• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Kettingbotsing op A50 door laaghangende zon

Auteur: JordyS, gepost 24 januari 2015 om 15:12 – 57 Reacties

Kettingbotsing op de A50 bij Arnhem


Het is goed mis op de A50 tussen Apeldoorn en Arnhem. De weg is afgesloten na een kettingbotsing met tien personenauto’s.

Het is nog niet helemaal duidelijk wat er gebeurd is, maar waarschijnlijk ging het mis door de laaghangende zon en de weerspiegeling op het natte wegdek. Het ongeluk vond plaats bij knooppunt Waterberg, waar inmiddels een file van vijf kilometer staat, zo meldt de VerkeersInformatieDienst. De politie meldt dat er tien auto’s bij de aanrijding betrokken zijn, drie mensen raakten gewond.

De weg is inmiddels dicht voor al het overige verkeer, dus mocht je richting Arnhem willen, dan doe je er goed aan om te rijden via de A1, A30 en de A12. Ook verkeer richting Apeldoorn heeft overigens last van het ongeluk, want daar zorgen kijkers voor vier kilometer file en een vertraging van een kwartier.

Foto: Hanneke Keultjes

Ook interessant!

  • Amputatie
    Amputatie uitgevoerd na ongeluk op A50
  • 'Files in de spits voorgoed verleden tijd'
  • Minder schade, toch is je autoverzekering niet voordeliger
  • Drukste spits ooit
    Drukste spits ooit sinds corona, files en ongelukken

Nieuwste artikelen

  • Heeft Ford alle interesse in Europa verloren?!
  • Deze dure Chinees verkoopt beter dan BMW en Mercedes
  • Fastned installeert snelste lader van Nederland langs de A6
  • Waarom je auto slecht start als het koud is (en wat het écht oplost)
FacebookTweetPinLinkedIn

a50-rijksweg, crash, files, schade

Vorig bericht: « De 7 best klinkende raceauto’s aller tijden
Volgend bericht: Deze straatlegale Ferrari FXX is sneller dan de LaFerrari »

Lees Interacties

Reacties

  1. BmwMPower zegt

    24 januari 2015 om 15:14

    We hebben teveel haast en denken maar dat een verlaging van de snelheid niet nodig is.
    Prutsers.

    Login om te reageren
    • bassen zegt

      24 januari 2015 om 15:20

      @BmwMPower: Jij bent zeker het type dat met 60 in de middelste baan rijd terwijl de rest 100+ gaat.

      Zelf rij ik gewoon netjes wat de matrix borden aangeven.

      Login om te reageren
      • BmwMPower zegt

        24 januari 2015 om 15:39

        @bassen: Ben jij het type dat vanaf dag 1 schijt heeft aan de weersomstandigheden en lekker doorrijdt voor je beseft dat remmen te laat is?
        Wat rij je, Golf, Polo, 316?

        Login om te reageren
        • bassen zegt

          24 januari 2015 om 16:40

          @BmwMPower: Nee, ik ben een persoon dat anticipeert en trek niet de conclusie dat omdat er een aanrijding was bij laag hangende zon een te hoge snelheid een rol heeft gespeeld.

          Oh ik rij geen van de 3….

          Login om te reageren
        • postman91 zegt

          24 januari 2015 om 19:55

          @BmwMPower: oh ja… wat is er mis met n polo?!

          Login om te reageren
          • jrk68 zegt

            24 januari 2015 om 19:59

            @postman91:
            Eigenlijk kan je beter vragen wat er niet mis mee is….
            Scheelt een berg type werk….

            Login om te reageren
          • e1000bmw zegt

            24 januari 2015 om 21:49

            @postman91: wil je daar echt antwoord op…? ;)

            Login om te reageren
            • postman91 zegt

              25 januari 2015 om 09:44

              @e1000bmw523i @dragspert : gelukkig rijden jullie allemaal n miljoenen wagen. Compenseert t weer.

              Login om te reageren
          • dragspert zegt

            24 januari 2015 om 21:53

            @postman91: Alles.

            Login om te reageren
      • lekbak zegt

        24 januari 2015 om 15:45

        @bassen: in plaats van te doen wat mensen vele kilometers verderop veilig achten zou je ook zelf kunnen anticiperen op de huidige situatie. Als de zon zo laag staat en je daadwerkelijk niks ziet zou je natuurlijk kunnen overwegen iets gas terug te nemen. Uiteraard op de rechter baan met een schuin ook naar de achterligger…

        Owja, in tegenstelling tot jou zegt BmwMPower niet hoe hij het zou doen. Dan is hem afkraken voor iets wat jij loopt te verzinnen wel erg zwak nietwaar?

        Login om te reageren
        • bassen zegt

          24 januari 2015 om 16:43

          @lekbak: Oh dus het is een feit dat er te hard is gereden omdat “we” teveel haast denken te hebben. Wil alleen maar aangeven dat zijn conclusie net zo sterk onderbouwd is.

          Snelheid hoeft namelijk helemaal geen rol hierbij te spelen, zie hoevaak mensen in hun eigen straat met een gangetje van 30 tegen een paaltje aanrijden.

          Login om te reageren
          • lekbak zegt

            24 januari 2015 om 17:15

            @bassen: eigenlijk onbegonnen werk maar vooruit, ik doe nog een poging…

            Het is een feit dat veel mensen te gehaast rijden om zich correct aan te passen aan de omstandigheden, dat is wat hij zei. Hoewel beslist niet de enige factor heeft snelheid er alles mee te maken. Bij een lagere snelheid is de reactieafstand korter, de stopafstand korter dus meer kans om optijd te reageren. Bovendien is de schade bij lagere snelheid aanzienlijk minder. Nergens staat trouwens dat niet aanpassen de oorzaak is van dít ongeluk, bij mij niet en bij BmwMPower niet.

            Dan nog even waar ik eigenlijk over viel. Jij verzint dingen bij zijn reactie en loopt hem daarop af te kraken. Nogal zielig gedrag naar mijn mening. Bovendien ga jij vervolgens verkondigen dat jij blijkbaar niet in staat bent om te anticiperen door te zeggen dat je gewoon de snelheid rijdt die op de matrixborden staat. Besloten door mensen die kilometers verderop naar een beeldscherm kijken en daarop iets beslissen.

            Zo, weer genoeg nutteloze tijd verprutst voor vandaag.

            Login om te reageren
            • bassen zegt

              24 januari 2015 om 18:23

              @lekbak: Blijf rustig, its only the internet….

              Login om te reageren
            • e1000bmw zegt

              24 januari 2015 om 21:49

              @lekbak: don’t feed the m.f. troll…

              Login om te reageren
    • parker zegt

      24 januari 2015 om 18:04

      @BmwMPower: snelheid aanpassen is ook niet nodig: een goede zonnebril opzetten wél, alleen velen hebben die niet in de auto liggen. Gevolg: altijd weer een paar bijziende angsthazen zonder zonnebril met een smerige voorruit die plots niks meer zien en vol op de rem gaan. Dát volk is schuldig aan dit soort ongevallen..

      Login om te reageren
      • bigfun zegt

        25 januari 2015 om 11:52

        @parker: juist!!!
        Gvd bij alles is het gelijk de snelheid de schuld geven!

        Alles mag en kan in het verkeer als je je snelheid maar in de gaten houdt.

        Les 1 natuurkunde: van belang voor gevaarsetting is ook reactiesnelheid, gewicht auto, banden, remcapaciteit.

        BMW rijder met raceervaring versus Fiat panda oma met mentale beperking.

        Diegene die dit niet snapt wil die de mond houden aub

        Login om te reageren
  2. Johan-SV zegt

    24 januari 2015 om 15:16

    Er reed net een lijkwagen voorbij…. :(

    Login om te reageren
  3. lekbak zegt

    24 januari 2015 om 15:26

    Ik snap niet dat Europa de laaghangende zon nog niet verboden heeft, levensgevaarlijk immers.

    Misschien tijd voor laaghangende zonbelasting. Dat zal ze leren!

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      24 januari 2015 om 15:28

      @lekbak: dankzij de app zie ik na het plaatsen pas de reacties… als er daadwerkelijk iemand is omgekomen is dat natuurlijk triest. Sterkte voor de nabestaanden.

      Login om te reageren
  4. lincoln zegt

    24 januari 2015 om 15:37

    joh .. laaghangende zon ..
    sprak laatst iemand die een bank had overvallen omdat het hard waaide ..

    Login om te reageren
    • joost1990_2 zegt

      24 januari 2015 om 17:48

      @lincoln: Weet je zeker dat ie niet zei dat die bank over hem heen was gevallen?

      Login om te reageren
  5. Hupke zegt

    24 januari 2015 om 15:49

    Een ding dat ik absoluut niet kan begrijpen, zeker niet als motorrijder.

    Zowat half de bevolking loopt quasi de hele tijd met een zonnebril rond. Vooral bij vrouwvolk (zeker van het type ‘pappie regelt dat wel’) liggen er duuzenden van die dingen rond te slingeren in de wagen. 5 in het deurvakje eentje waar je net op bent gaan zitten, die ene die tussen de plooit van de zetel inzit, en een stuk of 7 die bij ‘dat gordelklinkding’ gevallen zijn en dan zonder uitzondering die zonnebril die aan de zonneklep hangt en die ene in dat opbergvakje boven de achteruitkijk spiegel. En toch er niet in slagen van zo’n ding op te zetten als de zon in hun ogen schijnt. Gewoon met je neus op het stuur (want die zonneklep verhinderd het zicht) en die ogen samengepitst blijven doorrijden.

    Precies alsof iedereen vergeten is waar die dingen voor dienen.

    Login om te reageren
    • Tonnie zegt

      24 januari 2015 om 16:36

      @Hupke: iets met spijker en kop. Stelletje achterlijken leven hier ook, kan niemand meer zelf nadenken?

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      24 januari 2015 om 18:08

      @Hupke: alsof een zonnebril het wondermiddel is waardoor je bij een laagstaande zon alles blijft zien. Tegen zo’n gemene laagstaande zon doet het precies evenveel als mistlampen bij mist, nagenoeg niets.

      Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      24 januari 2015 om 21:57

      @Hupke: ik snap dit ook niet. Heb zelf eigenlijk altijd standaard de zonnebril op als ik op de weg zit (overdag dan).

      Uiteraard niet polariserend (auto’s en fietsers vallen dan minder op door het wegvallen van reflectie) maar voor circa 85% lichtabsorberend. Stuk rustiger aan de ogen.
      Ik denk dat de kenners wel weten welk merk… ;)

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        24 januari 2015 om 22:00

        @e1000bmw523i:

        heb jij dan nooit dat als je dan wel een zonnebril draagt juist nog meer mensen je handtekening willen ??

        Login om te reageren
        • e1000bmw zegt

          24 januari 2015 om 22:02

          @lincoln: nee, wel m’n nummer… Meestal hebben ze dan hulp nodig om iemand te laten verdwijnen… ;)

          Login om te reageren
    • ukbob zegt

      24 januari 2015 om 23:40

      @Hupke: helemaal mee eens. Naast de zonnebril zouden we als automobilisten ook wel eens over onze verlichting na mogen denken…! Maandag in de mist reed iedereen weer lekke rond met alleen maar dagrijverlichting aan de VOORkant…

      De EU-bobo die dat verzonnen heeft heeft bloed aan z’n handen. T is te vroeg, zeker niet netjes als er vandaag gewonden of erger zijn, maar durf weer te voorspellen dat er ‘voorop’ weer een aantal moderne auto’s reden zonder licht aan de achterkant…

      Login om te reageren
  6. romeoalfa zegt

    24 januari 2015 om 15:50

    Bij laaghangende zon zie je de remlichten ook super slecht. Sterkte voor alle nabestaanden.

    Login om te reageren
  7. JanJansen zegt

    24 januari 2015 om 15:50

    Probleem is dat we met te veel mensen op dit stukje aarde zijn. De lage zon is enkel de druppel die de emmer even deed overlopen.
    Desalniettemin vreselijk voor de nabestaanden als er iemand bij overleden is.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      24 januari 2015 om 15:54

      @JanJansen:

      effe een vraag .. omdat jij nogal veel weet ..
      zou je op de maan ook last van de zon kunnen hebben ??

      Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        24 januari 2015 om 15:59

        @lincoln:
        Vast, al is de kans op een kettingbotsing best klein….
        Die paar maanwaggies staan een pleuris eind uitelkaar….

        Login om te reageren
    • bassen zegt

      24 januari 2015 om 16:44

      @JanJansen: Jij bent dan ook deel van het probleem.

      Login om te reageren
      • JanJansen zegt

        24 januari 2015 om 20:40

        @bassen: zeker, maar laten we nou eens ophouden met de onzin dat het door een laaghangende zon komt.

        Login om te reageren
  8. azenomei zegt

    24 januari 2015 om 15:55

    Het zal meer de weerkaatsing van de zon op het natte wegdek zijn. De zonneklep helpt tegen laaghangende zon, niet tegen licht dat van onderen komt.

    Login om te reageren
    • JordyS zegt

      24 januari 2015 om 15:58

      @azenomei: Heb je buiten de titel ook nog iets van de rest van m’n artikel gelezen?

      Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        24 januari 2015 om 16:02

        @JordyS:
        Altijd maar de zon de schuld geven terwijl het gewoon de schuld is van die lutser die het onnodig vond om een beetje afstand te houden….

        Login om te reageren
      • azenomei zegt

        26 januari 2015 om 21:54

        @JordyS: Jup en je had getypt EN. Ik geef alleen aan dat het waarschijnlijker het licht van onderen is en minder de laaghangende zon. Maar evengoed bedankt dat je een wel ongeveer auto gerelateerd artikel hebt geschreven.

        Login om te reageren
  9. mrrallycross zegt

    24 januari 2015 om 15:57

    Zo een laaghangende zon is ook wel verdomd lastig soms, helemaal met nat wegdek. Gewoon goed polaroid zonnebrilletje in de auto hebben liggen

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      24 januari 2015 om 16:03

      @mrrallycross:
      Yep, goed plan, met een polaroid zie je geen olie op het wegdek, succes ermee….

      Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      24 januari 2015 om 22:00

      @mrrallycross: als je ergens dol van wordt in de auto is het wel een poleroid. Allemaal stippen die je ziet…
      Plus dat je voertuigen te laat op kunt merken. Een zonnebril met lichtabsorberende lenzen is beter.

      Login om te reageren
  10. bitethepillowimgoingindry zegt

    24 januari 2015 om 16:50

    Dit komt niet door de laaghangende zon. Dit komt omdat mensen niet anticiperen op de laaghangende zon. Totaal geen medelijden mee en ik hoop dat ze er allemaal van leren. Ik heb geen zin om van achteren aangereden te worden door iemand die niet goed oplet.

    Login om te reageren
  11. hoonigan247 zegt

    24 januari 2015 om 16:54

    Tja snap ook niet dat raamfolie niet mag in NL

    Login om te reageren
    • arjontje zegt

      24 januari 2015 om 18:05

      @hoonigan247: mag best. Maar niet te veel tinten. Maar dat helpt niet omdat het alleen het licht dempt.

      En mensen als je gaat auto rijden haal dan een goede zonnebril.
      En dan niet die van 3 euro van de kruitvat.
      Maar een goede polaroid bijvoorbeeld.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        24 januari 2015 om 19:01

        @arjontje: Goede zonnebril en Polaroid in 1 zin zonder ontkenning? Voor noodgevallen heb ik een Polaroid v(oor als mijn persoonlijke zonnebril met contrast verhogende glazen) uitvalt maar dat polariserende effect waardoor LCD displays slecht afleesbaar zijn en dat de zijruit opeens rare blauwe vlekken heeft maakt dat ik het maar een onding vind.

        Login om te reageren
        • e1000bmw zegt

          24 januari 2015 om 22:05

          @mashell: er gaat niks boven een bril van een zeker merk met B15-/G15-glazen… ;)

          Login om te reageren
  12. erwh zegt

    24 januari 2015 om 18:41

    Los van wat de oorzaak van deze kettingbotsing is (ben er gelukkig niet bij geweest) verbaas ik me over het toenemend aantal bestuurders dat meent zonder licht of alleen met LEDjes aan de voorkant te kunnen rondrijden. Nee verlichting overdag is niet verplicht in NL, maar bij laagstaande zon, regen, sneeuw en in tunnels (!) is het toch wel zo veilig om volledige verlichting te voeren. Steeds vaker zie ik ook in het donker auto’s rondrijden met “dagrijverlichting”, oftewel zonder brandende achterlichten. In mijn ogen een gevaarlijke ontwikkeling.

    Login om te reageren
    • bassen zegt

      24 januari 2015 om 20:08

      @erwh: Ze moeten net als de Scandinavische landen verplicht stellen daglicht te voeren. Heb zelf een Saab en een Volvo, bij beide auto’s is het dimlicht standaard aan. (zo heeft BmwMPower ook direct antwoord op zijn vraag)

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        24 januari 2015 om 20:14

        @bassen:

        idd .. gewoon terug schijnen naar die zon ..
        dan is het snel genoeg afgelopen met die laaghangerij ..

        Login om te reageren
        • bassen zegt

          24 januari 2015 om 20:43

          @lincoln: Jij begrijpt het!

          Login om te reageren
    • JanJansen zegt

      24 januari 2015 om 20:46

      @erwh: mee eens. Moderne led verlichting brand niet meer door, wat mij betreft mag het standaard aan staan.

      Login om te reageren
  13. ezrider zegt

    24 januari 2015 om 23:35

    Ik ben een defensieve rijder, en laagstaande zon is een belangrijk veiligheidsrisico waarmee je ‘s-winters mee te maken krijgt. Net als bij mist probeer ik de afstand tot mijn voorganger te vergroten, en de snelheid te verlagen. Een echt veilige snelheid kan ik in die situaties echter zelden handhaven omdat ik het snelheidsverschil met anderen niet te hoog wil laten oplopen. Gewoon omdat een groot snelheidsverschil op zich ook een belangrijk veiligheidsrisico is. Ik merk in toenemende mate dat “die anderen” zich veilig voelen in hun auto’s met meerdere actieve en passieve uitgeruste systemen om de dood te verslaan, en een rijstijl hebben alsof er niets kan gebeuren.

    Login om te reageren
  14. lekkaah zegt

    24 januari 2015 om 23:44

    En het feit dat je ruit na 1 min weer extreem goor is door al die meuk op de weg.. dat in comninatie met laagstaande zon en reflecterende weg is idd irritant. Goed kijken dus.

    Login om te reageren
  15. rikketick zegt

    25 januari 2015 om 09:41

    Gister ochtend toen wij van arnhem de A50 op kwamen, stonden er 4 sneeuwschuivers STIL op de A50 over de gehele breedte, net voor de oprit waar wij de A50 op kwamen!!!

    Ik weet niet hoelaat dit is geweest?! maar dat kan natuurlijk een hele behoorlijke reden geweest zijn!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      25 januari 2015 om 10:25

      @rikketick:

      als de overheid “laaghangende zon” de schuld geeft ..

      dan is een dat idd niet geheel onwaarschijnlijk ..

      Login om te reageren
  16. heidekonijn zegt

    25 januari 2015 om 15:46

    Heel erg.

    Ik was er niet bij. Maar ik weet wel dat met ijs op de weg en laaghangende zon, als ik RECHTS rij, er nog idioten komen bumperkleven. Dat dan een ongeval niet ver weg is, lijkt me helder.

    Maar dat valt moeilijker te beboeten dan een gatso neerpoten en in de media iedereen te brainwashen dat alles komt door snelheid natuurlijk:

    Login om te reageren
  17. db87 zegt

    26 januari 2015 om 15:51

    Daarom is het hebben van een goede zonnebril met gepolariseerde glazen in de auto zo belangrijk…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North