
De Koreanen zijn heel wat van plan met de GT Concept die in september onder het doek vandaan kwam. Goedkoper dan die premium Duitsers, en ook leverbaar in verschillende carrosserie-vormen. Toe maar.
Op de autoshow in Frankfurt deed Kia een menig wenkbrauwtje fronsen, want er stond een goedgelukte conceptauto die een beetje buiten de belevingswereld van Kia viel. De Kia GT Concept is immers geen kleine auto voor klein geld, noch een Crossover voor… nou ja, klein geld. Vanaf het begin was eigenlijk wel duidelijk dat Kia productieplannen voor de vierdeurs GT heeft, en er zouden op termijn wel eens meer versies van de Kia GT kunnen bijkomen. Er wordt gesproken over zowel een coupé als een estate. De Aziaten hebben er duidelijk zin an.
Dit melden insiders tegenover Inside Line. Er moet dus een complete familie van GT-achtige auto’s komen in plaats van slechts één model, als de geruchten een beetje kloppen. En het is wel duidelijk bij welk merk de Koreanen klanten af willen romen. Audi natuurlijk. Ze zouden van de Kia GT namelijk een goedkope meer betaalbare Audi A5 Sportback c.q. Audi A7-achtige willen maken.
Overigens hebben ze daar bij Kia wel de juiste tekenknaap voor in huis. De Duitse schetsboekfetisjist Peter Schreyer heeft namelijk een lange loopbaan bij VAG achter de rug, waar hij vierwielers als de Audi TT, A3 (’98), A6 (’98) en de Volkswagen New Beetle ontwierp. Sinds 2006 werkt hij aan een familiegezicht voor Kia.
Als de Kia GT -in wat voor carrosserievorm dan ook- op de markt komt, zal dat niet met louter dikke motoren zijn zoals de 395 pk sterke V6 uit de conceptversie. Schreyer liet zich eerder al ontvallen dat deze Kia ook met kleine & zuinige motoren een hit kan worden. Wellicht is dát nou juist de manier om serieus goedkoper te worden dan de A5- en A7-bolides uit Ingolstadt.
Qua uiterlijk zou ik al voor deze gaan. A5 is een mooie auto, maar de A7 vind ik echt niet mooi. Benieuwd wat nou daadwerkelijk de motorisering wordt.
@GH: smaken verschillen (geukkig!!), ik vind de A7 echt een mooie auto om te zien en deze daarentegen weer heel lelijk mn. Door die lange kont.
@vwally:
En de A7 niet? Die heeft een lange en afhangende kont, een wagen hoort op te lopen niet krom te zijn als een banaan…
@GH: Alle VAG fanboi’s zullen hier hetzelfde antwoord op geven. A7 idd lelijk ding, deze sowieso vet en ik had gehoord dat ze er een vette v6 gaan inhangen.
Lang leve Korea.
@umadbrah: zoals ook in het artikel staat 395 pk bam gat in je wang
@umadbrah: jaja… En hoe reageer je zelf? Ik vind dit namelijk helemaal niets! Bij elkaar geraapt zooitje op Snijboonsnijders wielen..
Ik ben zeker benieuwd naar de auto zelf. Maar ook de prijs. Ziet er goed uit Kia, produceren die hap ;)
Aan de A7 begin ik wel te wennen, maar dit ziet er net wat lekkerder uit. Het doet mij trouwens een beetje denken aan de Saab Aero X concept, maar zodanig dat deze niet meteen gekopieerd is en dat is alleen maar positief. Zeer mooie auto!
ziet er zeker niet verkeerd uit, maar de Audi A5 is echt een prachtbak.. zou dan toch voor die gaan denk ik..
Laat even een Aston One77, een Jaguar XKRS, en Dodge Challenger, een Audi A7 halve Lambo en Rolls Royce deuren en de velgen van Peugeot Concept car combineren en tadaa er is een nieuwe Kia… beetje zonde dit.
@chrisvanzanden: dat zijn niet de minste donorauto’s. Als de A5 een soort mix is tussen wat Volkswagens en een A4…
Het uiteindelijke productiemodel zal toch tegenvallen. Dus de a5 mag op mijn oprit blijven staan :)
Concept ziet er wel leuk uit. Combinatie van A7, aston one-77 en Fisker Karma. Zeer benieuwd dus naar het productiemodel.
Dit ding is echt spuuglelijk. Ben wel benieuwd naar die v6. Btw, het doorlopende achterlicht doet me denken aan de Mazda rx7 en die voorkant vind ik een beetje afgekeken van de one77(die ik overigens ook lelijk vind)Ben totaal geen Audi-fan, maar zou toch voor de a5 gaan.
Gelijk zo in productie gooien. Prachtig.
Maak je ook een degelijke versie op hetzelfde platform voor het geval deze misllukt.
Ik vind m iig prachtig!
Kan niet ontkennen dat dit zwaar premium oogt. Dat interieur overal bekleed met alcantara, chroomaccenten, carbon delen in bumpers en velgen. En dat alles gaat goedkoper worden dan een A5, geeft wel weer aan wat voor winstmarges de Duitsers aanhouden. Kijk sowieso maar wat bv een 330i in de States kost, nieuwprijs een 1/3 van de NL prijs.
Ik krijg het mijn strot bijna niet uit, maar Ik denk dat KIA een hele grote aan het worden is, met dit soort strategien. Dat doen ze gewoon erg goed.
@grimi: Ik denk het? Ik weet het wel zeker. Kia/Hyundai stomen als een malloot de wereldplayer markt binnen. Alles wat die aanraken wordt goud.
De nieuwe Picanto, de nieuwe Rio, de nieuwe Sportage.. het verkoopt allemaal als een malloot. Die mini “Tonka/Hummer” Soul is reeds op. Uitverkocht, kan niet meer geleverd worden voor dit modeljaar.. Dadelijk de nieuwe Optima, die komt er aan, lekker zieken tegen de Passat en de Mondeo. Er komt ook een nieuwe Cee’d.. bijna klaar, lekker concurreren tegen de Scirocco, Veloster, etc.
Het is nu 24 dec. Kia staat voor de tweede keer in haar geschiedenis in de NL verkoop top 10. Leuk weetje.. van de Optima komt straks geen stationcar. Kia zegt “daar hebben we geen productieruimte voor. We draaien al 24/7 om aan alle vraag te kunnen voldoen..” Luxeprobleempje..
De NL importeur krijgt voor 2012 500 stuks van de Optima. Zullen we hier een polletje opzetten hoelang het duurt voor die op zijn?
Dat bedoel ik.. ;)
ik hoop dat we hem vaak gaan zien rijden, eens wat afwisseling op de weg.
in productie nemen zeg ik!
Twee merken die echt fantastisch bezig zijn wat mij betreft: Kia en Hyundai. Erg mooie auto’s voor een goede prijs.
@raphael:
Goede prijs?
Leg uit ….
@rechercheur: IX 35 bijvoorbeeld?
@agera:
Ja, wat bedoel je, leg uit ….
Nu nog even kijken wat er van het concept overblijft in productie. dan kunnen de jongens met hun Seat uit Ingolstat ook weer opgelucht ademhalen.
Op mijn oude telefoon stond al een waarschuwing NO KIA!
Streep A7 maar weer door zou ik zeggen, da’s toch echt een maatje te groot.
Kia GT concept
l 469 cm
b 189 cm
h 138 cm
wb 286 cm
Audi S5 sportback
l 472 cm
b 185 cm
h 138 cm
wb 281 cm
Audi A7 sportback
l 497 cm
b 191 cm
h 142 cm
wb 291 cm
Ja leuk, alleen dat plaatwerk dat door de koplampen heenloopt mogen ze scrappen (net zo lelijk als op een Aston Martin). Tevens is de overhang achter de acherwielen iets te groot/massief.
Een beetje vreemd, maar wel lekker. Alleen nog even afwachten hoe veel ervan overblijft bij de productie versie.
Damn, straks wordt KIA nog een merk om echt mee rekening te houden… Ben nu aan het uitzien voor nieuwe wagen en die Sportage is ook wel aantrekkelijk…
Ik zeg, doen! Schitterend ;D
Njoaah, ik moet het nog zien. Goedkoop kan die zeker worden zoals Kia betaamt, maar als je naar de Audi A7 grijpt ligt de lat wel heel hoog. Concept ziet er idd goed uit.
Hiermee bevestigt Kia dus letterlijk dat Audi de maatstaf is ….
@rechercheur: nog wel… Geef die Koreanen een jaar of 3 de tijd…
@Svenska_Aeroplan_AB:
Ja, dan beginnen de eerste garantiegevallen zich voor te doen, die achteraf geen garantie blijken te zijn ….. Dan snapt het grote publiek ook in welke garantiefuik en onderhoudsval ze getrapt zijn!
@rechercheur: beetje vreemde redenering, nee? Merk a biedt 2 jaar garantie en noemt zich met veel lef premium. Merk b biedt zeven jaar garantie maar vraagt minder geld bij gelijkaardig model en prestaties. Jouw conclusie : merk b bedriegt. Huh?
@heidekonijn:
En nu nog eens dezelfde redenering opnieuw, maar dan inclusief onderhoudskosten …. of was je dat voor het gemak even vergeten !?
@rechercheur: Merk a geeft 2 jaar garantie. Als merk b 7 jaar garantie geeft dan is het toch niet meer dan logisch dat ze er bepaalde voorwaarden (snellere onderhoudsinterval/max aantal km) bij hebben?
Als ik een nieuwe mobiel koop met standaard 2 jaar fabrieksgarantie, en ik kan er verlengde garantie bij kopen voor een paar tientjes voor een extra jaar, dat is toch logisch dat het geld gaat kosten?
Wat er bij Kia al bij in zit kun je vergelijken met wat VW hier aanbiedt: http://www.pouwservice.nl/volkswagen-verlengde-garantie-.html
@integraturbo:
best aardige poging, maar je vergeet (nog steeds) de reguliere onderhoudskosten, los van de onderhoudsintervallen …..
@rechercheur: Het is uiteindelijk een sigaar uit eigen doos, ben ik volledig met je eens. Maar als dit (blijkbaar) werkt dan is het toch een goede zet van hun? Niemand die zegt dat ze een Kia moeten kopen, willen ze zelf. Dat ze de kleine lettertjes of lap tekst aan voorwaarden niet willen lezen is hun probleem.
Maar het lijkt wel of het puur hierom door jou wordt afgeschilderd als een “slechte auto” terwijl bepaalde voorwaarden/type garantie niks te maken hebben met de bouwkwaliteit van een auto.
@integraturbo:
De woekerpolis vond je dus ook een goede zet ? ….
@rechercheur: Een goede zet van hun, bedoel ik. Als het geen geld op zou leveren zouden ze het ook niet doen. Welkom in 2011 zou ik zeggen. Elk bedrijf wil, op welke manier dan ook verdienen. Ze geven er geen 7 jaar garantie bij als bedankje dat je een Kia hebt gekocht.
@integraturbo:
Zeven jaar garantie is het lokkertje, omdat mensen in deze barre tijden zekerheid willen. Om vervolgens zeven jaar diep in de buidel te tasten voor regulier onderhoud en zaken die niet door de garantie gedekt blijken te zijn ….
@rechercheur: Wat wordt volgens jou niet gedekt binnen de garantie dan? Volgens de site (wat ik tot nu toe kan vinden):
“Sommige onderdelen zijn aan normale slijtage onderhevig. Denk bijvoorbeeld aan banden, remblokken, ruitenwisserbladen en bougies. Deze onderdelen vallen daarom niet onder de 7 jaar garantiedekking.”
@integraturbo:
Jij plaatst eerder een opmerking als mensen de kleine lettertjes niet willen lezen, dat dit dan hun probleem is. En vervolgens kom je zelf niet verder dan de commerciële praatjes op de Kia website.
Voilà, beter voorbeeld dan dit is er niet …
:-)
@rechercheur: Het is soms gewoon heel moeilijk discussiëren met jou omdat je er ook wel eens omheen wil draaien. Als ik aan jou vraag wat (onderdelen) er volgens jou niet binnen de garantie valt dan kan ik daar toch gewoon antwoord op verwachten?
@integraturbo:
Het is bijzonder om te concluderen dat jij Kia-rijders er van beticht de kleine lettertjes niet voldoende te lezen, en vervolgens krijg je zelf de kleine lettertjes niet eens gevonden…
Op zich zou je zelf ook prima in staat moeten zijn om te bedenken dat er meer slijtagedelen in een Kia zitten dan alleen bougies, remblokken, banden en ruitenwisserbladen .. toch !?
@rechercheur: Haha, zo’n bijzondere conclusie is dat niet ;). En trouwens, jij beweert hetzelfde:
“Dan snapt het grote publiek ook in welke garantiefuik en onderhoudsval ze getrapt zijn!”
Kijk ik wil geen merk verdedigen dus ik hoef niet met kleine letter feiten te komen. Jij zei dat er bepaalde onderdelen niet onder de garantie vielen, dus ik zocht even op wat dat zou kunnen zijn, met vervolgens de vraag aan jou of het klopt.
@integraturbo:
Beste klant, fijn dat u er weer bent, wij gaan uw Sportage weer eens lekker in de watten leggen.
Eens kijken; grote beurt, olie verversen, brandstoffilter, interieurfilter, koelvloeistof, remvloeistof, klepspeling controleren, bougies vervangen, remblokken voor, accu vervangen, schokdempers achter, nieuwe einddemper en software update voor de navigatie.
Zo, dat is dan euro 2.300,-, betaalt u contact of liever met pin?
En we zien u graag over 15.000 km weer terug ….
@rechercheur: Jah? Je hebt daar helemaal gelijk in, dat zeg ik ook niet. Maar wie zegt dat dat “kleine lettertjes” zijn waarvan de klant niet op de hoogte was tijdens de aankoop? Dat maak jij er van. Ik kom al heel snel via google bij hier uit:
http://www.kia.nl/Kia-Finance-en-Service/Kia-Services/Reparatie-onderhoudstarieven/
En ik heb niet eens belang bij een Kia. Dus ik mag aannemen dat iemand die wel een Kia gaat kopen dit ook kan vinden wat er in de toekomst te verwachten valt, qua kosten.. ;)
@integraturbo:
Dat zijn de kosten die ze inzichtelijk maken, maar ook zaken zoals vloermatten, koppelingsplaten, lagers, etc. zijn slijtagedelen, en zijn daarmee uitgesloten van garantie. Dat zullen veel Kia-kopers echter niet weten …
Als je dan ook de kosten van onderhoud en onderdelen vergelijkt met concurrerende merken, dat snap je waar Kia het geld terug verdiend.
@rechercheur: En buiten dat, er wordt ook een groot deel geleased waarbij de “eigenaar” totaal niks te maken heeft met de 7 jaar garantie/onderhoudsinterval/kosten buiten garantie.
“accu vervangen, schokdempers achter, nieuwe einddemper en software update voor de navigatie”
Binnen de 7 jaar denk ik, op de nav. update na, dat dit wat overdreven is. Maar stel dat je dit bij de eerste grote beurt kunt verwachten, dan kan dat niet bij de eerste grote beurt bij de concurrent?
@integraturbo: “de eerste” = een.
@integraturbo:
De leaserijder is totaal niet gevoelig voor zaken zoals garantie, maar wel voor bijv. een gunstige fiscale bijtelling. Daarom rijden ook maar weinig zakelijke rijders een Kia, maar veelal een Duitser, Fransoos of Italiaan.
Je opmerking voegt dus niets toe aan deze discussie, integendeel ….
@rechercheur: Ok en die dingen die jij beschrijft (onderdelen en kosten) die binnen de 7 jaar buiten de garantie vallen, die zitten bij de concurrent, met soms 2 jaar garantie, wel bij de garantie inbegrepen dan?
@integraturbo:
Nee, dat beweer ik namelijk ook nergens ….
Maar je wil het blijkbaar niet snappen;
Kia lokt potentiële kopers met 7 jaar garantie, daardoor zal het gros van de consumenten verwachten dat ze 7 jaar lang weinig onverwachte kosten aan de auto zullen hebben. Echter zijn vrijwel alle slijtagedelen uitgesloten van deze 7 jaar garantie, en dat zijn juist de zaken die (ook bij andere merken) vervangen dienen te worden …
@rechercheur: Ok dus de voorwaarden van beide garatieperiodes zijn gelijk (slijtagedelen uitgesloten). Wat wel zit inbegrepen zijn reparaties die niet onder slijtage vallen, wederom, ook bij de concurrent. Dan blijft er over dat je bij Kia dus 5 jaar langer garantie hebt op reparaties/vervanging van onverwachte, niet slijtende onderdelen. Zijn we het daar mee eens? Dus ik zie alleen maar voordelen?
Als een Kia bezitter teleurgesteld zou zijn in reparatiekosten zie voor eigen rekening zijn binnen de 7 jaar, waarom niet bij de concurrent, binnen de 2 jaar?
@integraturbo: Voorbeeldje: gescheurd uitlaatspruitstuk na 4 jaar is bij Kia garantie en bij de concurrent met 2 jaar garantie voor eigen rekening.
@integraturbo:
AutoWeek Tevredenheidstrofee 2011 is de Kia Venga (bouwjaar 2009 -2010) op de allerlaatste plek geëindigd, op basis van ingevulde enquêtes door eigenaren ….
@rechercheur: Jij haalt alles door je eigen filter om je gelijk aan te willen tonen, jammer. Ik kan zo snel die hele lijst niet vinden, alleen online een top 3 met bijv. de SUV-klasse:
1. Skoda Yeti
2. Mitsubishi Outlander
3. Kia Sportage
Kijk zo kan ik ook de lijstjes er bij halen die het meest in mijn voordeel werken.
En bij de Venga, stond er ook bij waarom die zo teleurstellend is? Omdat hij minder goed reed dan verwacht? Slurpt meer dan andere Kia modellen? etc. etc. waarbij jij weer naar voren probeert de halen dat het de kosten zijn. Waar lees je dat?
@integraturbo:
Jij kijkt specifiek naar het SUV klassement, omdat daar toevallig een Kia in de top 3 staat. Ik heb het over het algemeen klassement, en daar scoort “toevallig” de Venga het slechtst ….
@rechercheur: Ik heb die hele lijst niet (ik koop geen autoVWeek) dus kom ik idd met die top 3. Onlogisch? Jij haalt ook alleen de feiten naar voren die voor jou het best uitkomen.
@integraturbo:
Graag volledige feiten, dus even op je fietsje springen en op het station bij de kiosk een AutoWeek kopen, dan mag je weer meepraten ….
@rechercheur: Zucht, dit gaat niet werken ben ik bang. Allemaal leuk en aardig maar verder komen doen we toch niet. Wees een kerel en zet dan gelijk de hele lijst hier neer als je dan toch graag met lettertjes en cijfer aan wil komen zetten. Voor een Audiweek op de fiets stappen is het laatste wat ik zal doen..
@rechercheur: gast, je beweert een hoop maar kan het nergens mee onderbouwen. Of rijd jij zelf al 7 jaar in een kia? Waarschijnlijk dus kap met je gezaag. En kom nu niet aam met een verhaal dat je oom er eentje heeft ofzo. Jij gelooft zo heilig in de gevestigde orde dat een nieuwe aanpak onmogelijk waar kan zijn. Je bent een VAG-extremist!
@martijnnn: waarschijnlijk = waarschijnlijk NIET..duh
@martijnnn: Ik denk het ook niet. Ook onder werktijd kan Rechercheur zich niet inhouden ;)
@martijnnn:
Houd jij lekker je oogkleppen op, prima!
@rechercheur: als jij echt denkt dat onderhoudskosten bij audi lichter uit zullen vallen dan kia, lijkt me dat je zelf de oogkleppen mag bijstellen. Maar ik herken het discours hoor. Mijn vijftienjarig neefje redeneert ook zo. Het kan niet premium genoeg zijn. Tot je zelf voor de kassa staat.
@heidekonijn:
Zet de cijfertjes eens concreet naast elkaar dan, bijvoorbeeld op basis van 4 jaar en 30.000 km/jaar, rekening houdend met de variabele intervallen van Audi / VW.
Ik ben erg benieuwd waar je mee komt ….
@rechercheur: Waar telkens dat hele “onderbouwing” verhaal vandaan komt is me een raadsel. Alleszins je uitgangspunt is al fout. De premiumproducten van vag hebben een onderhoudscyclus van TOT 30 000 km, als je een beetje vlamt af en toe mag je blij zijn dat je boordcomputer wacht tot 15 000 km voor ie komt miepen over onderhoud. En dan heb ik het nog niet over de extra bus olie die elke vag rijder met een zware rechtervoet mag meenemen voor als het oranje lampje weer eens aangaat. Of de woekerprijzen die sommige garagisten durven vragen voor akkefietjes. Of remachterlichtblokkendie na twee jaar de geest geven en aan 210 euro worden vervangen, of… Real life vs wishfull thinking.
@heidekonijn:
Praatjes heb je zat, kom nu eens een keer met concrete cijfertjes. Blaffende honden bijten immers niet ….
Vertel mij bijvoorbeeld eens wat een grote beurt, incl. filters, olie en andere noodzakelijke onderdelen kost bij Kia en een vergelijkbare VW / Audi …
@rechercheur: Gaan we hier verder? ;) De rekensommetjes gaan gewoon veel verder dan wat puzzelen met getallen die wij tot onze beschikking hebben/kunnen vinden. Weet jij wat voor kosten Kia maakt om hun auto’s (modellen die buiten Eur. worden gemaakt)hier in Europa te krijgen? Ik niet.. De Duitse auto’s worden gewoon vervoerd op de weg. Japanse/Koreaanse auto’s auto’s meestal met de boot/trein. Wat zijn daar de kosten van? Hoe efficiënt zijn de fabrieken? Wat kosten de werknemers in de fabriek per uur? Krijgen ze gratis eten in de pauze? Wat voor schade hebben de fabrikanten geleden door natuur/rampen/geweld? Vervangende onderdelen moeten ook verder weg komen dan onderdelen VAG onderdelen, die meestal ook per model uitwisselbaar zijn.
Dat (bepaalde) onderdelen duurder zijn kan zo zijn maar vast niet alles, jij zult de duurste er wel uitzoeken.
Voorbeeldje: ga eens naar de Media Markt. Rechercheur ziet een leuke printer. “Verhip! Deze Epson kost een meier en die Canon maar 5 tientjes!” Rechercheur koopt de canon maar ziet thuis al snel dat de cartridges maar halfvol geleverd zijn, en nieuwe 19,99 per kleur kosten. Terwijl de Epson vol geleverd wordt en een nieuwe een tientje per kleur kost.
Waarom krijg je bij een telefoon abo een mobiel gratis? Om vervolgens na 2 jaar de telefoon 2x betaald te hebben.
@integraturbo:
Wat een verschrikkelijk nietszeggende opmerking! …..
Je dwaalt steeds verder af. Wat interesseert het mij of ze bij Kia gratis lunch krijgen tijdens de pauze. Gaat er namelijk om wat ik als consument kwijt ben om een auto te kunnen rijden. Kia lokt klanten op hun garantiebelofte, om vervolgens die klanten een forse poot uit te draaien bij onderhoud en reparatie ….
@rechercheur: Daar ga jij vanuit idd, dat weet ik inmiddels wel. Nogmaals, jij rijdt geen Kia dus uit ervaring spreken doe je niet..
Pak een camera, kijk welke mensen een Kia op de oprit hebben staan en stel ze de volgende vragen:
– Bent u tevreden met uw auto?
– Hebben er zich onverwachte kosten/reparaties voorgedaan? Zo ja welke, en welke werden er vergoed?
– Zou u hierna weer een Kia aanschaffen?
Pas als jij met beeldmateriaal aan komt zetten dat men zich idd opgelicht voelt, wat jij keer op keer wil beweren, geloof ik je.
Bij elk Kia bericht hier krijgen wij weer jou aannames voorgeschoteld wat achteraf gewoon diepgewortelde frustraties blijken te zijn. Als het de goede kant op gaat met Hyundai en Kia en ze worden meer verkocht, kunnen de kosten straks ook omlaag. Kijk eens op de autosloperij. Overal wel een VW te vinden voor een schappelijke prijs. Zoek je een onderdeel van een Daihatsu kun je soms lang zoeken en eindelijk gevonden betaal je in de meeste gevallen de hoofdprijs..
Soms doen kosten (verwacht of onverwacht) er gewoon niet toe en hebben ze dat er voor over.
@integraturbo: En niet vals spelen en je oma met haar Picanto interviewen en haar laten zeggen dat ze ontevreden is ;)
@integraturbo:
Je draaft behoorlijk door …
Ik ga verder ook niets aantonen, want je haalt er continue irrelevante zaken bij. Wat hebben slooponderdelen er bijvoorbeeld mee te maken, betrekt de merkdealer voor onderhoud daar z’n onderdelen? Nope
Als je nu zelf even de moeite zou nemen om de vaste onderhoudstarieven van Kia naast een willekeurig vergelijkbaar model / merk te leggen, dan zou je het wel snappen. Doe dat eerst eens ….
@rechercheur: Dan kan ik niet anders concluderen dat jij erg kortzichtig bent dan alleen naar kosten van onderdelen te kijken, wat soms een paar euro of tientjes zal zijn. En niet alleen duurder. Ik zie verder dan dat.
Jij zit op het forum met een iPad. Waarom een iPad en niet een vergelijkbare tablet zoals een Tablet S wat in aanschaf ook wat scheelt? Omdat jij hem mooier vindt, makkelijker te bedienen en misschien beviel een vorig Apple product jou ook prima. Zo is het toch ook met auto’s? Een auto aanschaffen gaat veel verder dan te kijken naar de kosten die kunnen komen.
Zoals ik zei, als wij (jij en ik) de kosten kunnen opzoeken van onderdelen, waarom zou een persoon die een dikke smak geld uit wil geven aan een auto dat niet gedaan hebben? Ik zal straks even op een Kia forum zoeken of er daadwerkelijk mensen zijn die zeggen “opgelicht” te zijn.
@integraturbo:
Nogmaals, want je wil het niet begrijpen;
leg de kosten van regulier onderhoud van een Kia eens naast de kosten van regulier onderhoud van een willekeurig concurrerend merk… en trek dan zelf een onderbouwde conclusie.
Net zolang je dat niet doet, kun je kletspraatjes blijven aanvoeren, maar praat je totale onzin!
@rechercheur: Ik geef je toch gelijk dat de mogelijkheid bestaat dat het duurder kan zijn? Lees je daar elke keer overheen ofzo?
@integraturbo: Hier:
http://www.kiaclub.nl/topic/8833-nieuwe-kia-7-jaar-garantie/
volg dit en we gaan er achter komen of men idd meer verwacht had van die “7 jaar garantie”.
@integraturbo: en mocht dat zo zijn dan zal ik mijn ongelijk toegeven.
@integraturbo:
Hahahaha, ja lijkt me geniaal!
We spreken elkaar over zeven jaar en trekken dan de conclusie ….
de groeten…
@rechercheur: Nee want volgens jou komen er al reparaties voor binnen de 7 jaar dus zouden er al genoeg ontevreden Kia rijders moeten zijn..?
@integraturbo:
Ja, als je meteen onder je eigen post op het Kia-forum zou kunnen lezen; “garantie uitlaat” en “slechte beurt Kia-dealer”.
Twee concrete zaken waarbij de berijder er zelf van uitgaat dat het garantie zou zijn, blijkt echter dus niet het geval. Heb je meteen al twee concrete reacties op jouw vraag, voilà ….
@rechercheur: Nogmaals, dat heb je alleen bij Kia denk je? Er zijn geen mensen met een VW, Audi, Fiat, BMW, Toyota etccc.. die ook denken dat dat garantie zou zijn? Waar wil je naartoe?
@integraturbo:
Lees ook eens, op het forum van Kiaclub;
Kia Modellen – Sportage 3 – prijzen onderhoudsbeurten
:-)
@rechercheur: zozo hij voelt zich inmiddels thuis op het forum. Ik zal ff een kijkje nemen.
@rechercheur: Mooi om te lezen, we hebben feiten! Hiermee worden dus gelijk de feiten waar jij keer op keer mee aan komt zetten van tafel geveegd, als de online prijzen idd niet kloppen. :)
@integraturbo:
Lezen is niet je sterkste punt. Feit blijft dus staan dat Kia-rijders voor onverwacht hoge kosten komen te staan, terwijl ze dachten zeven jaar lang lekker goedkoop een auto te kunnen rijden ….
@rechercheur: Jou sterkste punt is over dingen heen te lezen die in je nadeel werken. Ik begrijp waar je naartoe wil, maar op het totaalplaatje ben ik het niet met je eens.
@integraturbo:
Best knap dat je nu al begrijpt waar ik naartoe wil …. :-)
@integraturbo:
“de mogelijkheid dat”; graag geen aannames ….
Hoest nu eens wat onderhoudskosten op, incl. de verplichte 15.000 km oliebeurt (euro 140,-), kleppen stellen, interieurfilter, etc. Leg dat vervolgens naast een concurrerend merk.
Koopmotief voor een Kia zijn met name zaken zoals kosten, garantie, etc. Dus kom dan niet met het kletspraatje dat men graag meer zou betalen voor een Kia, want dat wil een gemiddelde consument juist niet.
@rechercheur: Geen aannames? Jij hebt je er meer mee bezig gehouden dan mij blijkbaar met prijslijsten. Dus ik mag aannemen dat dat klopt. Wederom, liggen mijn twijfels daar ook niet. Dat is ook het enige waar je keer op keer mee aan komt zetten. Gaat de discussie wat dieper dan “dwaal ik ineens teveel af”.
@integraturbo: Beter om de 15000km olie verversen dan om de 3000km een liter(!) er bij gooien.
http://www.audiforum.nl/forum/b8-2007/54798-olieverbruik-a4-2-0-tfsi.html
@integraturbo:
Wederom een irrelevante opmerking …
ik zeg nergens dat Audi, Volkswagen, BMW, etc. “beter” zou zijn. Ik geef alleen aan dat Kia potentiële kopers lokt met allerlei mooie garantie-beloften, en vervolgens een zeer forse prijs rekent voor regulier onderhoud en reparaties. Wat snap je daar niet aan?
@rechercheur: Heb jij mijn verhaal niet gelezen met de printer die jij aan hebt aangeschaft? Of die iPhone die jij “gratis” bij je abo hebt gekregen?
Wat dacht je van een Audi “VANAF €……,-!!” ja misschien nog leuk totdat je wat opties aanvinkt: “katching”. Maar we “dwalen weer af” ben ik bang, ik zal m’n kalkoen ff vullen..
@integraturbo:
Zucht, je snapt het echt niet …. en haalt er continue irrelevante zaken bij.
@integraturbo:
trouwens, leg dat verhaal van de gratis iPhone eens uit ….
@rechercheur: iPhone was een voorbeeld. Neem een willekeurig model die als “los toestel” behoorlijk aan de prijs is, maar i.c.m. abo “gratis” om vervolgens, 2 jaar lang, elke maand dik te lappen.
Kijk ik geef je niet in alles ongelijk en zal dat ook toegeven, iets wat ik jou niet zo snel zie doen. Dat maakt discussiëren soms extra lastig/vermoeiend, vandaar dat veel al snel zullen afhaken.
@integraturbo:
gast, laat dat mannetje toch, echt de moeite van het typen niet waard
@super: Owh kleine moeite hoor, was gewoon benieuwd waar hij zich keer op keer druk om maakt. Als dit onder “oplichting” valt dan zou in rechercheur zijn theorie Kia zijn eigen glazen in gooien en zou niemand, op de eerste keer na, weer een Kia kopen. Toekomst zal het bewijzen…
@integraturbo:
Ja duh, en nu de rekensom even goed maken incl. belminuten en databundel ….
@rechercheur: Klopt, dus als Kia hun auto’s goedkoper op de markt willen zetten, dan mogen ze dat niet terugverdienen op welke manier dan ook?
@integraturbo:
Garantie als lokkertje, om het vervolgens terug te verdienen op onderhoud ….
@integraturbo:
ps. je verhaal van die iPhone klopt (ook) niet, kijk maar eens op bijv. Vodafone.nl wat een belbundel 475 data 1,8 Gb kost zonder toestel, en vervolgens met iPhone 4s 32GB. En vertel mij dan eens waar ik de iPhone dubbel betaald zou hebben …..
@rechercheur: In de vorm van “dubbel”. Kijk op kieskeurig en de eerste 50 euro heb je al in de pocket, vergeleken de adviesprijs die vodafone doorberekend naar de klant.
Ging mij er meer om wat je eigen keuze is. “gratis” mobiel met elke maand hoge kosten, of een hoge aanschafprijs met veel minder vaste lasten.
Dat jou perfecte wereld zou bestaan uit alleen maar Duitse auto’s op de weg waar iedereen mekaar aan zit te gapen, is nu eenmaal zo blijkbaar.
@integraturbo:
Je praat wederom redelijke onzin.
Nu is dubbel ineens gelijk aan euro 50,-. Dat is me nogal een verschil, overdrijven kun je als de beste! Dus nogmaals; maak de rekensom incl. een fatsoenlijk databundeltje, en vergelijk dan wat het werkelijke verschil is over de looptijd van het contract ….
Daarnaast interesseert het me vrij weinig of iedereen wel of niet Duits rijdt, je betrekt er wederom irrelevante zaken bij.
@rechercheur: Wat zit je dan wel dwars? Jij houdt niet van Kia, hun garantievoorwaarden rammelt aan alle kanten, onderhoud is duur en men wordt opgelicht. Dan zou het probleem zichzelf toch op moeten lossen en niemand meer een Kia kopen? Ik kan me niet 1 fabrikant voorstellen waarbij elke klant tevreden terug zou komen voor een nieuw product. De een is nu eenmaal eerder tevreden dan de ander.
“er zijn een aantal mensen ontevreden over onderhoudskosten” BOEM! álle Kia’s worden onnodig goed verzorgd.
Buurman van me rijdt al jaren (vanaf 1985) en wil niet meer anders. Collega van me had een Ford (weet zo niet meer welk model) maar 1 van 2000. Motor sloeg uit bij het nemen van een rechter bocht, garage kon het niet vinden en ding had roest. Hij dat ding een trap nageven en er zou nooit meer een Ford komen.
Maar ik ben bang dat deze discussie in een soort spiraal terecht komt waarbij alle punten zich herhalen. Blijkbaar hebben wij, en anderen met mij, een hele andere kijk op zulke dingen.
Punt blijft gewoon, jij hebt zelf nooit een Kia gehad dus waar die frustratie elke keer weg komt..?
@integraturbo: ** Buurman van me rijdt al jaren Ford
@integraturbo:
Lukt het je niet om even het rekensommetje te maken inzake de ‘gratis’ iPhone, of ben je ondertussen ook zelf tot de conclusie gekomen dat die opmerking kant noch wal raakt !? …
Als je in ieder geval even de moeite zou nemen om het Kiaclub-forum aandachtig te lezen, dan zie je dat er wel meer geschillen zijn met de importeur. Onlangs ook op Autoblog nog een interessant item mbt garantie op Kia onderdelen …
@rechercheur: Nee, die raakt in jou ogen kant noch wal. Ik denk dat advocaat een beter beroep voor je had geweest.. ;)
@integraturbo:
Waar blijft de rekensom dat je een iPhone dubbel zou betalen? … precies, is gewoon onzin!
@integraturbo:
Discussie hoeft niet dieper te gaan.
Kia suggereert op hun website dat je met zeven jaar garantie ook zeven jaar zorgeloos rijdt. Dat wordt door het gros van de koper verkeerd geïnterpreteerd, want veel zaken zijn uitgesloten van de zeven jaar garantie, en onderhoud is behoorlijk aan de prijs. De gemiddelde Kia-rijder komt dus bedrogen uit. Meer dan dat hoef je niet te snappen ….
@rechercheur: en waarom zou ik? Ik heb helemaal niets te bewijzen aan denigrerende pubertjes. Je zult het met die slice real life moeten doen. Misschien als je het netjes gevraagd had :-p
@heidekonijn:
Hahaha, je hoeft inderdaad niets!
Maar als je verder helemaal niets kunt aantonen, dan is het soms gewoon beter om niet te reageren ….
@rechercheur : alsof jij beslist waar ook maar iemand op reageert? Get a life. Zielig om zo door te bomen als je het niet kan halen met pure betweterigheid.
@heidekonijn: @rechercheur: Het beste is gewoon vanuit eigen ‘premium’ ervaring te spreken. Een onderhoudsbeurtje van onze 5 serie E60 525i kostte ons vorig jaar 1800 euro. Hierbij spreken we over een 5 serie van slechts 7 jaar oud, die toendertijd iets meer dan 80.000km had gereden. Erg weinig voor een auto uit deze klasse en bovendien ook heel erg zuinig mee omgegaan Nooit echt verder dan 4000 toeren etc etc. Veerpoten vervangen rondom plus de reguliere onderhoudsakkefietjes. Goed, het is geen regulier onderhopremiumud, maar als je rijd, betaal je premium. Zo ook bij Audi, Mercedes etc. Je kan niet zomaar zeggen dat op lang termijn een Kia bijvoorbeeld meer kost, nee dat doet het niet. Een premium product houdt het per jaar misschien langer uit, maar ooit komt er zo’n punt waar je flink de knip moet open trekken. Een reguliere onderhoudsbeurt kost je ongeveer 700-800 euro. Dan spreken we nog niet over onderdelen die erbij komen. Slechts de vloeistoffen etc. Een grote beurt bij Kia kost je 350 euro. Als je hierover gaat zeiken ben je overigens aan het praten over een kleine kostenpost en totaal irrelevant. Afschrijving is de grootste. Een BMW 530i High Executive heb je vanaf 75.000 euro, plus opties kom je uit op net geen 90.000. Deze auto hebben wij na 3 jaar voor slechts 40.000 kunnen kopen en dan staat er 22.000km op de klok. BMW Huisselectie. Een dikke 50% afschrijving! Het verbaast je ook niet dat als je alles meerekent, een nieuwe 5 serie 1300-1500 per maand kost?
@jzaero: Goed, het is geen regulier onderhoud, maar als je premium rijd, betaal je premium.*
Drukte waarschijnlijk pijltje naar boven tijdens het typen.
@jzaero: exact, maar verspilde moeite aan dat trolletje, kijk maar even naar zijn reactie vandaag. Mekkeren om bewijzen maar zelf niets bij te dragen irl. Kan met zijn spaarvarkentje te slachten waarschijnlijk niet eens een pookknop kopen van een a7.
@heidekonijn: Alsof jou postjes beter zijn? Stoere woordjes hoor: Denigrerende pubertjes, get a life en nu een trolletje? Hoe bedoel je een typisch gevalletje De pot verwijt de ketel dat die zwart ziet.. Bovendien @rechercheur: die je zo af zit te bekken, komt nochtans met betere verhaaltjes dan die kortom uitermate teleurstellende berichtjes die jij er allemaal even tussendoor post.
@euro95: mooie flame. Als je ‘verhaaltjes’ wil lezen zit je inderdaad op de juiste plek. Als je je ogen pijn wil doen met mijn reacties te lezen mij ook niet gelaten. Als ik met een grote bek word aangesproken zie ik trouwens weinig reden tot inhouden.Reality bites. Wen er maar aan.
Feit blijft : premium is duurder, en minder waar voor je geld. Per definitie. Om dat te begrijpen daar hoef je geen mba voor te hebben.
@heidekonijn: Dat klopt, als jij persoonlijk wordt aangevallen is daar alle begrip toe. Nochtans heb ik geen enkele keer gelezen dat @rechercheur: jou persoonlijk heeft aangevallen, laat staan daar blijk toe heeft gegeven! En wat probeer je mij precies duidelijk te maken met: mooie flame?
[
Welke van de woordjes -in deze post’s- zijn aanvallend voor jou geweest? Zelfs ik heb me in gehouden. Lees maar terug, ik heb jou geen enkele keer persoonlijk aangevallen / aangesproken. Ik herhaalde alleen simpelweg wat uit jouw bloedeigen mond is gekomen.
En als jezelf overal tussendoor komt (lees: bemoeit) is het toch terecht dat dit als vervelend wordt gezien?
Dus is het toch ook volledig terecht dat @rechercheur: dit soort dingen zegt tegen jou? @heidekonijn:
Cijfertjes aub, anders niet blaffen en weer je hok in ….
[
Naar mijn stellige mening lok je dit soort dingen zelf uit. En als je er dan op een normale manier op wordt teruggefloten, moet je niet meteen beginnen over flame en wat ik allemaal wel of niet heb teruggelezen, waar ik al dan wel al dan niet last van me ogen van krijg. Want echt, dat is mijn eigen probleem ;) I’m just saying..
@euro95: voor iemand die zegt het positief te willen houden ben jij toch wel bovengemiddeld aan het doorbomen. Of je hebt een psy nodig of je bent gewoon een uk met een grote broer of zus waar je het niet tegen kan halen. In beide gevallen hoop ik dat het goedkomt zodat je niet meer offtopic hoeft te razen. Succes ermee.
@heidekonijn: Oftewel je bent uitgelult en probeert me op deze manier te pakken? Als je beter naar de tijden leert te kijken -wie is nu de uk?- had je kunnen opmerken dat ik NA deze post’s positief zou blijven. Aangezien ik geen zin heb, al mijn tijd te verdoen aan mensen zoals jij. Ik kan al proeven wat voor manneke jij bent. Het maakt niet uit hoor, om je excuses niet te maken terwijl je dondersgoed weet dat jij degene bent die hier fout zit. ;) Nuff said.
@euro95: jij hebt echt een hobby nodig. Of een psy.
@heidekonijn:
Cijfertjes aub, anders niet blaffen en weer je hok in ….
@rechercheur: haha, wie houd hier nu zijn oogkleppen op? Ik mag hopen dat jij jouw nickname gekozen hebt omdat je dat cool vind als stadswacht. Mocht je echt een rechercheur zijn dan rammelt er wat aan het selectieproces. Het feit jij jouw vooroordelen als waarheid probeert te verkopen/doordrukken, zonder daarvoor bewijslast aan te kunnen dragen, zou namelijk een schande zijn voor het NL rechtssysteem..
@martijnnn:
als ik jou was, dan zou ik de zoekfunctie eens gebruiken, dan vind je de onderbouwing tot achter de komma terug ….
@martijnnn: Een goed verstaander heeft maar een half woord nodig.
Betekenis: als je luistert, dan snap je het meteen / iemand die goed luistert heeft niet veel uitleg nodig
@euro95: wat een ander zegt hoeft niet gelijk de waarheid te zijn, als het nou snel begrepen wordt of niet ;)
@integraturbo: I know ;) Maar dat probeer ik ook niet te insinueren! @Martijnnn: zegt: “Mocht je echt een rechercheur zijn dan rammelt er wat aan het selectieproces. Het feit jij jouw vooroordelen als waarheid probeert te verkopen/doordrukken, zonder daarvoor bewijslast aan te kunnen dragen, zou namelijk een schande zijn voor het NL rechtssysteem..”.
In mijns ziens, houd dit simpelweg in dat martijnnn het gewoon niet begrijpt.. Want waarom begrijp ik dan wel wat @rechercheur: duidelijk probeert te maken?
@integraturbo:
Daarom kun je zelf op het Kia-forum lezen dat diverse forum-leden zich behoorlijk genaaid voelen inzake de kosten mbt onderhoud van hun Sportage 3. Ben benieuwd hoe je dat recht gaat breien ….
@rechercheur: de ontwerper heeft in het verleden dan ook voor Audi gewerkt. Maar toch heeft deze auto wel een eigen gezicht.
Ja, Geniaal waus produceer maar! Doch die iets korter mag en misschien 2 deuren er af. Oftwel, ik ruik een nieuwe hot hatchback!
@euro95: Zeker weten. En @Love4Sportcars en @Masterstig.. no worries, we leven in een vrij land, die keuze is toch gewoon aan jullie. Bovendien wakkert concurrentie de creativiteit aan. Dus ook ons geliefde merk (ik ben ook van de VW/Audi/BMW/MB e.d.) zal daardoor meer energie tentoonspreiden, win/win voor iedereen. ;)
En ja Kia.. NL importeur als u meeleest.. BELLEN.. laat deze auto NOU GVD EENS EEN KEER INTACT.. (daar vloog m’n slof door de kamer want daar schoot ik uit..) ;) ..dus: normale spiegels er op, normale pedalen, misschien iets normalere stoelen (niet iedereen heeft jeansmaat 31) en rijden. Laten zo! ;)
Nee, geef mij maar een A7!
@love4sportcars: Me too!
Nou, weer wat verscheidenheid op de weg en dat door een merk waar je het niet meteen van zou verwachten.
Zeerrrr geslaagd ontwerp!
(Ik hoor de kassa al rinkelen bij Kia! :D)
Nog eentje dat wil teren op succes van anderen. Door naâpen en kitcherig overkomen is het zeker geen premium label waard. Het showelement kan misschien naîeve kopers aanspreken of bedoeld om indruk te maken maar klasse is het niet. Kia is eerder concurentie voor japanse merken zoals Toyota dat meer en meer aan kwalitiet inboet. Kia heeft nog modellen waar de design trekjes “toevallig” op andere merken terug te vinden zijn. Ze zullen dus altijd nahollen ipv inovatief te zijn.
@speedie: “…nog modellen waar de design trekjes “toevallig” op andere merken terug te vinden zijn.”
Je mag mij altijd vertellen waar deze auto dan precies op lijkt?..
Dit concept is gwn heel goed werk van Peter Schreyer. Ik ben zeker dat er mensen zouden twijfelen tussen deze of een duitse, mits zij ook een beetje aangenaam stuurt.
@speedie: je bedoelt zoals audi en mercedes het idee gepikt hebben van de rover sd1 ?
Hell Yeah! Laat maar doorkomen, eindelijk een betaalbare A5/A7!
Kia wordt langzamerhand baas!
Prachtig apperaat ,en dan de spreekwoordelijke KIA kwaliteit en hun supergarantie maakt deze auto toch perfect?
@norge: Niet te vergeten: 7 jaar garantie! :)
@integraturbo: Owh dat heb je er al in staan, oeps, zomaar over een paar lettertjes heen gelezen :roll:
@norge: wat je zegt. Dik pwned door datsun en straks ook door kia, het hele premium gebeuren is over een jaar of vijf enkel nog voor de lone idiots.
Zo ik heb ff het zenuwslopend verhaal en discussie mbt de 7 jaar garantie gelezen dat volgens iemand een wassenneus is..
Zelf rijd ik een c’eed SW 1.6 crdi bj. 2008.en er is al 120k km mee gereden in deze periode dus al gigantisch wat slijtage gehad en wat onderhoud. de standaard beurten iedere 20k km (groot en klein) kosten voor een kleine beurt € 150,- en grote beurt € 300,- incl olievervangen bij beide beurten. (Voor de geintereseerden kan ik de facturen inscannen)Tijdens de periodes dat ik deze wagen in bezit heb zijn de volgende dingen onder de garantie vervangen:
2x vervanging electromotor (inklappen van) spiegels. Normale prijs is € 75,- per spiegel excl uurloon. (Winst € 150,-)
1 x vervangen Turbo na 3 jaar.. Kosten incl maakloon is ongeveer € 1.500,- Dus ook weer winst voor mij.
vervangen stabilisatiestangen links en rechts kosten per stang € 155,- incl maakloon (Weer € 310,- winst voor mij)
1 x vervangen linker wiellager kosten als deze niet onder de 7 jaar garantie zou vallen incl maakloon € 375,-. Dus voor mij weer winst.
ALs KIA die 7 jaar garantie niet gehad had was ik dus flink wat duiten kwijt geweest die je bij de zgn premium merken als VW, AUDI, BMW, FORD etc met maar 2 jaar garantie wel kwijt was geweest en meestal voor een hoger bedrag..
Oh ja.. ik heb 1 keer na 80k km mijn remblokken moeten vervangen. Kosten € 185,- incl maakloon bij een KIA garage.
Dus de 7 jaar garantie van KIA is niet zo’n wassenneus die sommige van jullie wel denken te zijn.