Kettingbotsing op A50 door laaghangende zon

Auteur: , 57 Reacties

Het is goed mis op de A50 tussen Apeldoorn en Arnhem. De weg is afgesloten na een kettingbotsing met tien personenauto's.

Kettingbotsing op de A50 bij Arnhem

Het is nog niet helemaal duidelijk wat er gebeurd is, maar waarschijnlijk ging het mis door de laaghangende zon en de weerspiegeling op het natte wegdek. Het ongeluk vond plaats bij knooppunt Waterberg, waar inmiddels een file van vijf kilometer staat, zo meldt de VerkeersInformatieDienst. De politie meldt dat er tien auto’s bij de aanrijding betrokken zijn, drie mensen raakten gewond.

De weg is inmiddels dicht voor al het overige verkeer, dus mocht je richting Arnhem willen, dan doe je er goed aan om te rijden via de A1, A30 en de A12. Ook verkeer richting Apeldoorn heeft overigens last van het ongeluk, want daar zorgen kijkers voor vier kilometer file en een vertraging van een kwartier.

Foto: Hanneke Keultjes



57 reacties

De Opel Ampera-e is duizenden euro's goedkoper geworden. Kijk hier voor meer info!
We hebben teveel haast en denken maar dat een verlaging van de snelheid niet nodig is.
Prutsers.
@BmwMPower: Jij bent zeker het type dat met 60 in de middelste baan rijd terwijl de rest 100+ gaat.

Zelf rij ik gewoon netjes wat de matrix borden aangeven.
@bassen: Ben jij het type dat vanaf dag 1 schijt heeft aan de weersomstandigheden en lekker doorrijdt voor je beseft dat remmen te laat is?
Wat rij je, Golf, Polo, 316?
@BmwMPower: Nee, ik ben een persoon dat anticipeert en trek niet de conclusie dat omdat er een aanrijding was bij laag hangende zon een te hoge snelheid een rol heeft gespeeld.

Oh ik rij geen van de 3….
@BmwMPower: oh ja… wat is er mis met n polo?!
@postman91:
Eigenlijk kan je beter vragen wat er niet mis mee is….
Scheelt een berg type werk….
@postman91: wil je daar echt antwoord op…? ;)
@e1000bmw523i @dragspert : gelukkig rijden jullie allemaal n miljoenen wagen. Compenseert t weer.
@postman91: Alles.
@bassen: in plaats van te doen wat mensen vele kilometers verderop veilig achten zou je ook zelf kunnen anticiperen op de huidige situatie. Als de zon zo laag staat en je daadwerkelijk niks ziet zou je natuurlijk kunnen overwegen iets gas terug te nemen. Uiteraard op de rechter baan met een schuin ook naar de achterligger…

Owja, in tegenstelling tot jou zegt BmwMPower niet hoe hij het zou doen. Dan is hem afkraken voor iets wat jij loopt te verzinnen wel erg zwak nietwaar?
@lekbak: Oh dus het is een feit dat er te hard is gereden omdat “we” teveel haast denken te hebben. Wil alleen maar aangeven dat zijn conclusie net zo sterk onderbouwd is.

Snelheid hoeft namelijk helemaal geen rol hierbij te spelen, zie hoevaak mensen in hun eigen straat met een gangetje van 30 tegen een paaltje aanrijden.
@bassen: eigenlijk onbegonnen werk maar vooruit, ik doe nog een poging…

Het is een feit dat veel mensen te gehaast rijden om zich correct aan te passen aan de omstandigheden, dat is wat hij zei. Hoewel beslist niet de enige factor heeft snelheid er alles mee te maken. Bij een lagere snelheid is de reactieafstand korter, de stopafstand korter dus meer kans om optijd te reageren. Bovendien is de schade bij lagere snelheid aanzienlijk minder. Nergens staat trouwens dat niet aanpassen de oorzaak is van dít ongeluk, bij mij niet en bij BmwMPower niet.

Dan nog even waar ik eigenlijk over viel. Jij verzint dingen bij zijn reactie en loopt hem daarop af te kraken. Nogal zielig gedrag naar mijn mening. Bovendien ga jij vervolgens verkondigen dat jij blijkbaar niet in staat bent om te anticiperen door te zeggen dat je gewoon de snelheid rijdt die op de matrixborden staat. Besloten door mensen die kilometers verderop naar een beeldscherm kijken en daarop iets beslissen.

Zo, weer genoeg nutteloze tijd verprutst voor vandaag.
@lekbak: Blijf rustig, its only the internet….
@lekbak: don’t feed the m.f. troll…
@BmwMPower: snelheid aanpassen is ook niet nodig: een goede zonnebril opzetten wél, alleen velen hebben die niet in de auto liggen. Gevolg: altijd weer een paar bijziende angsthazen zonder zonnebril met een smerige voorruit die plots niks meer zien en vol op de rem gaan. Dát volk is schuldig aan dit soort ongevallen..
@parker: juist!!!
Gvd bij alles is het gelijk de snelheid de schuld geven!

Alles mag en kan in het verkeer als je je snelheid maar in de gaten houdt.

Les 1 natuurkunde: van belang voor gevaarsetting is ook reactiesnelheid, gewicht auto, banden, remcapaciteit.

BMW rijder met raceervaring versus Fiat panda oma met mentale beperking.

Diegene die dit niet snapt wil die de mond houden aub


Er reed net een lijkwagen voorbij…. :(
Ik snap niet dat Europa de laaghangende zon nog niet verboden heeft, levensgevaarlijk immers.

Misschien tijd voor laaghangende zonbelasting. Dat zal ze leren!
@lekbak: dankzij de app zie ik na het plaatsen pas de reacties… als er daadwerkelijk iemand is omgekomen is dat natuurlijk triest. Sterkte voor de nabestaanden.
joh .. laaghangende zon ..
sprak laatst iemand die een bank had overvallen omdat het hard waaide ..
@lincoln: Weet je zeker dat ie niet zei dat die bank over hem heen was gevallen?
Een ding dat ik absoluut niet kan begrijpen, zeker niet als motorrijder.

Zowat half de bevolking loopt quasi de hele tijd met een zonnebril rond. Vooral bij vrouwvolk (zeker van het type ‘pappie regelt dat wel’) liggen er duuzenden van die dingen rond te slingeren in de wagen. 5 in het deurvakje eentje waar je net op bent gaan zitten, die ene die tussen de plooit van de zetel inzit, en een stuk of 7 die bij ‘dat gordelklinkding’ gevallen zijn en dan zonder uitzondering die zonnebril die aan de zonneklep hangt en die ene in dat opbergvakje boven de achteruitkijk spiegel. En toch er niet in slagen van zo’n ding op te zetten als de zon in hun ogen schijnt. Gewoon met je neus op het stuur (want die zonneklep verhinderd het zicht) en die ogen samengepitst blijven doorrijden.

Precies alsof iedereen vergeten is waar die dingen voor dienen.
@Hupke: iets met spijker en kop. Stelletje achterlijken leven hier ook, kan niemand meer zelf nadenken?
@Hupke: alsof een zonnebril het wondermiddel is waardoor je bij een laagstaande zon alles blijft zien. Tegen zo’n gemene laagstaande zon doet het precies evenveel als mistlampen bij mist, nagenoeg niets.
@Hupke: ik snap dit ook niet. Heb zelf eigenlijk altijd standaard de zonnebril op als ik op de weg zit (overdag dan).

Uiteraard niet polariserend (auto’s en fietsers vallen dan minder op door het wegvallen van reflectie) maar voor circa 85% lichtabsorberend. Stuk rustiger aan de ogen.
Ik denk dat de kenners wel weten welk merk… ;)
@e1000bmw523i:

heb jij dan nooit dat als je dan wel een zonnebril draagt juist nog meer mensen je handtekening willen ??
@lincoln: nee, wel m’n nummer… Meestal hebben ze dan hulp nodig om iemand te laten verdwijnen… ;)
@Hupke: helemaal mee eens. Naast de zonnebril zouden we als automobilisten ook wel eens over onze verlichting na mogen denken…! Maandag in de mist reed iedereen weer lekke rond met alleen maar dagrijverlichting aan de VOORkant…

De EU-bobo die dat verzonnen heeft heeft bloed aan z’n handen. T is te vroeg, zeker niet netjes als er vandaag gewonden of erger zijn, maar durf weer te voorspellen dat er ‘voorop’ weer een aantal moderne auto’s reden zonder licht aan de achterkant…
Bij laaghangende zon zie je de remlichten ook super slecht. Sterkte voor alle nabestaanden.
Probleem is dat we met te veel mensen op dit stukje aarde zijn. De lage zon is enkel de druppel die de emmer even deed overlopen.
Desalniettemin vreselijk voor de nabestaanden als er iemand bij overleden is.
@JanJansen:

effe een vraag .. omdat jij nogal veel weet ..
zou je op de maan ook last van de zon kunnen hebben ??
@lincoln:
Vast, al is de kans op een kettingbotsing best klein….
Die paar maanwaggies staan een pleuris eind uitelkaar….
@JanJansen: Jij bent dan ook deel van het probleem.
@bassen: zeker, maar laten we nou eens ophouden met de onzin dat het door een laaghangende zon komt.
Het zal meer de weerkaatsing van de zon op het natte wegdek zijn. De zonneklep helpt tegen laaghangende zon, niet tegen licht dat van onderen komt.
@azenomei: Heb je buiten de titel ook nog iets van de rest van m’n artikel gelezen?
@JordyS:
Altijd maar de zon de schuld geven terwijl het gewoon de schuld is van die lutser die het onnodig vond om een beetje afstand te houden….
@JordyS: Jup en je had getypt EN. Ik geef alleen aan dat het waarschijnlijker het licht van onderen is en minder de laaghangende zon. Maar evengoed bedankt dat je een wel ongeveer auto gerelateerd artikel hebt geschreven.
Zo een laaghangende zon is ook wel verdomd lastig soms, helemaal met nat wegdek. Gewoon goed polaroid zonnebrilletje in de auto hebben liggen
@mrrallycross:
Yep, goed plan, met een polaroid zie je geen olie op het wegdek, succes ermee….
@mrrallycross: als je ergens dol van wordt in de auto is het wel een poleroid. Allemaal stippen die je ziet…
Plus dat je voertuigen te laat op kunt merken. Een zonnebril met lichtabsorberende lenzen is beter.
Dit komt niet door de laaghangende zon. Dit komt omdat mensen niet anticiperen op de laaghangende zon. Totaal geen medelijden mee en ik hoop dat ze er allemaal van leren. Ik heb geen zin om van achteren aangereden te worden door iemand die niet goed oplet.
Tja snap ook niet dat raamfolie niet mag in NL
@hoonigan247: mag best. Maar niet te veel tinten. Maar dat helpt niet omdat het alleen het licht dempt.

En mensen als je gaat auto rijden haal dan een goede zonnebril.
En dan niet die van 3 euro van de kruitvat.
Maar een goede polaroid bijvoorbeeld.
@arjontje: Goede zonnebril en Polaroid in 1 zin zonder ontkenning? Voor noodgevallen heb ik een Polaroid v(oor als mijn persoonlijke zonnebril met contrast verhogende glazen) uitvalt maar dat polariserende effect waardoor LCD displays slecht afleesbaar zijn en dat de zijruit opeens rare blauwe vlekken heeft maakt dat ik het maar een onding vind.
@mashell: er gaat niks boven een bril van een zeker merk met B15-/G15-glazen… ;)
Los van wat de oorzaak van deze kettingbotsing is (ben er gelukkig niet bij geweest) verbaas ik me over het toenemend aantal bestuurders dat meent zonder licht of alleen met LEDjes aan de voorkant te kunnen rondrijden. Nee verlichting overdag is niet verplicht in NL, maar bij laagstaande zon, regen, sneeuw en in tunnels (!) is het toch wel zo veilig om volledige verlichting te voeren. Steeds vaker zie ik ook in het donker auto’s rondrijden met “dagrijverlichting”, oftewel zonder brandende achterlichten. In mijn ogen een gevaarlijke ontwikkeling.
@erwh: Ze moeten net als de Scandinavische landen verplicht stellen daglicht te voeren. Heb zelf een Saab en een Volvo, bij beide auto’s is het dimlicht standaard aan. (zo heeft BmwMPower ook direct antwoord op zijn vraag)
@bassen:

idd .. gewoon terug schijnen naar die zon ..
dan is het snel genoeg afgelopen met die laaghangerij ..
@lincoln: Jij begrijpt het!
@erwh: mee eens. Moderne led verlichting brand niet meer door, wat mij betreft mag het standaard aan staan.
Ik ben een defensieve rijder, en laagstaande zon is een belangrijk veiligheidsrisico waarmee je ‘s-winters mee te maken krijgt. Net als bij mist probeer ik de afstand tot mijn voorganger te vergroten, en de snelheid te verlagen. Een echt veilige snelheid kan ik in die situaties echter zelden handhaven omdat ik het snelheidsverschil met anderen niet te hoog wil laten oplopen. Gewoon omdat een groot snelheidsverschil op zich ook een belangrijk veiligheidsrisico is. Ik merk in toenemende mate dat “die anderen” zich veilig voelen in hun auto’s met meerdere actieve en passieve uitgeruste systemen om de dood te verslaan, en een rijstijl hebben alsof er niets kan gebeuren.
En het feit dat je ruit na 1 min weer extreem goor is door al die meuk op de weg.. dat in comninatie met laagstaande zon en reflecterende weg is idd irritant. Goed kijken dus.
Gister ochtend toen wij van arnhem de A50 op kwamen, stonden er 4 sneeuwschuivers STIL op de A50 over de gehele breedte, net voor de oprit waar wij de A50 op kwamen!!!

Ik weet niet hoelaat dit is geweest?! maar dat kan natuurlijk een hele behoorlijke reden geweest zijn!!!!!!!!!!!!!!!!!
@rikketick:

als de overheid “laaghangende zon” de schuld geeft ..

dan is een dat idd niet geheel onwaarschijnlijk ..
Heel erg.

Ik was er niet bij. Maar ik weet wel dat met ijs op de weg en laaghangende zon, als ik RECHTS rij, er nog idioten komen bumperkleven. Dat dan een ongeval niet ver weg is, lijkt me helder.

Maar dat valt moeilijker te beboeten dan een gatso neerpoten en in de media iedereen te brainwashen dat alles komt door snelheid natuurlijk:
Daarom is het hebben van een goede zonnebril met gepolariseerde glazen in de auto zo belangrijk…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).