
Vijf dezelfde zeldzame Italiaanse schoonheden om uit te kiezen… Keuzestress!
Af en toe komen we toch dingen tegen… Zo krijgen we vandaag de deze tip van Jurgen doorgestuurd. Vijf Italiaanse schoonheden met Ferrari genen, gewoon in een Nederlandse showroom!
De liefhebber ziet aan het plaatje hierboven natuurlijk meteen waar we mee te maken hebben! Een alles behalve saaie sedan van Lancia. De Lancia Thema 8.32! Voorzien van een 2927 cm3 V8 met 32 kleppen (what’s in a name) van Ferrari.

Lancia uit Maranello
Deze motor kwam rechtstreeks uit Maranello. De krachtbron onder de kap is namelijk dezelfde motor (maar wel iets minder extreem) als in de Ferrari 308 en de Ferrari Mondial.
In 1986 maakte de auto zijn debuut op de Autosalon van Turijn en door journalisten werd de auto meteen omgedoopt tot Lancia Thema Ferrari. De auto moest het op gaan nemen tegen de snelle sedans van BMW en Mercedes-Benz. Maar dan met de Italiaanse verfijning natuurlijk.

Dus het interieur loopt over van de details. Lichte of donkere lederen of alcantara zetels en het dashboard, de deurpanelen en het stuurwiel zijn allemaal met de hand bekleed door de firma Poltrona Frau. Deze meubelmaker uit Turijn staat bekend om zijn vakmanschap en de Thema 8.32 was niet zijn eerste interieur. Maar je kunt hier toch niet níet van houden.
Succesvol
Een succesvolle Lancia? Nou in 1986 stroomde de bestellingen meteen al binnen, maar door wat tegenslag begon de levering pas in 1987. De eerste twintig exemplaren gingen niet naar gewone kopers, maar naar mensen binnen Fiat-Lancia zelf. Die moesten de auto eerst maar eens intensief gaan testen.
Een blauwe Lancia Thema 8.32 werd geleverd aan vice-president van Fiat; Umberto Agnelli, een grijze 8.32 werd gegeven aan Cesare Romiti, algemeen directeur van Fiat, en nog een grijze 8.32 ging naar een andere Fiat-bobo; Vittorio Ghidella. De andere 17 werden ook binnen het concern verdeeld en toen de auto door hen werd goed bevonden kwam hij in de showroom.
Aflevering van je Lancia Thema 8.32
Als je een Lancia Thema 8.32 aanschafte in Italië mocht je hem op gaan halen in de Borgo S. Paolo fabriek in Turijn. De levering was een waar evenement en bij de sleuteloverdracht kreeg je ook een bruyère houten kist met de brochure erbij.

Verschillen met gewone Thema
Er zijn veel verschillen met de gewone Thema, maar de meeste zijn discreet. Op de intrekbare achtervleugel na dan. Daar is niets subtiels aan.
Verder een typeplaatje met de “8.32” vermelding en een dikke dubbele uitlaat. De auto is voorzien van 15 inch lichtmetalen wielen en over de gehele zijkant van de auto een dunne gele lijn die duidelijk maakt dat je met deze bijzondere uitvoering te maken hebt.
In totaal zijn er 3.520 stuks gebouwd en als je er eentje wilde hebben, dan moest je het dubbele neertellen ten opzichte van een gewone Lancia Thema.





Keuze uit vijf exemplaren
En gewoon te kopen in Nederland, ook vandaag de dag nog. Er staan nog altijd 64 stuks van de Lancia Thema 8.32 op kenteken in ons land en daarvan staan er op dit moment vijf te koop. Bij één en dezelfde dealer. Zelf gaan kijken zoals tipgever Jurgen deed kan natuurlijk ook. Online vind je het vijftal natuurlijk ook terug.





Toughest choice ever: deze prachtige Italiaan of een Lotus Omega?
In beide gevallen moet je wel heel gek zijn op sleutelen in de berm, denk ik…..
Ik denk dat de Lotus Omega inmiddels redelijk onbereikbaar is geworden – meer op het niveau van bijvoorbeeld de Lancia Delta Integrale HF, of de Audi Ur-Quattro. Bovenstaande Thema’s 8.32 kosten tussen de 10 en 22 mille, daar koop je niet eens meer een Golf 1 GTI in Originalzustand voor.
Eventuele (iets betaalbaardere) alternatieven kunnen zijn:
Alfa 155 Q4 (Delta HF Integrale techniek, in een mooier jasje)
Dedra 2.0 Integrale
Alfa 164 3.0 V6 24v Q4
Niet zo heel veel betaalbaarder ben ik bang, 164’s QV en Q4 zijn ook al dik boven de 20k.
t.o.v. Lotus Omega en vooral de Delta HF Integrales. (65-75K)
@Robert Een goede Integrale gaat je wel wat meer kosten dan een Lotus Omega.
Alcantara interieur wil ik beslist niet! En heeft ook niets met Poltrona Frau van doen.
Poltrona Frau is een lederspecialist. Terwijl Alcantara chemische troep is (en gevoelig voor pillling)
Ik vrees dat je overschot van gelijk hebt, is alleen de eerste maanden mooi (netjes)
Mooie auto’s, beslist gaaf om te hebben. Let wel op het onderhoud: om de 10.000 km de motor er uit voor riemwissel. Dus je moet wel heel erg van het geluid houden (is dan ook FANTASTISCH) van de Ferrari motor met 90 gr krukas, anders beter de turbo kopen, net zo snel.
Is dat echt zo? Wat waardeloos zeg.
Moet zeggen dat die 2 dure exemplaren uit
Het artikel wel echt mooi zijn. Die staat zie je zelden.
Alhoewel het idd een heerlijke motor is, kwam hij niet rechtstreeks uit Maranello. Niet alleen heft hij een cross-plane krukas in plaats van een flat-plane voor meer koppel onderin, de motoren voor de Thema 8.32 werden door Ducati in Bologna geassembleerd in plaats in Maranello.
Er is ook een coupé van gebouwd, een collega van mij (Liedewij) reed die midden jaren 90. Dat zou dan mijn keuze zijn :- )
Een Thema Coupé?
Ik neem een bakje popcorn erbij.
Niet toevallig de Kappa Coupe?
Er is van de 8.32 maar liefst 1 station gebouwd. Maar de rest sedan. Coupé lijkt me sterk
Heerlijke auto, wel met het mooie leer dan natuurlijk.
Dit word echt wel meer waard dat weet ik zeker, een potje opzij zetten voor onderhoud dat dan weer wel, de distributie vervangen is heel wat werk aangezien de motor er dan uit moet.
Een kleinigheidje hou je altijd….
Blijven leuke auto’s. Van buiten niet bijzonder opvallend, maar toch wel erg leuke techniek onder de kap en een typisch jaren 80 Italiaans interieur.
Zeker van binnen bijzonder. Een dashboard met metertjes, als kind droomde je daar van. En eigenlijk nu weer, al die iPads in die auto’s van nu kunnen me echt niet bekoren. Maar gelukkig is een analoog dashboard over 10jaar weer helemaal hip en retro..