• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Kabinet belooft compensatie ‘dubbel betalen’

Auteur: sir_smokalot, gepost 1 juni 2008 om 13:06 – 22 Reacties

Kom maar met die floes

Het duurde even, maar het lijkt er op dat het kabinet er definitief uit is voor wat betreft de BPM en de kilometerheffing. De BPM wordt stapsgewijs afgebouwd tot 2018, en degenen die dubbel BPM betalen als gevolg van de invoering van de kilometerheffing in 2012 krijgen een tijdelijke korting op diezelfde kilometerheffing.

Bovenstaande is beloofd door staatssecretaris Jan-Kees de Jager van financiën.
Een tweede belofte kwam van Camiel Eurlings: alle vaste lasten voor de auto zijn in 2018 van de baan. Met invoering van de kilometerheffing in 2012 vervalt de motorrijtuigenbelasting.
Hierbij moet wel aangetekend worden dat de provinciale belastingen dan omhoog gaan. De motorrijtuigenbelasting wordt namelijk door de provincies geïnd, en die kunnen niet in een klap zonder die inkomsten.

Na alle verschillende berichten is het prettig dat er nu iets definitiefs uitrolt omtrent de toekomst van de autorijder, en kunnen wij ons weer bezighouden met waar het echt om gaat. (via Zibb)

Ook interessant!

  • Overheid harkt minder BPM én brandstofaccijnzen binnen
    Overheid harkt minder BPM én brandstofaccijnzen binnen
  • BPM omhoog in 2022: (dikke) auto's nog duurder
    BPM omhoog in 2022: (dikke) auto's nog duurder
  • Kilometerheffing is voordeliger voor meeste automobilisten
  • Wil je ruimte? koop een 5 jaar oude bedrijfswagen zonder BPM

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

bpm, camiel-eurlings, jan-kees-de-jager, kilometerheffing

Vorig bericht: « Toyota Auris GT180: vlotte oliestoker
Volgend bericht: Swiss Tuning Show »

Lees Interacties

Reacties

  1. Salami zegt

    1 juni 2008 om 13:09

    De provinciale belastingen gaan omhoog? Dus in feite blijf je gewoon nog steeds doorbetalen, alleen dan via een andere belasting?

    Login om te reageren
  2. Alwood zegt

    1 juni 2008 om 13:10

    maar er verdwijnt dus niks?! in plaats van kilometerheffing naar de provincies doorschuiven om de belasting te compenseren behoudt de procincie gewoon het recht om die opcenten te innen? :?

    knap lelijk gedaan weer als je het mij vraagt, bovendien hebben ze tegen 2018 wel weer iets nieuws bedacht waardoor iedereen alleen nog maar thuis kan zitten en naar de bakker fietsen omdat het geld verder op is.

    Login om te reageren
  3. CS zegt

    1 juni 2008 om 13:12

    “De provinciale belastingen gaan omhoog? Dus in feite blijf je gewoon nog steeds doorbetalen, alleen dan via een andere belasting?”

    Ja, zeg maar een belasting van de automobilist naar alle burgers, SCHANDALIG!!! ;)

    Login om te reageren
  4. smeck zegt

    1 juni 2008 om 13:19

    die provinciale belastingen zijn al belachelijk hoog!
    Er was nu toch al een begrotingsoverschot van 0,9%…investeer dat dan ff in een potje zodat we over enkele jaren niet nog harder worden genaaid dan we al worden…

    Login om te reageren
  5. smoke zegt

    1 juni 2008 om 13:21

    Het is vrij logisch dat de Provinciale opcenten omhoog gaan, anders zouden ze een gat in hun begroting krijgen van zo’n 40-50 %.
    De regering is natuurlijk te gierig om ze te compenseren, bovendien zou dit een structurele compensatie naar de provincies moeten worden, en daar is geen beginnen aan.

    Volgens Eurlings zullen de totale kosten van alle automobilisten in het nieuwe systeem bijna 2 miljard euro per jaar lager uitvallen, onder meer doordat de kilometerheffing leidt tot ongeveer 5 procent minder autogebruik.

    Van die 2 mld gaan er direct 1,1 mld naar de provincies, maar dan is de automobilist uiteindelijk toch nog goedkoper uit volgens die redenering.
    Tja, de zaken zonnig voorspiegelen is ook een kunst.

    Bovendien: 5% minder autogebruik zal moeten worden gecompenseerd met wat anders. Treingebruik? Extra kosten. Fiets? Extra kosten wegens verloren tijd…

    Login om te reageren
  6. Rick dos zegt

    1 juni 2008 om 13:30

    Wat?! Dachten jullie dan dat het kiezen of delen werd?

    Als je niet doorhad dat ze het wel ergens anders vandaan moesten gaan halen dan heb je ook een redelijke plaat voor je kop.

    Ik ben in ieder geval hier blij mee. En ik ben dan ook groot voorstander van rekeningrijden.

    Login om te reageren
  7. kyanite zegt

    1 juni 2008 om 14:12

    Als je van de ene kant niet wordt genaaid door Den Haag dan gewoon via de andere kant, met als gevolg dat je uiteindelijk per jaar toch weer meer betaald voor je auto als dat je reeds deed.

    @Sir Smokalot
    Als het autogebruik daalt met 5%, is er dus ook minder brandstof verbruik, dus minder belasting en accijnzen voor Den Haag, dus dat wordt weer een verhoging aan de pomp om dit te compenseren of een nieuw te bedenken belasting.

    Welkom in de nieuwe geboren dictatuur genaamd NEDERLAND.

    Login om te reageren
  8. Maarten zegt

    1 juni 2008 om 14:36

    Ze zijn bij de overheid wel heel erg goed in de wisseltruc hoor. We nemen het ene, geven een beetje terug daar, nemen daar nog wat, krijg je nog weer ergens anders een beetje terug, hopelijk verliest de burger ergens de tel kwijt en uiteindelijk gaat de overheid er op vooruit

    Login om te reageren
  9. m5 zegt

    1 juni 2008 om 14:46

    denk maar niet dat we er op vooruit gaan oh nee hoor die graaiers geven iets en pakken het aan de andere kant het dubbel terug zo werkt dat hier
    maja ik maak me er al lang niet meer druk om dat helpt toch niet :)

    Login om te reageren
  10. Riccc zegt

    1 juni 2008 om 15:01

    Komen ze weer met maatregelen die voor veel papierwerk zorgen voor ambtenaren en de burger.. Voer gewoon die kut heffing in en schaf tegelijkertijd de BPM af. Dat scheelt een hoop gekloot en een heleboel geld!

    Login om te reageren
  11. NuttelozeBPM zegt

    1 juni 2008 om 15:18

    Doe gewoon simpel!
    BPM helemaal weg volgend jaar al…Waarom zou de markt dan instorten?
    Als dan de tweedehands wagens duurder zijn dan de nieuwe, dan zorg je er toch voor dat tweedehandswagens toch goedkoper worden dan nieuwe, dan krijg je wel minder maar je moet ook minder betalen voor een nieuwe dusja…het komt op hetzelfde neer…

    Login om te reageren
  12. Sidney zegt

    1 juni 2008 om 16:14

    Wat wordt de prijs per kilometer met de kilometerheffing?

    ik betaal nu 20 euro wegenbelasting per maand…

    Login om te reageren
  13. joost zegt

    1 juni 2008 om 17:18

    Iedereen die hier loopt te zeiken op de Nederlandse staat. Denk de volgende keer eerst 3 keer na voordat je weer gaat stemmen op partijen als de PVDA, CDA, CU, D66 en GL. Dan krijg je zowiezo nooit wat je wilt. Dat noemen ze in Den Haag dan Volkvertegenwoordigers.
    Ik las dat de PVDA nu al op de 16 zetels staat. Zie: http://www.nu.nl/news/1592637/11/Nieuw_dieptepunt_voor_PvdA_in_peiling.html Dus dat gaat zoweizo de goede kant op. Zo rond de verkiezingen staat deze partij dan op nul.
    Kan er dan eindelijk eens halt toe worden geroepen aan dat structurele, ongeneerde, steeds intensiever worden gegraai uit Den Haag. De mensen zijn het helemaal SPUUGZAT!!!!!

    Login om te reageren
  14. mashell zegt

    1 juni 2008 om 17:33

    joost, wil je in je lijstje ook even de VVD toevoegen? Die heeft zonder blikken of blozen ons de euro aangesmeerd en een enorm duur zorgstelsel. Als je minder van 50K verdient ben je lucht voor ze. En als je bezig bent ook de de SP want die willen niet eens regeren en problemen oplossen heeft de oppositie nog nooit gedaan. En voeg ook de PVV maar toe want die willen niet dat we benzine gebruiken omdat die vaak uit een moslim land komt. En zet Verdonk maar op de lijst, haar beweging bestaat alleen maar om zoveel mogelijk geld van sponsoren binnen te harken, een beleid anders dan “alle buitenlanders uitzetten” heeft mevrouw Verdonk niet.

    Login om te reageren
  15. Rob USA zegt

    1 juni 2008 om 17:51

    Zo te horen moet ik dus dadelijk voor mijn oldtimer (1970) gewoon kilometerheffing gaan betalen.Terwijl ik geen wegenbelasting hoefde te betalen! En niet te vergeten CO2 tax ook zeker (6.6L V8) grrrrrrrrrrrr MTF!!

    Login om te reageren
  16. Franco zegt

    1 juni 2008 om 19:09

    @Rob USA,

    CO2-tax gols toch alleen bij AANSCHAF van een nieuwe auto?
    Indien de CO2-tax met terugwerkende kracht opeens ook voor 25-plussers (auto’s dus..) gaat gelden, dan is dat het smerigste streek die een kabinet ooit heeft geleverd!!!!

    Login om te reageren
  17. clijde zegt

    1 juni 2008 om 21:35

    Over een paar jaar verzinnen ze weer wat nieuws in Den Haag… Dus hou op met 2018… We wachten nu nog steeds op het kwartje van Kok…En dat is lang…

    Login om te reageren
  18. Cosworth Driver zegt

    1 juni 2008 om 23:29

    inderdaad, hoe zal het gaan met de klassiekers, nu is het zo dat de wagens ouder dan 25 jaar geen wegenbelasting hoefen te betalen, ik ga er vanuit dat we voor deze wagens ook geen kilometerheffing hoefen te betalen.
    Die van mij is in 2011 25 jaar.

    Login om te reageren
  19. Bas zegt

    2 juni 2008 om 00:01

    Dus we mogen staatssecretaris Jan-Kees de Jager van financiën aan zn stropdas ophangen als zn opvolger zich de belofte van zn voorganger toevallig niet kan herinneren (of dus zn opvolger dan…of beide)?
    Ik geloof niet zo in beloftes van politici….eerst zien …dan geloven.
    Van gelul kan ik de tank niet vullen.

    Login om te reageren
  20. Bas zegt

    2 juni 2008 om 00:12

    @joost en mashell

    Goede reden om de volgende keer, net als ikke, gebruik te maken van je democratische recht om GEEN volksvertegenwoordiging te kiezen.
    Gewoon blanco stemmen….s kijken waar ze die blanco volksvertegenwoordigers vandaan gaan halen :)
    Volgens mij trouwens niet eens zo slecht….partijloze volksvertegenwoordiging…maarja…dat is weer een paraplui idee en dat zal dus wel weer uitgelachen worden.

    Login om te reageren
  21. Bol zegt

    2 juni 2008 om 19:05

    ‘Hierbij moet wel aangetekend worden dat de provinciale belastingen dan omhoog gaan. De motorrijtuigenbelasting wordt namelijk door de provincies geïnd, en die kunnen niet in een klap zonder die inkomsten.’

    Ik maak hieruit op dat we hoe dan ook de sjaak zijn en NOG meer zullen blaffen om een paar kilometers te maken..

    Login om te reageren
  22. volvodriver zegt

    9 augustus 2008 om 15:21

    we blijven kankeren op dit kabinet
    volgende keer weg stemmen
    alle mooie beloftes die gemaakt worden zijn luchtbellen ze zijn nu weer aan het bedenken hoe ze ons kunnen naaien.
    Ia het jullie niet opgevallen sinds dit rotzooitje aan de macht is de vrijheid weg is en alle geneugtes van het leven de kop ingedrukt worden.(auto rijden roken enz)
    We zijn niet meer vrij we hebben een verkapt zwaar communisme waar de regering helemaal de touwtjes in de hand willen hebben
    Het autorijden wordt duurde en duurder hoe zit het met gehandicapte en oudere die nu nog hun sociale contacten kunnen onderhouden met het autootje.
    Met het busje, laat me niet lachen, ze schrijven je gewoon voor zoveel mag je rijden en niet na 2300 uur, dus weer controle.

    Wanneer komen wij als Nederlanders in opstand of blijven we ja en amen en dank je wel zeggen.

    Sinds balkellende aan de macht is zijn de lonen van het zooitje gestegen van 140000,00 per jaar naar 170000,00 dit is ongeveer 30% loonsverhoging over ONZE zakken, en werkte ze nu maar eens voor ons .

    weg met dit kabinet en stem eens iets anders.

    Maar ja de goeie worden doodgeschoten

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North