Jubileum! Vrachtwagen voor 10de keer vast bij viaduct Waalwijk

Auteur: , 54 Reacties

Wat gaat hier nu elke keer fout?

Jubileum! Vrachtwagen voor 10de keer vast viaduct Waalwijk

Het is een bijna dagelijks verschijnsel, de afgelopen tijd in Waalwijk. Het viaduct op de Hertog Janstraat is niet geschikt voor vrachtwagens. Toch rijden er telkens truckers en die komen vervolgens vast te zitten. Gisteravond was het weer zover.

Vorige week reed een vrachtwagen zich klem tegen en de afgelopen maanden kwam het ook voor. Het is nu de tiende keer. Het viaduct is 3,6 meter hoog en dus ongeschikt voor vrachtverkeer. De gemeente en Rijkswaterstaat hebben enkele weken geleden meerdere waarschuwingsborden geplaatst. Ze zijn best duidelijk. Onder meer twee grote borden voor het ingang van het viaduct waarschuwen bestuurders dat het viaduct slechts 3,6 meter hoog is.

Wat de vrachtwagenchauffeurs tijdens het rijden doen weet ik niet, maar de borden worden massaal genegeerd. De chauffeur van gisteren probeerde nog zijn banden leeg te laten lopen, maar deze maatregel mocht niet baten. Een sleepwagen moest er aan te pas komen om de vrachtauto weg te kunnen halen.

Foto via Google Streetview



54 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
Ik zie geen vrachwagen
Welke ambtenaar is er dan ook op het onzalige idee gekomen om die brug zo laag te maken?
Bouw alle bruggen en tunnel nu gewoon eens met een hoogte 425 cm.
@automokum:
Het is vrij lastig om met een vrachtwagen vast te komen zitten onder een brug..
@Original_Arnoud: helemaal niet. Je volgt gewoon de navigatie en klaar is kees.
@peug206: tegenwoordig gebruiken de meeste truckers ingestelde navigatie die naast de route ook vraagt naar de afmetingen, gewicht en energielabels van de truck, zodat de route gepland kan worden op basis van deze gegevens. Daarom denk ik dat het vaker andersom gebeurt: de navigatie heeft een veilige omweg maar de truckers zelf denken dat die tunnel wel haalbaar is.
@720s: dat is net ff wat luxer dan waar ik mee bekend ben. Ik rijd nog regelmatig eens een nacht mee met een kameraad die nog gewoon een oude tomtom heeft. Nieuwere vrachtwagens zal het zeker in zitten, maar nog lang niet alle.
@720s: Zulke navi zullen niet in elke oostblok truck zitten…
Maar met een beetje op borden kijken kan er ook wel het eea voorkomen worden.
@720s: Werkt goed in theorie, niet in de praktijk. Er zitten genoeg plekken in die navigatiesystemen waar een vrachtwagen in de praktijk niet doorheen kan. Het blijft dus toch vooral zelf oordelen of een bocht of tunnel gaat lukken of niet.
@stephano: @dirkv: uiteraard is zelf opletten prioriteit nummer één, maar we leven nou eenmaal samen met mensen die blind afgaan op hun navigatie en vervolgens dat kreng ook nog de schuld geven van hun wangedrag. Voor het geval die mensen vrachtwagenchauffeur worden hebben de navigatiefabrikanten een handiger systeempje ontwikkeld; ik meld het alleen even. De navi overal de schuld van geven ben ik extreem tegen: je hebt zelf je roze pasje gehaald met je eigen ogen en oren in je kop. Gebruik ze eens wat vaker.
@peug206: zijn opmerking was meer taalkundig van aard…
@peug206:
Een brug is een weg over water.. Een viaduct daarentegen…
@original_arnoud:

Heel goed, dat hebben de Romeinen ons goed geleerd.

via= weg
aqua= water
duct= kanaal (in de vorm: meerdere aanvoerkanalen)
@jack_abarth: aquaduct?
@automokum: misschien omdat er genoeg alternatieve routes zijn en de kosten niet opwegen tegen de baten?
@automokum: Jazeker! Het is de overheid schuld..
De chauffeur heeft geen diploma behaald en kan geen borden lezen! Typisch Nederlandse symptoombestrijding dit.
Je bent gewoon een ezel wanneer je probeert hier je vrachtwagen doorheen te duwen. Daar moet je niet andere mensen of instanties de schuld van gaan geven.
@pa045:

Dat de chauffeur op dient te letten staat buiten kijf, maar ik moet toegeven dat de Gemeente Waalwijk ook wel een hand in eigen boezem mag steken. Zij willen zich profileren als dé locatie voor distributie, wat ze goed afgaat, maar dan moeten ze ook zorgen voor fatsoenlijke wegennet. Toen bol.com alleen in de hallen van DocData (80.000m²) zat, toen was het redelijk te doen. Maar nu het Fullfillmentcenter (50.000m²) van hun ook klaar is rijdt er gewoon ontzettend veel vrachtverkeer. Daarnaast zitten er nog meer grote spelers (Syncreon, SPAR, Xenos) op het terrein wat veel verkeer met zich meebrengt. Als je dan beseft dat het volledig industrieterrein ten noorden van de A59 maar 2 aanvoerwegen heeft, en zelfs maar één afvoerweg dan is dat gewoon slecht ontworpen.
@pa045: Nee, het is de schuld van de Rabobank! Én de instanties!
@automokum: PRECIES! Een hele goede voorbeeld is de A73 tunnel in Roermond.. Gaat altijd fout daar! Bouw het dan in een keer goed sjongejonge..
@automokum: lekker makkelijk, het probleem zijn hier de chauffeurs niet de bruggenbouwers.
Probleem is niet zo heel moeilijk.
De vrachtwagens komen vanaf knooppunt Hooipolder en nemen de afslag bij Waalwijk. Vervolgens komen ze bij een rotonde, waarbij vrachtwagens naar rechts horen te gaan indien ze naar “Haven Zeven” (industriegebied) willen gaan. Ze moeten naar links indien ze naar het oude industriegebied. (vanaf de snelweg de Desso en Rabobank te zien). Indien ze een combinatie rit hebben, dus eerst het oude gebied en daarna Haven Zeven dan moet men 8km omrijden via het Ei van Drunen om te kunnen keren, of dezelfde afstand terug naar de rotonde waar ze eerst rechts hadden gemoeten en dus nu rechtdoor.
@jack_abarth: oftewel niet duidelijk aangegeven
Omdat het stratenkennis niveau van de gemiddelde trucker zo ver gedaald is rijden ze allemaal op de navigatie, en kijken ze niet meer op borden.
@marinepower: in de categorie van vroeger was alles beter
@lotuselises2: een trucker die heel Nederland doorkruist (of jeel Europa) kan onmogelijk alle straten kennen, hooguit de routes die hij regelmatig rijdt. En dat was 50 jaar geleden niét anders.
Wat wen slechte tekst joh. Had je hem zelf al nagelezen alvorens te plaatsen? Ook de titel doet vermoeden dat dezelfde vrachtwagen zich voor de 10 de keer klemrijd.

Beetje chauffeur let op de borden. 3,80 kun je met een bakwagen nog proberen. Met een trailercombinatie niet lager dan 4 meter. Alle viaducten boven 4 meter hoeven ze niet eens aan te geven al staat er vaak wel 4.10 in t blauw.
@kevinova: en het is niet onder de hertog janstraat maar onder de a59 op de hertog janstraat.
@kevinova: klemrijdT.
@kevinova: “Wat wen slechte tekst joh.” Had je hem zelf al nagelezen alvorens te plaatsen? ;-)
@Klojum: nee maar ik plaats ook geen artikel en typ op een telefoon.
@kevinova: dat is geen excuus, zelf verantwoording is een betere uitleg. Kritiek kun je pas hebben op een ander als je ook zelf verantwoording neemt als je iets niet goed doet.
@Klojum: hij heeft wel een klein puntje😜
Ons prachtige wolluk!
Trouwens gewoon typisch Brabants dit; lekker eigenwijs
Om vrachtwagenchauffeurs achter het stuur te bereiken moet je dit ook niet op borden zetten maar op facebook!
@mashell: Nou, ik denk dat het meer zou helpen als die waarschuwingsborden in het Pools en Engels zouden zijn…
@venividivici: De borden op de foto kan iedereen snappen, ongeacht welke taal je spreekt.
@berlinetta: Die hangen aan de brug. Vooraleer die deuzige Polen/Roemenen dat zien is het al te laat. Gewoon voor de brug een ijzeren lat hangen met een bord eraan met als bij de Mcdrive. Knallen ze daar eerst maar tegenaan met de cabine.
@berlinetta: Herstel… volgens Google maps hangen die latten er al. Dus die worden er dus ook elke keer af gereden haha
@venividivici: Ja het is de plicht van de gemeente om hier al eerder voor te waarschuwen zodat er geen opstopping ontstaat. Maar de borden hangen er wel dus het komt toch voor rekening van de chauffeur (of zijn werkgever).
@venividivici: hoe ziet 3,6m er in het Engels of Pools uit?
@mashell: Engelsen meten natuurlijk met hun eigen domme metrisch stelsel. Die snappen het niet.
Het gevolg van steeds meer werkdruk en automatisering.
We worden geacht steeds minder te denken.
Ik had ooit werknemers die, zelfs na 10 keer naar Calais te zijn gereden, hulpeloos waren zonder TomTom.
Dus ja @lotuselises, sommige dingen hielden je zeer zeker vroegâh veel scherper.
Ik reed uit mijn hoof’ ooit op 4 – 5 verschilende manieren rond een stad als Parijs, je moest door Londen geen toen de M25 er nog niet was, maar tegenwoordig zie ik ’s zomers al die Hollandse ganzen met hun sleurhutten allemaal achter elkaar slaafs de navigatie volgen.
Alle initiatief en gevoel voor avontuur en scherpte om plaatsen onderweg te onthouden worden geëlimineerd uit ons brein.
En mensen die je altijd helpen, soms hopeloos verdwaald maar altijd avontuur en iets te vertellen thuis.
Als je nu als chauffeur 10 minuten stilstaat, hangen ze al aan de bel om te vragen waarom je niet aan het rijden bent.
@desjonnies: Maar zou jij het als werkgever accepteren dat je personeel de eerste 3 keer als ze ergens heen moeten twee uur per reis kwijt zijn met op de kaart kijken en ook nog eens 100km omrijden omdat het niet helemaal lekker ging?

Ik denk het niet. Dus wiens schuld is dat dan?
Het houd niet op, niet vanzelf.
Het is toch gewoon een kwestie van borden lezen? Ik ben zelf ook chauffeur en bij een bord van 4.0 meter meter doe ik al rustig aan om te kijken if het past. En als je bij een bord van 3.80 of lager door rijdt ben je een beetje een pannekoek of je zit wat anders te doen tijdens het rijden ipv op de weg letten…
Ik vind het vooral straf dat die kerel dat na 10 keer nog niet doorheeft.
Ach een laag viaduct hoort bij het vrachtwagen rijden! Als je zoiets over het hoofd ziet kun je beter postbode worden op de fiets..
Simpel. Hertog Jan maakt minder scherp
Is het geen optie om zo’n overhanging te maken, die je ook wel bij parkeerplaatsen ziet?
Zo’n stalen brug met een rood-witte balk aan kettingen, op dezelfde hoogte als de viaduct, zodat je het kan horen dat je voertuig vast zal gaan zitten.
Graaf het een meter verder af en het probleem is opgelost
@eefie: idd een veel betere oplossing om kosten te besparen en ik durf wel te stellen dat het ook nog steeds een veel betere oplossing die zeer snel gedaan kan worden.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).