• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Kan een digibeet nog met moderne auto’s overweg?

Auteur: Alwood, gepost 23 maart 2012 om 23:00 – 56 Reacties

KNOPJES!!!


Dingetje bij de oosterburen vandaan; daar roept men dat 77% van de automobilisten niet meer met de auto overweg kan.

Nu niet meteen “dat percentage ligt in Nederland al jaren veel hoger” roepen. De Duitsers hebben niet gekeken naar het technisch correct besturen en anticiperen in een auto. Onderwerp van deze brief is de toenemend gecompliceerde elektronica, hulpmiddelen en knopjes aan boord.

Veel systemen zijn er om een bepaald gemak te ‘dienen’. Tegelijkertijd vragen deze systemen vaak om aandacht bij bediening. Aandacht die soms niet het beste besteed is in de auto.

Het is nog moeilijker als de bestuurder in kwestie helemaal niet zo goed met elektronica en dergelijke overweg kan. Ook anno 2012 zijn genoeg mensen totaal niet thuis in de bediening van computers, telefoons én autonavigatie of ingewikkelde boordcomputer-menu’s. In Duitsland geeft 77% van de 1700 ondervraagden aan moeite te hebben met de bediening van apparatuur in de auto. Zo’n 40% van de ondervraagden geeft aan dat de bediening afleidt, 27% geeft zelfs toe in gevaarlijke situaties terecht te zijn gekomen door afleiding van apparatuur in de auto.

Of de afleiding ernstig en ook gevaarlijk is hangt natuurlijk samen met de bestuurder. Radiobediening kunnen de meesten bijna blind. Je telefoon aan de bluetooth koppelen kan al lastiger zijn, navigatie maakt het soms helemaal dol. Maar wat vindt de auto connaisseur? Moeten we terug naar de basics, of stellen we het comfort op prijs en is de afleiding geen probleem?

UPDATE: Verder staan vrouwen volgens het onderzoek van DEKRA meer sceptisch tegenover de apparatuur dan mannen. De vrouwen zien maar weinig voordeel in alle extra knoppen en functies. In Nederland werd onlangs een vergelijkbaar onderzoek uitgevoerd door Kwik-Fit en daaruit kwam naar voren dat vrouwen en jongeren het minste verstand hebben van de lampjes en symbolen in het dashboard van de auto. Op 10 getoonde waarschuwingssymbolen werd gemiddeld 4 keer een foutief antwoord gegeven. Mannen scoorden duidelijk beter dan vrouwen: zij wisten er gemiddeld 8 van de 10 goed te beantwoorden.

Die resultaten zijn opmerkelijk omdat de 10 getoonde afbeeldingen van lampjes/symbolen de meest gangbare zijn in het dashboard. Bovendien betrof het meerkeuzevragen waardoor de respondenten nog enig houvast hadden. Auto’s worden steeds complexer en met meer technische foefjes uitgerust, Kwik-Fit ontwikkelde daarom een Facebook-app om jelzef te testen.

Ook interessant!

  • Kinderen naar school brengen met de auto is not done
  • Nederlanders met drugs op achter het stuur neemt toe
    Niet bang voor een ongeluk als je in de auto zit
  • Video: auto wordt aangereden door onverzekerde auto
  • Mijn Auto: Lamborghini Urus van Elias
    Mijn Auto: Lamborghini Urus van Elias

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

autocultuur, Verkeer

Vorig bericht: « Porsche Carrera RS: racemonster wordt 40
Volgend bericht: Officieel: Dealerschap Bentley gaat naar PON »

Lees Interacties

Reacties

  1. beiersmeisje zegt

    23 maart 2012 om 23:09

    Eerst het instructieboekje lezen. Eerste klas lectuur voor de persoon die de auto heeft gekocht en misschien zelfs de ‘ingewikkelde’ opties heeft besteld.

    Login om te reageren
    • cybje zegt

      23 maart 2012 om 23:15

      @beiersmeisje: mee eens. Jammer genoeg heeft praktisch iedereen die ik spreek nooit zinnig het instructieboekje van zijn/haar auto doorgelezen.

      Login om te reageren
    • Hubert zegt

      24 maart 2012 om 00:04

      @beiersmeisje:
      Dat doen alleen vrouwen!!!

      Login om te reageren
    • Onehp zegt

      24 maart 2012 om 15:38

      @beiersmeisje: +1, boekje lezen, beu om op forums antwoord te moeten geven om dingen die daar in staat. RTFM

      Login om te reageren
  2. Jantje_555 zegt

    23 maart 2012 om 23:13

    klopt, ze bestellen nog altijd zelf die premium phone optie of ingebouwde GPS

    en 1700 man! op hoeveel miljoen inwoners in Duitsland? en hebben ze die enquete afgenomen bij 1700 man +65?

    zo van die peilingen dat zegt 0.0%

    Login om te reageren
    • bonkers zegt

      23 maart 2012 om 23:28

      @Jantje_555: idd, minstens 10.000 is representatief (? Lastig woord)

      Ik ken zelf trouwens bijna niemand die alle systemen enzo in hedendaagse auto’s niet snapt

      Login om te reageren
      • Benjamin1 zegt

        23 maart 2012 om 23:32

        @bonkers: http://www.steekproefcalculator.nl!!!

        Login om te reageren
  3. RaKiM zegt

    23 maart 2012 om 23:42

    de meeste dingen moet je toch zelf op de optie lijst aanvinken, vooral bij de duitse merken.. dus ik snap het probleem niet

    Login om te reageren
  4. G-Ammo zegt

    23 maart 2012 om 23:48

    images?q=tbn:ANd9GcT19HzGOH_nDm_W6JoKpYZCPRDlkJtVqQ

    Login om te reageren
    • G-Ammo zegt

      23 maart 2012 om 23:49

      @G-Ammo: F*ck it… in ieder geval: PRESS ALL THE BUTTONS!

      Login om te reageren
      • BaRa zegt

        24 maart 2012 om 09:58

        @G-Ammo: Ah, je bedoelt dit:

        Login om te reageren
  5. raphael zegt

    23 maart 2012 om 23:54

    Ik snap het wel. En het zijn niet alleen auto’s die ingewikkeld worden. Alle electronische apparaten hebben schermen, menu’tjes, instellingen. M’n oven/magnetron komt met een handleiding van 95! pagina’s. Koelkast, vaatwasser, wasmachine, droger, tv, computer you name it, alles. Het gaat nergens meer over. Ik heb thuis een hele la aan handleidingen, duizenden pagina’s. Men zegt dat al die electronica ‘helpt’ en het leven makkelijker maakt. Ik kan de verlichting in m’n woonkamer op 4 verschillende standen zetten, wat was er mis met aan/uit? En nee ik ben nog niet eens van middelbare leeftijd. Simplicity is de sleutel, simpel en handig.

    Login om te reageren
    • dennisr zegt

      24 maart 2012 om 10:33

      @raphael: Maar toch, al die dingen heb je zelf gekozen.. je had ook kunnen kiezen voor een lamp dat aan en uit kan.. allemaal eigen keuze´s, zo ook bij auto´s.. als je de nieuwe snufjes niet hoeft ga je voor een oudere auto..

      maar dat staat natuurlijk los van of het veilig is of niet..

      Login om te reageren
    • mout zegt

      24 maart 2012 om 10:48

      @raphael: Ik probeer dit echt te vermijden, en ga daarin aardig ver. Een op maat gemaakte fiets met terugrtraprem, zonder versnellingen, maar wel extra goed uitgevoerd, bijvoorbeeld.
      Mijn eisen: echt degelijk, liefst eenvoudig, en echt goed.
      Nog nooit een nieuwe auto gekocht, maar ik zou er een meerprijs voor over hebben om geen sleutel te hebben die draadloos contact met mijn auto hoort te zoeken, maar een ordentelijk portier- en contactslot.

      Login om te reageren
  6. HZW zegt

    23 maart 2012 om 23:56

    Ik heb al velen jaren een bloed hekel aan al die electronica SH#T in auto’s.
    Ben een groot voorstander van mechanische auto’s.

    Login om te reageren
  7. vale46 zegt

    24 maart 2012 om 00:01

    Vooral oudere mensen ( 60+) hebben er problemen mee.
    Maar mijn oma (65) kan zonder problemen met de ingewikkelde Idrive werken, mijn opa daarintegen.. De radio, maar daar stopt het ook.

    Voor mezelf kan het niet uitgebreid genoeg zijn, zolang de menu’s en de bedieningen maar logisch in elkaar zitten.

    Vooral de oosterse markt heeft problemen…?
    Tata Nano, heeft dat ding wel een radio? :D

    Login om te reageren
  8. kraakensmaak zegt

    24 maart 2012 om 00:20

    Het ligt natuurlijk puur aan de auto maar ik moet eerlijk zeggen sommige auto fabrikanten maken er ook wel een potje van en zijn alles behalve intuïtief. Ik hen bijvoorbeeld laatst in wen Lexus Ct200h Hybrid Luxury Line gereden en geloof mij dat navigatie systeem met die stomme muis is een drama. Sommige fabrikanten daarentegen zijn doodsimpel zoals VAG.

    Login om te reageren
    • Dimocash zegt

      24 maart 2012 om 07:32

      @kraakensmaak:
      Juist die muis is ontzettend handig.
      Het vereist gewenning maar het leidt minder af dan een touchscreen scherm.

      Login om te reageren
      • RoT___ zegt

        24 maart 2012 om 10:02

        @Dimocash: Muis of touchscreen zijn enorm afleidend, je kan het niet bedienen zonder te kijken. Tastbare toetsen wel, zodra je weet wat waar zit bedien je het blindelings. Gaat op voor zowel de auto als touchscreen telefoons.

        Login om te reageren
        • mout zegt

          24 maart 2012 om 10:41

          @RoT___: Klopt. Maar nu bedienen ook die vaste toetsen meestal een menu. Bij mij is ‘dagteller resetten’, ‘radio 1’ en ‘enter plaatsnaam’ dezelfde, goed op de tast vindbare, knop…

          Login om te reageren
  9. smulders zegt

    24 maart 2012 om 01:09

    Soms kan die luxe lekker zijn. Niet meer je verlichting zelf aan/uit te hoeven doen, eenmalig de temperatuur instellen en daar niets meer aan te hoeven doen, de stoel die automatisch afstelt op wie achter het stuur zit, adaptieve cruise control zodat ik op de snelweg niet zelf meer hoef te gassen of remmen, automatische handrem zodat ik daar ook geen geklooi meer mee heb, automatische versnellingsbak zodat ik niet meer zelf hoef te roeren. Standkachel zodat je niet hoeft te krabben. HUD navigatie zodat je alleen nog maar vooruit hoeft te turen. Spraakherkenning zodat ik alleen nog maar “Rij naar huis” hoef te roepen. Automatisch inparkeren zodat ik ondertussen een krantje kan lezen. Lekker!

    Maar als ik wil genieten van de rit doe ik het het liefst allemaal zelf!

    Login om te reageren
    • G-Ammo zegt

      24 maart 2012 om 01:16

      @smulders: Ik wou net zeggen… da’s toch niet meer leuk :(

      Login om te reageren
    • RoT___ zegt

      24 maart 2012 om 10:08

      @smulders: Bij het genieten zouden sommige zaken wel op de automatische stand kunnen blijven: verlichting, ruitenwissers en climate control bijvoorbeeld. Voor de rest inderdaad dan lekker zelf de dienst uit maken.

      Login om te reageren
  10. lincoln zegt

    24 maart 2012 om 06:23

    wat is dat dan .. die “moderne” auto ..

    een auto wordt NIET “modern” door er allemaal tyfuszooi in te bouwen omdat het heel toevallig erin past ..

    een auto blijft gewoon een veredelde T-Ford ..
    en een “moderne” auto is een veredelde T-Ford met een hele zwik tyfuszooi ..

    klanten worden niet geacht die troep te snappen ..
    klanten moeten die tyfuszooi gewoon kopen ..

    zo gaat dat .. en niet anders ..

    Login om te reageren
    • mout zegt

      24 maart 2012 om 10:37

      @lincoln: Mee eens. Geef mij een Espace met het uitrustingsniveau van een Dacia. (liefst wel inclusief airco, eerlijk gezegd) Na maanden sportschool lukt het me vast wel weer om een raamslinger rond te krijgen. En een binnenspiegel dimmen, ruitenwisser inschakelen of tussen de lijnen rijden kan ik zelf nog wel.
      Wat zou je eigenlijk echt gaan missen van al die goodies?

      Login om te reageren
      • dennisr zegt

        24 maart 2012 om 10:43

        @mout: ik zou de radio bediening op het stuur gaan missen, je moet er toch niet aan denken dat je telkens je hand van het stuur moet halen (GEVAARLIJK!) om vervolgens je arm uit te rekken naar de radio (je zal maar een spier verrekken!)

        serieus, waarom hebben ze dat bedacht? is dat om 2 handen aan het stuur te houden? Alleen voor lesauto’s dus..

        Login om te reageren
        • desoper zegt

          25 maart 2012 om 19:33

          @dennisr: Zo dacht ik er ook over, todat ik het zelf had. Is erg makkelijk om snel door de zenders heen te scrollen, als er weer eens reclame is.(Ik wissel per rit wel 10 keer van zender) Verder zit je ook niet continue met je handen voor het radio display-tje tijdens het bedienen

          Login om te reageren
    • vale46 zegt

      24 maart 2012 om 10:46

      @lincoln: Nu niet overdrijven hé. De auto zoals we hem nu kennen lijkt voor geen meter op een T-Ford! Het enigste dat gemeenschappelijk is zijn 4 wielen en het principe van de motor. Remmen, chassis, aandrijflijn, verlichting,… Allemaal compleet anders dan de T-Ford.

      In de huidige Auto’s zit veel elektronica omdat de mogelijkheden ervan bijna eindeloos zijn.

      Navigatie, ik denk niet dat veel mensen nog zonder kunnen, dus mensen kopen het zelf omdat ze het WILLEN!
      Als je een auto wil zonder al die zooi, dan koop je je een buget-model. Dacia bijvoorbeeld.
      Stukken beter dan een T-Ford, maar zonder elektronische ‘rotzooi’.

      Login om te reageren
      • dennisr zegt

        24 maart 2012 om 10:47

        @vale46: ze kunnen wel zonder, maar zoals je min of meer al zei, ze WILLEN niet zonder.. het staat nog altijd aangegeven op borden hoor..

        en tja, verlichting is wel anders idd, veredeld :P

        Login om te reageren
  11. keecee zegt

    24 maart 2012 om 07:25

    Voor de basics is een goed alternatief. Leuke Donkervoort voor de deur!

    Login om te reageren
  12. reality2030 zegt

    24 maart 2012 om 09:36

    lexus LFA de mooiste sportcar van binnen als buiten, super super hoog qualiteit…

    Login om te reageren
    • mout zegt

      24 maart 2012 om 10:38

      @reality2030: Ja precies, daar hadden we het over. (?)

      Login om te reageren
      • speedlimit zegt

        24 maart 2012 om 15:02

        @mout:

        Zie foto aan t begin van dit topic…dus indirect heeft t er wel mee te maken wijsneus ;)

        Login om te reageren
  13. RoT___ zegt

    24 maart 2012 om 09:59

    Heb me al vaak zat afgevraagd hoeveel mensen niet goed overweg kunnen met de bediening. Elk merk werkt weer anders, waarbij het bij sommige merken zelfs per type zelfs allemaal weer anders is. Van de compleet geïntegreerde systemen werkt BMW’s 2e generatie Idrive nog het meest intuitief vind ik.

    Login om te reageren
  14. HZW zegt

    24 maart 2012 om 10:05

    Donkervoort, is auto rijden pur sang.
    Een heerlijke mechanische auto.

    Login om te reageren
  15. gerbie zegt

    24 maart 2012 om 10:32

    Digibeet zijn is niet het probleem. Een goed geheugen voor al die knopjes en submenu’s is veel nuttiger.

    Login om te reageren
  16. mout zegt

    24 maart 2012 om 10:33

    Ik ben het er wel mee eens. Heb zelf een 2001 boordcomp / navi / raido / cd aan boord, en de bediening daarvan kan je echt beter niet bij 120 doen.
    Een standaardpunt, ook bij moderne systemen: menu’s zijn nodig om veel functies op te bergen, maar ze betekenen ook dat de betekenis van een knop afhangt van waar je in het menu bent. Dat betekent per definitie dat je je ogen op het scherm moet houden. Prima voor PC of TV, acceptabel voor een telefoon, maar in de auto is het gewoon een slecht idee om naar een scherm te moeten kijken.

    Login om te reageren
    • RoT___ zegt

      24 maart 2012 om 12:50

      @mout: Dat is ook precies wat mij irriteert aan het MMI systeem van Audi. Bij elk menu hebben de vier knoppen rond de draaiknop weer een andere functie. Zodoende is het elke keer weer kijken welke knop ik in moet drukken. Afleidend en zodoende gevaarlijk!

      Login om te reageren
  17. dennisr zegt

    24 maart 2012 om 10:36

    Ik vind de snufjes opzich wel leuk, maar het moet wel logisch in elkaar steken, en niet een ingebouwde navigatie met een keuzemenu voor het keuzemenu.. gewoon simpel menu met alles erop en eraan is toch wel leuk in de auto :)

    gebruikershandleiding lezen doe ik eigenlijk niet, gewoon de weg op en alles uit proberen :D misschien heeft 77% dat ook gedaan en pakte het daarom zo slecht uit :mrgreen:

    Login om te reageren
  18. dafmaf zegt

    24 maart 2012 om 11:00

    Ach, had Steve Jobs de bediening van auto’s nog maar kunnen aanpakken.

    Login om te reageren
  19. norge zegt

    24 maart 2012 om 11:08

    Toch moeilijk dat alles automatisch gaat in een auto zeg…

    Login om te reageren
  20. meneersander zegt

    24 maart 2012 om 11:09

    Mijn vader weet niet eens hoe een computer aan moet, maar kan met zijn auto prima overweg, hoor..

    Login om te reageren
  21. audirs3 zegt

    24 maart 2012 om 11:24

    Net als mn pa, die weet nog steeds niet hoe de cruise control, boordcomputer of navigatie werkt in zn 330xi… Hij is echt een extreme digibeet, weet niet eens wat e-mail is. Ik denk dat hij ook nooit meer een nog nieuwere auto moet kopen, ze worden alleen maar ingewikkelder.

    Login om te reageren
  22. autonieuwsvandestraatje zegt

    24 maart 2012 om 11:29

    rare vraag misschien maar:

    aangezien iemand die NIET kan lezen/schrijven een AN_alfabeet wordt genoemd, is het dan ook niet een A_digibeet?

    Login om te reageren
    • dennisr zegt

      24 maart 2012 om 15:35

      @autonieuwsvandestraatje: nein, het is een samenvoeging van digitale en analfabeet geloof ik.. digitale is dan de gene die er wel verstand van heeft.. denk ik.. digibeet klopt in elk geval wel, 100% :)

      Login om te reageren
  23. HDM zegt

    24 maart 2012 om 12:35

    Gewoon op zondag of zo lekker in je auto zitten met het boekje erbij en op dingen drukken. De meeste icoontjes en zo moeten trouwens toch nog wel te begrijpen zijn?

    Login om te reageren
  24. spylegion zegt

    24 maart 2012 om 15:29

    Niet alleen de bestuurder maar ook de auto zelf én de garages hebben het moeilijk met het alsmaar toenemende elektronica gehalte in auto’s..

    Login om te reageren
  25. driftkicker zegt

    24 maart 2012 om 15:44

    Lijkt wel een bende dinosauriers als ik alle reacties hier lees… Ik ben het tegengetelde. Elke nieuwe auto heeft meer opties dan de vorige. Ik moet geen auto meer zonder bluetooth om m’n mp3’s of internetradio te streamen. Automatische ruitenwissers, elektrische ruiten voor en achter, automatische lichten, airco en servostuur vinden we toch allemaal vanzelfsprekend? Ik heb er ook nog een DVD speler, achteruitrijdcamera en elektrisch verstelbare stoelen met geheugen inzitten. Ik kan niet meer zonder.

    Login om te reageren
    • tritone zegt

      24 maart 2012 om 18:19

      @driftkicker: Misschien is het tijd voor een prive chauffeur.

      Login om te reageren
    • dennisr zegt

      24 maart 2012 om 18:33

      @driftkicker: achteruitrijdcamera? volledig zelf autorijden kun je dus niet?

      Login om te reageren
    • RoT___ zegt

      24 maart 2012 om 18:45

      @driftkicker: Radio met Aux of USB is inderdaad onmisbaar, iPod er aan en gaan. Alle luxe is aangenaam, kan uit ervaring zeggen dat alle opties best nut kunnen hebben, maar om nou te zeggen dat ik niet zonder kan… Ik heb zelf geen afstandsbediening voor de centrale vergrendeling, geen tolfunctie op de elektrische ruiten en de airco stel ik in met draaischijven. Mis ik dan iets? Nee.

      Login om te reageren
    • six-trey zegt

      25 maart 2012 om 20:01

      @driftkicker:
      De opties die ik heb in mijn wagens, radio met aux/usb input die ik er zelf heb in gestoken en in de chevy airco. Meer heb ik niet nodig en hoeft een auto voor mij niet te hebben.

      Login om te reageren
  26. schim zegt

    24 maart 2012 om 22:15

    Morgen weer zomertijd, even mijn instructieboekje erbij pakken om mijn klok een uurtje vooruit te zetten..

    Login om te reageren
    • roesplace zegt

      25 maart 2012 om 11:39

      @schim: Dat doet mijn auto ook zelf…

      @driftkicker: Ik ben het helemaal met je eens! Laat mij maar genieten van een auto die zelf inparkeert, de achterklep met een motortje omhoog en omlaag laat gaan, de stoel die zich zacht zoemend naar de juiste stand begeeft en alle andere elektronica die je maar kunt bedenken!

      Login om te reageren
  27. E34M5Touring zegt

    25 maart 2012 om 11:00

    Persoonlijk vind ik het niet storend. Ik rijd best veel verschillende auto’s en vind het meeste instinctief. Het gros van de bedieningselementen zit bij de meeste auto’s grofweg op de zelfde plek. Navi stel ik in voor ik weg ga en mijn I-Pod zorgt voor genoeg muziek om niet te hoeven zappen. Ik denk dat de meeste mensen wel al die meuk bestellen (want dat lult zo lekker op de verjaardag) maar eigenlijk geen idee hebben hoe het werkt. En aangezien veel leasebakken via centrale inkoop gaan en tot het bot worden uitonderhandeld, heeft de verkopert vaak ook geen zin meer om het allemaal uit te leggen.

    Login om te reageren
  28. wimbers zegt

    25 maart 2012 om 21:15

    die hele audiobediening op het stuur begrijp ik niet.
    als de bediening makkelijker moet, zorg dan dat mijn auto via spraakbediening de slimheid van siri
    krijgt, dan heb ik nog maar 1 knop nodig: “speak”.
    kan dat dashboard ook weer wat worden opgeschoond.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North