• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Porsche Carrera RS: racemonster wordt 40

Auteur: Alwood, gepost 23 maart 2012 om 21:49 – 23 Reacties

Porsche Carrera RS klassieker
Veertig jaar geleden had Porsche haar eerste ‘beste 911 ooit’ klaar. De originele Carrera RS is volgens velen nog steeds de meest tot de verbeelding sprekende Porsche.

Het begint allemaal met een luchtgekoelde 2687cc zescilinder boxermotor. Het grootste blok in die tijd in de 911 verkrijgbaar. De Carrera RS krijgt hem eerst en haalt begin jaren ’70 al 210pk bij 6300 tpm. De Porsche Carrera RS is verkrijgbaar vanaf ‘modeljaar’ 1973. In 1972 heeft Porsche de eerste natuurlijk al klaar staan.

RS staat voor Rennsport. Dat is precies waar Porsche deze auto voor maakt. Als homologatiemodel om mee te kunnen doen aan bepaalde races én rally’s. De Carrera Panamericana en Targa Florio bijvoorbeeld.

Naast de grotere motor heeft de RS meer stugge vering, de originele ‘ducktail’ spoiler, grotere remmen, en een uitgebouwde kont. Een breder, stabieler geheel dan een standaard 911S. Een ‘standaard’ Porsche Carrera RS touring weegt 1075 kg, de sport leicht versie weegt zelfs maar 975 kg. Porsche maakt er in totaal 1580.

Echte race-enthousiasten kunnen zelfs een nog agressiever model bestellen: de RSR. In 1973 rijden en winnen Gijs van Lennep en Herbert Müller er de laatste Targa Florio mee. De RSR weegt nóg minder (900kg) en heeft een 3.0 boxer met 330 pk!

Porsche Carrera RSR Targa Florio 1973

De naam RSR leeft nog steeds voort bij Porsche’s circuit-beesten. Tot en met de Porsche 993 zijn er Carrera RS’jes gemaakt. Het 1974 model krijgt een 230pk 3-liter. Vervolgens komt de RS terug in 1984 met een 250pk 3.0, zonder ducktail. In 1992 verliest de RS zijn spoiler helemaal en haalt inmiddels 260pk uit een 3.6 boxer. Vervolgens zet Porsche vanaf 1993 de letters ‘RS’ nog een maal keihard op de kaart. Als 3.6 maar vooral 3.8 met 300pk én spoilers, zo snoeihard afgeveerd dat er bijna niet mee op de weg te rijden is. Nu 1238kg ‘licht’, 5 seconden van 0-100km/u en als clubsport te krijgen zonder enige luxe en/of elektronica aan boord.

Tijdens de Techno Classica 2012 herinnert Porsche vooral het origineel. Daar staan een 1973 Carrera RSR, unieke 1974 Carrera RSR turbo (2.1 liter, 500pk) en onlangs gerestaureerde Carrera RS 2.7. De gefortuneerde klassiekerliefhebber kan bovendien zijn lol op met nieuwe te koop: originele Fuchs’jes en typeplaatjes.

Ook interessant!

  • Voitures Extravert quintessenza RS
    Elektrische Carrera RS uit Nederland is krankzinnig duur
  • Mijn Auto: Porsche 911 Carrera CS van Arjen
  • 911 SC door Porsche in ere hersteld
  • Video: hier gaat de Porsche 992 GT3 RS!
    Video: hier gaat de Porsche 992 GT3 RS!

Nieuwste artikelen

  • De stationwagon van Dacia komt eraan: dit weten we tot nu toe
  • Video: Achtervolging politie vs Porsche Macan
  • Laadprijzen in Nederland: dit zijn de duurste en goedkoopste tarieven in jouw gemeente
  • De Bentley van Ali B is verkocht: zoveel leverde hij op!
FacebookTweetPinLinkedIn

911, carrera, carrera-rs, Klassiekers, oldtimer, Porsche, Racing, rally, rsr

Vorig bericht: « Lamborghini Aventador is klaar voor dienst
Volgend bericht: Kan een digibeet nog met moderne auto’s overweg? »

Lees Interacties

Reacties

  1. bonkers zegt

    23 maart 2012 om 21:56

    Geweldige auto’s die ouwe 911’s
    Vooral de gt2 rs uit 1995

    Login om te reageren
    • paere zegt

      23 maart 2012 om 22:01

      @bonkers: je bedoeld gt2 EVO?

      Login om te reageren
      • bonkers zegt

        23 maart 2012 om 23:10

        @paere: ja, die idd
        Ik twijfelde al over de naam

        Login om te reageren
    • mout zegt

      23 maart 2012 om 22:48

      @bonkers: 1995. oud? toen waren ze al niet eens meer luchtgekoeld.

      Login om te reageren
      • bonkers zegt

        23 maart 2012 om 23:09

        @mout: nee niet echt oud, maar voor mij al een klassieker

        Login om te reageren
      • StijnB zegt

        24 maart 2012 om 15:20

        @mout:
        De 996 (en waterkoeling dus) kwam eind ’97 pas…

        Login om te reageren
      • spylegion zegt

        24 maart 2012 om 15:20

        @mout:
        Toen waren ze zeer zeker luchtgekoeld; 993 serie, laatste der luchtgekoelde.

        Login om te reageren
  2. bozewolf zegt

    23 maart 2012 om 22:08

    De meest sprekende Porsche? :P

    En wat zegt zo’n autootje nou zoal?

    Login om te reageren
    • Alwood zegt

      23 maart 2012 om 22:15

      @bozewolf: ;) *moar racingggg*

      Login om te reageren
  3. d15b2 zegt

    23 maart 2012 om 22:10

    Voor wie er nu een echte RS wil, staat een gele ’73 RS te koop:
    http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=l4ycmpeinwqm

    Login om te reageren
    • jzaero zegt

      23 maart 2012 om 22:29

      @d15b2: Heerlijk! Wat een prachtige auto! Zeker een collectors-item, die niet vies is van een mooi stukje cruisen!

      Login om te reageren
  4. meneersander zegt

    23 maart 2012 om 22:37

    40 jaar alweer, en nog steeds een auto waar je je hoofd voor omdraaid.

    Login om te reageren
  5. syliaca zegt

    23 maart 2012 om 22:47

    Das dus duidelijk een MILF.

    Login om te reageren
  6. tjorque zegt

    23 maart 2012 om 22:58

    2.1 500pk jummie :)

    Login om te reageren
  7. james125 zegt

    24 maart 2012 om 00:06

    Was toen ook echt lachen, de constructie waarvan iedereen zei dat het niets kon worden en achterhaald was (motor achter de achteras) werd het helemaal!

    Login om te reageren
  8. paere zegt

    24 maart 2012 om 07:20

    Halleluja wat is zo’n 964 toch een machtig geil ding in het blauw!

    Login om te reageren
  9. vale46 zegt

    24 maart 2012 om 10:36

    Ducktails FTW! :)

    Zoals @syliaca zei, dit is echt een MILF!
    Die oude Porsches zien er nu nog iet eens zo verkeerd uit :)

    Login om te reageren
  10. Hupke zegt

    24 maart 2012 om 11:10

    Een kennis van me een ex-rally rijder heeft nog zo’n RS 2.7 en een 3.0 in z’n hangaar staan. Die 3.0 heeft hij ook nog gebruikt om rally mee te rijden, de 2.7 is ter vervanging van z’n originele 2.7.
    Leuk speelgoed maar het komt nietmeer zo vaak buiten, wel zonde ik wacht er al jaren op om daar eens passagier in te mogen zijn.

    Login om te reageren
    • tritone zegt

      24 maart 2012 om 18:11

      @Hupke: Misschien moet je het een keer vragen.
      Je kan wel jaren wachten, maar wanneer je niets zegt, hoe moet die kennis het dan weten.

      Login om te reageren
      • Hupke zegt

        25 maart 2012 om 16:07

        @tritone:

        Eigenlijk heb je gelijk maar het zou nogal onbeleefd zijn om dat zomaar terloops eens te vragen. De beleefde methode werkt in alle geval niet, misschien moet ik het toch echt maar eens vragen.

        Login om te reageren
  11. Bartholomeo zegt

    24 maart 2012 om 15:53

    Doe mij die gele maar.

    Login om te reageren
  12. tritone zegt

    24 maart 2012 om 18:48

    Is het misschien mogelijk dat wouter een test ritje doet met een RS 2.7?
    Het was een leuke afwisseling, video,s met oldtimers, zoals met Ford.

    Login om te reageren
  13. muddy zegt

    26 maart 2012 om 19:45

    Da’s nou een eeuwige klassieker die ik nog ‘ns zou willen uitproberen… zo’n RSR

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North