
Ferrari overweegt de handbak terug te laten keren.
599. Dat was de laatste handgeschakelde Ferrari met V12. En F430, de laatste handgeschakelde Ferrari met V8. Ja, das even geleden! Bijna 20 jaar geleden was het nog de gewoonste zaak van de wereld om optioneel een handbak te krijgen op je supercar uit Maranello. Inmiddels is al 15 jaar een automaat de norm bij Ferrari.
Alles moest beter, sneller. Er was geen ruimte meer voor een handbak bij Ferrari. Komt het merk nu terug op die beslissing? In de automotive wereld herhaalt de geschiedenis zich regelmatig. Of het nu gaat om het terugbrengen van iconische modellen uit het verleden, of terugkomen op eerdere gemaakte beslissingen. In het geval van Ferrari kan het zomaar zijn dat ze de handbak opnieuw leven in gaan blazen.
Het was Lewis Hamilton die er als eerste over sprak met zijn Ferrari F44 idee. Een eigen model en die moest dan een handgeschakelde versnellingsbak krijgen. Nu is het Ferrari’s Chief Product Development Officer Gianmaria Fulgenzi die het woord handbak in de mond neemt. Dat doet hij tegenover het Australische blad Carsales.
Ferrari handbak alleen voor de elite
Een 296 of een dolci cilindri met een koppelingspedaal, nee dat gaat niet gebeuren. Mocht de handbak terugkeren bij Ferrari dan gaan ze dat doen binnen de exclusieve “Icona”-serie. In deze reeks zagen we eerder bijzondere modellen als de Monza SP1/SP2 en de Daytona SP3.
Die modellen hebben een automaat. Het zou dus echt bijzonder zijn als er een Icona komt met een handgeschakelde versnellingsbak. Er is wel een technische uitdaging en dat heeft te maken met het koppel.
Fulgenzi laat weten dat Ferrari het vermogen kunstmatig zou moeten beperken, anders zou het allemaal net iets te veel van het goede worden. Prima natuurlijk. Bij zo’n handgeschakelde Ferrari draait het om lol, niet om de snelste te willen zijn.
Voor het prijskaartje moet je rekenen op minimaal een paar miljoen euro. Ferrari zou immers speciaal voor zo’n model een nieuwe transmissie moeten ontwikkelen.
Handbak leeft
Ferrari ziet natuurlijk ook wel dat er tegenwoordig legio bedrijfjes bestaan die conversies aanbieden. De Italianen willen geen omzet mislopen en beseffen dat er een markt is voor een moderne handgeschakelde Ferrari.
Dus ja. Een handgeschakelde Ferrari met een atmosferische twaalfcilinder. Wij lusten dat wel. Jij ook?





Als je de elektronisch ondersteuning achterwege laat dan valt het koppel toch juist wel mee? Dus dan moet een handbak met goed bedienbare hydraulische koppeling gewoon mogelijk zijn. Maar goed, je wilt duidelijk onderscheid tussen de RS en de touring (om in Porsche termen te blijven, die zijn slim geweest om de handbak wel te laten bestaan) dus marketing technisch snap ik het wel.
De V12 bij Ferrari levert inmiddels 678 Nm. Das behoorlijk wat. BMW doet ook max 550 Nm voor de handgeschakelde M3, terwijl de Competition met automaat wel 650 Nm mag hebben.
Zou een specialist als Ricardo geen geschikte bak in het programma hebben ?
Er is natuurlijk een kunnen en een willen. Motoren worden steeds sterker en de automaat steeds algemener. Ook in bussen en vrachtwagens zitten nu automaten.
Nu kan je als BMW wel een hadbak in je M3 aanbieden, maar het aantal bestellingen zal niet zo hoog zijn. Daar is de automaat te goed voor geworden. Moet je dan een bak gaan ontwikkelen die wel met 650Nm overweg kan? Voor die paar orders? Of monteer je de bak uit een vorig model en beperk je het vermogen een beetje?
Tja, mijn dieseltje draait ook 500nm met de handbak, en ook nog eens bij een véél lager toerental dus een veel hogere belasting van de koppeling. Als het daar ook kan, dan kan het bij Ferrari ook. Overigens heeft BMW in het verleden handbakken geleverd die tot 800nm geen enkel probleem vonden.
Vind een handgeschakelde bak op de een of andere manier meer bij middenmotor Ferrari’s dan bij een Dodici Cilindri passen. Benieuwd of-ie er ooit weer komt.
Op zich niet onlogisch, die superdure sportwagens worden eigenlijk alleen maar gebruikt om stapvoets langs terrassen, jachthavens en boulevards te rijden (het “kijk mij eens rijk zijn” effect) en dan heb je aan de eerste drie versnellingen van een handbak wel genoeg, dat geeft toch wat extra beleving en maakt het gemakkelijker om extra geluid te maken om de aandacht te trekken.
Jij bent een echte liefhebber he, dat merk je zo…
Heh? Ik ben juist geen liefhebber van stapvoets rijden. En dat “hallo kijk mij eens” lawaai maken is ook niet mijn ding. Ik ben iemand die er van overtuigd is dat een gebruikte Mazda MX5 van 10 duizend euro meer rijplezier geeft dan een Ferrari van 1 miljoen.
Ik snap niet waarom ze het niet al lang doen. Lambo zelfde verhaal. Porsche verdient bakken met extra geld door voor een flinke meerprijs handgeschakelde versies van hun auto’s te verkopen.
Je maakt wel een hoop R&D kosten voor iets wat misschien 10% van de klanten afneemt, dat moet je wel terug kunnen verdienen natuurlijk dus of er echt bakken met geld mee verdiend wordt of omdat er tegenover die omzet ook hoge kosten staan.
Koop je het toch in bij een andere firma.
Dat deed de fabrikant waarschijnlijk toch al. Maar een handgeschakelde versnellingsbak inkopen die de berg koppel van een hypercar aan kan is gewoon niet goedkoop te koop. Moet waarschijnlijk speciaal ontwikkeld worden en dus betaal je die R&D alsnog.
Automaat met veel vermogen en koppel, handbak met iets minder vermogen en koppel…. Er is natuurlijk nog een derde optie, al zullen de echte puristen waarschijnlijk niet heel vrolijk worden van het idee: De digitale handbak. Koenigsegg laat met de CC850 zien dat dat toch ook wel heel erg goed werkt, en die auto heeft net geen 1400pk en net geen 1400Nm koppel.
Ferrari Dolci Cilindri? De zoete cilinder?
Ik zou niet terug willen naar een handbak. In de 360 nog net te doen. Tegenwoordig met al dat koppel en pk’s en vooral het super snel in toeren stijgen, is zo’n dsg veel leuker en spectaculairder. Ik ben het met eerdere reaguurders eens: in zo’n speciaal model, 12 cylinder, showen op de boulevard….handbak prima.
Of het Amerikaanse Tremec ? Lijkt me dat die ook wel sterke handbakken kunnen bouwen.
Voor de looks? Ja graag!
Verder: gepasseerd station lijkt me.
Automaat doet het sneller en beter.
Tja, ik heb die natte droom niet van een handbak, snap die afectie ook niet voor de handbak in zulke snelle auto’s, vind de F1 in de onze juist geweldig, en doet voor mij meer aan kwa “racecar” gevoel dan een handbak dat voor mij ooit zal doen :)