• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De nieuwe VW Polo GTI heeft een prijs. En die is niet mals…

Auteur: nicolasr, gepost 16 december 2021 om 18:00 – 42 Reacties

Voor de mensen die dachten genoeg gespaard te hebben voor de nieuwe VW Polo GTI kan ik alleen maar even zeggen; check je bankrekening of je écht wel genoeg hebt. Want hij is duuuuur!!!

Met dank aan de Nederlandse overheid natuurlijk. Dankzij het idiote BPM-stelsel betaal je in ons kikkerlandje al gauw een vermogen voor een beetje een leuke auto. Zeker als die auto ook nog een beetje een motor heeft, zoals de nieuwe VW Polo GTI. Dan belast de overheid je voor de uitstoot en dat kost geld. Veel geld.

De nieuwe VW Polo GTI is namelijk te krijgen vanaf 37.990 euro. Ik herhaal, de nieuwe VW Polo GTI is namelijk te krijgen VANAF 37.990 euro. Vanaf dus. Dat is een heleboel geld voor deze kleine snelle rakker. Zeker als je bedenkt dat je hem dan nog moet gaan aankleden.

BPM is de grote boosdoener

Het is dus de schuld van de overheid. Klopt, want als je bedenkt dat de nieuwe VW Polo GTI in Duitsland al te krijgen is voor iets meer dan 30.000 euro en in België voor rond de 32.500 van de hand gaat, kun je dat wel stellen. Om precies te zijn, voor elke Polo GTI vangt de overheid 8.349 euro aan BPM. Daar koop je bijna een nieuwe Dacia voor.

Maar zit de nieuwe VW Polo GTI dan wel een beetje ruim in zijn uitrusting? Mwoah, niet echt. Voordeel is wel dat je vanaf nu standaard Q-light krijgt, ofwel led-matrixverlichting. Die kon je op de vorige Polo GTI niet eens krijgen. Ook levert de 2.0 nu 207 pk in plaats van 200 en krijg je er een 7e versnelling bij in je DSG-bak. En als kers op de appelmoes krijg je ook climate control én parkeersensoren voor die stapel flappen.

Klinkt allemaal hartstikke leuk, maar voor iets simpels als keyless entry, stoelverwarming of dodehoekdetectie moet je gewoon bijbetalen. En Volkswagen kennende zal dat bij de Polo GTI ook niet goedkoop zijn.

Zei ik toch, de nieuwe Polo GTI is duuuuur!

Het is jammer, maar helaas. Een goedkope, nieuwe en leuke auto is in Nederland niet meer te doen. Daarvan is de Polo GTI een goed voorbeeld. En denk nou niet dat het alleen aan Volkswagen ligt, weet je nog de nieuwe Ford Fiesta ST (X) die we laatst lieten zien? Die concurrent is met 34.975 euro ook niet het koopje van de week.

Ben je toch benieuwd naar de nieuwe Polo GTI en wil je hem zelf misschien wel nóg duurder maken? Leef je dan uit in de configurator. We zijn benieuwd of het iemand van jullie lukt om hem boven de 55.000 euro te krijgen.

Succes alvast!

Ook interessant!

  • vernieuwde VW Polo GTI
    Vernieuwde VW Polo GTI: dit is hem!
  • verniuwde Polo GTI
    Vernieuwde Polo GTI al heel snel onderweg
  • Witte Polo GTI occasion kost meer dan nieuwprijs
  • Aston Martin of Volkswagen Polo
    Volkswagen Polo of Aston V8 Vantage? Kies maar!

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

belasting, geld, gti, polo, Volkswagen

Vorig bericht: « Je hebt nog maar 2 dagen om een DeLorean tijdmachine te kopen
Volgend bericht: Lezersvraag: Welke regels moet de FIA in 2022 aanpassen? »

Lees Interacties

Reacties

  1. meetsysteem zegt

    16 december 2021 om 18:16

    84.000 gulden. Jaja, ik weet het…

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      16 december 2021 om 19:15

      @meetsysteem: ik ben ook een ouwe lul die nu, negentien jaar later, nog steeds af en toe euro bedragen omrekent… 😱

      Ik herinner me nog dat de Golf 3 VR6 bij introductie in 1992 bijna 60.000 gulden moest kosten. De ophef was bizar.

      Login om te reageren
      • meetsysteem zegt

        16 december 2021 om 19:37

        Grappig dat in autotijdschriften van 40 jaar geleden mensen ook steen en been klaagden, dat de auto een melkkoe was en niet meer te betalen. 😆

        Login om te reageren
        • meetsysteem zegt

          16 december 2021 om 19:51

          De Polo II was er vanaf ongeveer 16.000 gulden en erg kaal en duur. ‘Somethings never change’ in goed Duits…

          Login om te reageren
    • bernoulli zegt

      17 december 2021 om 08:13

      Je kunt de Euro in 2021 niet omrekenen naar de gulden uit 2001. Nou ja, je kunt het het sommetje wel maken, maar er klopt feitelijk niks van door inflatie.

      Login om te reageren
      • meetsysteem zegt

        17 december 2021 om 09:21

        Zeker! Zie daarom de ‘disclaimer’ in mijn eerste reactie 😆

        Login om te reageren
    • timt zegt

      17 december 2021 om 08:57

      @meetsysteem: Maar ook in euro… moet je eens bedenken wat je bruto moet verdienen voordat je €37.000 netto overhoudt om dus een auto van 30k en 8k belasting te mogen kopen: €64.000!

      Login om te reageren
  2. rikus zegt

    16 december 2021 om 18:26

    Het is eigenlijk al te gek voor woorden dat je een GTI aan moet kleden, maar goed, het kan. Je kunt er nog voor €20k bij aanknopen. Een beetje leuk aangeklede Polo kost je gewoon 40, 45 ruggen. 45 ruggen. Voor een f….n Polo. Fijne auto, daar niet van. Maar een nieuwe Volkswagen is zo langzamerhand een statussymbool (in bepaalde kringen is dat al zo) en het schiet zijn naam wel een beetje voorbij.

    Login om te reageren
    • bernoulli zegt

      17 december 2021 om 08:14

      Ik bestelde in 2012 een nieuwe Polo GTI. Met de hele optielijst aangevinkt. Die kwam op € 27.850,-.

      Best hard gegaan.

      Login om te reageren
  3. PunicaOase zegt

    16 december 2021 om 18:41

    Vind em echt heel lelijk, dus gelukkig is ie erg duur en ga ik hem niet/weinig zien :-P

    Login om te reageren
  4. karhengst zegt

    16 december 2021 om 18:51

    Gelukkig krijg je wel een 2.0 en hebben ze er niet stiekum een 1.5 ingelepeld. Is hij überhaupt nog met handbak te krijgen, of krijgt NL enkel de automaat om de laatste BPM-Euro’s te schrapen?

    Login om te reageren
  5. vacano zegt

    16 december 2021 om 18:54

    Dus een VW Polo GTI is in Nederland bijna even duur als een Ford Mustang GT met 490pk in Duitsland!
    Dacht dat de Nederlandse regering bestond uit Rutte en Co maar lijkt mij meer Ali Baba en de 40 Rovers ,😂😂😂

    Login om te reageren
    • auto62 zegt

      16 december 2021 om 20:32

      @vacano: 225. 150 in tweede kamer en 75 in de eerste kamer. En dan heb ik het nog niet eens over ondersteunende mensen. Hoopte nog een tijdje geleden dat ze toch eens voor het voor het volk zouden kiezen, zijn toch volksvertegenwoordigers. Maar dat was ijdele hoop.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        17 december 2021 om 10:41

        Hun taak is niet alleen het volk te vertegenwoordigen maar vooral om het land draaiende te houden. Voor afschaffing van alle belastingen is gemakkelijk een meerderheid te vinden maar dan stort alles daarna wel snel in elkaar. Nederland is dichtbevolkt met al veel veel auto’s, autorijden goedkoop maken is daarom gewoon geen goed idee.

        Login om te reageren
  6. joos straetmans zegt

    16 december 2021 om 19:04

    En om dan te zeggen dat er een serieuze auto voor je deur staat …. Voor dat geld kun je ook een leuke tweedehands Maserati Granturismo kopen.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      16 december 2021 om 19:17

      Maar die staat dan meestal niet bij je voor de deur maar bij Maserati specialist…

      Login om te reageren
  7. dalmore zegt

    16 december 2021 om 19:13

    38k voor een niet volledig aangeklede polo. Ik heb er geen woorden voor..
    een paar jaar geleden had je een zeer nette 2.0 station vol met opties voor <30k. Nu moet je bijleggen.. voor een vw.. een polo..

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      16 december 2021 om 19:19

      Je hebt er geen woorden voor maar er is wel een woord voor: inflatie.

      Login om te reageren
      • dalmore zegt

        16 december 2021 om 19:49

        Ja inderdaad, een combinatie van (meerendeel) inflatie en (wat minder) een b-merk wat zich profileert als a-merk

        Login om te reageren
  8. piebepost zegt

    16 december 2021 om 19:25

    Tel er 7 ruggen bij op en je rijdt een S60 met 455pk.

    Ik zou nog eventjes doorsparen.

    Login om te reageren
    • MarcoM zegt

      16 december 2021 om 19:50

      @piebepost: ik ook.

      Login om te reageren
  9. MarcoM zegt

    16 december 2021 om 19:49

    Niet kopen. Kies gewoon een EV…..

    Login om te reageren
  10. beorn zegt

    16 december 2021 om 19:53

    De prijs is belachelijk uiteraard, maar kijk ook even naar die foto van de achterzijde. 10 jaar geleden vonden we dat een suv. Ja ik ben ouderwets maar ik vind het zo lelijk al die hoge auto’s tegenwoordig.

    Login om te reageren
  11. dree16v zegt

    16 december 2021 om 19:56

    Ondanks dat ik een gave auto vind, wie koopt dit nu nog?? Weinig vernieuwend en als je zoveel geld uitgeeft aan een auto lijkt het me zinvoller om voor elektrisch te gaan.

    Login om te reageren
  12. Johanneke zegt

    16 december 2021 om 20:24

    Best wel hilarisch dat de GTI minder uitlaten heeft dan de 1.0 R lijn.

    Login om te reageren
  13. dracae zegt

    16 december 2021 om 20:31

    Chipje.. je hebt nog altijd een hele snelle relatief onopvallende auto, die niet teveel overgewicht heeft..
    Ik heb het geld er niet voor over, maar snap de lol wel.

    Login om te reageren
  14. Stijnson zegt

    16 december 2021 om 21:05

    Ik zit net te koekeloeren op Autoscout24 en het verbaasd mij hoeveel Polo’s meer dan 30k kosten

    Login om te reageren
  15. Cuprafan123 zegt

    16 december 2021 om 21:16

    6 jaar geleden kocht je daarvoor een rijk uitgeruste Seat Leon cupra, Golf GTI, Renault Megane RS, en nog veel meer leuke speeltjes… En allemaal rijk uitgerust. Ik mis die tijden…

    Login om te reageren
    • dijan zegt

      17 december 2021 om 10:20

      Cupra , in 2009 een nieuwe Seat cupra gekocht Wit met leder en schuifdak ,kostte toen al 41000 euro!

      Login om te reageren
  16. canon4ever zegt

    16 december 2021 om 21:45

    Oh je ziet volgend jaar de lachgas/drugsdealertjes(meestal de allochtoontjes) met petje gewoon doodleuk achter het stuur van deze Polo GTI rond rijden hoor.

    Login om te reageren
    • por100 zegt

      16 december 2021 om 22:08

      Vroeger hield de popo je aan als je jong was en in een dikke auto rondreed. Nu moet de politie dus ook polo’s aan de kant zetten, voor een stukje onfatsoenlijke profilering. Best wel lullig voor die agenten: de sterke verhalen op de verjaardagen worden steeds zwakker …

      Login om te reageren
    • ukbob zegt

      16 december 2021 om 22:11

      @canon4ever: Yep. Het is een status symbool, vooral in dat sfeertje. Moet VW toch bijzonder blij mee zijn…

      Login om te reageren
  17. rogerzz zegt

    16 december 2021 om 23:01

    Chris Harris zag al dat de prijzen van sommige auto’s van 1 generatie terug meer geld waard worden (m3/m4/RS3 oid) als de nieuwe uit is en tegenvalt.

    Ik zit er ook aan te denken een relatief dikkere (tweedehands) auto te kopen voordat de prijs omhoog gaat. Een Audi S3 kun je voor 30k al wel de berging in rollen, en dat is toch een paar tikjes gaver. Die worden nog schaars zo..

    Login om te reageren
  18. mc96 zegt

    16 december 2021 om 23:03

    Misschien moet je een GTI juist niet vol laden met extra’s. Het ging toch om het rijden?

    Login om te reageren
  19. henrie zegt

    16 december 2021 om 23:19

    Ruim € 50.000 voor een aangeklede Polo… Zo bezien was mijn Yaris GR het koopje van de eeuw… :D

    Login om te reageren
  20. kniesoor zegt

    16 december 2021 om 23:36

    Waarom zou je keyless entry willen, behalve om het het dievengilde makkelijker te maken ?
    Waarom zou je stoelverwarming willen in een oto met stoffen bekleding ?
    Waarom zou je dodehoekdetectie willen als je geen last hebt van een nekhernia ?

    Login om te reageren
  21. mpc007 zegt

    16 december 2021 om 23:50

    Nog niet eens zo heel lang geleden was ~37 mille de vanafprijs voor de hot hatches uit het c-segment (golf gti, megane rs, focus st)

    Login om te reageren
    • Visje66 zegt

      17 december 2021 om 07:39

      Jaar of 10 terug?

      Login om te reageren
    • Cuprafan123 zegt

      17 december 2021 om 15:24

      En een cupra 5 deurs met DSG had je voor 35k. Met bijna alles opties 40k.

      Login om te reageren
  22. shicomm zegt

    17 december 2021 om 07:44

    Van het geld dat dit kreng in de lease kost kun je ook een hypotheek scoren voor een bescheiden appartement..
    Dan houd je naderhand iig nog iets over..

    Wat zou de volgende generatie golf gaan kosten ? 50k ?

    Login om te reageren
  23. Dutchdriftking zegt

    17 december 2021 om 08:14

    Toch ben ik wel eens benieuwd hoe deze GTI in de praktijk bevalt TOV de Golf 8 GTI. De Polo kon wel eens een beetje leuker zijn. Ook wat waard.

    Login om te reageren
  24. Alfarobert zegt

    17 december 2021 om 15:31

    Ken je reclame nog van een man die zogenaamd door het portier van een Ford X-mas springt vanaf een duikplank? Ford X mas vanaf 19.950 euro. Zat te zappen op de tv,halfe minuut later zelfde reclame op RTL+ Ford X-mas vanaf 14.950 euro. Die was dus toen al 5000 goedkoper in Duitsland en da’s al een aantal jaren geleden

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North