• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Toyota Auris GT180: vlotte oliestoker

Auteur: sir_smokalot, gepost 1 juni 2008 om 12:15 – 31 Reacties

Toyota Auris GT180


De Toyota Auris heeft niet bepaald een sportief imago, dus werd het hoog tijd voor Toyota om hier eens aan te gaan werken. We kenden de dieselaar al als ‘2.2 D-4D Sport Study‘, maar een productieversie staat binnenkort zeker in de showroom. Het potentiële maximumvermogen bedraagt een nette 200 pk, waarmee de Auris zonder vrees stoplichtsprintjes met een GTI kan aangaan.

Die 200 pk’s (en 450 Nm) krijg je pas na een upgrade, standaard heeft de GT180 gewoon 177 pk en 400 Nm. De sprint van 0-100 duurt 8,1 sec. Kies je de upgrade, dan gaat hier een halve seconde van af.

Om de krachten te kunnen beteugelen heeft de GT180 een aangepast onderstel met verlaagde ophanging gekregen. Spoilers voor en achter, zijskirts en een dubbele uitlaat (maar vooral de leeftijd van de bestuurder) verraden dat je niet met een normale Auris te doen hebt. Binnenin maken aluminium pedalen, rode zetels en een dik lederen sportstuur de sportieve sensatie af.

Wanneer het benzine-antwoord op de dieselaar komt weten we niet, maar de vlotste Auris op benzine (de 1.6) heeft 124 pk, waarmee het gat naar de GT180 wel erg groot wordt. Hoog tijd dus voor Toyota om met een hot hatch op benzine te komen!

Toyota Auris GT180

Toyota Auris GT180

Toyota Auris GT180

Toyota Auris GT180

Met dank aan Mark voor de tip!

Ook interessant!

  • Toyota GR86
    Naamsverandering voor Toyota GR86
  • Video: belachelijk boze BMW beukt blauwe Toyota
  • Toyota blijft een betaalbare A-segmenter maken
  • YouTuber laat Toyota Hilux van helikopter vallen
    YouTuber laat Toyota Hilux van helikopter vallen

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

Toyota, tuning

Vorig bericht: « Autoblog teaser: rijtest 2 juni [updated]
Volgend bericht: Kabinet belooft compensatie ‘dubbel betalen’ »

Lees Interacties

Reacties

  1. Djivy zegt

    1 juni 2008 om 12:18

    “Hoog tijd dus voor Toyota om met een hot hatch op benzine te komen!”

    Of beter: hoog tijd dus voor Toyota om überhaupt nog eens met iets hots te komen, want dat is deze GT180 zeker niet.

    Login om te reageren
  2. Alwood zegt

    1 juni 2008 om 12:20

    wow spannend :o dat zwart staat em wel erg goed :? :|

    Login om te reageren
  3. Dennis zegt

    1 juni 2008 om 12:23

    Misschien ook even de startprijs vermelden? :-)

    Login om te reageren
  4. smoke zegt

    1 juni 2008 om 12:25

    @Djivy

    Sportief gezien is het inderdaad niet veel soeps bij Toyota de laatste tijd, maar je kan niet ontkennen dat 200 pk in zo’n relatief lichte auto heel netjes is.
    De voorloper van de Auris, de Corolla, was er ook met een 1.8-motor die 192 pk leverde, dus ik vermoed dat er nog wel een 200+ pk-versie komt, speciaal voor de mensen die een Cupra te opzichtig vinden.

    Login om te reageren
  5. GeoBem007 zegt

    1 juni 2008 om 12:26

    8.1 sec naar 100 met 177pk? Lijkt me niet erg spannend..

    Login om te reageren
  6. K-Kalkan zegt

    1 juni 2008 om 12:28

    Neee, niet voor mij, liever een Golf GT met 170pk TDI, dan deze (lelijke) verschijnsel.. Als je de Golf ook een ‘upgrade’ geeft, heb je ook 200 pk ;)
    En de upgrade kost maar 225Euro!! (een tunert vlakbij Nijmegen :P )

    Login om te reageren
  7. Mark zegt

    1 juni 2008 om 12:33

    Startprijs is €33.440 hiervoor heb je de GT180 in een 3-deurs uitvoering, in deze uitvoering heb je stoffen bekleding.
    De leren bekleding heeft een meerprijs van €1.490
    Wil je hier nog H.I.D. pitten in hebben is dit een meerprijs van €950
    Bussiness line (navigatie, bluetooth en TMC) kost €1250
    en 5 deuren kost je €1000 meer.
    De upgrade naar 200pk en 450nm zal iets onder de 1000 euro liggen.
    De eerste honderd stuks zullen echter voor €29.990 te koop zijn

    Login om te reageren
  8. Mark zegt

    1 juni 2008 om 12:34

    @ K-Kalkan

    Met behoud van de fabrieksgarantie? (3 jaar)

    Login om te reageren
  9. jantjebeton zegt

    1 juni 2008 om 12:44

    bah bah, zet dit naast een golf v gti en je hoeft (voor mij toch) geen seconde na te denken. gti is stukke mooier en sportiever

    Login om te reageren
  10. K-Kalkan zegt

    1 juni 2008 om 12:51

    @ Mark; 5 Jaar garantie, en als je wilt kan je ook een motorverzekering afsluiten ;)

    Login om te reageren
  11. Mark zegt

    1 juni 2008 om 13:01

    @ K-Kalkan

    Op de tuning waarschijnlijk 5 jaar garantie, maar de originele fabrieksgarantie zal toch vervallen.

    Ook leuk om te vermelden, de upgrade zal in- en uitschakelbaar zijn. Als deze ingeschakeld is heb je dus het extra vermogen en zal ook de gasreactie sneller worden.

    Login om te reageren
  12. Volvo_440_turbo zegt

    1 juni 2008 om 13:07

    @ GeoBem007

    Met wat rij jij misschien?

    8.1 sec naar de 100 lijkt misschien niet spannend, maar in tussensprints zal die héle dikke bakken aankunnen wat naar mijn mening meer fun is…

    Of sprint jij met je auto bij elk stoplicht zo snel mogelijk naar de 100?

    Login om te reageren
  13. Timmie zegt

    1 juni 2008 om 13:52

    Ik zie hier niet direct jonge bestuurders in rijden. Natuurlijk onderscheidt het uiterlijk zich van een “gewone” Auris, maar de rest doet dat ook (onderstel, motor, …) en dat is volgens mij wat de gemiddelde jongere NIET wil, wegens (alweer) het kostenplaatje.

    Login om te reageren
  14. kyanite zegt

    1 juni 2008 om 14:19

    Deftige wagen hoor wat Toyota hier neerzet.

    Voor een diesel zeer nette tijden, vooral bij tussensprint is een diesel superieur aan zo’n beetje 80% van de benzine auto´s. Maar dat vervloekte Den Haag maakt het steeds minder aantrekkelijk om diesel te rijden, het omslag punt diesel versus benzine komt steeds verder te liggen :(

    Login om te reageren
  15. thijs zegt

    1 juni 2008 om 14:26

    Mijn vraag is alleen: Wat is hier wezenlijk anders aan dan aan de Auris D-CAT. Enige verschil is denk ik het toevoegen van TMS accesoires. Zo stond er op de autoRAI een rode 3-deurs met dezelfde bodykit en ook met 177pk en 400Nm. Standaard specficaties van het D-CAT blok. Alleen de tuning die aangeboden wordt is voor mij nieuw…

    Login om te reageren
  16. Roel zegt

    1 juni 2008 om 14:27

    Ik heb met de Auris 136pk diesel, en dat is echt een NIET-indrukwekkende auto. Wát een log en lomp ding, een Espace voelt lichtvoetiger aan…

    Login om te reageren
  17. yannick zegt

    1 juni 2008 om 14:29

    ik pak hem toch aan als ze’m geven

    Login om te reageren
  18. booli zegt

    1 juni 2008 om 14:35

    Zou die tuning ook van toepassing zijn op een RAV4 mod. 2008 met standaard 136Pk ?

    Login om te reageren
  19. Volvo_440_turbo zegt

    1 juni 2008 om 15:17

    @ Roel, mijn buurman rijdt ook met een recente toyota, hij is ook niet echt te spreken over het weggedrag… voor de rest wel een stevige en degelijke wagen.

    Zelf heb ik ooit eens een hele dag toyota’s en lexussen mogen testrijden, de enige die me echt kon bekoren was de MR. Qua wegligging vind ik bijv. Mazda veel speelser…

    Login om te reageren
  20. Félix zegt

    1 juni 2008 om 15:46

    Wij hebben zelf een nieuwe avensis met dezelfde motor en dat is toch echt wel een feestje om in te rijden hoor ;) gewoon met 6.5l/100 verbruik!

    Login om te reageren
  21. Wouter zegt

    1 juni 2008 om 16:03

    @ Sir Smokalot

    Toyota is bezig met z’n nieuwe Supra.

    Login om te reageren
  22. GeoBem007 zegt

    1 juni 2008 om 19:14

    @Volvo_440_turbo

    Mini Cooper S.
    Had de gegevens van het koppel wel boven het hoofd gezien, die zijn darentegen wel indrukwekkend.

    En ja, een stoplichtraceje is dan wel om ter snelste optrekken. Zal me niet verbazen dat deze rakker me sneller af zou zijn met een rollende start, maar ik vind het niet indrukwekkende 0-100 voor een “hot hatch”, maar dat zal dan wel aan de diesel liggen.

    Benieuwd of ze met een benzine-variant zouden afkomen.

    Login om te reageren
  23. mashell zegt

    1 juni 2008 om 20:28

    Maar zou jij als twintiger of dertiger in dezelfde auto willen rijden als je opa?

    Login om te reageren
  24. STI-OWNER(sti-lover) zegt

    1 juni 2008 om 21:14

    het uiterlijk ziet er gelikt uit maar wrm diesel :s :(

    Login om te reageren
  25. Mark zegt

    1 juni 2008 om 21:48

    @ Mashell

    Alsof er in een golf geen oudere mensen rijden…

    Login om te reageren
  26. Dotternetta zegt

    2 juni 2008 om 09:01

    Ik als Toyota-liefhebber kan dit wel waarderen, alleen de kleur van de stoelen….

    Login om te reageren
  27. autoblogger zegt

    4 juni 2008 om 21:32

    Het is inmiddels officieel: Met de komst van de Toyota Auris GT180 is Nederland een echte rijdersauto rijker. Met zijn sterke en schone dieselmotor, een verlaagd onderstel en een bijpassend sportief interieur en exterieur is het de indrukwekkendste Auris ooit. De Toyota Auris GT180 heeft een scherpe introductieprijs van 29.990 euro.

    Login om te reageren
  28. Citrofiel zegt

    4 juni 2008 om 21:56

    @ autoblogger; Niet cursief? Geen aanhalingstekens? Ik dacht even dat je het zelf sarcastisch had geschreven. Tot de echte rijdersauto, dat kan je niet zeggen, zelfs niet vol sarcasme! ;)

    Login om te reageren
  29. autoblogger zegt

    4 juni 2008 om 22:29

    LOL @ Citrofiel ;)

    Login om te reageren
  30. Piet zegt

    6 juni 2008 om 19:59

    Hahhah Golf…. kom op man..
    Toyota maakt over het algemeen best snelle bakkies.
    Menig GTItje achter me gelaten in een 1,6 vvti Rolla van 2001!
    En in de Rolla 1.6 E10 die ik hier voor had idem.
    Golfjes zijn niet zo snel. (en mooi meestal ook niet…)
    (en ik snap die petjes nooit in die golfjes, krijg je die erbij oid?

    En welke auto’s gaan er in 8 sec naar de 100?
    Dat zijn er niet zo veel hoor….
    En dan heb ik het niet over 2.0 turbo’s e.d.

    Vind het een goede zet deze Auris!
    Dat misten we toch een beetje, een sporty toyo.
    Nu maar hopen dat er nog wel een T-sport komt!

    Login om te reageren
  31. Joerek zegt

    23 juli 2008 om 16:29

    Heb gereden in deze bak. Wat een teleurstelling. Hij voelt absoluuut niet snel aan. Voelt ook heel log en is net een zeepkist, wegligging is dus ook niets. Nee een hot hatch is het zeker niet en betwijfel of deze in 8.1 naar de 100 gaat.

    Zelf rij ik een Corolla 2.0 D4D met standaard 116 gechipped naar 142 pk. Deze doet niets onder qua prestaties voor mijn gevoel (wat betreft snelheid). Deze heb ik verlaagd en daardoor is de weglegging echt 10x beter dan deze gt180.
    De stoelen zaten ook nog eens bijzonder onprettig. Het is geen sportstoel (kuip) en was veel te hard.

    Nee de GT180 was niet echt mijn ding :(

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North