
De kogel is door het Koopmanshuis. PON wordt definitief het nieuwe adres om uw Bentley op te pikken.
Na het faillissement van Hessing, en de rappe overname door aartsrivaal Louwman, was het onduidelijk wat er met de dealerrechten voor Bentley, Bugatti, Lamborghini, Maserati en Rolls-Royce zou gebeuren, die tot die tijd onder de vlag van Hessing werden verkocht aan de A2. Het eerste merk dat nu definitief niét meegaat naar Louwman is Bentley. VAG heeft na een lange onderhandelingsperiode een deal kunnen sluiten met het Leusdense PON, een ouwe bekende van de Volkswagen Group.
En dat betekent feest voor PON, want Bentley is van alle merken die na het Hessing-faillissement zonder importeur zaten verkooptechnisch het meest interessant. Het voormalig Britse merk verkoopt immers de meeste auto’s en met de nieuwe Continental GT V8 op stapel -die in Nederland ongeveer 100.000 euro goedkoper wordt dan de W12-versie- hebben ze meteen een potentiële verkooptopper in de gelederen.
Vanaf 1 mei mogen ze in Leusden beginnen met het slijten van de Bentleys. Het Koopmanshuis (foto’s) zal worden gebruikt als showroom en werkplaats. Voorheen werd daar de Phaeton en Touareg aan de man gebracht, maar binnenkort wordt daar dus automotive swag uit Crewe verhandeld.
Rest de vraag: welke merken houdt Louwman eigenlijk over voor in het statige geluidswalpand? Lamborghini en Bugatti, beiden VAG-producten, zullen zich ook wel thuis voelen in Leusden. En zou BMW niet veel liever hebben dat dochtermerk Rolls-Royce naar een BMW-dealer gaat?
Staat leuk tussen de Golfjes.
Blijkt wel weer dat je niet weet waar je het over heb, ouwe zeerover. Koopmanshuis zit naast Pon Porsche, Pon’s Automobielhandel zit een stukje verderop. Zou nog prima een pandje tussen passen voor Lamborghini, en dan ook maar meteen een extra showroom voor al het Audi S- en RS-spul. Dan heb je een leuke autoboulevard in Leusden. Kunnen ze van die bult in de geluidswal langs de A2 een mooi aquarium maken ….
@rechercheur: Hartstikke mooi due A2-showroom, maar toch altijd te onbereikbaar. Dan liever naar PON waar je eindeloos kan gaan staan kwijlen op de parkeerplaats.
Wordt wel een mooi straatje straks in leusden. Afwachten hoelang het duurt voordat daar de eerste burnout strepen op het wegdek verschijnen.
@gerbie:
Pon heeft al een paar kilometer eigen spoorlijn liggen, vanaf Amersfoort CS tot aan het eigen logistieke terrein. Zal vast ook wel een eigen afslag gaan krijgen aan de A28, nu moet al het transport over de N226 en de Maanweg. Gewoon een stuk snelweg doortrekken tot aan de Zuiderinslag, ook makkelijker om met je Lamborghini wat strepen te trekken ….
@rechercheur: Sterker nog, het transport moet eigenlijk via afrit 7 > Groene Zoom. En die afrit zal echt niet komen gezien de beperkte ruimte die er beschikbaar is.
Ben alleen wel bang dat Pon ruimtegebrek gaat krijgen binnen nu en de komende jaren. Er is nu al veel te weinig ruimte op de losplaats, en het enige hoopje gras dat nu nog over is, ligt naast de Porsche dealer.
Neemt natuurlijk niet weg dat Bentley, Bugatti en Lamborghini uiteraard van harte welkom zijn :)
@sjouveur:
Het oude pand van Pon Car (Seat) wordt nu gebruikt als Academy. Maar dat zou na een stijlvolle opfrisbeurt, zomaar een mooie showroom voor Lamborghini kunnen worden. Huur Piet Boon in, of zo …. Als ze dan een aparte inrit maken voor Porsche, het Koopmanshuis en Lamborghini, dan lijkt me dat helemaal prima.
b@rechercheur:
Blijkt wel dat je niet weet waar je het over heb, Pah pon automobiel handel is de overkoepelende naam voor alle auto onderdelen en dus ook Porsche. Koopmanshuis is niets meer of minder dan de marketing en sponsor afdeling van PAH
@yerrie:
Mmmwwhahaha, ding dong!
Het Koopmanshuis is het pand direct naast Pon Porsche …
Pon Porsche Import, inderdaad onderdeel van PAH, zit aan de Zuiderinslag 8, Pon’s Automobielhandel BV (Audi, Volkswagen, Seat, bedrijfswagens) zit aan de Zuiderinslag 2. Het voormalige pand van Pon Car heeft de ingang aan de Klepelhoek.
Nu jij weer, wijsneus met je marketing- en sponsorafdeling …
Had het al gelezen ja, mwa, zou best kunnen kloppen want Bugatti, Lambo, RR en Maserati verkopen echt niet lekker hier. Ach, gaan ze weer failliet…
Lijkt me niet meer dan logisch dat ook Lambo en Bugatti naar PON zullen gaan.. toch?
@911rsr: Das een kwestie van tijd. Hessing had zijn charme en jarenlange ervaring en merchendise, maar Louwman gaat nu toch wel hard op zijn snuffert. Das de volgende die “ineens” geen geld meer heeft.
Dat is even balen voor Louwman:o
Het lachen van Louwman zal van korte duur geweest zijn. Grote kans dat Lamborghini en Bugatti ook zullen verhuizen.
@Carreza: Louwman wordt nu wel het lachertje van het nederlandse automobile dealergenootschap
@gerbie: Hij is nog steeds goed voor ongeveer 735 miljoen, en dat is 735 miljoen meer dan jij hebt:D
@gerbie: Dat was hij toch al, om je concurrent whatever op zon manier weg te werken zal bij vele niet in de smaak gevallen zijn.
Balen voor Louwman maar niet meer dan redelijk voor de klanten, als je voor dit soort bedragen een auto koopt wil je toch een fatsoenlijke dealer waarbij je niet hoeft te vrezen dat de hele toko klapt. PON lijkt mij dus de perfecte kandidaat.
Kom maar door!
lachertje….zou ik niet zo snel zeggen, meneer louwman is de meest vermogende autohandelaar van Nederland met prive opbrengsten dan he….
heeft ook een museum staan met heel wat duur spul. die man heeft al lang en breed de schaapjes op het droge, waar jij en ik moeten werken voor brood op de plank hoeft hij zich nergens zorgen om te maken.
dus ja lachen….dan weet ik wel wie er lacht.
@johanw:
blablabla, natuurlijk heeft Louwman centjes zat, en schaapjes met droge voeten. Maar ook (of juist) Louwman koopt geen dealership om het vervolgens uitgekleed te zien worden, tot een lege showroom. Beetje domme opmerking van je …
Ach hebben ze tenminste meer plaats voor echte kwaliteits auto’s inplaats van die Volkswagen meuk…
@norge: Inderdaad, helemaal vol parkeren met Lexus IS-F, GS 450h’s, GS 450h F-Sport’s, LFA’s en LFA Nürburgring Editions. En een plekje vrijhouden voor de GS-F. ;)
@AutomotiveDesigner:
Mmmwwhahaha, aangezien die LFA maar niet uit wil verkopen, lijkt het me inderdaad prima om er een aantal in dat aquarium langs de A2 te parkeren. kunnen ze mooi alle actiemodelletjes naast elkaar kwijt; zoek de tien verschillen …
@rechercheur:
Als Louwman dit niet van te voren had zien aankomen dan heeft hij een gruwelijk dikke plank voor z’n kop.
Ik denk dat hij voordat hij de hele toko kocht allang een plan klaar had/heeft voor dit pand.
@rechercheur:
het gaat erom dat hij wordt uitgelachen alsof hij in zijn hemd staat…
dat is dus zeker niet zo. en weet jij wat erachter zit, jij gaat er vanuit dat Louwman Bentley pertinent wilde behouden etc.
jij weet net zo goed als ik niet de in en outs, dus er vanuit gaan dat hij hier verliest is speculeren en dat noem ik een beetje dom. beetje blablabla
@johanw:
Wel mooi om te zien dat je nu ook je eigen reactie van 10:36 uur volledig onderuit haalt. Maar dat had je vast nog niet in de gaten ….
:-)
@johanw: Gelukkig is de familie Pon iets slimmer! En hangt hun vermogen niet alleen van de auto-industrie af!
@RickB: Louwman doet ook wel meer dan auto’s alleen hoor meneer de wijsneus:D
Nu nog maserati naar de lokale fiat dealer
@W115: Hier in Eindhoven zit er 50 meter tussen. :)
Krijg je teminste geen Lexus mee als je Bentley een beurt moet hebben.
@meneersander: nee, nu een mooie Up!
Louwman zal heus niet verwacht hebben dat hij alle importeurschappen zou krijgen.
Er zijn ook nog genoeg exclusieve merken die ondervertegenwoordigd zijn in Nederland. (McLaren bijvoorbeeld)
@RudyV: Vraag me af of het loont om te investeren in een merk waar je nog geen handvol van gaat verkopen in NL, zelfde voor Bugatti eigenlijk. Klanten kunnen daarvoor net zo goed in Duitsland terecht.
Ze hebben Cadillac nog, past ook prima thuis in dat rijtje wat mij betreft.
Zo’n Bugatti dealerschap lijkt me een doodlopende weg, wegens de hoge belastingruk, de zeer extreme netto prijs, en de weinig sociaal acceptabele 30 liter per 100 km die zo’n ding verbruikt.
Maserati zou met nieuwe kleinere modellen wat meer kunnen verkopen, maar dan nog zullen de aantallen erg gering blijven. En met Chrysler technologie de concurrentie aangaan met de M5/E63/RS6/XF-R etc lijkt me niet makkelijk…En PON heeft niks met Italiaans spul.
Louwman zou die vissenkom voor Lexus kunnen gebruiken, had dat merk tot een poosje geleden niet ergens een speciale showroom, a la Koopmanshuis? En die hebben ze gesloten wegens te hoge kosten als ik ’t me goed herinner?
Zuur voor Louwman!
“…weinig sociaal acceptabele 30 liter per 100 km…”
Wie gaat daar over klagen? Het valt met grote waarschinlijkheid te zeggen dat het geen auto is die gebruikt word om te forensen op grote afstanden. Mijn gok is dat een Polo Bluemotion in z’n autoleven meer brandstof gebruijt. En wat te denken van de om en en nabij €600.000 die je als koper richting de schatkist duwt. Daar mogen veel mensen dankbaar voor zijn. Ik zou ’t eeen zeer sociale autokeus noemen.
@JvT: Hahaha prachtige comment. De overheid zou trouwens in zwaar weer komen als we allemaal koek trommels reden. De BPM is een zeer lucratieve belasting.
@JvT:
Gaat helaas vaak om beeldvorming: veel diesel SUV’s (nieuwe X3 bijvoorbeeld) verbruiken minder brandstof (en voldoen aan de EU 5 of zelfs 6 norm) dan vele “gewone” auto’s. Toch reageren sommige onwetende personen erg negatief op dergelijke SUV’s. Met extreme sportwagens wordt idd doorgaans weinig gereden. Gaat vaak om imago, of hoe zo’n auto overkomt.
Veel BPM betalen is ook sociaal, en het is prima voor de werkgelegenheid als mensen zulke kostbare wagens aanschaffen. Maar toch zien veel mensen erg dure auto’s als asociaal. Er wordt vaak niet rationeel geoordeeld. Maar er geldt al langer dat auto’s veel met emotie van doen hebben :-)
nou en ..
dan koopt Louwman ze toch van de importeur ..
dan mag Pon er ook een paar rooitjes op verdienen ..
zo simpel kan het zijn ..
partij kiezen is voor luitjes die nog veel simpeler zijn ..
kan ik mijn bentley dan ook bij de VW laten onderhouden??
@0800sjaakie: Wordt er echt niet goedkoper op…..
Hessing is mede falliet gegaan door slechte verkoop resultaten van de mooie auto,s.
Louwman is een zakenman, waarom zou hij deze merken aanhouden, wanneer je deze in nederland amper kan verkopen.
Hij zet graag iets in zijn showroom wat veel geld oplevert, zo krijgt hij de kosten er mischien een keer uit. Hoeveel van de bovengenoemde merken worden er per jaar verkocht, volgens mij niet zo heel veel.
10 lambo,s per jaar, brengt niet zo veel op dan 10.000 priusen.
Ach en misschien heeft Pon ook wat aan Louwman betaald om Bentley over te nemen.
Het gaat allemaal om geld, voor de prestige koopt louwman prive wel een Bentley.
@tritone: Nog nooit zo’n lulpraatje gehoord! Feiten, dan pas praten…
@The360box: Feiten, waarvan precies?
@tritone: Alles in je verhaal is uit je duim gezogen…
@tritone:
Wat een verschrikkelijke kletspraat ….. denk voortaan even wat langer na, voordat je dergelijke onzin uitkraamt.
Als je een toko overneemt, dan is het zonder meer niet vanzelfsprekend dat je ook de licenties of een dealership koopt, die beslissing ligt te allen tijde bij de licentiegever of fabrikant. In het geval van Bentley trekt Louwman sowieso aan het kortste eind. Praatjesmaker, dat je bent!
@rechercheur: Ik heb nagedacht, maar ik weet het niet zeker, daarom gebruik ik het woord MISSCHIEN.
Praatjesmaker, ik begin een beetje op jouw te lijken, dit gaat niet goed…., ik hoop niet zo diep te eindigen!
@tritone:
Volgens Quote was “de vissenkom” idd al geruime tijd niet winstgevend:
Vele media schreven dat Park Bloeyendael uiteindelijk Hessing de kop heeft gekost. Maar uit nadere bestudering van de cijfers blijkt dit incorrect. Hessing stond persoonlijk voor een kleine €8 miljoen in het rood door leningen bij SNS Bank en FGH bank. Uit zijn financiële administratie blijkt dat Hessing tussen 2006 en 2009 €17 miljoen in zijn autobedrijf heeft gepompt, enkel en alleen om de hut draaiende te houden. De lening van SNS Bank had een waarde van €28,5 miljoen, waarvan ruim – daar is ‘ie weer – €17 miljoen is opgenomen. Dat geld was bedoeld voor Park Bloeyendael, maar is dus in de ‘vissenkom’ gestopt.
http://www.quotenet.nl/biz/vriend-en-vijanden-over-frits-hessing.php
Louwman kan er een prachtige showroom van maken voor Lexus en Toyota… lijkt me veel interessanter dan voor die 20 supercars die je per jaar kan verkopen…
@PunicaOase: Juist ,ik denk dat die Louwman al lang bewezen heeft een goede zakenman te zijn .In tegen stelling tot de “specialisten” hier…..
Bij Pon hoor je ook een Bentley te kopen en niet bij z’n k#t bedrijf die er zelf nog 15% erbij op drukt,ik neem aan als je geld hebt dat je zelf nog kan rekenen
@mbevo: Mis ik iets?
Waar komt die 15% ineens vandaan?
@ rechercheur,
jij leest zaken die er niet zijn. ik heb nimmer aangegeven te weten hoe de vork in de steel zit. ik geef enkel aan dat meneer louwman niet bij voorbaat uitgelachen kan worden omdat er een merkje weggaat aldaar.
Weet jij wat hij ervoor gekregen heeft of niet en hoe er handjeklap is gedaan….NEE…dat lijkt mij ook niet.
net zo goed dat ik enkel aangeef dat meneer Louwman in het geheel (dus niet specifiek op het merk dat weggaat) uitgelachen hoeft te worden. Deze man is groot geworden in deze handel dus die weet echt wel waar hij mee bezig is. Het is de grootste importeur van Nederland die weet echt wel of een merk kans heeft te blijven of niet en ja dan kan het zowel kop of munt worden, maar allemaal echt wel ingecalculeerd. Ieder geval dat mag je van een dergelijke zakenman wel verwachten, maar daarbij ken ik de ins en outs niet, enkel dat je hem niet zomaar kan gaan uitlachen om zoeits.
maar jouw reacties hier altijd lezende, heb jij de wijsheid in pacht…dus je hebt gelijk.
@ tritone
ja feiten, daar zeg je wat……er zijn er een aantal hier die zo alle feiten kunnen opnoemen, dit aangezien deze ein het kantoor van de Louwman of Pon heeft gezeten aan de tafel met VAG, waarbij een dergelijke beslissing is genomen om Bentley elders te plaatsen.
of zou Louwman een emailtje hebben ontvangen, ja sorry jongen maar per 1 mei gaat PON alles doen hahahahaha loser…. bedankt voor de investeringen, aankopen die je hebt gedaan etc maar zoek het maar lekker uit met je toko…..
@johanw: Ach iedereen lult maar wat, de enigste die het weet is Louwman.
@johanw: En misschien weet Ben Pon ook wat, of hij krijgt het dealerschap van Evert op een slinkse wijze, waarbij Evert de lachende derde is.
Ik zet mijn geld op Louwman, slimme man.
Straks is de showroom het enige wat Louwman-groep (zo heten ze toch?) in de wacht heeft weten te slepen. Best knap. WHAHAHAHAHAHAHAHA. Sorry. Weer een voorbeeld van mensen met geld die denken het te kunnen, maar hebben gewoon een plaat voor hun kop.
@mepdenepper: Sorry, misschien moet je iets meer verdiepen in Louwman.
@tritone: Weer een fail hè, hij zegt namelijk niet wat ze bezitten maar gekocht hebben..
@ tritone
Precies!!!
ik durf te wedden dat alle drie de partijen in deze weten hoe de vork in de steel zit.
ik kan mijzelf bijna niet voorstellen dat een louwman een hessing overneemt en dan niet wetende of hij de merken die daar zitten voor minimaal x jaar blijven zitten….tuurlijk weet hij dat.
ik zit zelf in een vergelijkbaar wereldje met import van merken en dat wisselt wel eens tussen de ene importeur en de ander. Dat heeft zoveel verschillende redenen, maar de buitenwacht weet het altijd beter te vertellen maar zelden hoor ik personen echt de koe bij de horens pakken. Ik hoor soms de vreemde verhalen dat importeurs failliet zijn etc. etc. of iets is afgepakt, maar de realiteit is compleet anders.
Deze mensen werken op contractbasis…en ja dan weet je vantevoren waar je aan toe bent.
@johanw: Weer ee lulverhaal: Voor Bentley kwam het niet beterder uit om daar weg te gaan. En als er 1 schaap over de dam is, juist, volgen er meer. Dat hele zooitje wat hij slim gekocht te hebben valt uit elkaar, waarschijnlijk door geld. Pon zal het wel goedkoper doen dan Louwman.
@The360box:
speculatie en nog eens speculatie. jij bent precies zo een persoon die het beter weet te vertellen dan de personen die hier zelf over beslissen.
En beterder…wat bedoel je daarmee….
een ding staat wel vast zonder hier over te speculeren. In deze wereld wordt er enkel gewerkt op contractbasis, anders gaat men geen miljoenen of meer investeren.
Dat een Bentley dan weggaat….dat kan zijn omdat een PON het goedkoper doet of VAG vindt dit beter passen of ik vindt jou aardig etc. etc.
er zijn legio reden te verzinnen…maar een dergelijke reden kan pas in werking treden als een contract is afgelopen of ten einde loopt. Of denk jij dat men hier zomaar contractbreuk laat plaatsvinden omdat iemand anders het even goedkoper doet…ga toch weg.
zo lang een contract geldig is kan je pietje (lees PON) nog zo aardig vinden en die doet het nog zo goedkoop…een contract daar kom je niet onderuit…
en ja wie weet, volgen er nog meer, dat kan….maar dat is zaken doen. je stapt ergens in en als je alles vantevoren zou weten, dan had iedereen thuis gezeten en aandelen zitten verhandelen en stinken rijk geworden, maar dat vooruitschrijdend inzicht hebben wij niet, alhoewel vele dat wel denken te bezitten.
@johanw: Jij met je contract die en dit. Neem aan dat toen Hessing failliet was er contractbreuk plaatsvond. Oftewel je kon doen wat je wilde en natuurlijk dacht Louwman wel dat die hele meuk bleef maar nee.
@The360box:
ja joh .. dacht hij dat ..
@lincoln: Hmm, nee maar is wel een mooie gelegenheid om bij die hoerentent weg te gaan natuurlijk winst of geen winst!
Wat een kletspraat allemaal … bij een faillisement is het de licentiegever die bepaalt of het recht van importeurschap meegaat naar de nieuwe eigenaar, en niemand anders! Dus Louwman trekt te allen tijde aan het kortse eind als Bentley besluit de licentie tot import ergens anders neer te leggen. Dat heeft NIETS met contractbreuk te maken, het contract is immers ontbonden op het moment dat Hessing failliet is verklaard …