Veertig jaar geleden had Porsche haar eerste ‘beste 911 ooit’ klaar. De originele Carrera RS is volgens velen nog steeds de meest tot de verbeelding sprekende Porsche.
Het begint allemaal met een luchtgekoelde 2687cc zescilinder boxermotor. Het grootste blok in die tijd in de 911 verkrijgbaar. De Carrera RS krijgt hem eerst en haalt begin jaren ’70 al 210pk bij 6300 tpm. De Porsche Carrera RS is verkrijgbaar vanaf ‘modeljaar’ 1973. In 1972 heeft Porsche de eerste natuurlijk al klaar staan.
RS staat voor Rennsport. Dat is precies waar Porsche deze auto voor maakt. Als homologatiemodel om mee te kunnen doen aan bepaalde races én rally’s. De Carrera Panamericana en Targa Florio bijvoorbeeld.
Naast de grotere motor heeft de RS meer stugge vering, de originele ‘ducktail’ spoiler, grotere remmen, en een uitgebouwde kont. Een breder, stabieler geheel dan een standaard 911S. Een ‘standaard’ Porsche Carrera RS touring weegt 1075 kg, de sport leicht versie weegt zelfs maar 975 kg. Porsche maakt er in totaal 1580.
Echte race-enthousiasten kunnen zelfs een nog agressiever model bestellen: de RSR. In 1973 rijden en winnen Gijs van Lennep en Herbert Müller er de laatste Targa Florio mee. De RSR weegt nóg minder (900kg) en heeft een 3.0 boxer met 330 pk!
De naam RSR leeft nog steeds voort bij Porsche’s circuit-beesten. Tot en met de Porsche 993 zijn er Carrera RS’jes gemaakt. Het 1974 model krijgt een 230pk 3-liter. Vervolgens komt de RS terug in 1984 met een 250pk 3.0, zonder ducktail. In 1992 verliest de RS zijn spoiler helemaal en haalt inmiddels 260pk uit een 3.6 boxer. Vervolgens zet Porsche vanaf 1993 de letters ‘RS’ nog een maal keihard op de kaart. Als 3.6 maar vooral 3.8 met 300pk én spoilers, zo snoeihard afgeveerd dat er bijna niet mee op de weg te rijden is. Nu 1238kg ‘licht’, 5 seconden van 0-100km/u en als clubsport te krijgen zonder enige luxe en/of elektronica aan boord.
Tijdens de Techno Classica 2012 herinnert Porsche vooral het origineel. Daar staan een 1973 Carrera RSR, unieke 1974 Carrera RSR turbo (2.1 liter, 500pk) en onlangs gerestaureerde Carrera RS 2.7. De gefortuneerde klassiekerliefhebber kan bovendien zijn lol op met nieuwe te koop: originele Fuchs’jes en typeplaatjes.
Geweldige auto’s die ouwe 911’s
Vooral de gt2 rs uit 1995
@bonkers: je bedoeld gt2 EVO?
@paere: ja, die idd
Ik twijfelde al over de naam
@bonkers: 1995. oud? toen waren ze al niet eens meer luchtgekoeld.
@mout: nee niet echt oud, maar voor mij al een klassieker
@mout:
De 996 (en waterkoeling dus) kwam eind ’97 pas…
@mout:
Toen waren ze zeer zeker luchtgekoeld; 993 serie, laatste der luchtgekoelde.
De meest sprekende Porsche? :P
En wat zegt zo’n autootje nou zoal?
@bozewolf: ;) *moar racingggg*
Voor wie er nu een echte RS wil, staat een gele ’73 RS te koop:
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=l4ycmpeinwqm
@d15b2: Heerlijk! Wat een prachtige auto! Zeker een collectors-item, die niet vies is van een mooi stukje cruisen!
40 jaar alweer, en nog steeds een auto waar je je hoofd voor omdraaid.
Das dus duidelijk een MILF.
2.1 500pk jummie :)
Was toen ook echt lachen, de constructie waarvan iedereen zei dat het niets kon worden en achterhaald was (motor achter de achteras) werd het helemaal!
Halleluja wat is zo’n 964 toch een machtig geil ding in het blauw!
Ducktails FTW! :)
Zoals @syliaca zei, dit is echt een MILF!
Die oude Porsches zien er nu nog iet eens zo verkeerd uit :)
Een kennis van me een ex-rally rijder heeft nog zo’n RS 2.7 en een 3.0 in z’n hangaar staan. Die 3.0 heeft hij ook nog gebruikt om rally mee te rijden, de 2.7 is ter vervanging van z’n originele 2.7.
Leuk speelgoed maar het komt nietmeer zo vaak buiten, wel zonde ik wacht er al jaren op om daar eens passagier in te mogen zijn.
@Hupke: Misschien moet je het een keer vragen.
Je kan wel jaren wachten, maar wanneer je niets zegt, hoe moet die kennis het dan weten.
@tritone:
Eigenlijk heb je gelijk maar het zou nogal onbeleefd zijn om dat zomaar terloops eens te vragen. De beleefde methode werkt in alle geval niet, misschien moet ik het toch echt maar eens vragen.
Doe mij die gele maar.
Is het misschien mogelijk dat wouter een test ritje doet met een RS 2.7?
Het was een leuke afwisseling, video,s met oldtimers, zoals met Ford.
Da’s nou een eeuwige klassieker die ik nog ‘ns zou willen uitproberen… zo’n RSR