Jongeren hebben géén idee wat te doen bij autopech

Auteur: , 94 Reacties

Dat zeggen wij niet, dat zegt een verzekeraar die een pechhulpdienst probeert te slijten.

Jongeren hebben géén idee wat te doen bij autopech

Veel jongelui die met pech langs de weg komen te staan zouden niet weten hoe in zo’n situatie gehandeld moet worden, aldus dit bangmaakberichtje in de Telegraaf. Uit onderzoek van Univé zou blijken dat 4 op de 10 jongeren niet weten dat ze een reflecterend hesje aan moeten trekken, geen benul heeft hoe een gevarendriehoek werkt (uitleg) of ontbreekt de kennis dat er achter de vangrail moet worden gewacht. 55 procent plaatst zelfs geen gevarendriehoek. Automobilisten die wél weten hoe het werkt zijn van een generatie die opgroeide met auto’s die ook vaak stuk gingen, namelijk 65-plussers. Zij hebben gemiddeld ook meer hulpmiddelen in de auto liggen.

De verzekeraar onderzocht ook of auto’s in Nederland dergelijke hulpmiddelen aan boord zijn. De gevarendriehoek scoort het hoogst, die ligt in een nette 91 procent van de auto’s. 84 procent heeft het met uitsterven bedreigde reservewiel aan boord, en in 82 procent van de auto’s ligt een krik (raar, 18 procent rijdt zonder krik rond). Veiligheidsvestjes (81 procent) en EHBO-dozen (75 procent) komen iets minder vaak voor. Van brandblussers (22 procent) moeten we helemaal niets hebben. Verder neemt ongeveer driekwart direct contact op met een pechhulpdienst, terwijl de meeste niet-verzekerden vaak familie of vrienden bellen,

Dit gebrek aan pechhulpkennis klinkt jullie natuurlijk vreemd in de oren, want je leest dit Autoblog, wat betekent dat je een bovengemiddelde interesse hebt in alles met vier wielen. We zijn daarom benieuwd welk pechhulpgereedschap jullie in de kofferbak hebben liggen. Lijstjes met onmisbare hardware voor pechsituaties mogen in de comments!

Fotocredit: scdoyerphotography



94 reacties

Gewoon alles wat nodig is , banden verwissel set. Gevarendriehoek, hesjes, kabels, en extra olie.
@londoncars: rij je volkswagen dan?
@gt500eleanor: nee Seat, maar gewoon op alles voorbereid 👍🏼
@gt500eleanor: jammer je bent 501 geen prijs voor jou
@londoncars: een accu booster kan ook handig zijn met ingebouwde pomp
@junior540: als je deze opgeladen houdt wel…
@londoncars: hesjes zijn voor nerds en ANWB leden
@parker: of voor mensen die weleens naar het buitenland gaan of graag ook ’s nachts met enige overlevingskans een wiel verwisselen.
Gewoon, alles wat tegenwoordig nodig is om auto’s te repareren, een laptop.
@dennisishier: En olie voor VAG rijders..
@dennisishier:
Daar ga je al die rottige sensoren niet mee repareren.

Dus ik neem het 1 keer voor die jeugdigen op.
De laatste twee keer dat mijn premium Duitser me in de steek liet kon zelfs de wegenwacht niets anders doen dan de transporteur bellen.
Aan een kapotte linbus en een kapotte krukassensor kan je weinig oplappen.
Ne dan die ouwe analoge meuk, die heeft mij nog nooit laten staan, ik moest weleens aan de gang maar kon altijd zonder hulp van buitenaf mijn weg vervolgen.
Hahaha zeker generatie iPad dan? Lijkt me allemaal meer dan logisch. En 4 vd 10 weten het niet, dan weet 6 vd 10 het wel, lijkt me dus niet zo heel boeiend allemaal.
Gevarendriehoek, brandblusser, verbanddoos, vestje en runflat banden.
@kapiteinaudi:
Je vergeet het belangrijkste, eten en drinken voor het geval je enkele uren op de wegenwacht wacht….😝
@kapiteinaudi: runflats kunnen ook helemaal aan flarden gaan doordat je juist een lek te laat opmerkt. Een reservewiel is dus óók bij runflats geen overbodige luxe..
Dus 2 procent rijdt mét reservewiel maar zonder krik…
@560pkferrari: Of: 2% tot 34% heeft niet een krik+reservewiel in de auto..
(34=16+18)
Wachten totdat de alcohol is uitgedampt en dan pas de popo bellen
Clickbait… Durf te wedden dat 4 op de 10 volwassenen het ook niet weten
@sjeppie156: en de 55% gevaren driehoek ect ect ect
Is het tegenwoordig niet zo dat je direct achter de vangrail moet gaan staan met je hesje en de rijkswaterstaat als eerste bellen dat ze met een pickup en zon grote gele pijl achter je auto gaan staan. Gevarendriehoek plaatsen is teveel gevaar.

Daarom is het ook verstandiger om veiligheids hesjes en een brandblusser in je deur/bijrijders voetenruimte te hebben.(waar vrouwen hun tas prakken). Hoef je niet in je kofferbak te zoeken.(achter je auto te staan).
@kevinova: Klopt, met die blusser kan je in geval van nood ook meteen de ramen er uit tikken.
Multimeter, spanningszoeker, extra bobine & bpd sensor, olie, kvs ect. Maar ik heb dan ook geen pechhulp en rij in een wat oudere auto :)
@matthijs: zo op de gok: je rijdt een renault met bouwjaar 2004 ongeveer?

Ot: pech is bij mij niet aan de orde. Die oude Japanners blijven lopen!!
@ivofga: Peugeot uit 1994
Pech?Dat is sinds kort verleden tijd voor mij..
@norge: abonnement voor de Flåmsbana genomen??
@406_v6: Andere auto..
@norge: gefeliciteerd, koop een lollie
Laatst een lekke band verwisseld voor m’n vriendin (25 jr), had geen idee wat te doen. Heb zelf gisteren m’n nieuwe Golf opgehaald. Heeft geen reservewiel, alleen zo’n setje. Kreeg er wel een blik extra olie bij. Maakte daar een grap over. Werd niet gewaardeerd.
@camber24: geniaal…!
@camber24: Een blikje extra olie, laat me raden, het is een TFSI ?
@camber24:
Wat zij je, ga ik thuis halen met die 5 liter?
@camber24: dit vind ik dan wel weer humor 👍… ipv bij elk artikel olie en vag er bij te betrekken
Gevarendriehoek, 2 hesjes, basis gereedschap, lampjes en zekeringen, ehbo doos, olie, koelvloeistof, transmissie olie, krik en reservewiel, zaklamp, water, regenjas.

Wel ANWB lid, maar rijd een BMW E30 ;)
… telefoonnummer van de leasemaatschappij ….
Hesje, gevarendriehoek, reservewiel, krik en moersleutel. Daarnaast ook olie, koelvloeistof, ruitensproeier vloeistof en ductape.
Een extra auto al ga ik met de audi
In de S-type die ik sinds kort rijd ligt zelfs heel keurig een wiel met originele lichtmetalen velg als reserveband achterin. Dat was standaard en op zich erg goed gevonden, want je kan deftig je weg vervolgen mocht je een keer een lekke band krijgen.

Al was het misschien nóg handiger geweest als ze in plaats van het reservewiel een monteur en een zwik reserveonderdelen in de kofferbak gestopt hadden.
@moveyourmind:
Die S type is jouw nog steeds aan het proberen, of je echt van hem houdt !
Is alleen bij Engelse auto’s zo !
Noemen we karakter
@desjonnies: Ik maak er wel grappen over, maar ik moet eerlijk toegeven dat ik erg gehecht aan de Jag begin te raken. Inderdaad, het heeft karakter, het ding leeft en het is gewoon gaaf om er in te rijden en tegen die roofkat op de motorkap aan te kijken.

En ondanks dat het niet verstandig is begint het langzaamaan te kriebelen. Want zo’n Jag uit het begin van de eighties heeft mogelijk nóg meer karakter en lijkt me fantastisch om die er een keer bij te hebben.
Het is waar als ik met vrienden weg ben en er gaat iets mis ben ik altijd de gene die ze aan kijken en dat terwijl je dit leert bij je rijbewijs!
Een volledige gereedschapsset t/m sleutel steeksleutel 60.
@Original_Arnoud: 60? Is dat om de stoom leiding weer vast te zetten?
@Original_Arnoud: Laat mij raden jij rijdt een fendt tractor?
@Original_Arnoud:
;-)
Ik ben hydraulisch servicemonteur. Dus het gereedschap is gewoon voor mijn werk.
In alle auto’s: krik en reservewiel plus kruissleutel, 2 gele vestjes, verbanddoos, ducttape, ijzerdraad, ty-wraps, stroomdraad, olie, (drink)water, gereedschapsetje met schroevendraaier tang en bahco, passende zekeringen en een paar poetslappen. Dat was het wel bijna denk ik. Owja startkabels en sleepkabel, ruitenvloeistof en benzinekannetje met vulslangetje heb ik ook in een aantal. In mijn dagelijks koekblik ligt ook altijd nog een complete gereedschapkoffer met sleutels, doppenset, tangenset en schroevendraaiers. Maar die kofferbak ligt altijd vol met ‘nuttige dingen’.

Wel ben ik een slechte voor de pechhulp. Ik heb al velen met pech kunnen helpen langs de weg. Al ben ik wel trouw anwb lid.

@lekbak: owja, gevarendriehoek en schuimblusser in alle auto’s.
@lekbak: Audi?
@norge: je zou het bijna denken maar nee. 3 oudere Mercedessen en een Mazda. Ik heb nog nooit pech gehad, slechts een paar lekke banden. Wel ben ik graag voorbereid, ik heb nog wel eens de neiging om spontaan een roadtrip te maken van een paar dagen. Dan ben ik liever in staat om mezelf te helpen.
Ik heb het reguliere, met ook ducktape en wd-40, vergeet jullie handschoenen en fleesdeken niet. Btw het hele jaar door een sneeuwschep mee…
Gewoon lid van anwb! Die heeft bijna alles in die busje liggen! Enigste is alleen de wachttijd!
@godfried1987: die busje jeweet…..
@bouwvakkert:
….enigste….?
Als je dan toch spijkers op laag water zoekt moet je ze wel allemaal pakken hé. 😜
Allemaal leuk en aardig maar een Alfa Giulia van 1975 krijg ik wel aan de praat, mijn Alfa 159 uit 2007 niet.

Een wiel vervangen begin ik niet meer aan, zeker niet links, je wordt gegarandeerd uit je verschoning gereden op de snelweg. Zo op de vluchtstrook !
De laatste platte Pirelli was op de Franse A1 richting Lille, ben doorgesukkeld met alarmlichten aan op de vluchtstrook, kwam een invoegstrook tegen, draaide de Alfa naar rechts om in de luwte van de invoegstrook mijn band te wisselen, kwam er een Fransoos de invoegstrook opzeilen, zag mijn hinkende auto, begon te claxonneren en te gebaren, ben uitgestapt en het leek wel een film, de man begon steeds verder naar beneden te zakken, terwijl hij zijn portieren op slot deed.
Ik vroeg hem in het Frans of hij blind was en dat hij niet zag dat ik een pneu creveé had.
Ik werd overladen met excuses !
En er werd hulp aangeboden,
Het was trouwens geen pretje om met 90km/u naar huis te hinken op zo’n fietsband van een thuiskomertje, veel weggebruikers hebben het empathisch vermogen van een Russisische machthebber !

Die gevarendriehoek vind ik trouwens pure nonsens, ding is jarenlang afgeschaft geweest omdat iedere auto alarmlichten heeft.
En hoe vaak zie je niet zo’n eenzame verlaten gevarendriehoek staan, vergeten door de mensheid !
Ik heb wel een giga goeie oranje flitslamp met magneet, die ik ook op container terminals gebruik.

Het verstandigste advies wat ik jullie kan geven is niet te doen zoals die Duitser in één van de drie tunnels van het Liefkenshoek tunnel complex in het havengebied van Antwerpen

De man had een platte reife met das Benz in de tunnel opgelopen en bleef stilstaan.
Fucking stilstaan met een lekke band.
De truc is dat veel vrachtwagens, vooral container verkeer zich laten vallen zo’n tunnel in, dwz alles geven wat je hebt om een goeie gang naar boven te krijgen, mag absoluut niet is levensgevaarlijk, maar ze doen het, met 110 – 120 naar beneden toe.

Ik stopte – dacht eerst dat de wagen stuk was- en riep fahren fahren fahren, hij weigerde eerst nog, ik legde hem kort uit wat er met hem zou gebeuren en hij volgde me de tunnel uit.
En reed de lichtmetalen velg kapot.
Op zo’n moment is het jammer maar helaas, maar je leven is belangrijker !

Bij gevaar en pech in een tunnel, probeer de tunnel rijdend of hinkend te verlaten

Die man redde ik min of meer door mijn oranje flitslicht, dat maakte indruk op het vrachtverkeer !
diagnose computer en laptop, meer heb je nodig
@slickrick: Vergeet de OBD II-stekker niet, anders kun je je laptop/diagnose computer nergens op aansluiten!
@Edge: en de obd I stekker voor als het een ouder beestje is
Gevaren driehoek, reflecterende hesjes, krik, reserveband, zekering, startkabels, afneembare trekhaak, sleepkabels, gereedschap om banden te wisselen etc..
@michelfreund: ik ga naar de supermarkt met de auto en neem mee..
Ik heb een gevarendriehoek, vestjes, brandblusser, warmtedeken, noodhamer, reservewiel, krik, olie standaard in de auto liggen en ik ben 22 jaar.
Volgens mij ligt het inderdaad aan je auto intresse of je wel of niet voorbereid opstap gaat!
@valerentz01:
je bent je water vergeten !
Ik heb het allemaal niet in mij auto, maar door de nukkige 5e versnelling is die dan ook niet geschikt om snelweg te rijden. Als ik snelweg moet rijden pak ik de auto van pa wel, die heeft wel pechhulp en de hele reutemeteut achterin liggen
Brandblusser heb ik wel, krik past er toch niet onder dus reserve wiel enzo liggen thuis op zolder. #weightreductionbro
Een handig ding wat dienst doet als gordelsnijder, ruit intikker en met een magneet is te bevestigen op de auto en daarna is in te stellen als waarschuwingslicht als aanvulling op de alarmlichten. Daarnaast een reflecterend hesje, een reserveband, gevarendriehoek, sleepkabel en voor de zekerheid een kan olie en ruitenwisservloeistof.
Van voor naar achter:
Voorin: 2 hesjes, blusdeken (geen poeder- of schuimblusser), verbandtrommel, reservezekeringen (in dashboardkastje), life-hammer
Achterin: 3 hesjes
Kofferbak: 1 liter motorolie (just in case), boordgereedschap, gevarendriehoek, startkabels (de zware variant), sleepkabel, ruitensproeivloeistof, WD40, Ductape, maglite, reservelampjes, reservewiel, kruissleutel, krik, zak voor lekke band, bitset met torx, imbus, etc.
@e1000bmw523i: wat wil je met die deken doen dan? Anders dan een persoon blussen kan ik geen plek in een auto bedenken waar die nuttig kan zijn. Een schuimblusser van de juiste soort kan je gerust leeg spuiten zonder dat je de auto daarmee totalt.
@lekbak: deken is praktischer.
@e1000bmw523i: ik vraag me oprecht af wat je ermee wilt blussen.

Een autobrand begint 9 van de 10 keer onder de kap. Dan kan je de deken er wel overheen gooien maar dan komt er onderlangs nog steeds zuurstof bij. Dashboard zelfde verhaal, evenals de remmen. Ik kan alleen evt personen bedenken die vlam hebben gevat.
Ik heb er een trailer achterhangen met een reserveauto.
Een breekijzer om een ander te pikken .. Ja ja .. Met een lege tank staan is voor mij al een ongeval ..
Mooi, ik heb een zak met steentjes achterin liggen en een blikopener verder een picnik mandje met wat ingeblikt spul, kannetje met diesel en drie liter water.Een paar dekens ook.
Standaard reserve wiel, krik, zakje met het fabriek gereedschap, 5 hesjes , verband doos, 2 dekens.
Verder geen dingen voor mijn auto. Is een opel dus geen olie nodig. En als er een sensor kapot is doet hij het gewoon nog.
91% heeft een gevarendriehoek bij? Dat verbaasd mij want die zie je echt nooit gebruikt worden. Hoewel hij wel handig kan zijn als je ergens in/na een bocht staat.

Zelf heb ik niet zo gek veel bij, gevarendriehoek, reservewiel, zelfmoordkrik, slotbouten sleutel, OBD stekker. En zoals VAG traditie 5 liter olie, dat laatste komt vooral omdat mijn vorige Golf een soort 2 takt was…..
Eens kijken wat ik zo al bij me heb.
Zoek, zoek, graaf, graaf, voorin, niks gevonden, dan maar achterin, dat is overzichterlijker maar ook daar niks wat me gaat helpen.
Dan maar in de voetenbak van de passagier, daar heb ik meer geluk.
Een compressor, een spuitbusje schuim voor de bandjes, een sleepoog, een schroevendraaier, een wielmoersleutel en een krik.
Het belangrijkste zit dus in een broekzak, mijn telefoon om AJUTO te roepen en mijn portemonnee….
@jrk68: probleem hier is, dat er niet overal dekking is voor je GSM .Verder is een wacht tijd van 5 uur in de Winter niet abnormaal. heb zelf een keer 6 uur moeten wachten om mijn Vito aangesleept te krijgen…
@norge:
Bij jullie moet je inderdaad wat beter voorbereid op pad gaan.

Hoewel, ik heb vorig jaar in de zomer ook 5 uur staan wachten in de brandende zon voordat de ANWB eindelijk die flatbed had uitgegraven.
Kennelijk is alles ten noorden van 020 vergelijkbaar met Noorwegen😬

Ik had een strot als een grindpad na dat wachten.
Ik denk dat er ook zat ouderen zijn die niet weten wat te doen bij pech onderweg.
Ik heb genoeg zooi achterin de auto liggen. Autopyama, een hoop gereedschap, wat olie (nee, niet omdat hij het verbruikt), koelvloeistof, originele krik en reservewiel, oude remschijven plus remblokken (nog steeds een keer weggooien), lampjes en ruitenontdooier met trekker. Maar geen hesje, gevarendriehoek of brandblusser. Toch maar een keertje aanschaffen.

Wat betreft niet weten wat verder te doen: gewoon kijken wat er mis is en als er gesleept moet worden een vriend bellen…
@ej20g: geen hesje en gevarendriehoek ? Hier zijn die verplicht…Dienen ook in de auto te liggen bij de APK keuring..
@norge: hier in Nederland volgens mij ook, weet het echter niet zeker. Het is ook niet nodig voor de APK. De enige reden dat ik het er niet in heb liggen is omdat ik er simpelweg nooit aan gedacht heb.
@ej20g: brandblusser zou ik ook achterwege laten. Je wagen kan beter tot de grond toe afbranden dan dat je achteraf met de ellende van de “herstelde” wagen zit.
Ik wel!
Ik heb wel een bandenplaksetje achter op me fiets
Toevallig. Moest gisteren een stukje van de wielkast/zijskirt spuiten bij de auto van mn moeder (Almera). Ik zoeken naar een krik, maar kon m nergens vinden… Toen maar naar de buurman gegaan en die had m wel (Golf).
Hesje, gevarendriehoek, ducttape, ehbo setje, fles met olie en een fles met koelvloeistoef.
Ik redt me prima ;)
Brandblusser, hesje, gevarendriehoek, reservewiel, krik, lampjes. Ik ben compleet. Alleen voor de kleine deukjes nog naar de garage, de rest zelf. Oja en apk natuurlijk.
Pa bellen.
Gewoon stoppen aan de kant van de we en de ANWB bellen. Simpel toch?
Hesje, reservewiel, wat gereedschap, krik, wd40 en een zilveren ANWB-pas. Alleen gaat zo’n 440 nooit kapot…
Mag m’n gevarendriehoek en hesje wel weer eens vervangen, helemaal versleten, zo vaak moeten gebruiken bij m’n Passaai.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).