• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Keuzestress! Vijf identieke Italiaanse schoonheden te koop

Auteur: Michel, gepost 16 mei 2024 om 13:01 – 19 Reacties

Lancia Thema 8.32

Vijf dezelfde zeldzame Italiaanse schoonheden om uit te kiezen… Keuzestress!

Af en toe komen we toch dingen tegen… Zo krijgen we vandaag de deze tip van Jurgen doorgestuurd. Vijf Italiaanse schoonheden met Ferrari genen, gewoon in een Nederlandse showroom!

De liefhebber ziet aan het plaatje hierboven natuurlijk meteen waar we mee te maken hebben! Een alles behalve saaie sedan van Lancia. De Lancia Thema 8.32! Voorzien van een 2927 cm3 V8 met 32 kleppen (what’s in a name) van Ferrari.

Lancia Thema 8.32

Lancia uit Maranello

Deze motor kwam rechtstreeks uit Maranello. De krachtbron onder de kap is namelijk dezelfde motor (maar wel iets minder extreem) als in de Ferrari 308 en de Ferrari Mondial.

In 1986 maakte de auto zijn debuut op de Autosalon van Turijn en door journalisten werd de auto meteen omgedoopt tot Lancia Thema Ferrari. De auto moest het op gaan nemen tegen de snelle sedans van BMW en Mercedes-Benz. Maar dan met de Italiaanse verfijning natuurlijk.

Dus het interieur loopt over van de details. Lichte of donkere lederen of alcantara zetels en het dashboard, de deurpanelen en het stuurwiel zijn allemaal met de hand bekleed door de firma Poltrona Frau. Deze meubelmaker uit Turijn staat bekend om zijn vakmanschap en de Thema 8.32 was niet zijn eerste interieur. Maar je kunt hier toch niet níet van houden.

Succesvol

Een succesvolle Lancia? Nou in 1986 stroomde de bestellingen meteen al binnen, maar door wat tegenslag begon de levering pas in 1987. De eerste twintig exemplaren gingen niet naar gewone kopers, maar naar mensen binnen Fiat-Lancia zelf. Die moesten de auto eerst maar eens intensief gaan testen.

Een blauwe Lancia Thema 8.32 werd geleverd aan vice-president van Fiat; Umberto Agnelli, een grijze 8.32 werd gegeven aan Cesare Romiti, algemeen directeur van Fiat, en nog een grijze 8.32 ging naar een andere Fiat-bobo; Vittorio Ghidella. De andere 17 werden ook binnen het concern verdeeld en toen de auto door hen werd goed bevonden kwam hij in de showroom.

Aflevering van je Lancia Thema 8.32

Als je een Lancia Thema 8.32 aanschafte in Italië mocht je hem op gaan halen in de Borgo S. Paolo fabriek in Turijn. De levering was een waar evenement en bij de sleuteloverdracht kreeg je ook een bruyère houten kist met de brochure erbij.

Lancia Thema 8.32

Verschillen met gewone Thema

Er zijn veel verschillen met de gewone Thema, maar de meeste zijn discreet. Op de intrekbare achtervleugel na dan. Daar is niets subtiels aan.

Verder een typeplaatje met de “8.32” vermelding en een dikke dubbele uitlaat. De auto is voorzien van 15 inch lichtmetalen wielen en over de gehele zijkant van de auto een dunne gele lijn die duidelijk maakt dat je met deze bijzondere uitvoering te maken hebt.

In totaal zijn er 3.520 stuks gebouwd en als je er eentje wilde hebben, dan moest je het dubbele neertellen ten opzichte van een gewone Lancia Thema.

Lancia Thema 8.32
Lancia Thema 8.32

Keuze uit vijf exemplaren

En gewoon te kopen in Nederland, ook vandaag de dag nog. Er staan nog altijd 64 stuks van de Lancia Thema 8.32 op kenteken in ons land en daarvan staan er op dit moment vijf te koop. Bij één en dezelfde dealer. Zelf gaan kijken zoals tipgever Jurgen deed kan natuurlijk ook. Online vind je het vijftal natuurlijk ook terug.

Ook interessant!

  • Lancia Ypsilon: bijzonder design, bekende basis
  • Officieel: Lancia is terug in Nederland!
  • Lancia komt met BMW i4-concurrent en hij heet...
  • Goedkoopste Lancia Ypsilon is klassieker in spe

Nieuwste artikelen

  • Video: Mijn knipperlicht staat aan, DUS ik kom
  • Porsche pakt de beste Carrera op de juiste wijze aan
  • Nee maar! Keert de leukste hot hatch terug?
  • De PORSCHE 997.2 Turbo Cabrio van Dick heeft het ALLEMAAL #MijnAuto
FacebookTweetPinLinkedIn

Ferrari, Lancia, occasion, thema

Vorig bericht: « Gespot – Vantage is heel erg laag en paars
Volgend bericht: Is deze BMW XM dan wel mooi? »

Lees Interacties

Reacties

  1. Benny_Weisz zegt

    16 mei 2024 om 13:24

    Toughest choice ever: deze prachtige Italiaan of een Lotus Omega?
    In beide gevallen moet je wel heel gek zijn op sleutelen in de berm, denk ik…..

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      16 mei 2024 om 14:05

      Ik denk dat de Lotus Omega inmiddels redelijk onbereikbaar is geworden – meer op het niveau van bijvoorbeeld de Lancia Delta Integrale HF, of de Audi Ur-Quattro. Bovenstaande Thema’s 8.32 kosten tussen de 10 en 22 mille, daar koop je niet eens meer een Golf 1 GTI in Originalzustand voor.

      Login om te reageren
      • Gele Koplamp zegt

        16 mei 2024 om 14:23

        Eventuele (iets betaalbaardere) alternatieven kunnen zijn:

        Alfa 155 Q4 (Delta HF Integrale techniek, in een mooier jasje)
        Dedra 2.0 Integrale
        Alfa 164 3.0 V6 24v Q4

        Login om te reageren
        • basman147 zegt

          16 mei 2024 om 14:51

          Niet zo heel veel betaalbaarder ben ik bang, 164’s QV en Q4 zijn ook al dik boven de 20k.

          Login om te reageren
          • Gele Koplamp zegt

            16 mei 2024 om 16:43

            t.o.v. Lotus Omega en vooral de Delta HF Integrales. (65-75K)

            Login om te reageren
      • rollingstoned zegt

        16 mei 2024 om 15:53

        @Robert Een goede Integrale gaat je wel wat meer kosten dan een Lotus Omega.

        Login om te reageren
  2. alloallo zegt

    16 mei 2024 om 13:47

    Alcantara interieur wil ik beslist niet! En heeft ook niets met Poltrona Frau van doen.

    Poltrona Frau is een lederspecialist. Terwijl Alcantara chemische troep is (en gevoelig voor pillling)

    Login om te reageren
    • wimof zegt

      16 mei 2024 om 18:08

      Ik vrees dat je overschot van gelijk hebt, is alleen de eerste maanden mooi (netjes)

      Login om te reageren
  3. ttr6 zegt

    16 mei 2024 om 14:16

    Mooie auto’s, beslist gaaf om te hebben. Let wel op het onderhoud: om de 10.000 km de motor er uit voor riemwissel. Dus je moet wel heel erg van het geluid houden (is dan ook FANTASTISCH) van de Ferrari motor met 90 gr krukas, anders beter de turbo kopen, net zo snel.

    Login om te reageren
    • isleofman zegt

      16 mei 2024 om 16:36

      Is dat echt zo? Wat waardeloos zeg.

      Moet zeggen dat die 2 dure exemplaren uit
      Het artikel wel echt mooi zijn. Die staat zie je zelden.

      Login om te reageren
  4. basman147 zegt

    16 mei 2024 om 14:54

    Alhoewel het idd een heerlijke motor is, kwam hij niet rechtstreeks uit Maranello. Niet alleen heft hij een cross-plane krukas in plaats van een flat-plane voor meer koppel onderin, de motoren voor de Thema 8.32 werden door Ducati in Bologna geassembleerd in plaats in Maranello.

    Login om te reageren
  5. Hoflander zegt

    16 mei 2024 om 16:36

    Er is ook een coupé van gebouwd, een collega van mij (Liedewij) reed die midden jaren 90. Dat zou dan mijn keuze zijn :- )

    Login om te reageren
    • Gele Koplamp zegt

      16 mei 2024 om 17:52

      Een Thema Coupé?

      Login om te reageren
    • T5Power zegt

      16 mei 2024 om 18:40

      Ik neem een bakje popcorn erbij.

      Login om te reageren
    • degrotemuis zegt

      16 mei 2024 om 19:37

      Niet toevallig de Kappa Coupe?

      Login om te reageren
    • Michel zegt

      17 mei 2024 om 00:06

      Er is van de 8.32 maar liefst 1 station gebouwd. Maar de rest sedan. Coupé lijkt me sterk

      Login om te reageren
  6. GJZ zegt

    16 mei 2024 om 17:56

    Heerlijke auto, wel met het mooie leer dan natuurlijk.
    Dit word echt wel meer waard dat weet ik zeker, een potje opzij zetten voor onderhoud dat dan weer wel, de distributie vervangen is heel wat werk aangezien de motor er dan uit moet.
    Een kleinigheidje hou je altijd….

    Login om te reageren
  7. degrotemuis zegt

    16 mei 2024 om 19:40

    Blijven leuke auto’s. Van buiten niet bijzonder opvallend, maar toch wel erg leuke techniek onder de kap en een typisch jaren 80 Italiaans interieur.

    Login om te reageren
  8. Snelle zegt

    17 mei 2024 om 12:44

    Zeker van binnen bijzonder. Een dashboard met metertjes, als kind droomde je daar van. En eigenlijk nu weer, al die iPads in die auto’s van nu kunnen me echt niet bekoren. Maar gelukkig is een analoog dashboard over 10jaar weer helemaal hip en retro..

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North