog als Terminus, en is feitelijk het afvalputje van de Nederlandse autoverzekeraars. Ik geloof ook dat de risico’s die deze verzekeraar loopt, gedragen en gedeeld wordt door alle gezamenlijke aanbieders van autoverzekeringen. En je kunt natuurlijk op je klompen aanvoelen dat zelfs een simpele WA verzekering daar alles behalve voordelig zal zijn.

    En ook uit de Vereende kun je worden uit geknikkerd, als je het wel heel erg bont hebt gemaakt (en desondanks het rijbewijs mocht behouden). Dan rest je alleen nog de mogelijkheid om eens contact te zoeken met Lloyds. Of om een taxi te bellen, want dat is dan misschien wel de goedkopere optie.

    Login om te reageren
  8. 560pk zegt

    9 april 2025 om 16:18

    Weigering door verzekeringsmaatschappijen kwam altijd al voor bij dure auto’s (meestal boven de ton). Traditioneel was hoog vermogen min of meer recht evenredig met hoge prijzen. Nu met elektriek is dat aan het veranderen. (Het lukte mij 32 jaar geleden al niet een E34 diesel te verzekeren bij de verzekeraar waar ik al jaren zat , met 70% no-claim, omdat ik geen garage had; BMW’s eigen verzekering deed echter niet moeilijk) De “dure” automerken (de Duitse 3, de Italiaanse exoten) hadden, en hebben, voor dat doel “eigen” autoverzekeringen, die normaal gesproken je auto probleemloos verzekeren, tegen marktconforme tarieven. Je hoeft dus niet naar Terminus.

    Login om te reageren
  9. Rebirth zegt

    9 april 2025 om 16:31

    Mijn huidige auto kon ik niet verzekeren bij inshared. Bij het invoeren van het kenteken kreeg ik al “Sorry deze auto kun je niet bij ons verzekeren. De auto heeft te veel vermogen”.

    Login om te reageren
    • 560pk zegt

      9 april 2025 om 17:17

      Inshared en United Consumers zijn inderdaad de ergste: vlgs mij hanteren ze ook een max catalogusprijs van 60 of 65K

      Login om te reageren
      • hehe zegt

        9 april 2025 om 19:02

        Waar ik van baalde was Univé.
        de meeste verzekeraars geven na het invullen van het kenteken op de website direct aan dat ze de auto niet willen verzekeren.

        Zo niet Univé, eerst mij al mijn gegevens laten imvullen en met een prijsvoorstel komen.
        Zodra ik dat geaccepteerd had, mij een dag later een mailtje sturen dat ze de auto toch niet kunnen verzekeren.

        Misschien een leuk onderwerp voor een Autoblog artikel? Ervaringen met verzekeraars.

        Login om te reageren
        • kniesoor zegt

          9 april 2025 om 19:33

          Allianz Direct (of hoe die toko ook heet) : van hetzelfde laken een pak.

          Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      9 april 2025 om 17:49

      Hoge vermogens, hoge waarde, woonlocatie (naast leeftijd van de bestuurder) kunnen inderdaad een forse horde zijn. Eén van mijn oto’s kon ik ook niet bij één van de bekende direct writers verzekerd krijgen, een combinatie van bovenstaande drie issues joeg ze onoverkomelijke schrik aan, hoorde ze bij wijze van spreken wit wegtrekken aan de andere kant van de lijn. En we hebben het hier echt niet over iets in de category Rimac Nevera o.i.d. Men heeft kennelijk liever A180’s/A3’s met AMG45 respectievelijk RS3 bordjes erop.

      Login om te reageren
  10. volvo-s60-adept zegt

    9 april 2025 om 17:42

    Verzekeraars… Ook een mooi voorbeeld: Promovendum, ‘de verzekeraar voor hoger opgeleiden’, verzekert geen auto’s met een cataloguswaarde hoger dan een ton. Laat nou net hun doelgroep in de luxepositie verkeren om auto’s met een cataloguswaarde hoger dan een ton te rijden.

    Ik heb m’n lekker afgeschreven auto met een nieuwwaarde van 106K dus maar ergens anders verzekerd. Uiteindelijk is ook deze branche opportunistisch…

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      9 april 2025 om 17:46

      Promovendum zijn sowieso een beetje boefjes. Zo weigeren ze bijvoorbeeld een whiplash als gevolg van een aanrijding te erkennen als gerelateerde letselschade.

      Login om te reageren
  11. bietje zegt

    9 april 2025 om 17:50

    Toen ik (destijds 49 geen schadeverleden max B/M trede) mijn Golf R wilde verzekeren, voordat ik ‘m kocht online gecheckt wat dit zou gaan kosten etc etc… geen probleem.

    Dus ik kocht ‘m, wilde de auto verzekeren en kreeg ik van veel verzekeraars te horen dat het vermogen vs gewicht van de auto ervoor zorgde dat ze ‘m niet wilden verzekeren 🤷🏻‍♂️ Sowieso Promovendum en ook Univé volgens mij. Een andere gangbare maatschappij wilde wel verzekeren voor de hoofdprijs (2,5x de online opgezochte premie) tot ik bij Interpolis mijn ogen niet kon geloven omdat zij mij echt een ‘normaal’ premie-aanbod konden doen.

    Eind goed al goed, maar dit had ik niet voorzien.

    Men legde wel uit dat het anders was als ik bijv een auto had die 2000kg woog met 300pk (pre-tune), het ging dus echt om de ratio gewicht/pk.

    Login om te reageren
  12. escort77 zegt

    9 april 2025 om 18:59

    Als je verzekeraar een direct-polis (via internet dus) weigert, kan het ook interessant zijn je verzekeringen via een tussenpersoon (assurantiekantoor) onder te brengen. Kost je enige provisie, maar je krijgt soms ook wat korting en bij schades zijn verzekeraars ook wat coulanter omdat ze de tussenpersoon te vriend willen houden.

    Login om te reageren
  13. Jopie zegt

    9 april 2025 om 21:34

    Ik had het ook met mijn 86 pk op 935 kilo.
    Veel te weinig, ik zou een gevaar voor file vorming zijn en daardoor het gehele wagenpark in een hogere catagorie storten.
    Dat risico wilden ze niet dekken en ze vroegen of ik de 1.5 niet overwogen had ipv de 1.3.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North