Een Italiaanse driftkikker versus de snelle Duitser die je ook in shirtvorm kan kopen. Beiden hebben 180 pk onder de kap, beiden bezorgen je een glimlach tijdens strak bochtenwerk en beiden auto’s zijn in Nederland te koop. Althans, de Abarth gaat volgende maand officieel de verkoop in en zojuist is bekend geworden wat de auto kost in NL: €26.200. Een paar mille duurder dan de Polo. Tijd om te kiezen!
De Abarth Punto SuperSport heeft -net als de Polo GTI- een 1.4-liter viercilinder onder de kap liggen, maar terwijl het aantal pk’s gelijk is gebleven heeft de opgepompte Punto 270 Nm tot zijn beschikking. Dat is twintig Nm meer dan de Duitser. Toch overklast laatstgenoemde de Abarth in een sprint naar de 100, en dat is te danken aan de zeventraps DSG-bak. Bij de Abarth dient namelijk zelf in een handbak (6V) te worden geroerd, en dat gaat minder vlot dan bij een ‘bakje met dubbele koppeling. De Polo GTI doet het in 6,9 seconden, 0,7 tellen sneller dan zijn rivaal. Ook is de Vmax van de Polo met 229 km/u een fractie hoger (de Abarth tikt maximaal 220 aan).
Verschillen in uitvoering zijn er ook. En hoe. De Polo GTI is een stuk bedeesder in vergelijking met de Abarth, want dat is eigenlijk een ‘speciaaltje’. Hij komt standaard in de kleur Campovolo Grey (een ode aan Abarth’s racesuccessen) en op het dak en de motorkap ligt een matzwarte wrap. Verder staat ‘ie op 18-inch velgen met daarachter rode remklauwen en geperforeerd Brembo-spul. Dat heeft de op 17-inch rollende GTI dan weer niet.
Kijken we naar het verbruik, enigszins relevant gezien de huidige pompperikelen, dan komt de Polo uit op 5,9 liter per 100 km gemiddeld. Abarth geeft daarvoor 6,1 liter per 100 km op. De aanschafprijzen tot slot: de Polo is met een vanafprijs van 23.490 euro een goeie €2.710 goedkoper, maar de abarth komt standaard al met sportzetels die in het leer zijn gestoken. Kies die optie bij Volkswagen, en de prijzen kruipen al wat meer naar elkaar toe.
Kortom: welke compacte hothatch wordt vandaag op jullie virtuele oprijlaan geparkeerd? Kiest!





De Abarth graag. Heeft meer rijplezier ( denk ik ) maar ziet er in mijn ogen een stuk beter uit.
@ferry832: voor mij ook graag
Beide top auto’s, toch zou ik voor de Evo gaan, vind ik een heerlijk speels dingetje.
@raphael: Abarth that is.
De polo zou natuurlijk uiteindelijk op papier de slimmere keuze zijn. Maar toch ga ik voor fun, waarbij ik naar de handbak refereer. Dus de Abarth for me.
De Abarth. Vanwege de handbak, het uiterlijk en omdat het niet ‘gewoon’ een Volkswagen is. Niks mis met Volkswagens, hoor maar dat is het ‘m nou juist! Het is de o zo logische keus en daarom voor mij juist niet.
@Original_Arnoud: Ook wanneer je het uit eigen zak moest gaan betalen???
@kaasboerin:
Juist dan.
Want in zo’n auto hoort een mooi sportinterieur, en bij VW vragen ze daarvoor de hoofdprijs.
@kaasboerin:
Ik neem aan dat je geen auto als deze krijgt van je baas als leaseauto. Ik heb een tijdje een 205 1.9 GTi gehad en zou deze zeker weer verkiezen boven elke andere hot hatch. Ook boven een hedendaagse Golf GTI. Ik hou juist van dat rauwe karakter, dat onvoorspelbare en soms onbetrouwbare. Een auto die elke dag hetzelfde doet raak je op uitgekeken. Ik was nog lang niet uitgekeken op mijn 205 maar hij was echt op.
Ik zou voor de punto gaan, vanwege de looks
De punto zonder twijfel. Vind de auto veel mooier en strakker ogen. Geeft me veel meer het ‘sport’ gevoel.
Heb de Punto Esseesse en Polo GTI gereden, en moet zeggen dat de GTI indrukwekkender is. Ik ben nog steeds wel van mening dat een hot hatch eigenlijk handgeschakeld moet zijn, maar wat werkt die DSG-bak toch lekker!
Daarnaast vind ik de Abarth meer een stoere vrouwen auto…
@Ferdinand1:
Die DSG-bak werkt echt NIET lekker, in een normale 1.4 tsi that is. kutbak hebben ze er gewoon ingedaan om het verbruik omlaag te krijgen.
@rijbewijzer: ik vind van wel. Je moet er even aan wennen, en dat flipperen is soms nog even leuk, maar volstrekt overbodig. Je maakt ideaal gebruik van de lekkere motor, en het blijft gelukkig niet alleen bij rechtuit rijden met de Polo. Met de Abarth overigens ook niet. Maar die wint het dus niet voor mij.
@rijbewijzer: Je moet er mee leren rijden, maar uit eigen ervaring kan ik zeggen dat een DSG geweldig rijdt. Ik had er weinig vertrouwen in, maar de reactie op het gaspedaal is gewoon goed en schakelmomenten zijn soepel. Dat was met een 1.2 TSI.
OT Door de DSG zou ik snel gaan voor de Polo, qua looks twijfel ik doordat de Abarth als SS wel erg overdreven is maar de Polo weer te rustig.
@rijbewijzer: of je kan niet rijden of je hebt er nooit mee gereden.
Een dsg rijdt tegenwoordig prima hiervoor was het even een testtijd omdat het nieuw was.
Niet af gaan geven als je er geen klote van kan blijkbaar en het gaspedaal op en neer loopt te trappen.
Ik wacht liever nog een jaartje op de fiesta ST
@pexiges: Dat jaar ga je ook wel nodig hebben om het prijsverschil er bij te sparen. Die ST komt nooit onder de 30k en dan kom je dus in de buurt van bijv. een Megane RS. Ga je dan nog steeds die fiesta ST kopen?
@SDM: dus jij denkt dat de nieuwe fiesta st bijna 10.000 duurder wordt dan het vorige model? Waar haal je die info vandaan?
als ‘ie ook zonder dat afschuwelijke plakplastic kan doe maar de Abarth ;) Rijdt stiekem best prima, zo’n punto. Zelf roeren is in een klein hatch’je toch ook wel leuk.
Polo, makkelijke keuze… die is er als 5-deurs
ik zal voor de abarth gaan want een Polo blijft wel sneller op papier alleen ziet er heeel saai uit
Doet u mij maar een DS3 Racing
@woltm009: Ja want die is voor 35 mille echt wel competitief geprijsd in vergelijking met deze 2….. :roll:
de abarth, ik wil geen VAG spul….
Abarth in Rood/zwarte kleurstelling, handbak en sportzetels standaard… Is hier eigenlijk wel een keuze?
Abarth dan, omdat een abarth.
Verstand zegt polo maar elke andere zenuw zegt ABARTH
De Abarth, maar hooguit voor een weekend. Dan kan je wat ervan over is terug brengen naar de dealer. Mijn eigen geld geef ik liever uit aan iets wat werkt en heel blijft.
Die Abarth ziet er bovendien ook uit alsof een of andere ADHD-er dat ding getekent heeft.
@commentaar: zijn zeer solide gebouwd, in het bijzonder de absoluut gave 1.4Turbomotor.
De Polo… Niet erg spannend om te zien maar wel een goed bakkie. De Fiat kan me nog altijd niet erg bekoren.
Abarth. Heel makkelijk voor mij dat geluid dat ze uit dat 1.4tje hebben getoverd is echt geweldig.
De DS3 Racing
Komt trouwens ook een Rio met rond de 180-204 pk, mooi spul
Abarth of Polo
Tsja, wat heb je liever?
Een vriendin doe goed kan koken of een vriendin die goed kan neuken?
Juist . . .
@PeugeotGTI: Een vriendin die niet te veel zeurt, en dan wordt het dus de GTI. Fiat is zeker een leuk ding, alleen voor de lange termijn lijkt mij een Polo toch wat fijner.
De Abarth dus, als je dat niet snapt, dan heeft het ook geen zin om het uit te leggen.
@EdGaR:
Als je een vriendin wilt hebben die niet zeurt moet je homo worden :p
Ik ga gewoon bier drinken met vrienden als ze te lastig is.
En ik heb tenminste fatsoenlijke sex haha..
Veel plezier met je uitgebluste duffe relatie en je Polo.
Ik ga hoeken met de Punto en me met een enorme grijns op m’n hoofd irriteren aan de kleine imperfecties van de italiaanse schone!
Abarth doet mij toch veel meer dan die broll uit Wolfsburg
Doe mij de polo gti maar
Qua uitzicht en dergelijke zou ik voor de saaie polo gaan, maar voor de motor en de versnellingsbak toch veel liever de fiat, een koppelingspedaal is wel zo leuk.
De polo ziet er niet HOT hatch uit, de Abarth daar en tegen wel!
Zet die Abarth maar voor de deur. Ziet er toch een stuk beter uit dan die Polo. Gewoon een chippie erin en die polo is weg!
doe mij maar die blonde met die rode laarsjes ;-) Zeker van dat die het best zit …
Sowieso de Abarth, veel mooier en die paar euro’s extra maakt ook niet uit
En niet iedereen heeft dezelfde auto als jou
Abarth natuurlijk!!
Abarth!
Die verbruikscijfers zijn altijd zo heerlijk realistisch. Rijd zelf een Golf TSI 160pk en ben nog nooit ook maar in de buurt gekomen van de cijfers die VW opgeeft :)
@rodger: Mja inderdaad… Ik rijd met een Ford Fiesta en toen ik het zuinigst reed kwam ik op nog steeds 1 liter meer… En toen reed ik echt economisch/ecologisch…
@Dimglor: haha inderdaad, volgens mij worden die metingen gedaan in een vacuümruimte met fietsbanden onder de auto
@rodger: Gemiddelde verbruikscijfers wil dan ook zeggen dat je 50% autostrade doet (zonder files, want dan is het weer gewoon bebouwde kom). Meestal zijn de cijfers die opgegeven worden binnen bebouwde kom realistischer.
En de airco uitzetten, radio af, geen lichten,….
Vw polo GTI
Doe mij maar die Punto Abarth,
Ziet er gewoon veel beter uit dan die saaie Polo GTI…
Geef mij maar de Renault Clio Rs Ange et Démon… Ziet er een stuk beter uit en rijdt sowieso een stuk beter… Is met zijn aanschafprijs van 26 650 euro (in België) wel iets duurder…. maar dan spaar je gewoon iets langer….
De punto Abart! wat een megastoer ding is dat toch! geen halfslappe saaie VW polo, maar gewoon een brullende punto!
Alleen die Punto als die infantiele stickers en tupperware eraf kunnen, je staat er geheid mee voor paal op de leeftijd dat je je dit kunt veroorloven, uitzonderingen daargelaten. Voor de rest de Polo, want ik vind hem er echt niet slecht uitzien, vooral in rood. De rest kan ik niet over oordelen, want ja… dat roze papiertje ontbreekt nog…
Doe mij de GTI maar, lekker met DSG. Bevalt mij erg goed in me Golf 6 2.0 TDI, dus voor mij weer een DSG bak.
ABARTH! Dan rij je tenminste iets unieks!
Binnen een paar jaar zie je alleen nog maar ”petjes” in die Polo GTI!
Mijn vrouw rijdt de Grande Punto Abarth (dus ik soms ook wel n’s… :lol: ) en die auto is simpelweg supermooi!!! De Evo vindt ik wat minder geslaagd eruit zien (plaats zijlogo’s, voorbumper, zwarte velgen etc…), maar alles beter dan een Polo. Althans, binnen deze vergelijking.
Punto met DSG -bak please..
Abarth, no doubt
Neem de vw polo wel mee, heb meet iets met duits!
voor mij de nieuwe IbizaFrTDI graag, ff naar JD en 200pk, 450Nm, BAM, klaar :D
Helaas, absoluut geen fiat fanaat!! Dus ga ik zeker weten voor de Polo GTI
abarth, denk ik ook al is die polo ook wel leuk
Fiat natuurlijk, spannender dan een Polootje!
GTI, die is schneller!
@Tommy2: voor je gevoel is de fiat sneller ;-)
@nelly0183: Ja, een oude Golf voelt ook veel sneller als je 120 rijdt dan een hedendaagse Golf met dezelfde snelheid.
Ik ben geen VW fan maar als ik het prijsverschil zie, waarbij de Polo DSG standaard heeft (!) en (volgens alle testverslagen) een waanzinnig lekker geluid maakt en ook nog eens sneller is, is mijn keuze gemaakt. Vind de Polo er trouwens prima uitzien, plus betere inruilwaarde.
vw poli gti, vind die punto zo lelijk.
Vanzelfsprekend de Abarth. Hoe veel power de centrifuge ook heeft, een wasmachine blijft een wasmachine, een Polo blijft een Polo en een VW blijft een goed gebouwd en kwalitatief uitstekende emotieloos gebruiksvoorwerp.
En laat een auto nou net méér zijn dan een gebruiksvoorwerp, zeker zo’n toch al niet rationeel speeltje!
de Polo .. hou niet zo van schakelen ..
Abarth Evo 5-deurs……… :P
Abarth! Een Polo zal mij nooit bekoren, zelfs niet in R trim.
Ook al ben ik geen Fiat fan.
Ik zou voor kwaliteit kiezen ,wordt dus gegarandeert geen VW.
@norge: met jou kan ik praten, een van de weinigen die het bij het juiste eind heeft, wat vnd je van Franse auto’s trouwens?
@nelly0183: Schijnt weer helemaal goed te zitten met de franse auto’s .9
ABARTH: Mooie sportieve geschiedenis en ziet er een stuk beter uit dan die polo. Bestel die in het wit en men denkt dat het een bluemotion is….
De Polo. krijg je nooit spijt van.
@jrmpower24: Mmmm, ken er toch een paar die behoorlijk spijt hadden (was ook geen GTI)
@PAN: oke, dat geloof ik best! naar toch liever dan die Punto!
polo
Jammer dat Abarth verdergaat met de oude Punto Evo. Met de facelift die de Fiat net gekregen heeft (bumper is nu meegespoten), zou deze er ook mooier uitgezien hebben.
Het gaat toch om emotie als het om snelheid en bochten werk gaat. Dan neem je toch een italiaan..
Een polo stuurt niet. Alles voelt indirect. Mijn vrouw rijd in een slowmotion. Geef mij maar een italiaan.
VW POLO GTI, no doubt! Strakke snelle no nonsense auto, op papier en 4 real beter en standaard zo’n superfijne DSG erin, hoppa! Graag in 5-drs, Candy wit en met schuif/kanteldak!
Die Puta… ehh… Punto is een schreeuwerige kermis auto met die stickers erop en die plastic fantastic disco bumpers. Maar prima verder, verschil moet er wezen en hier is vast ook een doelgroep voor getuige de vele positieve reacties.
Ik las eerder wat vrouw-auto-vergelijkingen in de comments. Ik drop er ook ff een. Waar de VW Polo van nature een ontzettend knappe meid is, probeert de Punto, jaloers als de pest, met behulp van wat opvallende hoerigheid zichzelf ook populair te maken :)
@wobwobgaserop: jij vind de Polo een knappe meid? Dan is de Kieskeurigheid ver te zoeken.
Dan is een Alfa Romeo 8C Competizione, een dame die zo knap, aantrekkelijk en lief is. Dat die nog geboren moet worden!
@nelly0183: laten we aub dit krom vergelijk beperken tot deze 2 auto’s… :)
Wie is de snelste? Who cares? Volgens mij heb je veel meer plezier in een Suzuki Swift Sport dan in deze twee!
Abarth!!!
Blijft apart dat wanneer je mensen vraagt “A of B?” dat ze dan “C” antwoorden.
@PeugeotGTI: eigenlijk zou nu iemand n rode streep door zo’n antwoord moeten zetten met “1 fout, ga zo door”, misschien nog n leuk stickertje erbij plakken ;) daarbij heb ik t idee dat, gezien t niveau van sommige reacties, er nogal wat speciale kinderen tussen zitten, dus die kan je niet alles aanrekenen ;)
De Abarth !
Zonder enige twijfel
Polo gti offcourse. VAG ftw.
Abarth voor als je sneller naar de garage moet bollen. Polo voor de allround wagen. Geen uiterlijk vertoon maar to the point.
Toch raar dat ik bij veel mensen lees die voor de abarth kiezen, dat die ‘beter’ en ‘leuker’ rijdt, terwijl 9 van de 10 hem niet hebben gereden. De mensen die dan voor de polo kiezen, vertellen dan wel weer realistisch dat het de meeste gaat omdat er een dsg bak in zit en omdat hij een stuk sneller is. Zo kan je eigenlijk al je conclusie trekken dat 9 van de 10 mensen een de abart kiezen, omdat de Polo ze niet zint of beter gezegd Volkswagen.
renault clio any time… de enige echte…
Geen van beide, fiat onbetrouwbaar en polo hopeloos saai uiterlijk.
De anti-VAG brigade is weer goed vertegenwoordigd. Gewoon de Abarth kiezen omdat de andere een VW-badge heeft of onder de VAG vlag geproduceert word. end of….
Verstand is weer ver te zoeken. De Punto zal best een heul lekker gooi-en-smijt-wagentje zijn, maar op papier legt hij het al af tegen de Polo. De DSG bak in combinatie met de 1.4TSI klopt gewoon beter. Mensen zonder ervaring (van 1000 kilometer of meer) kunnen dit gewoonweg niet weten.
Bak in de sportstand en je moet met een heel behoorlijke auto komen om dit bij te poken. Daarnaast is de wegligging van de polo goed in orde. Misschien dat de Abarth beter is (heb ik geen ervaring mee) maar de Polo maakt dit ruimschoots goed door het snelheidsvoordeel. Als weekend racer is de Abarth misschien uitdagender, maar als ‘daily’ zou ik, zonder meer, voor de Polo gaan.
als je zo iets koopt wil je er langer dan één jaar plezier mee beleven, dus toch maar de VW.
Leuke verschijning die abarth, toch kies ik de GTI!
Kiezen is in deze situatie niet moeilijk. Alleen bejaarden en softy’s zullen voor de polo gti kiezen.
Hierboven riep wobgaserop iets over een vergelijking van een knappe dame met een dame met hoerige makeup. Da’s qua rijgedrag nog niet eens zo raar gevonden.
De Polo is een echt girl-next-door type; ziet er licht aantrekkelijk uit in Gti-trim, maar valt niet op in standaard-trim (dan is het meer een degelijk muurbloempje). Tot je het gas intrapt en ineens de wilde kant bovenkomt. Acceleratie prima, stuurgedrag prima, het klopt allemaal, maar je moet door dat uiterlijk heenprikken.
De Abarth Punto schreeuwt van veraf al: “Halloooo, hier ben ik, gaan we wat leuks doen?” Extrovert, onaangepast, een tikje ordinair. Of je haat het onmiddelijk, óf je valt er onmiddellijk voor. Ik heb nog niet met de Supersport gereden, maar wel in de ‘normale” Abarth en de donor van de gekietelde MA-motor, de Alfa Mito QV. In kille cijfertjes is de Polo sneller, maar daar merk je nauwelijks iets van in de Abarth en de QV, zo leuk is die giftige acceleratie. Je heb wat meer je handen vol aan de Italiaanse dames, da’s wel waar.
Keus is wat mij betreft geheel op uiterlijk gebaseerd: het degelijke buurmeisje (Polo) of de dame van plezier (Abarth). Ik hou het graag casual ;) dus ik ga voor de laatste.
Doe mij de GTI maar, dan heb ik ze allebei ;)
Veel onwetendheid hier : De Punto staat al jaren in de top qua betrouwbaarheid , samen met Toyota (Adac , autobild , dekra). VW is er niet meer te zien , lees de Autobild ook.
VW is synoniem met kapotte motoren , TSI ’s in het bijzonder (google maar) , max. 40.000 km . Fiat is hier ook top ! De DSG laten staan , niet alleen om de betrouwbaarheid maar elke coureur laat de auto na 1 ronde staan , HIJ wil het schakelmoment bepalen , niet aan de bak overlaten , ook al heb je flippers.
Daarnaast , ook nu weer niet heeft een auto ook een wegligging , voor VW nu niet bepaald de eerste prioriteit , omdat de klant dit ook niet heeft….
@Tweede Woning: Sorry hoor, maarreh:
“Daarnaast , ook nu weer niet heeft een auto ook een wegligging , ….”
Kun je dat even uitleggen, ik mis een stukje tekst denk ik
@Alex_79: Tja , met alle respect , maar dit bedoel ik nu.
Het is slechts pk”s die je hoort….
@Tweede Woning: ik struikelde een beetje over de zinsbouw. Als je bedoelt dat iedereen over pk’s praat en niet over wegligging en koppel (wat ik zelf belangrijker vind) dan heb je trouwens gelijk.
De Punto graag. Ziet er toch stoerder uit.
o.k. .. de Punto heeft hier zwaar “gewonnen” ..
in de echte wereld zie ik alleen 10X zoveel Polo,s rijden ..
kan iemand mij dit uitleggen ??
@lincoln: Geen GTi’s denk ik. =D. Allemaal Polo’tjes die je nieuw voor 10k bij de dealer weg kan trekken.
Sowieso de Abarth voor mij.
Heeft VW eigenlijk al iets gedaan aan de rampzalige betrouwbaarheid van de 160+pk 1.4 TSI’s? Ik ken een paar mensen die daar helemaal niet over te spreken zijn in hun Scirocco en Golf…
GTI natuurlijk. Is gewoonweg de betere auto. Dan maar DSG. (in dit type auto liever handbak, maar DSG is wel gruwelijk goed, en ja ik heb ervaring met nieuwe DSG automaten). En looks, tja, fototje hierboven van de Polo is wel erg saai. Ook gewoon wat striping en in het wit dan ziet 80% hier het verschil amper, foto neukers. Net zoals blijkt in het dagelijks verkeer. Check maar eens hoeveel GTIjes je ziet van VAG.
Abarth lijkt me overigens een leuk bakkie, wel ietwat vrouwelijk die voorkant hoor;-)
Ik rij zelf een Polo TSI en die rijd gewoonweg super en qualiteit is ook uitstekend dus ik zou voor de Polo GTI gaan en met italiaanse en franse autos heb ik alleen maar slechte ervaringen opgedaan.
@luxair:
Dat zegt niks.. ik heb alleen met volkswagens slechte ervaringen opgedaan.
Het gaat hier dus tussen de punto abarth ss en de polo gti,, en dus geen vergelijkingen met andere wagens… renault clio rs das trouwens ook al een klasse hoger kwa motor, dus zeker niet te vergelijken.. ik zelf heb een punto evo abarth esseesse, dus kwa vermogen idem als de supersport , omdat ik niet zo wil opvallen heb ik hem zonder stickers genomen en int zwart! het is idd waar dat de gti iets sneller is, maar ik hou nu eenmaal van zelf roeren in die bak! :) ik zou zelf eerser zeggen dat een dsg bak eerder voor vrouwen is :) en tis saai! gas geven en remmen, dat gevoel van in de bocht gaan, ff standje lager ingooien, lekker gebrul uit die bocht dat is plezier hebben aan een sportwagen.. en niet alleen het uiterlijk maar ook binnenin is de punto sportiever, bij de polo met die geruite recaro stoelen, tis precies gelijk mn bompa zijn zetels in zn wagen, nu ja, saaie wagens hebben ook hun klanten nietwaar? :)