Hoe een kleine groep ‘herrieschoppers’ het kan verpesten voor iedereen. Te luide motorfietsen kunnen niet door de beugel. Reken op strengere regels.
Tja, te luide uitlaten. Met name de exemplaren op motorfietsen die te veel herrie maken zorgen voor de nodige ergernis van omstanders. Gelukkig heeft niet elke motorrijder een motorfiets met een te luide uitlaat, maar volgens de KNMV (Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging) en de motorrijdersactiegroep (MAG) was het wel noodzakelijk om een convenant ‘Te luid geluid is uit’ te presenteren aan het kabinet. Minister Harbers (IenW) reageert nu officieel op dit convenant.
Het convenant is afgesloten in de zomer van 2021. Bij het convenant hebben zich inmiddels vele merk- en regiogebonden motorrijdersgroepen aangesloten. Mensen die hun hobby willen beschermen.
Stevige oproep
Harbers: “Het convenant kan worden opgevat als een stevige oproep, vanuit motorrijders zelf, om bewust om te gaan de omgeving waarin deze rijden. Immers, een motorrijder die deelneemt aan het verkeer maakt onderdeel uit van die omgeving en behoort dan ook rekening te houden met omwonenden.”
Hij vervolgt: “Overmatig geluid maken past daar niet bij en is dus ‘uit’. Dit geldt met name voor optrekken en rijden met onnodig veel toeren (in een te lage versnelling) en het gebruik van gemodificeerde of illegale uitlaten. Voor dat laatste werkt het ministerie nu, samen met de RDW, aan een voorstel om onjuist gebruik van uitlaten en illegale uitlaten beter en eenvoudiger handhaafbaar te maken.”
Precieze details over dit voorstel worden niet gegeven. Kwestie van afwachten dus.
Positieve ontwikkeling
Het ministerie beschouwt dit convenant van de motorrijders als positieve ontwikkeling. Harbers: “Het besef onder motorrijders groeit dat hun geluid een serieuze bron van hinder en gevaarzetting kan zijn. Die hinder is met het juiste (gebruik van) materiaal en vooral ook vriendelijk verkeersgedrag goed te ondervangen.”
Harbers: “Ik maak met deze brief graag van de gelegenheid gebruik om in dit kader te wijzen op de campagne ‘de slimme rijder is een motorrijder’. Deze campagne wordt door het ministerie bekostigd en uitgevoerd door de RAI, in samenwerking met organisaties als Veilig Verkeer Nederland, KNMV en Motorrijdersactiegroep. Naast zaken als de juiste rijopleiding en zichtbare, veilige kleding, wordt in deze campagne in gegaan op het (voorkomen van) geluidoverlast.”
Negatieve gezondheidseffecten
Volgens het kabinet zijn er negatieve gezondheidseffecten van verkeersgeluid, maar gezien de mobiliteitsbehoefte in Nederland is het onvermijdelijk dat er geluid wordt geproduceerd door wegverkeer – en daarmee is een zekere mate van geluidhinder ook niet te vermijden.
Op basis van onderzoek van het RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu) uit 2019, concludeert het RIVM dat ruim 10% van de Nederlandse bevolking ernstige hinder ervaart van wegverkeer en ongeveer 6% ernstige slaapverstoring. Geluid van brom- en snorfietsen en motoren wordt ten opzichte van ander wegverkeer iets vaker ervaren als ernstig hinderlijk en leidt ook wat vaker tot slaapverstoring dan ander wegverkeer. Naast wegverkeer zijn ook vliegverkeer, bouw- en sloopactiviteiten, recreatie en buren of (huis)dieren belangrijke bronnen van geluidhinder.
Nieuwe inzichten in gezondheidseffecten van geluid
De WHO (World Health Organization) heeft in 2018 richtlijnen uitgebracht met nieuwe inzichten in gezondheidseffecten van geluid. Het RIVM heeft die richtlijnen naast het Nederlandse geluidbeleid gelegd en advies gegeven het Nederlandse beleid meer te richten op vermindering van de negatieve gezondheidseffecten van geluid.
In dat traject loopt onderzoek naar beleidsopties voor verschillende geluidbronnen, waaronder een specifiek onderzoek naar overlast door gemotoriseerde tweewielers. In de tweede helft van het jaar wordt de Kamer hierover door de Staatssecretaris van IenW geïnformeerd.
Opkomst elektrische tweewielers
Harbers: “De verwachting is dat geluidoverlast door snor- en bromfietsen snel minder wordt, omdat het aandeel elektrische snor- en bromfietsen snel toeneemt. Volgens de RAI is op dit moment bijna de helft van alle nieuw verkochte brom- en snorfietsen al elektrisch, waar het aandeel elektrische brom- en snorfietsen vijf jaar geleden nagenoeg nihil was.”
Harbers blikt ook nog even terug naar 29 maart 2022. Hij zegt: “Tijdens het commissiedebat duurzaam vervoer heeft de Staatssecretaris van IenW toegezegd te bezien welke mogelijkheden er zijn om het aandeel van elektrische motorfietsen te vergroten. Hoewel het doel van de Staatssecretaris primair op emissiereductie ligt, komt dit ook de reductie van geluidoverlast te goede. Immers, een elektrische motorfiets produceert veel minder geluid dan een met een verbrandingsmotor.”
Aandeel elektrische motorfietsen
Harbers sluit af met het volgende: “Het aandeel elektrische motorfietsen is nog beperkt. Van de ruim 750.000 motorfietsen die in Nederland gekentekend zijn, zijn er op dit moment ongeveer 2000 volledig elektrisch, waarbij wel sprake is van een opwaartse trend. De RAI verwacht dat de vraag naar elektrische motorfietsen zal toenemen, vooral bij de lichtere categorieën. Dat geldt ook voor het aantal beschikbare modellen dat door fabrikanten op de markt wordt gebracht.
racerx zegt
Ik heb een Ducati en een BMW, beide met standaard uitlaat. De Ducati is standaard al vrij luid en de BMW rijd ik veel km’s op. Dan zit ik niet op overmatig geluid te wachten. Ik ben wel op zoek naar een andere demper voor de BMW, maar voornamelijk vanwege looks en gewicht. De dB killer blijft er gewoon in en de pijp moet een E-keur hebben.
Mensen met achterlijk luide uitlaten irriteer ik me blauw aan, een beetje geluid is mooi voor de beleving maar sommige motoren zijn asociaal luid. Toen ik laatst over de dijk bij Culemborg reed was ik aangenaam verrast dat de politie ter plaatse motoren naar de kant haalde en geluidsmetingen deed. Helemaal niets mis mee, jammer genoeg bleef het bij motoren en konden auto’s gewoon doorrijden…
bernoulli zegt
@bartoostvogels: In de titel nog even het woordje ‘op’ verwerken. Nu staat er het tegenovergestelde van wat je bedoelt.
rulefollower zegt
Ja, dit is verwarrend.
hondafiel zegt
Begin eens met actief handhaven op het rijden zonder demper of niet gekeurde uitlaat. Dat boekt veel sneller en makkelijker resultaten lijkt mij. Het is een klein deel van de rijders wat het nu weer gaat verpesten voor de hele groep.
automokum zegt
Ik weet niet hoe de verhoudingen landelijk liggen, maar in Amsterdam is het aandeel overlastgevende motoren ongeveer 75%.
lecomte zegt
Ik heb liever dat ze wat doen aan toeterende trouwstoeten die het verkeer ontregelen en idiote capriolen uithalen.
pjotr zegt
Ook gelijk die auto’s met ingeprogrammeerde pops and bangs handhaven. Wat een achterlijk gedoe bij mij in het centrum langs de terrassen.
hippopotamus zegt
Ik heb een aftermarket uitlaat op mijn 850cc twin, en dat klinkt fantastisch. Mét E-keur en decibel killer erin, dus het is nog wel vrij beschaafd. Toch voel ik me af en toe al best een hooligan als ik vol optrek langs een dijkweggetje. Toch vind ik het geluid wel écht belangrijk voor het genot in motorrijden.
Nu heb ik die decibel killer er één keertje uitgehaald, maar letterlijk na 200 meter er weer in geschroefd. Ik snap gewoon niet dat je zelf geen schaamte voelt als je met zo’n absurd kabaal rond rijdt. Ofwel: dat zijn alleen maar 100% aso’s.
Lekker doen dus. Volgens mij controleren ze er in Duitsland veel op (o.a. in het Zwarte Woud), misschien daar ff afkijken.
lexusfan63 zegt
3 weken geleden was ik met mijn Harley Davidson in het moezel gebied. Onder mijn Harley zit een Arlen Ness uitlaat. Deze produceert 112 DB bij 4000 toeren dat is dus volgens de norm 17 DB te luid. In Cochem werd ik aangesproken door een agent in burger. Hij vertelde mij dat volgend jaar Motoren die de grens met 1 DB overschrijden kunnen rekenen op:
1. € 360,00 boete
2. Wok melding
3. Ter plaatste de te luide uitlaat demonteren.
4. Pas verder rijden wanneer de motor orgineel is of voldoet aan de E norm.
Tevens meldde deze vriendelijke man dat er in het moezel gebied 50 geluidskasten geplaatst gaan worden.
Onder mijn Harley prijkt inmiddels de orginele uitlaat.
racerx zegt
Mijn Ducati produceert 107dB bij 6500 toeren, uitlaat is standaard. Kunnen ze ‘m wel een WOK melding geven, maar dan zullen ze toch echt met Bologna moeten bellen voor een oplossing hahaha.
grandvitara zegt
Ik hoop dat men in NL een maximale DB norm gaat hanteren. Kan de importeur met Bologna bellen. Doe ff x DB minder anders verkoop ik niets meer. Laat staan dat er een type goedkeuring komt
racerx zegt
Ik denk dat je je een beetje in de regelgeving omtrent typegoedkeuring moet verdiepen. Een Panigale V4 kun je in Duitsland ook kopen, precies dezelfde motor. In DEU is dan schijnbaar een dB limiet, maar toch mogen ze verkocht worden (en hebben de lokale agenten geen poot om op te staan want EU typegoedkeuring).
mashell zegt
De (lokale) wet gaat boven de typegoedkeuring. Als motorrijder met een te luide uitlaat heb je drie keuzes: 1] het gebied waar de (lokale) wet geldt niet inrijden 2] de motorfiets aanpassen 3] de aso uithangen en de gok nemen…
frank2b zegt
Ik vermoed dat in dat geval jij met Bologna mag gaan bellen met de mededeling dat je Ducati je bij de politiestalling extra dukati’s staat te kosten….
roadster zegt
Onzin. Wanneer een motor (of auto) conform de typegoedkeuring is, heeft de politie geen poot om op te staan en geen enkele juridische basis om de motor in beslag te nemen. Wanneer de regels worden aangescherpt, geldt dat voor nieuwe voertuigen. Je hoeft nooit de bestaande aan te passen aan de nieuwe regels. En de typegoedkeuring is geldig voor de hele EU, daar mag je als EU lid niet van afwijken.
mashell zegt
Zo werkt dat niet. Je hebt bergen oude auto’s die milieuzones niet meer in mogen ondanks dat ze een typegoedkeuring hebben. Als een stad/provincie/eu land een geluidszone invoert om te luide voertuigen te weren dan kun je daar met je te luide motorfiets wel inrijden en kun je honderd keer typegoedkeuring roepen maar dan kan de motorfiets toch gewoon in beslag genomen worden en eventueel zelfs door de schredder gehaald worden. Typegoedkeuring zegt slechts dat het voertuig aan de normen voldoet, niet dat je er overal mee mag rijden.
racerx zegt
Nee helaas, mijn motor heeft een standaard uitlaat en heeft derhalve gewoon een typegoedkeuring. Dus, deze jongen neemt z’n motor naderhand gewoon weer mee. dB limiet of niet. Daarbij kan ik onmogelijk zorgen voor een oplossing aangezien er niets te de-modificeren valt.
autogeak zegt
Dit is niks nieuws, dit kan nu ook allemaal al gedaan worden.
anthwan zegt
Probleem van iedere Harley veeeel meeeer geluid dan snelheid. Een Duc kan ik wel waarderen.
dondeboer zegt
Elke 3db erbij is een verdubbeling van de geluidsintensiteit. Dus met 17db maakt je Harley zo’n 50x meer geluid dan toegestaan. Lijkt me ook voor jezelf niet fijn op de langere ritten lijkt me.
snelheidisrelatief zegt
Wat bijzonder dat je een financiële en strafrechtelijke prikkel (boete en Wok-melding) nodig hebt om in te zien dat een luide uitlaat asociaal en daarmee achterlijk is. Had je dat zelf niet kunnen verzinnen?
Dutchdriftking zegt
Een klein beetje geluid hoort toch wel bij motorrijden. Een uitlaat vervangen voor een exemplaar met een iets mooier geluid kan ik ook helemaal in komen. Maar er rijden inderdaad heel veel asocialen rond. Het gaat dan niet zozeer om decibellen, maar om tijd en plaats. Al die kanslozen die op zondag middag langs een terras moeten jagen… En als je aan een mooie dijk woont, maar constant van je sokken wordt gereden snap ik wel dat je er iets aan wilt doen. Het nadeel is nu dat straks iedereen met een licht aangepaste uitlaat meteen een dikke prent krijgt…
frank2b zegt
Pas dat ding dan ook niet aan.
Simpel.
mashell zegt
Mooier geluid is nogal subjectief, maar als je dat mooiere geluid binnen die helm genereert en daar houdt (oordopjes) is dat helemaal prima.
petroldrinker zegt
Gaan we dan ook regels en wetten krijgen voor ouders met jonge koters die de buurt bij elkaar gillen en janken etc, ontelbaar x ergerlijker dan die motoren en autos, om nog maar te zwijgen over het geblaf van honden….
sportabgasanlage zegt
Ik zie een kans: DB-killers voor kinderen en honden! Ik ga meteen patent aanvragen, bedankt voor de inspiratie!
W115 zegt
Heel jammer dit. Leven en laat leven. Een beetje herrie in de zomer niks mis mee.
berlinetta zegt
Ik denk eerlijk gezegd dat we dit soort regeltjes steeds meer gaan krijgen. De bevolking groeit en groeit en we zitten steeds meer met z’n allen op elkaar. Er komt dus steeds meer irritatie en hinder van andere mensen en dus zijn er ook steeds meer regeltjes nodig om alles in goede banen te leiden. Ik kan me serieus voorstellen dat het in de verre toekomst steeds minder gezellig gaat worden met z’n allen.
grandvitara zegt
Ik denk dat je het punt mist. Wanneer je zelf op een motor rijdt is het misschien leuk. Woon je ergens en rijden er op een mooie dag 150 motoren langs is dat al zeer zeer storend. Zeker wanneer 50 daarvan iets aan de uitlaat gedaan hebben. Misschien dat het zo wel begrijpt
EM zegt
Hij mist geen punt en begrijpt het prima.
Lijkt er meer op dat jij hem niet begrijpt als het land voller word
Komen er steeds meer langs en inderdaad dat is niet echt leuk als je daar woont.
RobTWo zegt
Mijn Akra op de GS met E-keur (Euro 4) maakt niet meer geluid, alleen heeft het geluid een andere toonhoogte. Volgens de bijbehorende papieren, stationair gemeten bij 3875 tpm.
En elektrisch, meneer Harbers? Voor meer dan € 30.000,- een Energica Experia met een actieradius van 200 km op buitenwegen is nog niet interessant. Als er nou eens wat subsidie (een duizendje of 10) op zou komen, zou ik er nog een woon-werk-fiets van kunnen maken.
grandvitara zegt
Ik woon in een landelijke omgeving. Op een mooie dag rijden hier behoorlijk wat motoren langs. De huis tuin en keuken rijders, zijn oke (nog steeds niet prettig maar samen delen we de ruimte), maar er zijn ook rijders die echt alleen aan zichzelf denken. Hard optrekken, onnodig toeren maken, onnodig inhalen noem maar op. Wat mij betreft streng tegen optreden. Het valt overigens op dat het vooral de racers, naked en choppers zijn die aangepast worden. De Enduro / BMW gs achtige motoren die zijn in de regel meer standaard gelaten. Keihard handhaven
degrotemuis zegt
@grandvitara prima om overlast binnen de perken te houden en het is ook absoluut niet nodig om een open pijp eronder te schroeven, maar waarom alleen motorfietsen? Ik heb naast de EV daily een originele Z4, een orginele 600 supersport en een originele sport toer motor. Ik rij niet wilder op de motoren dan de auto, eerder omgekeerd. Doe eens een gok met welk voertuig ik nog nooit een negatieve reactie heb gehad op een dijkje?
racerx zegt
Ik woon op 100m van een ‘populaire’ weg. Van de 150 motoren die er dagelijks langs rijden op een mooie dag irriteer ik me aan 5 stuks die echt teveel lawaai maken, tel daarbij op 3 auto’s met een steigerbuis als uitlaat en de overlast valt in mijn optiek heel erg mee. Mij interesseert het ook niet als iemand een keer gas geeft, we leven in een vrij land, maar met een aftermarket pijp zonder e-keur/dB killer wordt het een ander verhaal.
rogerzz zegt
Godzijdank. Ik woon inmiddels op een andere plek, maar mijn vorige buurman had een micropenis en daardoor de behoefte een motor te kopen en ook een knetterlawaaierige uitlaat onder zijn motor te hangen. En stipt om 6.25 in de ochtend, elke werkdag, even de 6000 rpm aan te tikken om het oude roet er uit te blazen en dan weg te rijden.. Ook de Civicjes met oprecht meer dB (125+?) dan pk’s onder de motorkap zijn gruwelijk irritant.
Ergens wel jammer dat de grote groep tokkies het verpest voor de kleine groep liefhebbers met v8/v10 of 5 in lijn gebrul/gejank/geroffel die oprecht mooie geluiden kunnen produceren.
frank2b zegt
Handhaven kan niet ingewikkeld zijn:
– Zet een busje neer bij McDonalds en noteer het kenteken van elke Civic of Polow met knetterende uitlaat.
– Vereer elk van die gasten met een bezoekje tijdens een onguur moment en meet de takkeherrie van hun waggie.
– Voldoet het niet? Op kosten van de eigenaar afslepen en weer origineel maken.
– Lever na betaling van de rekening het speelgoed weer af met juiste uitlaat.
– Herhaal dit proces elke drie maanden, met onvoorspelbare interval.
Kijken hoe lang het duurt voordat herrie ook voor Johnnie niet leuk meer is.
geelbarrel zegt
Met een 4 liter v8 in mn klassieke mgb kreeg ik ook klachten uit de buurt. Van diverse kanten t verzoek om de middendemper er toch maar tussenuit te halen. Weinig tokkie gehalte hier, maar wel veel liefhebbers van juiste mix van emoties bij autorijden
cvoo zegt
Sinds een maandje heb ik een andere motor, met nu nog de standaard uitlaat. Deze zal plaats gaan maken voor een mooi aftermarket exemplaar met E-keur. Er zit tussen de verschillende aftermarket uitlaten ook erg veel verschil in geluid, zowel de toon als het volume. Zelf houd ik van een donkere brom (2 cilinder), die bij de motor past. Standaard is de uitlaat toch wat braafjes en in mijn geval veel te groot. Het zit m er ook veel in hoe je met je motor rijd. In de bebouwde kom zal ik altijd netjes en laag in toeren rijden. In de buitengebieden haal ik m soms even lekker door, maar dat zou ook gewoon moeten kunnen. Prima om hier handhaving op te zetten, maar maak het “probleem” vooral niet te groot!
grandvitara zegt
En ik woon in het buitengebied en jij bent weer zo’n type die denkt moet kunnen een keer. Ik hoor het echter 20 keer per uur. Dankjewel hé voor het rekening houden met je mede mensen
sportabgasanlage zegt
Daarom woon ik in de stad. Lekker rustig hier op zondag. Iedereen is in ’t buitengebied.
cvoo zegt
Bedankt dat je me direct in een hokje plaatst en op cynische toon duidelijk maakt dat ik blijkbaar geen rekening houd met mijn medemensen. Veel succes met je zelfmedelijden!
maotje zegt
Maak het probleem vooral niet te groot. Ik heb je verhaal gelezen. Je schrijft enkel in de ik vorm. Daar ligt nu juist het probleem. Je bent NIET de enige die zo denkt. Daardoor ontstaat nu juist het “probleem”.
cvoo zegt
Ik praat inderdaad niet voor anderen, maar voor mezelf. Zoals je ook hebt kunnen lezen ben ik vóór handhaving en de E-keur. Als ik dan wel voor anderen mag spreken, denk ik dat de meeste motorrijders hier ook voor zullen zijn. Zoals RacerX hierboven al benoemde, zijn er altijd een paar motorrijders bij die het verstieren. Die moet je gewoon hard aanpakken, wat nu dus moet gaan gebeuren!
agdesigns zegt
Zou ook eens tijd worden. Sommige maken me ook een partij onnodig lawaai. Al is het vaak ook wel afhankelijk van de bestuurder, sommige lijken het leuk te vinden om volgas weg te jakkeren met de -vermoedelijk- niet originele uitlaat.
jhx66 zegt
Dan ook voor festivals, feesten, carnaval…enz?
pomoek zegt
@jhx66: Ik zou zeggen: probeer eens een festival, feest, carnaval…enz te organiseren zonder vergunning.
sportabgasanlage zegt
In feite koop je met een vergunning de overlast af. Daarmee verdwijnt die overlast niet ineens voor omwonenden, en die zien ook niks van de opbrengsten van die vergunning.
maotje zegt
Dat klopt. Maar het zorgt er wel
Voor dat de overlast binnen de perken gehouden kan worden.
maotje zegt
Waarom altijd vergelijken met anderen? Kijk gewoon eens naar je eigen gedrag en stel jezelf de vraag: zou een ander hier last van kunnen ervaren? Als iedereen in dit land eens een beetje meer rekening zou houden met een ander zou het zoveel fijner leven zijn met zn allen in dit kleine land.
Waar komt dat egoistische gedrag vandaan?
sabrerator zegt
Helemaal prima.
Ik schaam me vaak plaatsvervangend wanneer ik op een normale wijze over een dijk rij en er weer zo’n aso van de andere kant aan komt janken die met een noodgang over die dijk vliegt.
Dankzij die eencelligen mag ik er binnenkort ook niet meer rijden. Als ze dat stuk ook afsluiten. Langs diverse dijken hebben die brulpijpen dat al goed voor elkaar gekregen.
Op mijn 900 Daytona zitten Bos-dempers die een iets zwaarder, maar geen harder geluid geven. Een paar keer aan de buren gevraagd of het niet te luid is. Anders ga ik op zoek naar de standaard dempers. Ze zaten erop toen ik hem kocht.
Mijn motoren zijn wel wat ouder, toen mocht het nog iets luider. Het zijn wel allemaal originele dempers. En je gewoon gedragen als er bebouwing is help ook enorm.
Overigens heeft een kennis een sportieve Ducati met standaard dempers die helemaal niet luid klinkt, beetje BMW-niveau. Dus het kan best.
pomoek zegt
Nou, dat is mooi nieuws. benieuwd hoe dat handhaven er in de praktijk uit gaat zien. Ik ben, daarnaast, overigens voor het systeem van @lexusfan63: Ter plekke demonteren en pas verder rijden als er een legitieme uitlaat onder zit.
sportabgasanlage zegt
Ieder motorvoertuig heeft een max aantal DB op kenteken. Dat is dus gewoon te meten.
sizedoesmatter zegt
Dat zal dan toch zeker 80% van alle motoren betreffen? Als er 20 auto’s en 1 motor voorbij komen hoor je die tweewieler er vrijwel altijd bovenuit! De regelszijnvéél te soepel voor motoren; daar wordt dankbaar (=egocentrisch) gebruik van gemaakt met als motto “dat hoort toch bij de beleving” en meer van die onzin.
Overlast en hinder, dat is het.
mashell zegt
Het is inderdaad vreemd dat de emissie- en geluidsnormen voor auto’s en motorfietsen niet hetzelfde zijn.
Brol zegt
Onze straat maakt deel uit van een toeristische route die door tal van gebruikers in hun vrije tijd benut wordt.
Harley’s, Ducati’s en andere Race motoren horen we van ver komen, maar ze zijn niet de luidste.
Neen, dat zijn de babbelende wielertoeristen in groep. Die maken zonder twijfel het meeste lawaai, roepend naar automobilisten op elk kruispunt om voorrang te krijgen.
Dit gezegd zijnde, er is lawaai en lawaai. Het éné klinkt wat melodieuzer dan het andere.
Op mijn eigen voertuigen kan ik dat lawaai best missen, maar een mooie 6 of 8-cylinder die voorbijrijdt, daar kan ik van genieten. Als het maar lekker rond klinkt en niet tè luid.
sportabgasanlage zegt
Hear Hear!!
dondeboer zegt
Dit gaat niet over nieuwe regels, maar over optreden tegen mensen die de bestaande regels overtreden. En als ik hoor hoe ontzettend veel herrie sommige motoren maken, dan geef ik ze groot gelijk. Geluid is beleving, maar sommige mensen gaan echt te ver.
Onehp zegt
Onzin natuurlijk, en dan doel ik op de vergelijking met luide kleuters, festivals en wielrenners (??)… Een aso op een luide motorfiets (120dB+) stoort in een straal van minstens een kilometer en verplaatst zich aan hoge snelheid, en kan zo op zijn eentje enorm veel mensen storen. Het storend ‘vermogen’ ligt dus enorm hoog en daarom heeft optreden ook een heel groot resultaat.
6%, dat zijn dus pakweg 1 miljoen Nederlanders die ernstig gestoord worden in hun slaap aan de hand van verhoudingsgewijs heel weinig mensen… Men zegt dat 1 aso die ’s nachts luidruchtig door Parijs rijdt een half miljoen mensen wekt… Het egoisme van sommigen kent geen grenzen…
e36thuglife zegt
Wat is dit nou weer voor noordkoreanse shit?? Laat de boys ook gwn hun lolletje hebben. Mensen moeten niet zo haten eerst haten ze op Roof Boxer nu op Akra ze zijn gwn jaloers. Oordopjes zijn maar een euro bij de Action.
grandvitara zegt
je naam zegt het al e36thuglife ……… zucht
sportabgasanlage zegt
Do not feed the troll!
supertjeduc zegt
Tijdje geleden poste de gemeente een berichtje op Facebook over geluid is uit
Tot mijn verrassing waren de reacties alleen maar positief over motorrijders , dat zal best een tegenvaller zijn voor sommigen
Heb zelf 3 motoren, twee ducs met geen E keur maar wel DB killers en een Harley met een zelfbouw uitlaat
Oja onder mijn auto ligt ook een Akra
sportabgasanlage zegt
Dat komt natuurlijk omdat op Facebook alleen nog maar tokkies actief zijn. https://www.thebestsocial.media/nl/26-fascinerende-inzichten-die-wij-kregen-door-het-briljante-tokkiefeesboek/
wensis zegt
Het hele land gaat economisch naar de klote. Maar onze overheid maakt zich druk om een paar luidruchtige uitlaatjes. 😒
Gulli zegt
Motoren hebben we thuis al jaren last van, maar op de een of andere manier is het sinds een jaar of 3 leuk om met je Golf/S3/M3/M4/A35 leuk om met een open uitlaat met 100km/u door een woonwijk te knallen en daarbij regelmatig de 7000rpm aan te tikken. Dat overstemt alles kan ik je zeggen. Om over die domme hobby van tussenscheetjes en knallen bij het afremmen maar te zwijgen.
Voordeel voor de kleingeschapen motorrijders is dus dat we ze nauwelijks meer horen boven het autogeweld uit.